Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Vandaag eerste rit gemaakt op mijn Canyon CF 8.0.

Afbeelding

Ik ben er erg blij mee. Voor mij de eerste Fully. Ik heb een heerlijk relaxte zitpositie, de fiets geeft veel verrtrouwen en stuurt heel strak. De demping is heel comfortabel, zelfs in de middenstand ( mijn voorkeur)

De banden zorgen wel voor een enorme rolweerstand. Ik reed op mijn vorige fiets normaal met Racing Ralph en Rocket Ron. In de bergen monteerde ik altijd Nobby Nic, ik heb er ook wel eens mee gereden in Nederland en was altijd blij dat ze er weer af waren. Fijn van extra grip in bochten en bij remmen, maar weegt niet op tegen verlies in snelheid.
Ik denk je deze Forecasters met Nobbi Nic kunt te vergelijken, maar ik vind ze nog zwaarder lopen. Het scheelt al snel 4 km/h bij zelfde inspanning t.o.v mijn vorige fiets.Ik ga deze Forekaster bewaren voor de trips naar bergen.

Wat zal ik voor Nederland gaan monteren? Ik denk zelf aan Racing Ralph en Racing Ray. Dit zijn wel 2.25 banden, achter geen probleem met 25 mm velg, maar kan dit voor ook, want daar heeft de fiets een 30 mm Velg?

Of zijn er nog andere lichtlopende alternatieven van bijvoorbeeld Maxxis. Ik hoor wel dat de 3C banden van Maxxis zwaarder lopen dan Schwalbe?

Graag jullie ervaringen en advies.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Als je bij Maxxis wilt blijven zou je kunnen kiezen voor de Ikon in 2.35 / 3C / EXO

Rij er zelf mee op 30mm velgen. Prima over te spreken. Vind ze wel licht (genoeg) rollen. Al heb ik maar een klein referentiekader.
Voor 1.4 [bar] & achter 1.6 [bar]
Laatst gewijzigd door Sudlon op zo 3 februari 2019, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Stel je rijd gemiddeld 25, dan zou je 4km p/u meer dan 15% extra rol weerstand hebben. Volgens mij haal je dat nog niet met DHF,s eronder en moet je er gewoon ff aan wennen aan je nieuwe fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

4kmh klinkt idd ongeloofwaardig. Maar waarom niet terug naar racing ralph? En dan racing ray voorop zou ik zeggen..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
roush99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:11

Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat hierboven staat, andere fiets, minder puur xc.
Maar ook, als je tevreden was met de Schwalbes, dan koop je die nu toch weer?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mooie fiets!
Ik vond de Forekaster een behoorlijk fijne band met verrassend veel grip in wat nattere omstandigheden.
De rolweerstand merk je vooral aan de achterkant, dus daar zou een snellere band het meest merkbaar moeten zijn.
Ik zou iets in de trend van een Maxxis Ikon of Maxxis Ardent Race achteraan monteren en de Forekaster vooraan nog even een kans geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: zo 3 februari 2019, 16:18 Stel je rijd gemiddeld 25, dan zou je 4km p/u meer dan 15% extra rol weerstand hebben. Volgens mij haal je dat nog niet met DHF,s eronder en moet je er gewoon ff aan wennen aan je nieuwe fiets.
Op de machines die de rolweerstand meten zit je per band zo op een verschil van maar liefst 20 Watt. En dat is dan van 20 Watt voor de lichtlopende banden, naar 40 Watt voor het zwaarder lopende spul. En downhillbanden met extreem zacht compound verdubbelen dat soort getallen nog eens!
Per band! Dus 40 Watt verlies als je van een Racing Ralph naar bijvoorbeeld een Nobby Nic gaat (ik heb zo niet helemaal in mijn hoofd welke banden precies, maar Maxxis is in ieder geval nog nooit ook maar in de buurt geweest van de echt lichtlopende banden, in welk segment dan ook!). Nu is die 40 Watt niet helemaal over te zetten naar de praktijk, laat het iets minder zijn. Dan levert een normale fietser pakweg 200 Watt en laten we dat gemiddeld nemen. Dan is iets minder dan 40 Watt - 30 Watt bijvoorbeeld! - precies 15%!

Maar de nieuwe fully zal ook wat zwaarder zijn, de zithouding iets anders, buiten is het koud en je spieren warmen dus iets minder op. Dus laat 1 km/u aan de banden liggen en de overige 3 km/u aan andere factoren.


Als je op je vorige fiets blij was met Racing Ralph, dan zou ik die er gewoon op leggen. Ik heb een 2.25 Racing Ray op een 31 mm velg liggen en die valt zeer mooi!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

roush99 schreef: zo 3 februari 2019, 19:25 Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Ik heb gekozen voor deze fiets vanwege comfort en iets minder diepe zitpositie dan XC racer. Deze fiets hangt een beetje tussen XC en trail, dus op zich toch niet gek om afhankelijk van het gebruik de banden aan te passen. Ik weet zeker dat ik heel blij ben met fiets i.c.m. Forekaster als ik de bergen in ga.
Maar als ik nu mee moet met mijn fietsmaten, waarbij ook rechte verbindingsstukken zitten en ook asfalt, dan kost dat zo teveel energie.
Op de parcoursen waar ik rijdt heb ik voldoende grip met een XC band.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Lars TB schreef: zo 3 februari 2019, 21:48
Jurf schreef: zo 3 februari 2019, 16:18 Stel je rijd gemiddeld 25, dan zou je 4km p/u meer dan 15% extra rol weerstand hebben. Volgens mij haal je dat nog niet met DHF,s eronder en moet je er gewoon ff aan wennen aan je nieuwe fiets.
Op de machines die de rolweerstand meten zit je per band zo op een verschil van maar liefst 20 Watt. En dat is dan van 20 Watt voor de lichtlopende banden, naar 40 Watt voor het zwaarder lopende spul. En downhillbanden met extreem zacht compound verdubbelen dat soort getallen nog eens!
Per band! Dus 40 Watt verlies als je van een Racing Ralph naar bijvoorbeeld een Nobby Nic gaat (ik heb zo niet helemaal in mijn hoofd welke banden precies, maar Maxxis is in ieder geval nog nooit ook maar in de buurt geweest van de echt lichtlopende banden, in welk segment dan ook!). Nu is die 40 Watt niet helemaal over te zetten naar de praktijk, laat het iets minder zijn. Dan levert een normale fietser pakweg 200 Watt en laten we dat gemiddeld nemen. Dan is iets minder dan 40 Watt - 30 Watt bijvoorbeeld! - precies 15%!

Maar de nieuwe fully zal ook wat zwaarder zijn, de zithouding iets anders, buiten is het koud en je spieren warmen dus iets minder op. Dus laat 1 km/u aan de banden liggen en de overige 3 km/u aan andere factoren.


Als je op je vorige fiets blij was met Racing Ralph, dan zou ik die er gewoon op leggen. Ik heb een 2.25 Racing Ray op een 31 mm velg liggen en die valt zeer mooi!
Ik heb deze testen ook gelezen, maar heb mijn twijfels bij deze test, dit zou beteken dat een Maxxis Ikon nog een hoger rolweerstand heeft dan een Nobby Nic?
Dat zou dan betekenen dat ik een Schwalbe Racing Ralph icm Racing Ray MOET kopen en dat een Ikon dus te zwaar loopt.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar de Ikon in 2.35 gaat. Maar dan hoor ik ook weer dat de Schwalbe mooi past op 30 mm velg

Heeft iemand praktijk ervaring met verschil Scwalbe racing Ralph tov Maxxis Ikon?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die rolweerstand-testen neem ik altijd met een hele grote korrel zout. Die worden gedaan op trommels met oneffenheden of andere kunstmatige ondergronden die terrein moeten simuleren. Dus nooit zoals het echt in het bos is.

Volgens mij kun je op basis van zulke metingen hooguit een redelijke indicatie krijgen, maar of verschillen van een paar Watt op zo'n trommel in de praktijk ook te voelen zijn vraag ik me af.

Laat ik het anders formuleren: als het met de rolweerstand in je hoofd goed is voelt een band goed ;-)
En als je eenmaal in je kop hebt dat-ie zwaar rolt ga je er niet tevreden mee worden.

Ik fiets veel alleen, dan maakt het geen bal uit of een band een tikje zwaarder rolt want ik hoef niemand bij te houden. En als ik met vrienden fiets doen wij het op de rechte verbindingsstukken op het gemak, daar is toch niks aan. Zo heb je energie over voor de leuke stukken en hoef je je over de verschillen in rolweerstand van een Racing Ray of Ikon al helemaal niet druk te maken :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Heb zojuist set Schwalbe Racing Ralph en Racing Ray besteld.
Bedankt voor het meedenken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 4 februari 2019, 09:08 Die rolweerstand-testen neem ik altijd met een hele grote korrel zout. Die worden gedaan op trommels met oneffenheden of andere kunstmatige ondergronden die terrein moeten simuleren. Dus nooit zoals het echt in het bos is.

Volgens mij kun je op basis van zulke metingen hooguit een redelijke indicatie krijgen, maar of verschillen van een paar Watt op zo'n trommel in de praktijk ook te voelen zijn vraag ik me af.
Wat ik schreef, laat het in de praktijk iets minder zijn. Maar de indicatie is goed. En je spreekt zelfs dan dus al over een verdubbeling van de rolweerstand en dan heb je het dus over 10% van de totale energie die verloren gaat, reken maar dat je dat merkt!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En zo'n test op een trommel is dan misschien (zeker) niet representatief voor off-road, maar het is wel heel erg 1:1 te vertalen naar de rolweerstand die TS ervaart op de verharde weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

roush99 schreef: zo 3 februari 2019, 19:25 Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Als je nieuwe Ralph/Ray combi het 'm ook niet doet, dan ligt het hier waarschijnlijk aan (mits je fiets verder goed is afgesteld natuurlijk).
Je nieuwe fiets is gericht op touren en trails rijden, en als je groep echt begint te 'racen' op het vlakke zul je relatief wat harder moeten trappen met deze bike dan zij om ze bij te houden. Hoe hard rijdt die groep van je, op welke fiets reed je zelf hiervoor, waar rijdt die groep op?
Wil je een 'snellere' XC-fiets, meer race/marathon gericht, maar potent zat, dan kom je bij hun Lux uit. Die heeft meer/wel dat racy karakter (behalve andere geo ook oa te locken demper en vork, lichter afgemonteerd, snelllere banden, etc etc... al die beetjes helpen). En de moderne 29" marathonbikes zitten ook niet zo gestrekt als vroeger. Zijn ook gewoon comfortabel qua zit en vering, tov een vorige hardtail. Maar een trail/tourbike als een Neuron is weer een slag comfortabeler natuurlijk.
Ruilen < 1maand mag evt altijd bij Canyon, retourneren ook, als je bike om welke reden dan ook niet zou bevallen. Hoe lang heb je 'm?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie