XC racing op een Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

De titel zegt het al, in hoeverre lenen de Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon (29er) (qua geometrie aardig vergelijkbaar) zich voor cross country in - met name - NL. Kom je er nog fatsoenlijk een klimmetje mee naar boven, of zijn deze types daar simpelweg niet voor geschikt? Ik stam nog uit het 26'' tijdperk maar wil de overstap maken naar een 29er, maar dan wel met de wendbaarheid van een 26er, vandaar de overweging voor deze twee types. Misschien zijn er nog andere types interessant. Wie o wie?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In je titel schrijf je ook ‘racing’, dus wat bedoel je nu precies?
Wat voor 26” was je gewend?

De Honzo en Chameleon zijn degelijke wat zwaardere trailgerichte HT’s, met meer veerweg, trail geometrie, niet zozeer ‘racing’ gericht. Speels, springen, technisch rijden, steviger trailwerk kortom.

Er zijn overigens ook genoeg snelle en wendbare moderne ‘racey’ 29”-ers. Licht, vlot acceleren, rap klimmen, ook scherp sturend.

Met beiden kun je prima XC rijden, maar hoe ‘racing’ wil je het dus hebben, en/of hoe ‘trailgericht’?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt meer aan hoe hard jij kunt trappen dan aan je fiets.


Nee, de zithouding is niet geoptimaliseerd om te klimmen en nee, het zijn geen lichtgewicht fietsen. Maar het is niet zo dat je een halve minuut verliest op een klim van 2 minuten (buiten Limburg ga je niet veel meer krijgen...). Het is misschien 10 seconden op zo een klim.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ken beide fietsen niet, maar bijv op een 26inch Specialized Camber reed ik vorig jaar toch wel 2km/u langzamer op de langste marathon afstand op Amerongen.
Het voelt comfortabeler allemaal, maar zeker op de 100km afstand merk je het verschil wel.
De vermoeidheid slaat eerder in de benen en dan mag je nog een ronde extra ook.

Ik weet niet hoe dat bij bovengenoemde fietsen is, maar op een makkelijk XC parcours zal de HT altijd sneller zijn.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Overigens als je geen marathon bedoeld, dan is mijn Camber maar 1km/u langzamer bij een volgas rondje over 60km op de UHR,
En dat betreft een trail bike 120mm 26" uit 2011.
Dus ik weet niet wat je bedoeld met XC racing, maar in principe is er van alles mogelijk.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Met xc racing bedoel ik het snelle cross country mountainbiken zoals we dat in NL gewend zijn. Met een groep vrienden in sneltreinvaart door het - over het algemeen - vlakke bosparcours, toertochten (in een flink tempo) etc. Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre je in het nadeel bent met bijvoorbeeld een santa cruz chameleon. Deze heeft in vergelijking tot een xc bike en wat lagere zit en een langer frame, ander stuurhoek etc.

Ik merk als ik in de Ardennen fiets, ik graag een dropper zou hebben. De reguliere 29 inch fietsen ogen mij toch wat lomp en onwendbaar. Vandaar mijn overweging voor een chameleon, het moet alleen niet zo zijn dat je je helemaal in het honderd trapt als je met je maten door het bos fietst in NL.

Deze dus:

Afbeelding
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

jupiler schreef: vr 4 januari 2019, 13:24 Met xc racing bedoel ik het snelle cross country mountainbiken zoals we dat in NL gewend zijn. Met een groep vrienden in sneltreinvaart door het - over het algemeen - vlakke bosparcours, toertochten (in een flink tempo) etc. Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre je in het nadeel bent met bijvoorbeeld een santa cruz chameleon. Deze heeft in vergelijking tot een xc bike en wat lagere zit en een langer frame, ander stuurhoek etc.

Ik merk als ik in de Ardennen fiets, ik graag een dropper zou hebben. De reguliere 29 inch fietsen ogen mij toch wat lomp en onwendbaar. Vandaar mijn overweging voor een chameleon, het moet alleen niet zo zijn dat je je helemaal in het honderd trapt als je met je maten door het bos fietst in NL.

Deze dus:

Afbeelding
Zoals je zelf al zegt is dit soort fietsen langer, en zijn de hoeken minder stijl. Hierdoor zullen ze in makkelijk terrein minder wendbaar zijn dan de "reguliere" fietsen die jij er lomp uit vind zien.
Gezien je wens in de buurt van het 26" karakter te blijven moet je gewoon een racebak hebben. Niet een trailbike zoals deze twee. Of ga eens proefrijden..
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Bedankt voor je reactie. Proefrijden is wat lastig, er zijn niet zoveel van deze te vinden. Maar misschien is een middenweg wel een betere oplossing, een racebak met dropper. Ik zal eens gaan zoeken naar een 29er met dropper die qua geometrie tussen een racebak en een trailbike inzit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: vr 4 januari 2019, 13:41 Zoals je zelf al zegt is dit soort fietsen langer, en zijn de hoeken minder stijl. Hierdoor zullen ze in makkelijk terrein minder wendbaar zijn dan de "reguliere" fietsen die jij er lomp uit vind zien.
Ik zou zeggen dat het verschil in sturen tussen een trailbike en een xc-uitvoering in 29" ongeveer even groot is als van een 26" naar een 29" van de eerste generatie... .


Dat laatste vond iedereen een zeer goede verbetering :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Echt 'Racy' dus.
Ik zou met zo'n op snelheid gericht groepje, waarin het tempo steeds hoog ligt, dus 'gewoon' een moderne 100mm 29" 'race'-hardtail kiezen (en die evt met dropper uitrusten, eventueel een band met meer grip mocht het terrein er eens om vragen... wordt het echt technisch, steil, dan is zo'n dropper heerlijk, meer fun en meer controle).
En dus geen LTHT (longtravel hardtail) cq Trail-hardtail, zoals de Chameleon of Honzo.

Wat is je budget?
Lengte, gewicht?
Op wat voor bikes rijden je maten rond? Ook 'gewone' 29" HT's?
Welke routes/streek rijden jullie?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

ik ben 1.91 lang en 92 kg :D

Dus je komt al snel op een XL model uit, wat de wendbaarheid niet echt ten goede komt. Een racy 29er waar een dropper in zit met remote zal wel de gulden middenweg zijn tussen de snelle/vlakke Nederlandse parcours en het meer technische werk in bijvoorbeeld de Ardennen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jupiler schreef: vr 4 januari 2019, 15:58 ik ben 1.91 lang en 92 kg :D

Dus je komt al snel op een XL model uit, wat de wendbaarheid niet echt ten goede komt. Een racy 29er waar een dropper in zit met remote zal wel de gulden middenweg zijn tussen de snelle/vlakke Nederlandse parcours en het meer technische werk in bijvoorbeeld de Ardennen.
Sterker nog, verhoudingsgewijs is die XL wendbaarder voor een lange rijder dan een M voor een kleine rijder!


De wendbaarheid komt namelijk voor een groot (groter) deel voort uit de lengte van de achtervork!


Maar goed, inderdaad is het harder werken op een LTHT om de snelle jongens bij te houden, met name door de zitpositie en het gewicht. Beide zijn aan te passen. En als je bedenkt dat de eerste generatie Honzo steiler en korter is dan de huidige Canyon Xceed, kun je je afvragen hoeveel invloed die geometrie echt heeft... .

Maar als je het inderdaad zo stelt (met een groepje snelle mannen onderweg), dan moet je je inderdaad aanpassen aan het groepje en in dit geval gaan voor een xc-bike. Eventueel ook voor nog een 120 mm en afhankelijk van je gewicht zou je ook daar nog op wat onderdelen moeten letten (stijvere vork zorgt ook voor meer vertrouwen in bochten en steile afdalingen). En dus die dropper monteren! Fractie kortere stuurpen en breder stuur kan altijd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Lars TB schreef: vr 4 januari 2019, 16:10 om de snelle jongens bij te houden, met name door de zitpositie en het gewicht. Beide zijn aan te passen. En als je bedenkt dat de eerste generatie Honzo steiler en korter is dan de huidige Canyon Xceed, kun je je afvragen hoeveel invloed die geometrie echt heeft... .
Is dan een hartail met een XC (rechte) zitpositie en een flauwe stuurhoek een optie? Onderstaand misschien wat extreem voorbeeld:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Maar de vraag is een wendbare snelle fiets voor NL rondjes.. dan kom je voor iemand van 1.91 hoe dan ook toch gewoon uit op een 29 XC race hardtail..

Op een forum als dit heeft iedereen het altijd over speelse fietsen en LTHT, trail fullies etc. Misschien dat voor beginner een makkelijkere/gemoedelijkere fiets inderdaad verstandig is, maar voor veel bikers is een lekkere XC racebak gewoon een prima keuze, zeker als het doel is om hard te gaan.
Wat ik er van heb begrepen krijg je met de modernere slacke geo's geen wendbare fiets, maar juist 1 die makkelijker rechtdoor gaat (ook een eigenschap van 29", maar misschien is een 29 xc racer dan juist een goede combinatie).

(en ja, als je wat fietservaring hebt, dan kan je met een xc race mtb ook prima de Ardennen in, ongetwijfeld ga je sneller met een andere fiets, maar als je dan een afweging moet maken en je neemt mee waar je meestal fietst... )

Ik heb het idee dat wendbaarheid, speelsheid en vertrouwen vaak terug komen, en als we dan even indelen in xc en modern/LTHT, dan lijkt me wendbaarheid eerder bij XC horen dan bij een moderne geo, vertrouwen andersom, en speelsheid.. zit em waarschijnlijk meer in de veerweg en grenzen van het materiaal, dan kom je bij een wat zwaarder uitgeruste moderne fiets terecht, waar je met wat meer vertrouwen kan springen etc.
Maar wendbaarheid en speelsheid zijn volgens mij niet zomaar in 1 fiets te vinden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

jupiler schreef: vr 4 januari 2019, 15:58 ik ben 1.91 lang en 92 kg :D

Dus je komt al snel op een XL model uit, wat de wendbaarheid niet echt ten goede komt. Een racy 29er waar een dropper in zit met remote zal wel de gulden middenweg zijn tussen de snelle/vlakke Nederlandse parcours en het meer technische werk in bijvoorbeeld de Ardennen.
En het budget, en het gebied waar jullie veel rijden?
Met 92kg niet al te licht gaan qua materiaalbouw, want het moet ook voldoende stevig en stijf zijn (wielen met name, ook voorvork, frame zelf, remmen)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie