Allround banden - bestaan die??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zat er maar 1 nopje op dan? :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Jurf schreef: di 22 januari 2019, 22:46
De XR4 zat standaard op mijn Remedy, fijne band wanneer hij op de juiste druk was, maar tussen net teveel en net te weinig zat vrij weinig bandbreedte in vergelijk met andere banden en buiten die range was hij behoorlijk vrouwelijk schaamdeel.
Had je de Team Issue uitvoering of de goedkopere standaard uitvoering die vaak als OEM gemonteerd wordt?

Mijn ervaring is dat er een groot verschil in grip en gevoel zit tussen de Team Issue compound en de standaard (goedkopere) uitvoeringen, zowel bij de XR3 als de XR4.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De Team Issue.
Wanneer de druk goed was vind ik hem heel fijn, maar de marge tussen te zacht en te hard viel voor mij preciezer als bij NoNi,s of Maxxis banden. Nou rij ik wel 27.5 en ben ik al snel 92-94kg + sjizle erbij en niet de meest technische en zelfverzekerde rijder dus ik vraag ook wel wat van het materiaal denk ik.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

even een paar algemene opmerkingen:

- Ik heb vaak totaal geen notie van de rij kwaliteiten en/of rijstijl van mede forum gebruikers, hun mening over banden zegt mij dan ook erg weinig
- Een alround band bestaat alleen als je wilt accepteren om met een compromis te rijden (meestal de keuze tussen overkill in NL of "spannend"in het buitenland)
- Grip van een band heeft ook veel te maken met rijstijl, heb je je gewicht niet goed geplaatst dan glijd elke voorband weg en heeft geen enkele band genoeg tractie achter. Het op de limiet rijden van een band doet hier op het forum waarschijnlijk max 5% (als ik zo eens om mij heen kijk na 30+ jaar op de MTB).
- Banden druk doet vaak veel meer met grip dan banden profiel, ram je in NL 3 bar+ in je banden heb je in mijn ogen geen recht van spreken over grip (en je zou ze de kost moeten geven :o ). Een NoNi op 3+ bar geeft echt minder grip dan een thunderburt op 1.8 bar als je over natte wortels omhoog rijdt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

yo-eddy schreef: wo 23 januari 2019, 12:19 na 30+ jaar op de MTB).
- Banden druk doet vaak veel meer met grip dan banden profiel, ram je in NL 3 bar+ in je banden heb je in mijn ogen geen recht van spreken over grip (en je zou ze de kost moeten geven :o ). Een NoNi op 3+ bar geeft echt minder grip dan een thunderburt op 1.8 bar als je over natte wortels omhoog rijdt.
idd, ik heb een college die 3 bar in een racing ralph doet omdat ie dan zo lekker loopt, ik krijg het er bij hem niet in dat hij dat heeeel veel grip inlevert. moet er wel bij zeggen dat ie van huis uit een wielrenner is, dat maakt ook al een boel kapot natuurlijk
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

3 bar,s zie je als MTBer volgens mij alleen op een kroegentocht maar ben het voor de rest helemaal met je eens, aan de andere kant, als je dit heel strikt neemt kun je dat over elk product zeggen en heeft L#llen op een forum geen zin meer. :wink:
Maar goed wellicht ter verduidelijking van hoe mijn mening te lezen:
Zelf heb ik nooit haast, beperkte techniek, 4 jaar ervaring en heb liever voor iets meer grip dat ten kostte gaat van wat rolweerstand als dat ik voor ga glijden. Ik weeg 93kg en rij meestal met mijn Remedy 1.8 bar. In de duinen wat minder en tot 2 bar in de bergen.

Op mijn Canyon Nerve 29er die ik ook veel rundumhouse (Regio Haarlem) rij zit voor een oudere Noni en achter een RoRo.
Voorheen daarmee in Schotland en Wales 2x NoNi met 1.8bar.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Jurf schreef: wo 23 januari 2019, 10:45 De Team Issue.
Wanneer de druk goed was vind ik hem heel fijn, maar de marge tussen te zacht en te hard viel voor mij preciezer als bij NoNi,s of Maxxis banden. Nou rij ik wel 27.5 en ben ik al snel 92-94kg + sjizle erbij en niet de meest technische en zelfverzekerde rijder dus ik vraag ook wel wat van het materiaal denk ik.
Ik weeg bijna net zo veel :wink:

Wat ook kan uitmaken is de breedte van de velg, ik reed ze op 30mm iw velgen en eigenlijk alleen in buitenland, veel rots enzo.

En dan nog, niets is zo persoonlijk als banden, zowel bij fietsen, motoren en soms zelfs bij auto's
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Goeie, velgen zijn ook 30IW.
Mijn 2e set heeft 35IW
Wat betreft er is niet zo persoonlijk als:
Ik ben dat deels met je eens, maar soms zijn er producten die zo zijn gemaakt dat ze een hele grote groep aanspreken. Ik zeg daarmee niet dat ze voor iedereen geschikt zijn, maar wel dat de kans groter is dat ze mensen aanspreken als sommige meer exquise dingen.
Neem bijv bij ijs: Vanille of Chocolade vs Gember-ijs.
Op basis daarvan kan het wel interessant zijn om ervaringen te delen al is het alleen maar dat mensen voor zichzelf een kader kunnen ontwikkelen of ze in de grote goegemeente vallen of een smaak hebben die meer afwijkt van het gemiddelde (en dan leren waar dat hem in zit).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

De Jeffsy werd tot mijn verrassing opeens vandaag als verzonden doorgegeven dus hopelijk is die begin komende week binnen. Ondertussen heb ik de knoop maar doorgehakt en gekozen voor de Bontrager XR4 voor en XR3 achter. Allebei in 2.4. Ik ga ze gelijk tubeless maken (mijn eerste poging op dat vlak). Stan's sealant besteld en een JoeBlow Booster 2 pomp. Ben benieuwd!

Ik zal fotos en ervaringen plaatsen als het klusje geklaard is :-)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Dat gaat je meevallen hoor, is echt niet moeilijk.
Ik ben benieuwd hoe de banden bevallen!
Sneeuwmonster
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Die Bontragers zijn zonder vloeistof meestal al 99% dicht :-q én ze zijn over het algemeen mooi rond zonder slingers en hoogteslag.

Ben ook benieuwd hoe ze bevallen, ik rij er zelf nu niet meer mee maar zou ze zo weer monteren.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Voor de geïnteresseerden: de banden zijn inmiddels gemonteerd op de fiets te zien:
viewtopic.php?f=14&t=140942
8)

Tubeless ging vrij eenvoudig. Voor in een keer goed en achter met de 3e poging!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

En heb je de banden al geprobeerd?
Sneeuwmonster
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Echte allround banden zijn er niet. Het is altijd een compromis ergens. Ik rijd nu met mitas. De scylla voor hardpack, zand, gravel. En je hebt de kratos voor modder, grotere gravel/rotsachtige ondergrond. Kratos heb ik nog niet maar de scylla is voor mij prima allround genoeg voor in nl en in de ardennen ook wel waarschijnlijk. Maar gezien jou fiets zou ik de kratos doen dan.
life starts @ 150bpm...
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

hurck schreef: ma 21 januari 2019, 13:58 Zelfde ervaring als Jurf met de ardent (exo) als voorband. Vind die ook te onvoorspelbaar als voorband. Ligt nu aan de kant voor als mijn huidige achterband versleten is, dan probeer ik hem daar.
https://nsmb.com/articles/ask-uncle-dav ... es-maxxis/
Grappig dat een van de marketing managers van maxxis zelf de ardent eigenlijk ook maar niks vindt.

Ik heb de mijne een paar weken als achterband gelegd en daar was hij beter dan aan de voorkant. Maar een steen in het bikepark van chatel heeft hem volledig afgeschreven... Snee van dik 5cm in de wang. De ikon ervoor erop lag is op dezelfde manier gesneuveld, maar dan in Aken. Volgende bestellling toch iets stevigers van karkas bestellen dan exo. 2 banden op een paar weken tijd afschrijven is me iets te veel van het goede.
Plaats reactie