Keuzes Cube of Cannondale

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BoswalBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 13:53

Hallo,

Ben nieuw hier, beginnende MTB er. Nu in het bezit van een trek X-Caliber 9 ( 2016) zonder aanpassingen maar op zoek naar een andere fiets. Ben niet heel goed op de hoogte van de techniek met alles wat er voor handen is op MTB gebied.

Ben er wel over uit dat ik mijn keuze heb terug geschroefd tussen 2 fietsen maar wil graag nog eens tegen het licht van de echte kennis,die op dit forum ongetwijfeld aanwezig is, aanhouden.

cannondale Trail 1 2019

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined

vs

cube reaction race 2019

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... llow-2019/

reden van deze keuze: enkel voorblad, Sram techniek, in mijn ogen stevige allround fietsen. Ben 1.93 meter en 106 KG.

Hoor graag jullie mening, alvast bedankt!

Barry
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat is er mis met je huidige fiets? Wat wil je er verder mee doen?

En wat betreft het gewicht: deze is interessant even door te nemen, maar dat gaat iets meer over lengte: viewtopic.php?f=1&t=140771
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De vork in de cube zal niet beter zijn dan wat je nu hebt, dan dien je al de cannondale te kiezen.
Maar waarom geen drivetrain upgrade als je naar 12sp wil?
https://www.bike-components.de/de/SRAM/ ... 18-p65512/
BoswalBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 13:53

Huidige fiets erg veel al aan moeten vervangen, veel pech, veel onkunde en brekende spaken, cassete vernieuwd, ketting meedere keren gebroken enz enz. Rij in de bossen tussen Hattem en Harderwijk 1 a 2 keer per week rond de 40 a 60 km met veel recht toe recht aan en als het kan wat trails en heuvels, erg leuk. Zoek een nieuwe impuls en weer wat vertrouwen in een fiets om de draad weer goed op te pakken.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Hallo,

Zelf ben ik enkele maanden in bezit van deze Cube. Daarvoor gekozen door
de goede afmontage (1x12 GX) en een LBS die dealer is van Cube in het dorp. Ik vind het een heerlijke
fiets maar dat is voor mij ook de eerste moderne mtb dus dan is het al snel goed ;) Wel nieuwe (tubeless)
bandjes onder gezet omdat ik dat heerlijk vind fietsen en ik het standaard rubber niet echt waarderen kon.
Cannondale heeft daar tegenover weer een Reba voorvork dus uiteindelijk is het toch kiezen
waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat. Het zijn beiden prachtige fietsen als je het mij vraagt ;)
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad is de vork van de Cannondale wat hoogwaardiger. Voor jouw gewicht betekent dat meer stijfheid en betere instelbaarheid, toch wel belangrijk.
Voor je gebruik maakt het minder verschil, totdat je wat fanatieker wordt.

Dus in dat opzicht lijkt mij de Cannondale iets beter!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BoswalBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 13:53

Bedankt voor alle tips, ben er mede hierdoor wel uit wat ik ga doen. Niet zeuren, fietsen en wellicht de drive train van mn huidige fiets aanpassen.

Heeft er iemand ervaring met het omzetten van een complete drive train, 1x 11 of 1 x 12 nx van sram zoals deze werd genoemd in 1 van de reacties hierboven. Is dat goed te doen of echt een speciale klus?

Groet, Barry
Plaats reactie