Vandaag eerste rit gemaakt op mijn Canyon CF 8.0.
Ik ben er erg blij mee. Voor mij de eerste Fully. Ik heb een heerlijk relaxte zitpositie, de fiets geeft veel verrtrouwen en stuurt heel strak. De demping is heel comfortabel, zelfs in de middenstand ( mijn voorkeur)
De banden zorgen wel voor een enorme rolweerstand. Ik reed op mijn vorige fiets normaal met Racing Ralph en Rocket Ron. In de bergen monteerde ik altijd Nobby Nic, ik heb er ook wel eens mee gereden in Nederland en was altijd blij dat ze er weer af waren. Fijn van extra grip in bochten en bij remmen, maar weegt niet op tegen verlies in snelheid.
Ik denk je deze Forecasters met Nobbi Nic kunt te vergelijken, maar ik vind ze nog zwaarder lopen. Het scheelt al snel 4 km/h bij zelfde inspanning t.o.v mijn vorige fiets.Ik ga deze Forekaster bewaren voor de trips naar bergen.
Wat zal ik voor Nederland gaan monteren? Ik denk zelf aan Racing Ralph en Racing Ray. Dit zijn wel 2.25 banden, achter geen probleem met 25 mm velg, maar kan dit voor ook, want daar heeft de fiets een 30 mm Velg?
Of zijn er nog andere lichtlopende alternatieven van bijvoorbeeld Maxxis. Ik hoor wel dat de 3C banden van Maxxis zwaarder lopen dan Schwalbe?
Graag jullie ervaringen en advies.
Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0
Als je bij Maxxis wilt blijven zou je kunnen kiezen voor de Ikon in 2.35 / 3C / EXO
Rij er zelf mee op 30mm velgen. Prima over te spreken. Vind ze wel licht (genoeg) rollen. Al heb ik maar een klein referentiekader.
Voor 1.4 [bar] & achter 1.6 [bar]
Rij er zelf mee op 30mm velgen. Prima over te spreken. Vind ze wel licht (genoeg) rollen. Al heb ik maar een klein referentiekader.
Voor 1.4 [bar] & achter 1.6 [bar]
Laatst gewijzigd door Sudlon op zo 3 februari 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Stel je rijd gemiddeld 25, dan zou je 4km p/u meer dan 15% extra rol weerstand hebben. Volgens mij haal je dat nog niet met DHF,s eronder en moet je er gewoon ff aan wennen aan je nieuwe fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat hierboven staat, andere fiets, minder puur xc.
Maar ook, als je tevreden was met de Schwalbes, dan koop je die nu toch weer?
Maar ook, als je tevreden was met de Schwalbes, dan koop je die nu toch weer?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mooie fiets!
Ik vond de Forekaster een behoorlijk fijne band met verrassend veel grip in wat nattere omstandigheden.
De rolweerstand merk je vooral aan de achterkant, dus daar zou een snellere band het meest merkbaar moeten zijn.
Ik zou iets in de trend van een Maxxis Ikon of Maxxis Ardent Race achteraan monteren en de Forekaster vooraan nog even een kans geven.
Ik vond de Forekaster een behoorlijk fijne band met verrassend veel grip in wat nattere omstandigheden.
De rolweerstand merk je vooral aan de achterkant, dus daar zou een snellere band het meest merkbaar moeten zijn.
Ik zou iets in de trend van een Maxxis Ikon of Maxxis Ardent Race achteraan monteren en de Forekaster vooraan nog even een kans geven.
Op de machines die de rolweerstand meten zit je per band zo op een verschil van maar liefst 20 Watt. En dat is dan van 20 Watt voor de lichtlopende banden, naar 40 Watt voor het zwaarder lopende spul. En downhillbanden met extreem zacht compound verdubbelen dat soort getallen nog eens!
Per band! Dus 40 Watt verlies als je van een Racing Ralph naar bijvoorbeeld een Nobby Nic gaat (ik heb zo niet helemaal in mijn hoofd welke banden precies, maar Maxxis is in ieder geval nog nooit ook maar in de buurt geweest van de echt lichtlopende banden, in welk segment dan ook!). Nu is die 40 Watt niet helemaal over te zetten naar de praktijk, laat het iets minder zijn. Dan levert een normale fietser pakweg 200 Watt en laten we dat gemiddeld nemen. Dan is iets minder dan 40 Watt - 30 Watt bijvoorbeeld! - precies 15%!
Maar de nieuwe fully zal ook wat zwaarder zijn, de zithouding iets anders, buiten is het koud en je spieren warmen dus iets minder op. Dus laat 1 km/u aan de banden liggen en de overige 3 km/u aan andere factoren.
Als je op je vorige fiets blij was met Racing Ralph, dan zou ik die er gewoon op leggen. Ik heb een 2.25 Racing Ray op een 31 mm velg liggen en die valt zeer mooi!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik heb gekozen voor deze fiets vanwege comfort en iets minder diepe zitpositie dan XC racer. Deze fiets hangt een beetje tussen XC en trail, dus op zich toch niet gek om afhankelijk van het gebruik de banden aan te passen. Ik weet zeker dat ik heel blij ben met fiets i.c.m. Forekaster als ik de bergen in ga.roush99 schreef: ↑zo 3 februari 2019, 19:25 Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Maar als ik nu mee moet met mijn fietsmaten, waarbij ook rechte verbindingsstukken zitten en ook asfalt, dan kost dat zo teveel energie.
Op de parcoursen waar ik rijdt heb ik voldoende grip met een XC band.
Ik heb deze testen ook gelezen, maar heb mijn twijfels bij deze test, dit zou beteken dat een Maxxis Ikon nog een hoger rolweerstand heeft dan een Nobby Nic?Lars TB schreef: ↑zo 3 februari 2019, 21:48Op de machines die de rolweerstand meten zit je per band zo op een verschil van maar liefst 20 Watt. En dat is dan van 20 Watt voor de lichtlopende banden, naar 40 Watt voor het zwaarder lopende spul. En downhillbanden met extreem zacht compound verdubbelen dat soort getallen nog eens!
Per band! Dus 40 Watt verlies als je van een Racing Ralph naar bijvoorbeeld een Nobby Nic gaat (ik heb zo niet helemaal in mijn hoofd welke banden precies, maar Maxxis is in ieder geval nog nooit ook maar in de buurt geweest van de echt lichtlopende banden, in welk segment dan ook!). Nu is die 40 Watt niet helemaal over te zetten naar de praktijk, laat het iets minder zijn. Dan levert een normale fietser pakweg 200 Watt en laten we dat gemiddeld nemen. Dan is iets minder dan 40 Watt - 30 Watt bijvoorbeeld! - precies 15%!
Maar de nieuwe fully zal ook wat zwaarder zijn, de zithouding iets anders, buiten is het koud en je spieren warmen dus iets minder op. Dus laat 1 km/u aan de banden liggen en de overige 3 km/u aan andere factoren.
Als je op je vorige fiets blij was met Racing Ralph, dan zou ik die er gewoon op leggen. Ik heb een 2.25 Racing Ray op een 31 mm velg liggen en die valt zeer mooi!
Dat zou dan betekenen dat ik een Schwalbe Racing Ralph icm Racing Ray MOET kopen en dat een Ikon dus te zwaar loopt.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar de Ikon in 2.35 gaat. Maar dan hoor ik ook weer dat de Schwalbe mooi past op 30 mm velg
Heeft iemand praktijk ervaring met verschil Scwalbe racing Ralph tov Maxxis Ikon?
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die rolweerstand-testen neem ik altijd met een hele grote korrel zout. Die worden gedaan op trommels met oneffenheden of andere kunstmatige ondergronden die terrein moeten simuleren. Dus nooit zoals het echt in het bos is.
Volgens mij kun je op basis van zulke metingen hooguit een redelijke indicatie krijgen, maar of verschillen van een paar Watt op zo'n trommel in de praktijk ook te voelen zijn vraag ik me af.
Laat ik het anders formuleren: als het met de rolweerstand in je hoofd goed is voelt een band goed
En als je eenmaal in je kop hebt dat-ie zwaar rolt ga je er niet tevreden mee worden.
Ik fiets veel alleen, dan maakt het geen bal uit of een band een tikje zwaarder rolt want ik hoef niemand bij te houden. En als ik met vrienden fiets doen wij het op de rechte verbindingsstukken op het gemak, daar is toch niks aan. Zo heb je energie over voor de leuke stukken en hoef je je over de verschillen in rolweerstand van een Racing Ray of Ikon al helemaal niet druk te maken
Volgens mij kun je op basis van zulke metingen hooguit een redelijke indicatie krijgen, maar of verschillen van een paar Watt op zo'n trommel in de praktijk ook te voelen zijn vraag ik me af.
Laat ik het anders formuleren: als het met de rolweerstand in je hoofd goed is voelt een band goed
En als je eenmaal in je kop hebt dat-ie zwaar rolt ga je er niet tevreden mee worden.
Ik fiets veel alleen, dan maakt het geen bal uit of een band een tikje zwaarder rolt want ik hoef niemand bij te houden. En als ik met vrienden fiets doen wij het op de rechte verbindingsstukken op het gemak, daar is toch niks aan. Zo heb je energie over voor de leuke stukken en hoef je je over de verschillen in rolweerstand van een Racing Ray of Ikon al helemaal niet druk te maken
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Wat ik schreef, laat het in de praktijk iets minder zijn. Maar de indicatie is goed. En je spreekt zelfs dan dus al over een verdubbeling van de rolweerstand en dan heb je het dus over 10% van de totale energie die verloren gaat, reken maar dat je dat merkt!!kermit schreef: ↑ma 4 februari 2019, 09:08 Die rolweerstand-testen neem ik altijd met een hele grote korrel zout. Die worden gedaan op trommels met oneffenheden of andere kunstmatige ondergronden die terrein moeten simuleren. Dus nooit zoals het echt in het bos is.
Volgens mij kun je op basis van zulke metingen hooguit een redelijke indicatie krijgen, maar of verschillen van een paar Watt op zo'n trommel in de praktijk ook te voelen zijn vraag ik me af.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
En zo'n test op een trommel is dan misschien (zeker) niet representatief voor off-road, maar het is wel heel erg 1:1 te vertalen naar de rolweerstand die TS ervaart op de verharde weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Als je nieuwe Ralph/Ray combi het 'm ook niet doet, dan ligt het hier waarschijnlijk aan (mits je fiets verder goed is afgesteld natuurlijk).roush99 schreef: ↑zo 3 februari 2019, 19:25 Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Je nieuwe fiets is gericht op touren en trails rijden, en als je groep echt begint te 'racen' op het vlakke zul je relatief wat harder moeten trappen met deze bike dan zij om ze bij te houden. Hoe hard rijdt die groep van je, op welke fiets reed je zelf hiervoor, waar rijdt die groep op?
Wil je een 'snellere' XC-fiets, meer race/marathon gericht, maar potent zat, dan kom je bij hun Lux uit. Die heeft meer/wel dat racy karakter (behalve andere geo ook oa te locken demper en vork, lichter afgemonteerd, snelllere banden, etc etc... al die beetjes helpen). En de moderne 29" marathonbikes zitten ook niet zo gestrekt als vroeger. Zijn ook gewoon comfortabel qua zit en vering, tov een vorige hardtail. Maar een trail/tourbike als een Neuron is weer een slag comfortabeler natuurlijk.
Ruilen < 1maand mag evt altijd bij Canyon, retourneren ook, als je bike om welke reden dan ook niet zou bevallen. Hoe lang heb je 'm?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.