Wat als ...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
mtb13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 november 2018, 23:03

Goeieavond allen,

Ik bespaar jullie de intro dat ik enthousiast ben om te beginnen mtb'en, mijn huiswerk heb gemaakt en geef jullie hier het resultaat van mijn zoektocht:

MTB
https://www.canyon.com/nl-be/mtb/grand- ... l-3-0.html

Platte pedalen
https://www.bikester.be/shimano-pd-gr50 ... 63693.html

Schoenen
https://www.bikester.be/five-ten-freeri ... 95904.html

Moest dit jullie geld zijn, zou je dit een goede koop vinden? Of zou je bepaalde onderdelen vervangen?

Alvast bedankt!

Gr.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Prima fiets. Let wel dat er 50 euro bovenop komt. Ik zou voor minder op zoek gaan naar een 2018 Cube Analoge. Die wordt geleverd met platte pedalen. Ik zou echter die kosteloos om laten zetten naar klikpedalen en een setje Shimano schoenen kopen bij de Decathlon. Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Als dat je budget is zou ik dit doen:

Pedalen achterwege laten, er zitten flats op die canyon (eventueel later upgraden) en iets besparen op die schoenen. Zie bij Bikester genoeg Five-tens voor 70.
Daarmee bespaar je op de pedalen 47 + 5(verzendkosten) en op schoenen 30.
Rek dat totaal van 80 op naar 100 en doe dat bij deze fiets: https://www.canyon.com/nl-be/mtb/grand- ... l-4-0.html

Je gaat dan van een coil vork naar een air vork.
En de groep is een stukkie beter. Vooral op je shifters ga je dat volgens mij merken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Die platte pedalen, ik heb ze van BBB, zijn 30 euro en ik ben er tevreden over, maar deze zullen ook vast prima zijn ;)

De schoenen, ik heb nèt deze besteld:

https://www.bikester.be/search.html?id= ... h+schoenen+

Iets goedkoper en kwam ik als advies in een ander topic tegen, ook wat handiger voor de winter dan ik nu heb.

De fiets:
Wat wil je ermee?
Ik heb als eerste bike een 29-er van Merida gekocht, hardtail, en 3 weken later stond ie alweer te koop, want het past toch niet bij wat ik leuk vind.
Daarnaast vond ik het ook erg zonde om er een krasje e.d. op te krijgen (hij was tenslotte nieuw :D )

Als ik jou was (maar dat ben ik natuurlijk niet :P) en ik zou het nog een keer moeten doen, dan zou ik direct voor een 2e handse goedkopere fiets gaan, totdat ik de kennis heb om te weten wat ik echt wil. Die fiets mag dan ook beschadigen wat je vooruitgang ook ten goede komt ;)

Inmiddels weet ik dat ik de wat extremere varianten erg aantrekkelijk vind, zoals downhill, freeride, dirtjumpen, etc., dus ik heb inmiddels mijn materiaal daar ook beter op aangepast.
Met die eerste fiets had ik dat nooit gekund...

Maar dat ben ik ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Meer aan de fiets uitgeven en minder aan pedalen en vooral schoenen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er zitten echt príma pedalen op de grand canyon. Je wilt minimaal een recon vork, bespaar je die xc30 vork door 100 meer uit te geven aan een model hoger.

Verder iets beter zoeken naar goedkope schoenen of beginnen op een paar sportschoenen wat je nog hebt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ben ik dan de enige die valt over de alivio shifters, leuk dat er een XT achter derr. op zit, maar da's toch een beetje een vlag op een modderschuit.. Ik denk dat je beter af bent met deore shifters + deore derrailleurs, dan deze combinatie.

deze heeft bv al deore shifters (alleen wel een coil vork):
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-2018

met deze heb je bv al luchtvering en deore shifters!:
https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-910-2018

(verder geen ervaring met deze fietsen, wellicht zijn er betere te vinden, maar deze kwamen naar boven na 1 minuut zoeken onder de 700 euro)
Canyon heeft vaak veel waar voor zijn geld, maar bij deze laten ze toch wat liggen denk ik.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mee eens.

De prioriteiten juist stellen;
1- frame
2- vork
3- wielen
4- remmen
5- shifter(s)
6- derailleur(s)
7- en dan pas de aan slijtage onderhevige parts

Tussen Deore en XT shifters voel ik duidelijk, blijvend merkbaar verschil.
Een XT shifter schakelt duidelijk fijner; de derailleur die je dan aan die shifters knoopt maakt in gebruik eigenlijk niks uit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: do 22 november 2018, 16:02 De prioriteiten juist stellen;
...
5- shifter(s)
...

Tussen Deore en XT shifters voel ik duidelijk, blijvend merkbaar verschil.
Een XT shifter schakelt duidelijk fijner; de derailleur die je dan aan die shifters knoopt maakt in gebruik eigenlijk niks uit.
Nog even benadrukken dat het alleen maar om het gevoel gaat, niet om de schakelkwaliteit. In dat opzicht hebben de shifters dus echt nul komma niks prioriteit!

De derailleur daarentegen ga je echt wel merken in schakelkwaliteit als je de boel zwaar gaat belasten. Of na pakweg 2 jaar gebruik. Maar alles vanaf SLX is gewoon uitstekend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik wil hier toch nog even op inhaken. :)
Je vraagt hier de mening van MTB-liefhebbers, dus het merendeel zal sowieso altijd voor de duurdere / betere fiets gaan.
Maar stel dat je het straks toch niet zo leuk blijkt te vinden, of zoals ik al eerder zei, je misschien toch liever een totaal andere configuratie hebt....
Wat dan?

De eerste MTB die ik kocht, heb ik 3 weken later alweer te koop gezet. Gevolg: zo'n 20% verlies op de aankoopprijs.
Mijn 2e MTB heb ik 2e hands gekocht, met als doel om hem tijdelijk te rijden, en te sparen voor iets beters. Gevolg: Kunnen verkopen met een redelijke winst :)

Dus tenzij je geld zat hebt, zou ik toch voor een (goedkopere) 2e handse gaan, totdat je weet wat je wilt, en zodat je investering in een duurdere fiets ook echt de moeite waard is. ;)
Een goede 2e handse aankoop hoeft je amper geld te kosten als je hem weer weg doet. Goedkoper dan dat kun je de sport niet leren kennen. ;)
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Mark-V schreef: do 22 november 2018, 20:22 Ik wil hier toch nog even op inhaken. :)
Je vraagt hier de mening van MTB-liefhebbers, dus het merendeel zal sowieso altijd voor de duurdere / betere fiets gaan.
Maar stel dat je het straks toch niet zo leuk blijkt te vinden, of zoals ik al eerder zei, je misschien toch liever een totaal andere configuratie hebt....
Wat dan?

De eerste MTB die ik kocht, heb ik 3 weken later alweer te koop gezet. Gevolg: zo'n 20% verlies op de aankoopprijs.
Mijn 2e MTB heb ik 2e hands gekocht, met als doel om hem tijdelijk te rijden, en te sparen voor iets beters. Gevolg: Kunnen verkopen met een redelijke winst :)

Dus tenzij je geld zat hebt, zou ik toch voor een (goedkopere) 2e handse gaan, totdat je weet wat je wilt, en zodat je investering in een duurdere fiets ook echt de moeite waard is. ;)
Een goede 2e handse aankoop hoeft je amper geld te kosten als je hem weer weg doet. Goedkoper dan dat kun je de sport niet leren kennen. ;)
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. TS is nieuw in het veld en heeft (neem ik aan) weinig verstand van de onderdelen. De kans dat je dan een Marktplaats fiets koopt die versleten is, is niet onrealistisch (kat in de zak). Niet aan beginnen dus als je het mij vraagt.

Goeie tips zijn wel degelijk gegeven, zoals kiezen voor een luchtvork in plaats van veer.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Rob.Erto schreef: za 24 november 2018, 14:33 Daar ben ik het dus totaal niet mee eens. TS is nieuw in het veld en heeft (neem ik aan) weinig verstand van de onderdelen. De kans dat je dan een Marktplaats fiets koopt die versleten is, is niet onrealistisch (kat in de zak). Niet aan beginnen dus als je het mij vraagt.

Goeie tips zijn wel degelijk gegeven, zoals kiezen voor een luchtvork in plaats van veer.
Vind ik een beetje kort door de bocht. Hij kent waarschijnlijk vast wel iemand met kennis van onderdelen en fietsen, en anders zijn er hier op het forum vast ook voldoende behulpzame mensen die even een keer mee willen gaan kijken.
Daarnaast kun je ook bij een fietsenmaker een goede 2e handse fiets kopen, vaak zelfs met garantie.

Maar om een beginner (in welke sport dan ook) meteen het maximaal financieel haalbare aan te raden is ook niet handig. Heel veel mensen die een sport oppakken komen er na een aantal keer achter toch niet tevreden te zijn met hun eerste keuze. Of ze vinden de sport toch niet wat ze ervan verwacht hadden, of ze hadden toch liever iets anders gekocht.
Pas als de TS zeker weet dat hij voor een bepaald type fiets wilt gaan, en die ook zal gaan blijven gebruiken, dan is het advies om de best mogelijke producten er op te hebben zinvol. Tot die tijd loop je alleen maar het risico dat de fiets onder het stof beland of met verlies verkocht gaat worden.
Weer een potentiele liefhebber van de sport minder, omdat de aankoop niet ideaal was. Zonde toch? ;)
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Je zult altijd keuzes moeten maken, en risico's moeten nemen. Wat wijsheid is, kan ik voor niemand bepalen. Het zou jammer zijn als je op een ondeugdelijke fiets rijdt, en daarom met fietsen stopt. Jouw argumenten tegen een nieuwe (dure, wat is duur??) fiets aanschaffen zijn zeker valide, ik kijk er alleen anders tegenaan. Laat ik het zo zeggen, als je op een oud barrel begint en het dan na een aantal maanden nog steeds leuk vindt, dan ben je besmet met het MTB virus en kun je gerust (veel) meer centjes uitgeven. Zo ben ik in ieder geval begonnen.

Misschien is het voor TS dan een idee om eens naar een Bikedag te gaan, waar verschillende types/merken fietsen te berijden zijn op een MTB parcours.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Volgens mij zijn we de TS alweer kwijt :D

Laatst actief afgelopen donderdag :)
mtb13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 21 november 2018, 23:03

Wauw, bedankt voor de talrijke reacties!
Mark-V schreef: zo 25 november 2018, 09:46 Volgens mij zijn we de TS alweer kwijt :D
Laatst actief afgelopen donderdag :)
Ik ben er heus nog hoor! Heb jullie info nauwkeurig gelezen en meegenomen op prospectie in de winkels.

Ik heb besloten dat:
- Ik ga "besparen" op schoenen en pedalen
- Ik mijn budget optrek naar 800 euro
- Ik gaondanks de logische verklaringen, toch een nieuwe bike kopen. TENZIJ dat ik een model hoger vind aan dezelfde prijs die er nog goed uitziet.

Dat brengt me momenteel bij volgende bikes:
- Cube analog (al dan niet SL)
- Cube Attention
- Scott Aspect

Wat denken jullie van deze mtb voor een beginner die er tegenaan wilt?

PS: We zijn op zoek naar 2 bikes, mijn vriendin is ongeveer even groot en koopt wellicht het zelfde model als mij.

Enorm bedankt voor de talrijke reacties, ik leer enorm veel bij!

UPDTE: Deze voor mijn vriendin?
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

UPDATE: deze voor mijn vriendin?
Plaats reactie