Nachtrijden in België (Vlaanderen)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik vond zo snel hier geen informatie over; weet iemand hoe het zit met de wetgeving in Vlaanderen met betrekking tot rondrijden in het bos in de avonduren/nacht? Zoals in Nederland het door Staatsbosbeheer verboden is om zich na zonsondergang in het bos te begeven. Ik weet dat Belgie vaak veel regels heeft, maar meestal niet heel goed is met het opvolgen/controleren.

Kort samengevat; ik wil graag gaan nachtrijden in Vlaanderen, kan/mag dit?

N.B. wist niet zo goed waar dit te plaatsen, als dit het verkeerde subforum is; bij voorbaat excuses!
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 13:56

Als je er overdag mag rijden en aan de ingang van het bos/pad/... staat geen bord dat er bepaalde toegangsuren zijn, dan mag jij daar gaan rijden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Waarbij je jezelf de vraag zou kunnen stellen of je dat eigenlijk wel moet doen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TheHill schreef: di 20 november 2018, 11:53 Als je er overdag mag rijden en aan de ingang van het bos/pad/... staat geen bord dat er bepaalde toegangsuren zijn, dan mag jij daar gaan rijden.
Je hebt het nu echt over Belgie ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 13:56

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 18:37
TheHill schreef: di 20 november 2018, 11:53 Als je er overdag mag rijden en aan de ingang van het bos/pad/... staat geen bord dat er bepaalde toegangsuren zijn, dan mag jij daar gaan rijden.
Je hebt het nu echt over Belgie ?
Das toch het land waar ik woon :)
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Misschien eens "je licht opsteken" bij mountainbike.be.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TheHill schreef: wo 21 november 2018, 14:57
ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 november 2018, 18:37
Je hebt het nu echt over Belgie ?
Das toch het land waar ik woon :)
OK, wist ik niet.
Zulke bordjes zijn echt Nederlands, dacht ik. In de Ardennen heb ik ze nog nooit gezien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TheHill
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 13:56

ThaSingleTrackMastah schreef: do 22 november 2018, 23:49
TheHill schreef: wo 21 november 2018, 14:57

Das toch het land waar ik woon :)
OK, wist ik niet.
Zulke bordjes zijn echt Nederlands, dacht ik. In de Ardennen heb ik ze nog nooit gezien.
Ik heb er ook nog maar een paar gezien in mn leven, als er al staan is het dan nog meestal dat je er overdag niet mag rijden om de voetgangers niet te veel te hinderen. (Bourgoyen in Gent bvb)

En als je echt twijfelt, contacteer de dienst toerisme van de betreffende gemeente.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik woon aan de Belgische grens, vlak bij nationaal park de Hoge Kempen, daar lopen diverse VVT routes dus mountainbiken is daar op de routes in elk geval gewoon toegestaan. Buiten een paar plattegronden met de MTB-routes en wandelroutes is daar verder geen informatie over of je het bos ook na zonsondergang mag betreden. Ik denk dus gewoon een kwestie van proberen - echt toezicht is daar sowieso niet, al kom je zo nu en dan wel eens boswachters/opzichters tegen.
cervus schreef: wo 21 november 2018, 16:28 Misschien eens "je licht opsteken" bij mountainbike.be.
:lol: :-q
¯\_(ツ)_/¯
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

In Belgie mag je volgens de wetgeving NIET meer in een natuurgebied , bos , whatever , komen na zonsondergang. vanaf zonsopgang mag het dan wel weer.
Maar dit wordt nauwelijks opgevolgd. Ik doe het regelmatig en heb nog nooit problemen gehad. Ik blijf wel weg van privéstukken.
Christonabike!!
Plaats reactie