Nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
AntonHtH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 30 november 2018, 16:28

Ha allen,

Ik ben hier nieuw op het forum en zoals zovelen ben ik ook opzoek naar een nieuwe MTB.

Eerst wat achtergrond:
Sinds een half jaar fiets ik op een oude MTB, om het MTBen even te testen en het bevalt me goed. Ik fiets meestal op de Utrechtse Heuvelrug, bijv. Amerongen of Zeist (1x per week, 1/5 a 2 uur) en zal de fiets ook meenemen op vakantie de bergen in, maar daar koop ik hem niet specifiek voor.

Budget: +/- €1000
Gewicht 70 kg
Lengte: 178cm
In het voorjaar/zomer wielren ik regelmatig

Hebben jullie tips qua fietsen?

Zelf ben ik ook al een beetje aan het rondkijken geweest en heb nu 2 opties gevonden (zie onderstaand) die mij wel geschikt leken, maar sta ook open voor andere suggesties.

Focus Whistler Pro (2018) €850
Frame 6061 aluminium, BSA BB, international disc brake standard
Fork RockShox 30 Silver TK, PopLoc remote, 100×9 mm QR, 100 mm travel
Handlebar aluminium, riserbar, 700mm
Saddle Sport Saddle
Seatpost Sport components, 27,2x350mm
Stem aluminium, 31.8mm
Tyres Continental Race King 2.2
Brakes Shimano BR-M315, 180 mm / 160 mm
Crankset Sram NX, 30T
Rear derailleur Sram NX, 11-speed
Shifter Sram NX
Cassette Sram PG-1130, 11-42T
Travel 100 mm
Wheelset Rodi Viper 21, 27″ 584-21, 29″ 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
Headset 1-1/8″, 44/286-ZS44/30

Scott Scale 980 (€1000)
Frame Scale Alloy 6061 Custom Butted Tubing / Boost QR 5x141mm / Tapered HT / BB92 / Internal Cable Routing / replaceable hanger
Voorvork RockShox 30 Silver TK Solo Air Tapered Steerer / Reb. Adj. Remote Lockout / 100mm travel
Headset Syncros OE Press Fit E2 / Tapered 1.5”-1 1/8” / OD 50/62mm / ID 44/56mm
Achterderailleur SRAM NX / Eagle 12 Speed
Shifters SRAM NX Trigger
Crankstel SRAM NX Eagle DUB Boost 32T
Bottombracket SRAM DUB PF integrated / shell 41x92mm
Ketting SRAM CN NX Eagle
Cassette SRAM NX / XG1230 / 11-50 T
Remmen Shimano MT201 Disc 180/F and 160/R mm SM-RT10 CL Rotor
Stuur Syncros T-Bar / Alloy 6061 T shape Flat / 9° / 720mm
Stuurpen Syncros 6061 Alloy oversized 31.8mm / 1 1/8” / 6° angle
Zadel Syncros XR2.5
Zadelpen Syncros / 31.6 x 400mm
Banden Maxxis Rekon Race / 2.25” / 60TPI
Velgen Syncros / 32H
Voornaaf Formula CL51
Achternaaf Shimano FH-MT200-B CL / Boost QR 5x141mm
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je zit wat budget een beetje onderaan voor wat doorgaat als 'echte' mountainbike, dus een fiets die degelijk is, betrouwbaar en goed functioneert. In Nederland valt het allemaal wel mee, daar voldoen ze beide aardig.

Er zitten 2 grote verschillen tussen de fietsen. Ten eerste is de Focus echt op toeren gericht, veel controle, maar ook lastiger om tempo mee te maken omdat je rechtop zit door de korte bouw. De Scott is sportiever, duidelijk sportiever. Als beginner is het misschien lekker meer controle te hebben. Maar als wielrenner ben je die sportieve zithouding al gewend en in NL functioneert dus dat sportieve prima.

En de Scott heeft 12 versnellingen en de Focus 'maar' 11. In Nederland voldoet die Focus prima, maar het kan zo zijn dat je verzet in de bergen niet licht genoeg is en dat je van kettingblad wilt wisselen voor je naar het buitenland vertrekt. Dat is niet heel veel werk. Maar bij de Scott helemaal niet nodig omdat er nog lichtere verzetten op zitten.

Verder biedt de Focus wel heel veel fiets voor dat geld. Het enige wat je bij Scott extra krijgt voor €150,- is die extra versnelling.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Aangezien Lars aangeeft dat de houding tussen de 2 fietsen veel verschilt, is het belangrijkste wat je moet doen PROEFRIJDEN. En daarmee bedoel ik niet een rondje op de parkeerplaats, maar een middag in het veld. Hiermee krijg je een gevoel welke houding het beste bij jouw huidige rijstijl past.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Rob.Erto schreef: di 4 december 2018, 08:37 Aangezien Lars aangeeft dat de houding tussen de 2 fietsen veel verschilt, is het belangrijkste wat je moet doen PROEFRIJDEN. En daarmee bedoel ik niet een rondje op de parkeerplaats, maar een middag in het veld. Hiermee krijg je een gevoel welke houding het beste bij jouw huidige rijstijl past.
Ok, weer die reactie. Geef jij nou eens een adresjes waar je echt met die fietsen mag proefrijden. Buiten de tesdagen van de grote merken is dat amper haalbaar.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

- Ik heb mijn fiets gekocht bij een LBS waar ik eerst een middag met een demo model op pad ben gegaan (tegen betaling).
- Huurbedrijven met vergelijkbare modellen.
- De door jou genoemde testdagen.
- Lokaal vereniging waar leden een zelfde model hebben, en willen uitlenen

Denk creatief.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Moet je eens proberen als je een S-je nodig hebt, of een damesmodel wilt...
Het is echt niet zo dat je elk model in elke maat ergens een (mid)dag mee kunt krijgen.

Voor een lbs betekent een demofiets een fiets die nooit meer voor de nieuwprijs verkocht kan worden, ook al is er maar tien km op gereden. Zeker de kleinere shops kunnen zich dat niet veroorloven, en zijn dus aangewezen op fietsen die ze via de importeur kunnen regelen.
Er zijn soms mogelijkheden, maar soms ook niet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Je kan toch een aantal maal een fiets huren, beetje rondbellen wat er zoal in welke maat in de verhuur zit.
Maar het moet natuurlijk weer gratis over de rug van de kleine middenstander, stelletje Nederlanders :o :winkie: :lol:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Veel importeurs hebben demo fietsen die een dealer kan "lenen". Zoals Lars al aangaf is de geo van beide fietsen behoorlijk verschillend.

Een dealer die niet mee wil denken met een demo...daar zou ik niet zo veel vertrouwen in hebben. Ik heb bij Rijwielpaleis in Bilthoven ooit een fiets een lang weekend mee mogen nemen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zoals door oa Kermit al is aangegeven is het voor de kleine LBS echt niet te doen. Een bepaald model in maat S,M of L een weekend te laten testrijden. Ja dat overweeg je indien de klant serieuze interesse heeft in een fiets van ruim €3000 budget. Maar genoemde prijsklasse heb je een marge van pak en beet €200/300 max. Als je daar dan een testfiets voor moet regelen van een importeur die even heen en weet komt de fiets brengen en weer halen en schoonmaken en ... etc. Dat is gewoon niet realistisch. Soms zijn er testdagen. Een enkele keer kan je een andere klant vragen die een vergelijkbare fiets heeft maar dat doe je ook niet maandelijks. Ga zelf maar na of je jouw fiets zou uitlenen voor een proefrit van een onbekende.

Ofwel moraal vh verhaal. Ga erop zitten. Doe een klein rondje. Beslis ga vaker fietsen en ontdek of het je ligt. Als beginner kan je nog niet zoveel verkeerd kopen. Zodra je echt beter wordt zul je ook wel een keer wat anders willen. Veel zit ook tussen de oren :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ik vraag me altijd af of al die testers hun huis ook een maand hebben getest alvorens ze het kochten. Of de auto waarin ze rijden, de tv waarna ze kijken enz. Gewoon kopen het is maar een fiets. Toen ik begon heb ik een fiets gehuurd, een Clinic gedaan om te onderzoeken of ik het wat vond. De daarop volgende fietsen en frames allen gekocht zonder proefrit, evenals de losse voorvorken en alles wat er nog meer aanhangt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het enige punt is dat de eerste keuze van TS 2 heel verschillende fietsen geeft. Dan kun je inderdaad goed gaan nadenken over hoe je fietst en daar dan de best passende fiets bij kopen. Want inderdaad, binnen een segment zitten hier nog geen grote verschillen. Zou ook mijn methode zijn.


Maar omdat TS dus weinig ervaring heeft, zou een proefrit misschien meer duidelijkheid geven.

Nu ben ik niet zozeer van de proefritten, omdat de fiets die het beste bevalt meestal het dichtst in de buurt komt van wat je gewend bent. Alleen een proefrit van meerdere uren/dagen kan dan uitsluitsel geven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Peter243 schreef: zo 16 december 2018, 21:17 Ik vraag me altijd af of al die testers hun huis ook een maand hebben getest alvorens ze het kochten. Of de auto waarin ze rijden, de tv waarna ze kijken enz. Gewoon kopen het is maar een fiets. Toen ik begon heb ik een fiets gehuurd, een Clinic gedaan om te onderzoeken of ik het wat vond. De daarop volgende fietsen en frames allen gekocht zonder proefrit, evenals de losse voorvorken en alles wat er nog meer aanhangt.
Precies wat Peter zegt, koop een fiets en als je het leuk vindt dan komt snel de opvolger want door het een jaartje te doen krijg je het gevoel wat je anders wilt.
Plaats reactie