Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

aurelius schreef: ma 4 februari 2019, 14:20
roush99 schreef: zo 3 februari 2019, 19:25 Dus je koopt een allround fully met 130mm veerweg en verwacht xc performance!? Wat was je vorige fiets? Lijkt me inderdaad een kwestie van wennen. Of je hebt de verkeerde fiets voor jouw doeleinden gekocht... Mijn advies: semi-slick achter en voor wat meer grip: Minion SS en Ardent!
Als je nieuwe Ralph/Ray combi het 'm ook niet doet, dan ligt het hier waarschijnlijk aan (mits je fiets verder goed is afgesteld natuurlijk).
Je nieuwe fiets is gericht op touren en trails rijden, en als je groep echt begint te 'racen' op het vlakke zul je relatief wat harder moeten trappen met deze bike dan zij om ze bij te houden. Hoe hard rijdt die groep van je, op welke fiets reed je zelf hiervoor, waar rijdt die groep op?
Wil je een 'snellere' XC-fiets, meer race/marathon gericht, maar potent zat, dan kom je bij hun Lux uit. Die heeft meer/wel dat racy karakter (behalve andere geo ook oa te locken demper en vork, lichter afgemonteerd, snelllere banden, etc etc... al die beetjes helpen). En de moderne 29" marathonbikes zitten ook niet zo gestrekt als vroeger. Zijn ook gewoon comfortabel qua zit en vering, tov een vorige hardtail. Maar een trail/tourbike als een Neuron is weer een slag comfortabeler natuurlijk.
Ruilen < 1maand mag evt altijd bij Canyon, retourneren ook, als je bike om welke reden dan ook niet zou bevallen. Hoe lang heb je 'm?
Als er met de groep gereden wordt dan zitten snelheden gemideld tussen 25 en 28 km/h over het asfalt ( en in de zomer als iedereen in conditie is boven de 30 km/h). Het is wel fijn dat ik dat met een beetje fatsoen bij kan houden, zonder het rood in te gaan.
Ik heb me met aanschaf zeker gerealiseerd dat ik niet de snelste zal zijn. Ik reed voorheen op een Cube Reactio GTC SLT. Een lichtgewicht hardtail.

Reden van overstap naar de Neuron en niet de Lux is bewust. Ik wilde juist de iets kortere en daarmee iets minder gestrekte zitpositie. Ook wilde ik de extra veerweg, waardoor ik gewoon comfortabel kan blijven zitten en ook kan doortrappen. Ook de lange wielbasis en luie balhoofdhoek die vertrouwen geven en je niet afstraffen als je moe wordt. Ook wil ik fiets waarmee ik tijdens weekenden en vakantie de bergen kan opzoeken ( dus dropper een must)
Al deze punten bevallen prima aan de fiets. Dus wil zeker niet naar Lux

Ik heb tijdens mijn buitenland ritten al vaker Nobby Nic gemonteerd op mijn hardtail. Heerlijk in de bergen tijdens afdalen. En nagenoeg geen extra rolweerstand tijdens klimmen op toch lage snelheden. Die Nobby Nic heb ik dan ook wel eens in Nederland gebruikt, omdat ze er toch oplagen. Je merkt dan dat je op de parcoursen waar ik rijd weinig hebt aan de extra grip, maar veel nadeel van het zwaarder rollen. Was altijd opluchting als de Racing Ralph er weer onder ging. Ik rij hoofdzakelijk in Dorst en de Duinen en daarnaast gewone rechte paden lokaal door het bos. Als ik in Limburg zou wonen, dan zou ik de Forekasters ook zeker laten zitten. Maar nu is het gewoon dat je continu kracht moet zetten en niet een relaxed tempo vind door de rolweerstand.

Ik ben er ook van overtuigd dat fiets met de Schwalbe Racing Ralph/Ray direct precies doet wat ik ervan verwacht. Canyon krijgt die fiets echt niet terug :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 4 februari 2019, 14:20 Als je nieuwe Ralph/Ray combi het 'm ook niet doet, dan ligt het hier waarschijnlijk aan (mits je fiets verder goed is afgesteld natuurlijk).
Je nieuwe fiets is gericht op touren en trails rijden, en als je groep echt begint te 'racen' op het vlakke zul je relatief wat harder moeten trappen met deze bike dan zij om ze bij te houden. Hoe hard rijdt die groep van je, op welke fiets reed je zelf hiervoor, waar rijdt die groep op?
Wil je een 'snellere' XC-fiets, meer race/marathon gericht, maar potent zat, dan kom je bij hun Lux uit. Die heeft meer/wel dat racy karakter (behalve andere geo ook oa te locken demper en vork, lichter afgemonteerd, snelllere banden, etc etc... al die beetjes helpen). En de moderne 29" marathonbikes zitten ook niet zo gestrekt als vroeger. Zijn ook gewoon comfortabel qua zit en vering, tov een vorige hardtail. Maar een trail/tourbike als een Neuron is weer een slag comfortabeler natuurlijk.
Maar leg nu eens uit waar het echt aan ligt, want dat staat niet in je uitleg... .

En mijn vraag blijft staan: wat is sneller: een 11 kg trailbike of een 12 kg xc-bike?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Himan: andere vrienden zoeken. Echt nietjes is het niet als ze jou bij elke rit over de kop trappen. En anders maar genoegen nemen met het feit dat je de rode lantaarn draagt. Aan de andere kant als je ze uiteindelijk toch kan bijhouden met jouw tank, is jouw overwinning groter.
“Old, not obsolete”
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Of gewoon lekker op die Forekasters blijven rijden, dan wordt je sneller fit dan je vrienden en compenseer je het na een half jaar wel :bier:
Waar woke is, is vuur
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

Geef jezelf ook de tijd om nog aan de fiets te wennen. Je zult vanzelf merken dat na 3 of 4 keer fietsen je al meer gewend bent aan de fiets en ook de snelheid meer omhoog gaat. Zelf heb ik ook de 2.4 Maxxis Rekon banden verwisseld voor de Racing Ray en Racing Ralph (en tubeless), dit maakte ook een groot verschil! De Ray geeft beduidend meer grip als de RoRo en de rolweerstand van beide banden vond ik aanzienlijk minder in vergelijking met de Rekons. Uiteraard is de grip minder als op echte trail banden, maar prima te doen op de routes van de UHR (dat is in ieder geval mijn referentiekader). Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt, ook van je fiets. Mooie bike! :D
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Kienhu01 schreef: ma 4 februari 2019, 21:58 Geef jezelf ook de tijd om nog aan de fiets te wennen. Je zult vanzelf merken dat na 3 of 4 keer fietsen je al meer gewend bent aan de fiets en ook de snelheid meer omhoog gaat. Zelf heb ik ook de 2.4 Maxxis Rekon banden verwisseld voor de Racing Ray en Racing Ralph (en tubeless), dit maakte ook een groot verschil! De Ray geeft beduidend meer grip als de RoRo en de rolweerstand van beide banden vond ik aanzienlijk minder in vergelijking met de Rekons. Uiteraard is de grip minder als op echte trail banden, maar prima te doen op de routes van de UHR (dat is in ieder geval mijn referentiekader). Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt, ook van je fiets. Mooie bike! :D
Goed te horen dat de Racing Ray en Racing Ralph een groot verschil maken. We gaan het zien komend weekend :-q
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Marco79 schreef: ma 4 februari 2019, 21:27 @Himan: andere vrienden zoeken. Echt nietjes is het niet als ze jou bij elke rit over de kop trappen. En anders maar genoegen nemen met het feit dat je de rode lantaarn draagt. Aan de andere kant als je ze uiteindelijk toch kan bijhouden met jouw tank, is jouw overwinning groter.
Ik heb nog maar één ronde gemaakt met de nieuwe bike, dus niet met de groep. de groep is groot genoeg, dus altijd wel iemand met zelfde tempo. Maar de “langzamere groep” rijden ook korte afstanden. Ik wil juist beetje mee kunnen met de snellere groep die de ritten van 3 tot 4 uur rijden. Natuurlijk wachten we op elkaar, maar nooit fijn als verschil te groot wordt.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als die 30 km/uur echt een gemiddelde snelheid is, vind ik dat ongelooflijk hard trouwens. Dat haal ik op mijn racefiets niet eens.
Dan mag je geen stoplichten tegenkomen, want dan kan je het wel schudden.

Ik ben trouwens benieuwd hoe je nieuwe banden gaan bevallen!

En een super fiets trouwens! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ad58 schreef: di 5 februari 2019, 00:20 Als die 30 km/uur echt een gemiddelde snelheid is, vind ik dat ongelooflijk hard trouwens. Dat haal ik op mijn racefiets niet eens.
Dan mag je geen stoplichten tegenkomen, want dan kan je het wel schudden.
Onderschat het effect van een groep niet. Zeker als je in het midden zit en vertrouwen in je voorgangers hebt scheelt dat echt veel in luchtweerstand.

Ondanks dat een volledig peloton niet te vergelijken is met een treintje fietsers in een groep toch wat informatie.
https://www.linkmagazine.nl/wielrenners ... n-gedacht/
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Da's ook weer waar natuurlijk. Ik fiets meestal alleen. Ik heb 1 keer bij een peletonnetje aangehaakt en toen fietste ik inderdaad 35 km/uur met twee vingers in mijn neusgaten!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Himan schreef: ma 4 februari 2019, 18:57
aurelius schreef: ma 4 februari 2019, 14:20

Als je nieuwe Ralph/Ray combi het 'm ook niet doet, dan ligt het hier waarschijnlijk aan (mits je fiets verder goed is afgesteld natuurlijk).
Je nieuwe fiets is gericht op touren en trails rijden, en als je groep echt begint te 'racen' op het vlakke zul je relatief wat harder moeten trappen met deze bike dan zij om ze bij te houden. Hoe hard rijdt die groep van je, op welke fiets reed je zelf hiervoor, waar rijdt die groep op?
Wil je een 'snellere' XC-fiets, meer race/marathon gericht, maar potent zat, dan kom je bij hun Lux uit. Die heeft meer/wel dat racy karakter (behalve andere geo ook oa te locken demper en vork, lichter afgemonteerd, snelllere banden, etc etc... al die beetjes helpen). En de moderne 29" marathonbikes zitten ook niet zo gestrekt als vroeger. Zijn ook gewoon comfortabel qua zit en vering, tov een vorige hardtail. Maar een trail/tourbike als een Neuron is weer een slag comfortabeler natuurlijk.
Ruilen < 1maand mag evt altijd bij Canyon, retourneren ook, als je bike om welke reden dan ook niet zou bevallen. Hoe lang heb je 'm?
Als er met de groep gereden wordt dan zitten snelheden gemideld tussen 25 en 28 km/h over het asfalt ( en in de zomer als iedereen in conditie is boven de 30 km/h). Het is wel fijn dat ik dat met een beetje fatsoen bij kan houden, zonder het rood in te gaan.
Ik heb me met aanschaf zeker gerealiseerd dat ik niet de snelste zal zijn. Ik reed voorheen op een Cube Reactio GTC SLT. Een lichtgewicht hardtail.

Reden van overstap naar de Neuron en niet de Lux is bewust. Ik wilde juist de iets kortere en daarmee iets minder gestrekte zitpositie. Ook wilde ik de extra veerweg, waardoor ik gewoon comfortabel kan blijven zitten en ook kan doortrappen. Ook de lange wielbasis en luie balhoofdhoek die vertrouwen geven en je niet afstraffen als je moe wordt. Ook wil ik fiets waarmee ik tijdens weekenden en vakantie de bergen kan opzoeken ( dus dropper een must)
Al deze punten bevallen prima aan de fiets. Dus wil zeker niet naar Lux

Ik heb tijdens mijn buitenland ritten al vaker Nobby Nic gemonteerd op mijn hardtail. Heerlijk in de bergen tijdens afdalen. En nagenoeg geen extra rolweerstand tijdens klimmen op toch lage snelheden. Die Nobby Nic heb ik dan ook wel eens in Nederland gebruikt, omdat ze er toch oplagen. Je merkt dan dat je op de parcoursen waar ik rijd weinig hebt aan de extra grip, maar veel nadeel van het zwaarder rollen. Was altijd opluchting als de Racing Ralph er weer onder ging. Ik rij hoofdzakelijk in Dorst en de Duinen en daarnaast gewone rechte paden lokaal door het bos. Als ik in Limburg zou wonen, dan zou ik de Forekasters ook zeker laten zitten. Maar nu is het gewoon dat je continu kracht moet zetten en niet een relaxed tempo vind door de rolweerstand.

Ik ben er ook van overtuigd dat fiets met de Schwalbe Racing Ralph/Ray direct precies doet wat ik ervan verwacht. Canyon krijgt die fiets echt niet terug :winkie:
Het zal wel blijken. Een snellere bandencombi dan die, voor op de plekken waar jij rijdt, zul je in ieder geval niet snel vinden.
De echte test is niet je komende soloride, maar de eerstvolgende snelle groepsrit.
Ik doe ook van die snelle groepsritten, op NoNi's, in Zuid-L eo, ook 3-4u ritten met zo 1000hm en meer... op een Lux. Dan moet ik goed mijn best doen de hardtails op de makkelijke vlakke stukken bij te houden. RayRalph combi is hier echt geen optie, omdat ik graag hard en lang en technisch daal... dat kunnen de NoNi's perfect. RayRalph hebben te weinig grip en rijd ik aan gort. En de Lux kan dat ook perfect, trouwens. Wat ik heel erg fijn vind van de Lux: vork en demper met 1 druk op de knop te locken. Ideaal met snelle ritten op verharde delen en makkelijke delen, bij lange klimmen, bij een staand klimmen, bij een sprintje. Dat is een feature die de Neuron niet heeft, denk ik?
Het is een misverstand dat een Lux te racy zou zitten in ieder geval, of niet comfortabel zou zijn op Nl'se parcoursen, of niet potent genoeg zou zijn om flink mee te kunnen dalen. Alles hier t/m XC-alpenritten, de flowtrails daar, gaan er prima mee. Wel met NoNi's en met een dropper, natuurlijk :winkie: .
De Neuron is ook een prachtbak, maar gewoon wat anders qua karakter dan je gewend was. Lekker trails rijden, touren, wat relaxter met meer reserves. Maar als je maar hard genoeg trapt dat gaat ook die hard op het vlakke. Bergaf en op uitdagendere trails wordt het helemaal een feestje natuurlijk.
Laatst gewijzigd door aurelius op di 5 februari 2019, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Ik zal de snelheden even wat duidelijker omschrijven. Ik heb het over gemiddeldes tijdens stukken asfalt in een groep waar regelmatig de kop wordt overgenomen. Niet over gemiddeldes van een rit van 3 tot 4 uur.
Maar kruisnelheden gaan op de laatste 10 kilometers over het asfalt echt vaak naar de 30 km/h en als omstandigheden goed zijn, dan zitten we op 32-33 km/h.
Nu in de winter is kruissnelheid 25 km/h. Echt niet belachelijk hard toch?
Ik wil alleen maar aangeven dat als nu 25 km/h al loodzwaar aanvoelt, dan ga ik dit nooit kunnen volgen.
Maar ook in het bos voel je dat je continu kracht moet zetten en dat als je dat niet doet zakt snelheid flink. Natuurlijk is het lekker om te genieten van extra grip in de snelle bochten, maar als je de snelheid niet eens haalt, dan kun je ook niet harder door de bocht :lol:
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

aurelius schreef: di 5 februari 2019, 09:45
Het zal wel blijken. Een snellere bandencombi dan die, voor op de plekken waar jij rijdt, zul je in ieder geval niet snel vinden.
De echte test is niet je komende soloride, maar de eerstvolgende snelle groepsrit.
Ik doe ook van die snelle groepsritten, op NoNi's, in Zuid-L eo, ook 3-4u ritten met zo 1000hm en meer... op een Lux. Dan moet ik goed mijn best doen de hardtails op de makkelijke vlakke stukken bij te houden. RayRalph combi is hier echt geen optie, omdat ik graag hard en lang en technisch daal... dat kunnen de NoNi's perfect. RayRalph hebben te weinig grip en rijd ik aan gort. En de Lux kan dat ook perfect, trouwens. Wat ik heel erg fijn vind van de Lux: vork en demper met 1 druk op de knop te locken. Ideaal met snelle ritten op verharde delen en makkelijke delen, bij lange klimmen, bij een staand klimmen, bij een sprintje. Dat is een feature die de Neuron niet heeft, denk ik?
Het is een misverstand dat een Lux te racy zou zitten in ieder geval, of niet comfortabel zou zijn op Nl'se parcoursen, of niet potent genoeg zou zijn om flink mee te kunnen dalen. Alles hier t/m XC-alpenritten, de flowtrails daar, gaan er prima mee. Wel met NoNi's en met een dropper, natuurlijk :winkie: .
De Neuron is ook een prachtbak, maar gewoon wat anders qua karakter dan je gewend was. Lekker trails rijden, touren, wat relaxter met meer reserves. Maar als je maar hard genoeg trapt dat gaat ook die hard op het vlakke. Bergaf en op uitdagendere trails wordt het helemaal een feestje natuurlijk.
Wat ik al vertelde, als ik in Limburg zou rijden, dan zou ik ook zeker de Forekasters laten zitten of Nobby Nics monteren. Dat rijdt heerlijk daar. Zoveel grip in afdalingen. Ook het remmen gaat veel beter op die banden.
Geloof zeker dat Lux een hele goede fiets is. Wat ik lees is ook dat deze fiets goed kan dalen en minder zenuwachtig is dan andere racebakken.
Nog een van de redenen dat ik heb gekozen voor de Neuron is mijn gewicht van 100 kg. Ik heb met de stijvere vork en stijver frame net wat meer stabiliteit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hele goede overweging inderdaad... niet onbelangrijke/essentiele info... :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

aurelius schreef: di 5 februari 2019, 11:15 Hele goede overweging inderdaad... niet onbelangrijke/essentiele info... :winkie: .
Ben wel een kilo afgevallen na mijn tocht zondag op de Forekaster zag ik vanmorgen, dus misschien moet ik ze toch maar laten zitten :D
Plaats reactie