Rockshock dropper zit vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ixxuss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:14

Halo,

Mijn zadel blijft in onderste stand staan.
Ik wil daarom de dropper van Rochshock onderhoud geven (van nieuwe olie voorzien etc)
Het lukt mij niet om de zadelpen uit de buis te trekken, waarschijnlijk komt dit omdat het zadel in onderste stand blijft staan.
https://www.youtube.com/watch?v=iL2ZMg8dvZU (zie bij 1 minuut)


Graag jullie hulp!

Arthur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De dropper(body) komt in zijn geheel uit de buis , of de dropper nu in de onderste stand staat of niet ,

Maar heb je een stealth uitvoering of normaal ?. Glazen bol blijft mistig .(misschien even een foto van het geheel/overzicht ?).

Misschien kan je na het losdraaien van de klem , de dropper in zijn geheel beetje naar naar links en rechts draaien in de zitbuis ?, grote kans door vuil e.d de dropper body vast zit in de zit buis .Anti seize pasta weer gebruiken bij het plaatsen van de complete body in de zitbuis wil helpen

Edit : als je dropperpost wil voorzien van olie moet je hem in zijn geheel uitbouwen , los aan alleen de zadelpen trekken zou ik nooit doe , zie uitleg Kermit

suc6
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op zo 30 december 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pas op met trekken aan een dropper die onderin staat, veel types kunnen daar slecht tegen. Door het vacuüm trekken kan er lucht in het hydraulische gedeelte komen waardoor de pen "sponzig" wordt en misschien zelfs niet meer bovenin blijft staan.

Geen idee of een Reverb daar gevoelig voor is, ik mijd die dingen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: zo 30 december 2018, 18:00 Pas op met trekken aan een dropper die onderin staat, veel types kunnen daar slecht tegen. Door het vacuüm trekken kan er lucht in het hydraulische gedeelte komen waardoor de pen "sponzig" wordt en misschien zelfs niet meer bovenin blijft staan.

Geen idee of een Reverb daar gevoelig voor is, ik mijd die dingen ;-)
Lijkt me in dit geval niet van toepassing...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij trekt niet aan de zadelpen om 'm uit het frame te krijgen?
Of interpreteer ik het probleem verkeerd, ik dacht dat de pen vast in het frame zit.

Of kan een Reverb daar gewoon tegen? :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Een Reverb kan daar ook niet tegen :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit er nog wel luchtdruk in?
(250psi is normaal meen ik)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ixxuss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:14

Zo, dat zijn al snel veel reacties, dank!
Aangezien hij naar beneden staat weet ik niet of er nog druk op staat.
Zie hierbij een link naar de foto (hoop dat dit zo lukt)

https://1drv.ms/f/s!AtQ1z5VtTTHli4AJsBR6UVBaRNgzEA
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt het zadel er al af, dus je kan er toch een demperpompje op aansluiten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ixxuss schreef: zo 30 december 2018, 20:44 Zo, dat zijn al snel veel reacties, dank!
Aangezien hij naar beneden staat weet ik niet of er nog druk op staat.
Zie hierbij een link naar de foto (hoop dat dit zo lukt)

Afbeelding
Je foto's werken niet, deze wel (link van 'oorspronkelijke weergeven'):
Afbeelding
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Zo te zien is het een stealth, en je kan wel hard aan de dropper trekken, maar de kabel loopt door het frame, als daar geen ruimte in zit is dat de beperkende factor. Vandaag is de mijne ontlucht alleen op de hendel op het stuur waardoor hij het nu weer doet. Ging de dropper ook al langzaam naar beneden? En heb je al op de hendel bij de kabel naar het +je gedraaid?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: zo 30 december 2018, 18:49 Hij trekt niet aan de zadelpen om 'm uit het frame te krijgen?
Of interpreteer ik het probleem verkeerd, ik dacht dat de pen vast in het frame zit.

Of kan een Reverb daar gewoon tegen? :wink:
Nee, hij gaat hem er uit halen om op te sturen voor service...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Gaat niet goed, je hebt de bus los gedraaid die de binnenkant dicht houdt. Waarschijnlijk bof je dat er geen druk op staat, maar als je nu gaat pompen dan ontploft de boel.

Snel die bus weer dicht schroeven en eventueel aan de kop van de pen wat heen er weer wrikken om de boel losser te krijgen. Lukt dat niet, dan zou ik echt naar de fietsenmaker gaan! Dit dreigt hopeloos fout te gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ixxuss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 december 2018, 17:14

Enfin, op advies van Lars bij 12Go Biking gebracht te Moordrecht.

"Geen enkel probleem, los krijgen is een eenvoudig klusje voor ons"
Daarnaast gevraagd of ze met mijn RockShox bleed kit de dropper willen onderhouden zodra deze los is.
"Dat kan, maar doen we alleen met onze eigen materialen"
Enigszins begrijpelijk vanuit verdienmodel, maar ik kom met goed materiaal, doe iets extra arbeidsloon:
De klant merkt het niet en heeft na afloop een tevreden gevoel. Mijn verzoek was dus: alleen los halen.
Ps. kocht los materiaal tot voor kort in principe altijd bij deze firma.

Enfin, wordt een paar dagen later gebeld: de dropper was naar de gare: reden: ze kregen hem niet los..
Of ze een gat onderin mijn (carbon)frame mochten boren? (Om zo de dropper los te krijgen)
Hierop ben ik eerst polshoogte wezen nemen en wat ik aantrof was BIZAR:
De dropper was volledig aan gort getrokken, de binnenbuis was door de kracht ovaal geworden en zette hiermee mij carbon frame van binnenuit dermate onder druk dat deze op punt van scheuren stond, de buisklem was beschadigd, kleine schade aan het frame (bovenzijde buis)een de zadelhouder was beschadigd. Ik werd GEK!, Maar heb mij nog enzigzins weten te beheersen en dmv een goed gesprek met een medewerker uiteindelijk besloten dat gat te laten boren want hier kon ik zelf ook niks meer van maken..
Mijn verzoek om een leidinggevende te spreken werd wel geweigerd.
Oplossingsgericht denken was mijn motivatie ik moet snel weer op die bike! (ivm training)

Een paar dagen ben ik weer langs gegaan om de maat van de dropper op te vragen zodat ik alvast een nieuw exemplaar kon bestellen.
Deze kreeg ik mee en hiermee in Duitsland besteld (stuk goedkoper!)
Later belt een medewerker dat mijn trapas nieuwe lagers nodig had (goed meedenk werk) en heb hiervoor toestemming gegeven.
Tevens afspraak gemaakt dat ik deze op vrijdag die week kon afhalen.
Kom ik op vrijdag de fiets ophalen: niks aan gedaan, hij is opnieuw ingepland wegens de trapas: dinsdag gaan we beginnen..

Enfin dinsdagmiddag fiets opgehaald en voor het loskrijgen van de dropper (en slopen..)
hoefde ik MAAR €.200,= te betalen.. (50% korting)
Niks zeggen..oplossingsgericht denken, ik moet biken, dokken en wegwezen hier en zo min mogelijk komen.

Thuis de inmiddels gearriveerde dropper uitgepakt: agv verkeerd advies van 12Go Biking de verkeerde maat ontvangen!
Nog meer tijdverlies!
Oplossingsgericht denken: direct retour sturen en nieuwe bestellen.
Bij controle bleek gewoon dat de juiste maat zelfs nog op de gesloopte dropper stond.
Dank u 12Go Biking.

Enfin gistermiddag de dropper zelf geinstalleerd, wel een iets kortere buis genomen om herhaling te voorkomen.
(Frame loopt krom en dropper was bij zakken vast gaan zitten volgens 12Go Biking, juiste conclusie denk ik)
Resultaat: de dropper gaat weer als een raket!

Ik bike weer!
Dank voor jullie tijd en feedback,

Arthur

Foto's:
https://1drv.ms/f/s!AtQ1z5VtTTHlo_8gK7AhYr3DJQLhVw
Laatst gewijzigd door Ixxuss op di 19 maart 2019, 22:49, 4 keer totaal gewijzigd.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Nu vraag ik me serieus af of het frame dit echt overleefd heeft.
Nergens een scheurtje zitten?
Plaats reactie