Aluminium bidon: wat doen jullie er in?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Hallo,

Ik heb een poosje terug een aluminium bidon gekocht (Priophete) omdat ik de plastic bidons zo vind stinken.
Tot dusver het nieuwe ding nog niet gebruikt, maar heb wel de volgende vraag:
ik hoor nog al eens in de media dat Al slecht tegen contact met zuren en zouten kan (en dan in oplossing gaat, met als gevolg overgang van partikels). Het menselijk lichaan schijnt niet goed te reageren op Al-intake.
Omdat ik niet van chocolademelk houd, was ik van plan drankjes in de bidon te doen die een zuur karakter hebben. Beter niet dus.
Vandaar de vraag: wat doen jullie erin (of ga je je gewoon benatten in een uitspanning)?

Dank
ouwetrappert
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij krijg je op diverse andere manieren meer dan genoeg/teveel alu en ijzer binnen via verpakkingen, dus ik zou me daar niet te veel zorgen om maken.

Om over de gezondheid van sportdrankjes maar helemaal niets te zeggen...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En aluminium pannen ?
Zo'n Italiaans koffiepotje ?
Enz enz.
Niet te druk maken, gewoon doen.
Water en sportdrank is geen probleem, en het ding is van binnen (en buiten) waarschijnlijk ook nog geanodiseerd.
Bergsporters lopen al jaren met alu bidons, die lijden en niets onder.

Wel jammer dat je niet meteen een camelbak hebt gekocht.
Of deze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Een beetje kwalitatieve "plastic" bidon stinkt toch niet ?

Maar zoals er al gezegd is , niet mee inzitten om alu "pulle" te gebruiken.
Christonabike!!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 28 september 2018, 20:35 En aluminium pannen ?
Zo'n Italiaans koffiepotje ?
Aluminium pannen en die koffiepotjes worden al heel lang in verband gebracht met Alzheimer.

https://www.hunker.com/12003944/health- ... fee-makers :D

Overigens heb ik zelf lang dagelijks zo'n poje gebruikt. Vanwege het vochtig verhitten komen er daadwerkelijk slakken aluminiumoxide in de pot terecht. Dat risico lijkt me met een bidon een stuk kleiner.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

christmtb schreef: di 2 oktober 2018, 11:42 Een beetje kwalitatieve "plastic" bidon stinkt toch niet ?

Maar zoals er al gezegd is , niet mee inzitten om alu "pulle" te gebruiken.
Ik heb idd Purist bidons... stinken niet... en stoten van binnen alles af.
Denk dat alu ook geen probleem zal zijn.
Ik ben mij er eentje...
bighit76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 24 juni 2009, 17:51

bijna alle alu bidons zijn gecoat aan de binnenkant..
er zijn idd studies geweest over de inname van aluminium en een verhoogde kans op alzheimer..
je moet zo veel aluslijpsel inademen en tot je nemen dat t krijgen van alzheimer je kleinste probleem is..

en zolang je geen schoonmaakazijn drinkt, zou ik me geen enkele zorgen maken..
four wheels move the body, two wheels move the soul.
ouwetrappert
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 1 april 2013, 14:36

Ik was even weg.
Nee, geen Alzheimer... :-D
Dank voor de geruststellende reacties en het (verborgen) advies geen schoonmaakazijn te nuttigen.

ouwetrappert
Xtrailer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 maart 2014, 21:53
Mijn mountainbike: Mondraker Factor Plus customized | Liteville H-3 MK2 29+
Contacteer:

In een bidon doe je water, anders gaat ie stinken. Eventueel een bruistablet magnesium maar that's it!
Oprichter & voorzitter @ MBC XTRAIL | For the love & fun of it!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met een bruistablet (of koolzuurhoudende drank) in een bidon weet je zeker dat de boel gaat lekken.
En waarom zou je er geen sportdrank (of andere smaak) in doen? Denk je dat profs alleen maar water in hun bidonnetjes hebben zitten? ;-)
Gewoon goed afwassen. Ik doe zelfs water met een smaakje in het reservoir van mijn rugzak, mits je goed uitspoelt en de drinkzak daarna in de vriezer bewaart geen enkel probleem.

Een alu bidon (om even terug naar het topiconderwerp te gaan) vind ik minder prettig, je kunt er namelijk niet in knijpen.
Althans, dat kan wel maar heeft erg weinig effect ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: di 15 januari 2019, 13:24

Een alu bidon (om even terug naar het topiconderwerp te gaan) vind ik minder prettig, je kunt er namelijk niet in knijpen.
Althans, dat kan wel maar heeft erg weinig effect ;-)
Maar waarom zou je in je bidon willen knijpen, om de laatste druppel vocht eruit te krijgen? ;)

Of om hem passend in je bidonhouder te krijgen misschien...? Maar dan zou je ook een beter passende houder kunnen overwegen. :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wiel-Maat schreef: di 15 januari 2019, 14:08

Maar waarom zou je in je bidon willen knijpen, om de laatste druppel vocht eruit te krijgen? ;)

Borstvoedingsyndroom.
Met alleen zuigen komt er te weinig uit. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heel simpel omdat je makkelijker grote slokken kunt nemen als je in een bidon kunt knijpen.
Ik heb nog een of twee alu bidons liggen maar die kan ik eigenlijk net zo goed weggooien want die ga ik echt niet meer gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ouwetrappert schreef: vr 28 september 2018, 19:07ik hoor nog al eens in de media dat Al slecht tegen contact met zuren en zouten kan (en dan in oplossing gaat, met als gevolg overgang van partikels). Het menselijk lichaam schijnt niet goed te reageren op Al-intake.
Vergeet deze onzin svp. Je krijgt nooit pure Aluminium naar binnen. Als dat wel lukt dan in de vorm van ionen als een zout. (Denk aan NaCl, keukenzout waar het metaal Natrium in geïoniseerde vorm in zit). In je deodorant zit vaak een of ander aluminiumzout tegen jouw zweetgeur.

Voor veel verbindingen geldt dat een heel klein beetje noodzakelijk is, een redelijke hoeveelheid goed voor je is en dat een overmatige dosis dodelijk is. Kwakzalvers op sociale media maken daar dan simpele boodschappen van. "Van water ga je dood, want er is laatst nog iemand in verzopen en een ander is er in gestikt"
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

kermit schreef: di 15 januari 2019, 14:51 Heel simpel omdat je makkelijker grote slokken kunt nemen als je in een bidon kunt knijpen.
Ik heb nog een of twee alu bidons liggen maar die kan ik eigenlijk net zo goed weggooien want die ga ik echt niet meer gebruiken.
Grote slokken, hmmm... ik snap je idee puur materieel gezien, maar het is op zich bij een inspanning als MTB'en en hardlopen niet echt ideaal. Grotere hoeveelheden vocht ineens consumeren heeft tijdens inspanning als gevolg dat het in je lichaam kan gaan klotsen, wat je eigenlijk niet wil. Fysiek zou het het bij dergelijke inspanning beter zijn om kleinere slokken te nemen en dat met grotere regelmaat, om het voornoemde te voorkomen. Met een camelbak is dat dan wat makkelijker op de fiets natuurlijk. Ik heb mijn bidon dan ook alleen voor sportdrank waar ik af en toe een slok(je) van neem, maar dan pas na een periode van 1,5 uur inspanning (dat laatste is op zich weer een ander verhaal, maar goed).
Plaats reactie