Upgrade naar hardtail of full sus?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

5 jaar geleden heb ik een Sensa Sella 29er gekocht. Ik ben 1m98 lang, 32 jaar en weeg vrij constant 110kg (mag wat van af... :P ), dus heb deze fiets stevig aan de tand gevoeld. Ik begin echter wat tekortkomingen te merken:
Als ik de fiets meeneem op vakantie naar een wat ruiger gebied, merk ik dat ik bij afdalingen toch wat remkracht tekort kom (2x160mm schijven en Shimano BR-M446 remmen). Verder voelt het niet altijd goed om scherp in te sturen als ik mezelf in de bochten wil pushen; een beetje alsof de band (racing ralph 2,25) van de velg (19mm breed) af wil rollen.
Daarnaast word ik op ruig terrein (hoge wortels, rotsblokken) erg nerveus voor pinch flats; door mijn gewicht klap ik vrij gauw door een band heen. Is me vaak zat overkomen.
Tijdens mijn afgelopen zomervakantie in de Morvan werkte de fiets na een afdaling niet meer - na nadere inspectie breek de achteras scheef in de naaf te zitten. Dat Ik heb het achterwiel bij de LBS bezorgd met de vraag of het gerepareerd kon worden of dat vervanging beter was, en werd een dag later gebeld met de vraag wat ik in vredesnaam had gedaan met die fiets... :lol: Het spreekt voor zich dat er sindsdien een nieuw achterwiel op is gekomen.

Nu vind ik het na 5 jaar geen raar moment om eens te gaan kijken naar een wat betere opvolger. En hier merk ik dat ik het moeilijk vind om te kiezen.
Mijn budget is beperkt. Maximaal plm 1500-1750 euro, en dat zou ik als een significante uitgave zien. Voor dat geld zie ik twee hoofdroutes:
1. Een instapmodel full suspension (voorbeeld);
2. Voor iets minder een fijne middensegment hardtail (voorbeeld).

Soms denk ik dat een full suspension een zinvolle keuze is omdat de wielen dan minder klappen op hoeven te vangen op momenten dat het wat ruiger wordt (en ik ben een beetje een bange poeperd, dus 'ruiger' is voor mij al flinke worteltrapjes :oops: ... maar afgelopen zomer in de Morvan was ' ruiger' een bospad met veel grote, vrij scherpe rotsblokken). Als ik de specs van de Cube waar ik naar link goed interpreteer heb ik hier op alle fronten vooruitgang ten opzichte van mijn Sensa. Ik hoor daarnaast in mijn directe omgeving vaker zeggen dat voor zware knoeperts als ik een fully wat meer comfort en vertrouwen biedt. Ik heb het zelf echter nog niet mogen ervaren (ken persoonlijk niemand met een fully).

Voor hetzelfde of minder geld zou ik ook een nog wat mooier afgemonteerde hardtail kunnen kopen. Het spreekt voor zich dat daar dan een nog betere voorvork en remmen op zou zitten (derailleurs van de Sensa heb ik nooit als tekortkoming gezien dus dat maakt me weinig uit, maar is mooi meegenomen).

Wie heeft advies voor me? Fully of toch hardtail? Waarom?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou met jouw gewicht en wat je omschrijft geen van de twee voorgestelde fietsen doen. Cube bouwt relatief compacte fietsen waardoor iemand van jouw afmetingen al gauw te krap zit. Elders op dit forum kwam een soortgelijke vraag langs en toen werd de Kona Honzo gesuggereerd. Iets minder licht dan die carbon HT, maar daardoor juist voor jouw een betere match. En flink wat groter en met een iets relaxtere geometrie, zodat je met meer zelfvertrouwen (en dus lol) gaat fietsen: http://www.konaworld.com/honzo.cfm

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Zowel het dubbelvouwen van je banden als de pinchflats kun je voorkomen, door je banden harder op te pompen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big_Philly schreef: do 7 februari 2019, 21:31 ... (ken persoonlijk niemand met een fully) ...
Houden zo! Zijn enge mensen :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In dit topic staat een link naar nog een soortgelijk topic. Beide zeer recent, dus een beetje zelf rechercheren kan gaan kwaad:
viewtopic.php?f=7&t=140987
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar specifieker op je vraag:
Ik zou voor een dubbelgeveerde fiets gaan. Alleen past die nauwelijks in je budget.

Een reden om voor een fully te gaan is dat daar een stuk grotere keuze is uit echt grote fietsen. Want met jouw lengte is vrijwel alles waarvan fabrikanten claimen dat het wel past toch te klein.

Maar goedkoop afgemonteerd gaat ten koste van de kwaliteit en zelfs sterkte, betrouwbaarheid en stijfheid, alle drie zeer belangrijk bij jouw gewicht. Het kan, maar is verre van ideaal. Als je rustig rijdt heb je er waarschijnlijk weinig last van, maar de vraag is of je rustig rijdt?


En dan kom je toch uit bij een hardtail. En die Kona die Suravida aanraadt is 1 van de weinige die aan te raden zijn: stevig en zeker groot genoeg. En aardig binnen budget.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb je een PB gestuurd!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een trek 23" fully is ook voldoende groot, zit wel boven budget, misschien met goede korting kan het net.
De EX 5 + heeft 2.8 banden, dat zal geen nadeel zijn met je gewicht.
https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex-5-27-2019
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

massen schreef: do 7 februari 2019, 22:37 Een trek 23" fully is ook voldoende groot, zit wel boven budget, misschien met goede korting kan het net.
De EX 5 + heeft 2.8 banden, dat zal geen nadeel zijn met je gewicht.
https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex-5-27-2019
Inderdaad, budget dus iets oprekken, dan is dit het minimale! Maar maatvoering is juist, heerlijke fiets verder! Zal inderdaad veel vertrouwen geven, zeker daar in Frankrijk. Maar rijdt ook in NL prima!

Het kan natuurlijk altijd beter, maar ten opzichte van je Sensa een compleet andere wereld. :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Is een Neuron 6.0 (of 7.0 als het budget iets opgerekt wordt) in XL geen optie? Dan zit je ook in die prijsklasse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: do 7 februari 2019, 22:58 Is een Neuron 6.0 (of 7.0 als het budget iets opgerekt wordt) in XL geen optie? Dan zit je ook in die prijsklasse.
Maatvoering...


Nee dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: do 7 februari 2019, 23:08
TenZNL schreef: do 7 februari 2019, 22:58 Is een Neuron 6.0 (of 7.0 als het budget iets opgerekt wordt) in XL geen optie? Dan zit je ook in die prijsklasse.
Maatvoering...


Nee dus.
Beetje kort door de bocht mss? Voor de Neuron XL wordt 192-202cm opgegeven, wat maar een cm minder dan de Trek is. (de geometrie-tabel op de treksite is een zooitje btw)
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik zie een paar fietsen langskomen waar ik nog niet eerder van had gehoord, en zal eens kijken of ik in mijn regio (Twente) daar een dealer voor kan vinden.
Sowieso neem ik uit de adviezen mee dat het in mijn situatie veruit het beste is om met een goede fietsenwinkel in zee te gaan en vooral veel proefritjes te maken...
downhilldirtbike schreef: do 7 februari 2019, 21:49 Zowel het dubbelvouwen van je banden als de pinchflats kun je voorkomen, door je banden harder op te pompen.
Ik rij meestal met ~2,5 bar - dat is toch al betrekkelijk veel?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: do 7 februari 2019, 23:27
Lars TB schreef: do 7 februari 2019, 23:08

Maatvoering...


Nee dus.
Beetje kort door de bocht mss? Voor de Neuron XL wordt 192-202cm opgegeven, wat maar een cm minder dan de Trek is. (de geometrie-tabel op de treksite is een zooitje btw)
Huh? Maffe boel die Trek website??? Ik had bij de Fuel EX 7 gekeken omdat ik de 5 even niet zag (staat onlogisch een pagina eerder) en van de 7 is de reach 507 mm. Maar van de 5 (+) is de reach 475 mm, gelijk aan de Canyon. Beide te kort dus. Vreemd... .

Ik rijd met mijn 180 cm een reach van pakweg 450 mm (afhankelijk van de fiets). Dan zou bij iemand die dus 20 cm groter is een reach van + 2 cm voldoen? Nee dus. Logischerwijs zou dat minstens 5 cm meer moeten zijn.

En die maatvoering die de fabrikanten opgeven komt dus niet overeen met de werkelijkheid. Leuke lijstjes, maar dat is rechttrekken omdat je je huiswerk niet hebt gedaan.

Trek is dus bij nader inzien evenmin 'juist' als de Canyon. Aan de andere kant, met een pakweg 80/90 mm stuurpen zit je wel aardig en dat is nog steeds geen drama om mee te rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Big_Philly schreef: vr 8 februari 2019, 09:40 Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik zie een paar fietsen langskomen waar ik nog niet eerder van had gehoord, en zal eens kijken of ik in mijn regio (Twente) daar een dealer voor kan vinden.
Twente is groot :D
Waar kom je precies vandaan?
Plaats reactie