Allround banden - bestaan die??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

mfacey schreef: za 19 januari 2019, 09:552019 YT Jeffsy CF Pro 29
https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509

Hmm, dan heb je het toch over een fiets waarmee al in de Ardennen XC banden met normaal karkas een beperking gaan vormen (of roulette).
Sommige dingen moet je niet willen combineren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Allround bestaat niet. Een stapje zwaarder met de Schwalbes gaat echter prima voor mij : 2xNoNi, of voor NoNi en achter Rocket Ron. Dit is dan voor mij op de UHR, en in Polen offroad (gravel, stenen, ongerept Pools bos met best wat hoogteverschil). Het ligt echter ook vooral aan jezelf. Wat kan je, en wat voelt prettig? En dat is helaas inderdaad zoeken. Als je met de RoRo en RaRa combi op de UHR al moeilijkheden hebt zo ik voor 2x NoNi gaan (of 2x mountainking). Kan je in extreme situaties ook nog voor een Magic Mary alike band leggen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Heb een aardig deel van de avond gelezen en video’s gekeken. Inderdaad, allround is kansloos. Ik denk dat ik in eerste instantie ga kiezen voor iets dat lekker rijdt op de UHR. Neig toch wel naar Ardent voor en achter.
Alternatief zou zin een Ardent achter en een Agressor voor. En dan voor het ruigere werk de agressor naar achter en bijv een minion dhf voor.
NoNi is ook nog een optie.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ardent exo is inderdaad een prima allrounder.. van UHR tot Schotland.
Ik weet niet wat je daar precies gaat rijden maar mijn ervaring is dat je er prima de trailcenters etc. mee rond komt.
Op ruigere endurolijnen zal er wat voorzichter mee gereden moeten worden maar het kan..
(al rijdt forumlid Smithy (75kg) er de grove trails in Les Hautes Rivieres mee, en doet dat niet bepaald bescheiden:)
Maar botte pech kun je natuurlijk altijd hebben.
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb met mijn Remedy best wel lopen spelen met veel verschillende banden en voor mij bestaat er geen allround-band die het in west/midden-NL goed doet en buitenland ook, in ieder geval niet voor.
Nou zal dat best te maken hebben met mijn rijnivo (matig) en type fietser (held op sokken) dus ik heb graag wat grip.
In NL vind ik de Ardents wel okee, maar als het terein wat lomper word (Eifel trails) breken ze voor bij mij soms op de raarste momenten uit en dat heb i met de NoNis niet heb. Als achterband vind ik de Ardent gek genoeg wel weer heel fijn, ook in de Alpen en Slovenie.

Gewoon omdat het kan en het hobby is heb ik heb uiteindelijk gekozen voor 2 wielsets: 1 voor trips en 1 voor NL met als excuus dat we dan een reserveset hebben :winkie: (De Missus rijd ook 27.5).
1set voor de trips en bikepark achtige acties, daar rijd ik met voor DHF2.5 WT / en achter DHR2.4WT of bij meerdaagse tochten achter een Ardent2.4.

In Nederland nu nog WTB Vigilante voor en een Ardent achter wat ik swinters wel prima vind, maar straks weer gewoon Nobby-Nics 2.35.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ook hier tevreden met mijn setje Maxxis Ardent (EXO) 27.5 in 2.25 achter en 2.4 voor :-q ... ik had hiervoor Vittoria Goma die ook best OK waren maar ik vind de Ardent als allrounder toch echt wel beter, ook in cornering valt het mij op dat hij beter presteert. En overall prima grip - écht nat rij ik liever niet dus daar geen gedegen oordeel over, maar bij een beetje nattigheid met wat plassen doet hij het zeker nog voldoende vind ik.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Zelfde ervaring als Jurf met de ardent (exo) als voorband. Vind die ook te onvoorspelbaar als voorband. Ligt nu aan de kant voor als mijn huidige achterband versleten is, dan probeer ik hem daar.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik vind Ardent ook te sketchy soms als voorband, de Forekaster vond ik daar dan weer fijner. Wat dacht je van Ardent/Forekaster in Nederland. Zodra je dan naar Schotland gaat je voorband wisselen voor een HR II of Minion DHF. Dan ben je met de aankoop van 3 banden redelijk uitgerust voor beide denk ik.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik sluit me bij de bovenstaande sprekers aan, rijd de ardent niet als voorband. De grip kan ineens verdwenen zijn.
Achterop is hij dan weer heel geschikt.
Ik heb zelf een forekaster voorop liggen, deze bevalt me uitstekend!
Niet de lichtste qua rolweerstand, maar wel erg veel grip, en toch beduidend lichtvoetiger dan bijv. Een minion oid. Ik ben erg tevreden over mijn setje maxxis :-q
Sneeuwmonster
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

sama schreef: ma 21 januari 2019, 18:25 Ik sluit me bij de bovenstaande sprekers aan, rijd de ardent niet als voorband. De grip kan ineens verdwenen zijn.
Achterop is hij dan weer heel geschikt.
Ik heb zelf een forekaster voorop liggen, deze bevalt me uitstekend!
Niet de lichtste qua rolweerstand, maar wel erg veel grip, en toch beduidend lichtvoetiger dan bijv. Een minion oid. Ik ben erg tevreden over mijn setje maxxis :-q
Wat voor maatvoering hanteer je? De Forecaster gaat van 2.35 gelijk naar 2.5 (vind ik te breed) en de Ardent van 2.25 naar 2.4. Ik zie wel graag wat meer breedte ivm mulle zand bij mij rondom de Soesterduinen. 2.35 forecaster voor en 2.4 ardent achter? of dan toch wat minder rolweerstand met de 2.25 achter... keuzestress! :-?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smaller is niet gelijk aan minder rolweerstand hoor, zeker in los zand rolt een bredere band juist beter.
Het grootste (enige?) nadeel van de bredere uitvoeringen is dat ze iets meer wegen. Als dat geen probleem voor je is en het past zou ik de 2.4 nemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb de 2.35 versie, ik heb niet breder nodig, smaller ook niet. Ik zou gewoon voor de 2.35 gaan als ik jouw was.
Sneeuwmonster
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik lees toch wel erg wisselende verhalen over de forekaster of ardent als voorband. Onvoorspelbaar bochtgedrag. Beide banden worden erg goed getest als achterband. Dan heb ik toch moeite om in het aanbod van Maxxis een passende voorband te vinden. Dat komt met name omdat de maatvoering zo verschilt. Als ik een Ardent 2.4 achter neem wil ik ook wel een 2.4 formaat band voor. Dat is toch knap lastig.

Ik kijk nu ook naar de combi Bontrager XR4 voor en XR3 achter. Of toch iets uit de Schwalbe stallen.

Dit lijkt nog wel lastiger dan een fiets uitzoeken haha! :D :roll:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb de forekaster er al een paar duizend kilometer opliggen, 90 % onverhard, en hij heeft me echt nog nooit in de steek gelaten, en dat op alle ondergronden die je maar kun bedenken. Echt een superband wat mij betreft. En het onverwachte wegslippen is me nog nooit overkomen, je voelt hem duidelijk komen zegmaar.
En om het verschil van voor een 2.35, en achter 2.4 zou ik me zeker niet druk maken. Dit is in de praktijk maar 1mm, dat merk je echt niet.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij ben je met een NoNi vrij allround, maar nogmaals ik zou gewoon een 2e set erbij nemen voor de dikke trips.
Op de prijs van zo,n fiets lijken 2 extra banden mij het probleem niet :roll: terwijl ze wel enorm van invloed zijn op hoe je fiets zich gedraagt.

De XR4 zat standaard op mijn Remedy, fijne band wanneer hij op de juiste druk was, maar tussen net teveel en net te weinig zat vrij weinig bandbreedte in vergelijk met andere banden en buiten die range was hij behoorlijk vrouwelijk schaamdeel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie