En toch is dit helaas hoe de meeste sprongen op mtb routes eruit zien.
Vaak huck to flat.
Soms wel met een landing, maar dan vaak een te korte of een te steile landing.
Veel te steile take offs.
Een heel enkele keer met tafel, maar dan veel te kort.
"Levensgevaarlijk" om het op te leren.
En niet leuk als je al een beetje kunt springen.
To jump or not to jump
-
- Extreme Biker
- Berichten: 619
- Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
- Mijn mountainbike: El Mariachi
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Leuke schans om mee te oefenen.
Wat ik mij afvraag; was het doel om te leren springen of om te wennen aan een schans/ bult?
Ik zie namelijk geen sprong techniek waarbij je je voor de schans in veert (door de armen en benen zakken) en op de schans volledig uit strekt om hoogte te maken.
Wat ik wel zie is dat de energie van de schans wordt opgevangen met de armen en benen, dus inveren op de schans.
Is dat bewust gedaan?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dat is bewust gedaan want dat is ongeveer de enige manier waarop je een dergelijke schans met een full-size MTB kunt nemen...
Niets aan toe te voegen... Afgezien van dat er liever gepoogd wordt het wiel opnieuw uit te vinden dan kennis in te winnen waar het aanwezig is.downhilldirtbike schreef: ↑za 15 december 2018, 11:00 En toch is dit helaas hoe de meeste sprongen op mtb routes eruit zien.
Vaak huck to flat.
Soms wel met een landing, maar dan vaak een te korte of een te steile landing.
Veel te steile take offs.
Een heel enkele keer met tafel, maar dan veel te kort.
"Levensgevaarlijk" om het op te leren.
En niet leuk als je al een beetje kunt springen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Ik wil niet doen alsof ik alle antwoorden heb, want ik ben zelf ook pas net begonnen met springen, maar ik heb er al wel heel veel over gelezen, bekeken, en ook geoefend en dit is wat ik er tot nu toe van geleerd heb:cheeta schreef: ↑za 15 december 2018, 11:12 Dat is bewust gedaan want dat is ongeveer de enige manier waarop je een dergelijke schans met een full-size MTB kunt nemen...
Niets aan toe te voegen... Afgezien van dat er liever gepoogd wordt het wiel opnieuw uit te vinden dan kennis in te winnen waar het aanwezig is.downhilldirtbike schreef: ↑za 15 december 2018, 11:00 En toch is dit helaas hoe de meeste sprongen op mtb routes eruit zien.
Vaak huck to flat.
Soms wel met een landing, maar dan vaak een te korte of een te steile landing.
Veel te steile take offs.
Een heel enkele keer met tafel, maar dan veel te kort.
"Levensgevaarlijk" om het op te leren.
En niet leuk als je al een beetje kunt springen.
Om te beginnen zijn kinderen anders dan volwassenen. Waar volwassenen risico's zien, zien kinderen dit vaak niet. Dus het stukje angst hoef je niet te overwinnen.
Daarnaast is de standaardgrootte van een BMX-wiel 20", terwijl je met een MTB een grotere wielbasis hebt en grotere wielen.
Ook is het doel van BMX anders, waardoor je ook de vorm van de ramp mee veranderd. Wil je tricks doen, dan heb je een andere vorm nodig dan wanneer het gaat om zo hoog en/of zo ver mogelijk te kunnen springen.
Ook is uiteraard de vorm en locatie van je landing van belang om de vorm van je ramp op te bepalen.
Een ramp zoals deze, een mini-kicker zoals ze ook genoemd worden, is te kort om met een MTB goed te kunnen gebruiken. Het incasseren van de verhoging gaat prima, maar om echt de lucht in de gaan heb je een minder steile curve nodig óf een stuk langere ramp.
Aangezien het laatste met een mobiele ramp wat lastig is, hou je dus eigenlijk alleen de optie over om de curve minder steil te maken.
Omdat hij mobiel is, en hoogstwaarschijnlijk op een gladde ondergrond geplaatst wordt, krijg je een andere landing dan wanneer je hem op een helling plaatst (naar boven of naar beneden).
Tables worden vrijwel overal als ideale oplossing gezien om te beginnen met springen. Maar dit is niet voor iedereen haalbaar omdat die dingen niet op de hoek van de straat liggen. Dus je zult moeten werken met de dingen die je wel kunt.
Daarnaast (maar dat is mijn visie) vind ik een table niet de beste oplossing voor een beginner. Het blijft namelijk nog steeds zo dat je in het midden van de table behoorlijk veel hoogte hebt én over de table heen kunt springen, waardoor je toch best hard neer kunt komen.
Iets wat beangstigend kan werken. Persoonlijk zou ik een table ontwerpen die meegevormd is met de curve van de sprong, zodat je op ieder moment van de sprong minimale afstand van de grond hebt. Zorg je er dan nog voor dat de aanrijsnelheid gelijk blijft door er een afdaling voor te zetten, dan heb je alles onder controle.
Op die manier kun je mensen aan het gevoel en de techniek leren wennen zonder daar angst voor te hoeven hebben.
Een foampit is trouwens ook leuk, maar helpt je niet bij je landing als beginner en is ook niet echt makkelijk beschikbaar.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Vergis je niet, je kan best springen met een mini kicker, maar idd, het is beter dat op een BMX/Dirtjumper te doen.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Seth en die GMBN gasten KUNNEN springen.MVMVML schreef: ↑za 15 december 2018, 15:31 Vergis je niet, je kan best springen met een mini kicker, maar idd, het is beter dat op een BMX/Dirtjumper te doen.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Die kunnen zelfs de opwaartste kracht van een kiezelsteen gebruiken om te springen, dus die kicker is voor hun een makkie.
Ik heb nooit gezegd dat je op een kicker niet kunt springen, ik heb alleen gezegd dat het voor een beginner veeel makkelijker is om te leren op een ramp met een minder grote curve, omdat je timing dan niet zo perfect hoeft te zijn.
En ik heb ze ook, die ramps:
En ik ben er de laatste 3 maanden zo'n beetje dagelijks mee aan het oefenen. Maar het makkelijkste blijft op dit moment toch echt een minder steile curve zoals op dat skatebaantje. En op de BMX is het het makkelijkst op zo'n ramp, dan op de DJ en dan pas op de MTB.
Terwijl ik met de laatste veruit de meeste snelheid kan maken....
Ja absoluut, dat doen die gasten als Seth en GMBN ook. Maar die timing is echt wel lastig. Je moet namelijk eerst pre-loaden, dan je voorwiel op het goede punt de lucht in laten gaan, blijven manual-en totdat je achterwiel helemaal bovenaan de ramp is, en dan je achterwiel mee trekken.
Ik heb dat maar zelden precies goed kunnen timen, en in de meeste gevallen trok ik mijn achterwiel al op op ongeveer de helft van de ramp, waardoor je een heel stuk opwaartste kracht mist.
Alleen door dit soort acties krijg je een flinke variabele afsprong, waardoor je eigenlijk niet de tijd hebt om je goed voor te bereiden op je landing.
En m.i. als je nog niet goed kunt landen, is dat dus niet zo handig....
Vandaar mijn suggestie om voor een (bijna) flat face ramp te gaan, waardoor je toch de lucht in gaat en je eerst gewoon rustig aan je landing kunt werken.
Ga je werken aan je timing voor de afsprong, dan geeft dat niet meteen hele zwiepen aan je fiets, en kun je ook veiliger landen.
Ik heb geen moeite met crashen hoor, maar ik doe het wel graag in één keer goed, dus vandaar dat ik er goed over nadenk.
In de tijd dat ik nu met springen bezig ben (als ik even schat dan zijn dat minimaal 1000 sprongen geweest) ben ik nog niet één keer gecrashed. Toch blijf ik experimenteren met ieder deel van de sprong. Deze aanpak bevalt mij het beste
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ja de theorie erachter met preload, manual en stuur duwen ken ik, maar dat moet allemaal in een fractie van een seconde en die timing lukt me dus nog niet zo goedMark-V schreef: ↑zo 16 december 2018, 12:24Ja absoluut, dat doen die gasten als Seth en GMBN ook. Maar die timing is echt wel lastig. Je moet namelijk eerst pre-loaden, dan je voorwiel op het goede punt de lucht in laten gaan, blijven manual-en totdat je achterwiel helemaal bovenaan de ramp is, en dan je achterwiel mee trekken.
Ik heb dat maar zelden precies goed kunnen timen, en in de meeste gevallen trok ik mijn achterwiel al op op ongeveer de helft van de ramp, waardoor je een heel stuk opwaartste kracht mist.
Alleen door dit soort acties krijg je een flinke variabele afsprong, waardoor je eigenlijk niet de tijd hebt om je goed voor te bereiden op je landing.
En m.i. als je nog niet goed kunt landen, is dat dus niet zo handig....
Vandaar mijn suggestie om voor een (bijna) flat face ramp te gaan, waardoor je toch de lucht in gaat en je eerst gewoon rustig aan je landing kunt werken.
Ga je werken aan je timing voor de afsprong, dan geeft dat niet meteen hele zwiepen aan je fiets, en kun je ook veiliger landen.
Ik heb geen moeite met crashen hoor, maar ik doe het wel graag in één keer goed, dus vandaar dat ik er goed over nadenk.
In de tijd dat ik nu met springen bezig ben (als ik even schat dan zijn dat minimaal 1000 sprongen geweest) ben ik nog niet één keer gecrashed. Toch blijf ik experimenteren met ieder deel van de sprong. Deze aanpak bevalt mij het beste
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Lache, exact dezelfde schansMark-V schreef: ↑za 15 december 2018, 19:40Seth en die GMBN gasten KUNNEN springen.MVMVML schreef: ↑za 15 december 2018, 15:31 Vergis je niet, je kan best springen met een mini kicker, maar idd, het is beter dat op een BMX/Dirtjumper te doen.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Die kunnen zelfs de opwaartste kracht van een kiezelsteen gebruiken om te springen, dus die kicker is voor hun een makkie.
Ik heb nooit gezegd dat je op een kicker niet kunt springen, ik heb alleen gezegd dat het voor een beginner veeel makkelijker is om te leren op een ramp met een minder grote curve, omdat je timing dan niet zo perfect hoeft te zijn.
En ik heb ze ook, die ramps:
En ik ben er de laatste 3 maanden zo'n beetje dagelijks mee aan het oefenen. Maar het makkelijkste blijft op dit moment toch echt een minder steile curve zoals op dat skatebaantje. En op de BMX is het het makkelijkst op zo'n ramp, dan op de DJ en dan pas op de MTB.
Terwijl ik met de laatste veruit de meeste snelheid kan maken....
Een goeie plek voor zo'n mini kicker is vlak voor een 'bank' (talud?). Het liefst een stoeprand met een smal stoepje en dan een grashelling erachter. Je kunt dan je kicker tegen de stoeprand zetten, gaat hij meteen nergens meer heen, en dan spring je over het stoepje de bank in. Je hebt zo wat meer airtime en je landt niet de hele tijd to flat, wat de wat oudere jongeren onder ons toch gaan voelen de volgende dag, weet ik uit ervaringMVMVML schreef: ↑za 15 december 2018, 15:31 Vergis je niet, je kan best springen met een mini kicker, maar idd, het is beter dat op een BMX/Dirtjumper te doen.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Het lijkt erop dat jullie in Zoeterminder zitten? Dan kun je ook eens een keer naar de Middenberm in Scheveningen afreizen. Daar hebben we allerlei jumps, van kleine schansjes, tot aardige tables en redelijke bikkelige dirt jumps. Kun je naar hartelust oefenen. Moet je mij even een berichtje sturen, dan zorg ik dat alles er netjes bij ligt als jullie komen.
Edit:
wat mij trouwens veel heeft geholpen met niet als een zoutzak over een schans gaan (ik ga hier niet zeggen dat ik een goede techniek heb) is je voorwiel de transition induwen, alsof je boos bent op de schans, zeg maar. En dan denk ik letterlijk 'hop' Wat ook kan helpen is proberen met je achterwiel eerst te landen.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
In het Westbroekpark zie ik. Lache, wist niet eens dat dat er lag. Is best een goed idee daar eens heen te gaan. Ik gooi het effe in de groepBrianW schreef: ↑ma 17 december 2018, 10:36Een goeie plek voor zo'n mini kicker is vlak voor een 'bank' (talud?). Het liefst een stoeprand met een smal stoepje en dan een grashelling erachter. Je kunt dan je kicker tegen de stoeprand zetten, gaat hij meteen nergens meer heen, en dan spring je over het stoepje de bank in. Je hebt zo wat meer airtime en je landt niet de hele tijd to flat, wat de wat oudere jongeren onder ons toch gaan voelen de volgende dag, weet ik uit ervaringMVMVML schreef: ↑za 15 december 2018, 15:31 Vergis je niet, je kan best springen met een mini kicker, maar idd, het is beter dat op een BMX/Dirtjumper te doen.
Dat zie je ook op de video's van Seth en GMBN waar ze ook zo'n ding gebouwd hebben.
Maar ja, die heb ik niet.
Het mooiste zou zijn de schans op een schuin stuk omlaag te leggen, dan kan je als het ware echt springen.
Al met al vind ik het gewoon leuk om dat ding te bouwen en ermee te oefenen, dus dat ga ik zeker nog meer doen. De techniek was zeker nog niet optimaal maar er is maar 1 manier om die te verbeteren: vaak proberen. En dat kan ik nu aangezien dat ding in m'n schuur ligt. Er is hier ook een klein trappetje waar het me echt gaaf lijkt hem ervoor te zetten zodat je een veel grotere afdaling krijgt.
Het lijkt erop dat jullie in Zoeterminder zitten? Dan kun je ook eens een keer naar de Middenberm in Scheveningen afreizen. Daar hebben we allerlei jumps, van kleine schansjes, tot aardige tables en redelijke bikkelige dirt jumps. Kun je naar hartelust oefenen. Moet je mij even een berichtje sturen, dan zorg ik dat alles er netjes bij ligt als jullie komen.
Edit:
wat mij trouwens veel heeft geholpen met niet als een zoutzak over een schans gaan (ik ga hier niet zeggen dat ik een goede techniek heb) is je voorwiel de transition induwen, alsof je boos bent op de schans, zeg maar. En dan denk ik letterlijk 'hop' Wat ook kan helpen is proberen met je achterwiel eerst te landen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
- Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis
https://www.pinkbike.com/news/the-world ... eview.html
Voor slechts €345,- kom je een stuk verder en past hij in de auto
Voor slechts €345,- kom je een stuk verder en past hij in de auto
- Klitse
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
- Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred
Dat is serieus air. Volgens mij gebruikt Sam Pilgrim zo'n zelfde.Forau schreef: ↑ma 17 december 2018, 14:18 https://www.pinkbike.com/news/the-world ... eview.html
Voor slechts €345,- kom je een stuk verder en past hij in de auto