Cube?!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Peetjuh85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 13:51

Hoi allemaal!

Na enkele mooie routes op de Utrechtse Heuvelrug en een keertje rijden in de Ardennen (met een gehuurde fiets), ben ik van plan mijn eerste echte mtb te kopen.

In de Ardennen reed ik op de Cuba Analog 2019 model. Leuke fiets en reed goed. Van horen zeggen is Cube een goed, betrouwbaar en betaalbaar merk.

Ik heb op internet zitten neuzen en ben een lokale fietsenwinkel binnen gelopen.. Qua groepset en vork kwam ik voor me gevoel al snel uit bij de Cube Attention SL 2019. Mooie prijs, want wil binnen de 1000 euro blijven (al opgeschroeft vanaf de 700 euro - prijs van de Analog). In de winkel werd mij de Cube Acid Eagle 2019 aangeraden. SRAM schakelgroep, 1 voorblad en luchtvering in de vork. (Prijs 999 euro).

Ik ken het werk dus niet van een enkel voorblad, maar lees zo hier en daar dat de fabrikanten daar naartoe willen.. de verkoper zei ook dat ik er 500% uit kan halen door een enkel blad voor en 11x achter. Nou ben ik hier dus niet bekend mee, maar ben ook benieuwd of ik net zo licht kan trappen als een mtb met 30 versnelling. (Lekker om rustig stijl omhoog te fietsen..) :)

Mijn vraag dan ook of iemand ervaring heeft met deze fiets? Ik denk dat het een mooie fiets is om mee te beginnen. Zie graag jullie reacties tegemoet! :)

Fijna dagen allemaal!

Groetjes, Peter
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Peetjuh85 schreef: wo 26 december 2018, 14:02Ik ken het werk dus niet van een enkel voorblad, maar lees zo hier en daar dat de fabrikanten daar naartoe willen.. de verkoper zei ook dat ik er 500% uit kan halen door een enkel blad voor en 11x achter.
Ik veronderstel toch dat een fiets met "Eagle" in de type aanduiding 1x12 is, waar je 500% uit haalt (10:50).
Peetjuh85 schreef: wo 26 december 2018, 14:02 Nou ben ik hier dus niet bekend mee, maar ben ook benieuwd of ik net zo licht kan trappen als een mtb met 30 versnelling. (Lekker om rustig stijl omhoog te fietsen..) :)
1) Een fiets met 30-versnellingen heeft effectief ongeveer de helft wanneer je overlap en te vermijden versnellingen er vanaf trekt.
2) An sich zijn er over het 1x... vs. 3x... pagina's volgeschreven. Uiteindelijk gaat het gewoon om de overbrengingsverhoudingen die je tot je beschikking hebt en die kun je voor de verschillende setups gewoon uitrekenen en vergelijken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De acid heeft de nx eagle (1x12), deze heeft geen 500%, maar altijd nog wel 455%.
Omdat deze als kleinste een 11 heeft en geen 10 zoals de gx eagle.
De attention sl heeft 2x10, ook prima.
Beide hebben dezelfde vork, dezelfde remmen enz.
Beide prima dus, ik zou degene kiezen die me het meeste aanspreekt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Niet veel mis met Cube hoor, bij mantel is er een cube reaction c:62 voor 1100 euro in de aanbieding.
Nog wel weer wat meer maar dat is naar mijn idee wel heel wat meer fiets.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is het voor een beginner niet beter om voor een groot bereik (2/3x setup) te kiezen ipv een 1x? Kan me voorstellen dat je nog niet helemaal weet wat je ideale verhoudingen zijn en, indien je fanatiek wordt, je nog grote stappen in je progressie maakt waardoor de verhoudingen weer veranderen. Een 1x heeft niet alleen voordelen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sterker nog, ik denk dat een groot deel van de mtbers sowieso beter af is met een dubbel dan met een enkel voorblad. Je hebt gewoon meer bereik aan beide zijden van het spectrum en beperkt de slijtage van je drivetrain met een betere kettinglijn (en omdat je minder hoeft te gaan zitten malen op miniscule achterkransjes als je een beetje vaart wilt maken). Daarnaast blijf ik het een voordeel vinden dat je makkelijk(er) een grote stap kunt maken. Vaart maken heuvelop, even de druk eraf, naar het kleine voorblad en doorrr...

Maar de trend volgen mag natuurlijk ook en singlering staat wel lekker clean maar nog lang niet zo clean als een echte singlespeed :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Exact de argumenten die Kermit benoemt, daarom rij ik 2x11 ipv singlespeed. :-q
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Giant-E schreef: wo 26 december 2018, 20:21 Exact de argumenten die Kermit benoemt, daarom rij ik 2x11 ipv singlespeed. :-q
Uhhhh.....Kermit :~ :lol:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

George natuurlijk. :lol:

(Al dat groen wijs ik maar aan als schuldige)
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Misschien is een beginner juist beter af met 1 voor.

Die hoeven toch niet zo nodig in de afdaling vol mee te trappen.
En voor dat zij in een terrein gaan rijden waar een 30-50 niet licht genoeg is...

En je hoeft ook niet meer aan die voorderailleur te denken.
En als je schakelt gebeurt er ook echt wat.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peetjuh85 schreef: wo 26 december 2018, 14:02 ... In de winkel werd mij de Cube Acid Eagle 2019 aangeraden. SRAM schakelgroep, 1 voorblad en luchtvering in de vork. (Prijs 999 euro).

Mijn vraag dan ook of iemand ervaring heeft met deze fiets? Ik denk dat het een mooie fiets is om mee te beginnen.
Wel ervaring met het type fietsen.

Laat ik voorop stellen dat je je vraag hier op een serieus mountainbike forum stelt. Je krijgt antwoord van ervaren bikers en die leggen de lat misschien net wat hoger. Dat is omdat ze ervaren hebben hoe een eenvoudige fiets zich verhoudt tot een duurdere fiets, ze hebben ervaren dat sommige componenten je inderdaad een betere biker maken.

In dat opzicht zeg ik dat je met die Cube Acid op het randje zit. Het is een prima fiets en je kunt er een hoop lol mee hebben. De duurzaamheid is voldoende, in dat opzicht zijn er niet echt slechte fietsen meer. Het is een op toeren gerichte mountainbike (vanwege de zithouding), maar dat geeft je ook extra controle.

Het grootste nadeel zit echter in de voorvork. Die zit erg snel op zijn limiet en zal je beperken in je snelheid als de ondergrond hobbeliger wordt. In de Ardennen is dat al snel. Jij denkt op de limiet te zitten, maar de beperking is de fiets. Maar zelfs in NL kom je al snel op die grens en dat maakt je ontwikkeling als mountainbiker lastiger.

Je kunt natuurlijk de vork na een jaar vervangen voor een goed aanbod van iets van €400,-. Maar op dat moment zijn ook de wielen wel een beperking.


Maar andersom, voor dat geld is deze Cube wel 1 van de beste aanbiedingen in het segment en met die 1x12 groep kun je alle kanten op.


Dus als je iets meer te besteden hebt: doen. Blijf je bij €1.000,-, dan is de Cube gewoon goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

My2 cents, ook als je meer te besteden hebt: neem die Cube van 1000 en geef de rest uit aan fietslessen/clinics.
Ik dacht dat ik redelijk kon fietsen, maar leer elke keer weer heel wat bij+ heb er aardig wat fietsmaatjes door en dat is gewoon gezeliger.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: do 27 december 2018, 20:55 My2 cents, ook als je meer te besteden hebt: neem die Cube van 1000 en geef de rest uit aan fietslessen/clinics.
Dan zit je nog sneller aan de limiet van je materiaal :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie