Impact op carbon?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
GreenB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 9 oktober 2018, 09:28

Dag mede bikers,

Even een vraagje ivm impact op carbon.
Afgelopen weekend slachtoffer geworden van een kop-staartaanrijding met de wagen. Jammergenoeg stonden mijn fiets ( Cannondale FSI carbon incl carbon wielen ) en een kameraad zijn fiets ( Alu Cube) achterop. Door de impact is de volledig fietsendrager ook total-loss, de bevestigingsstang is afgebroken net voor mijn frame.

Uiterlijke schade aan mijn fiets betreft hier en daar lakbeschadiging, op achterbrug kant schijfrem kap in frame van +-2mm diep, derr pad en/of derr krom, schijf krom, lagers achterwiel lopen niet meer vlot (had net nieuwe ceramische lagers gemonteerd) , onderkant van BB 2 kappen van +-1mm. Dat zijn zowat de eerste vaststellingen door mij, misschien ziet de LBS nog meer.

Wat doe ik nu best, claim ik sowieso een nieuw frame en wielen bij de verzekering? Is carbon bestand tegen een aanrijding door een voertuig? Is er intern kans op beschadiging die visueel niet vast te stellen is? LBS zei dat dit niet mogelijk was, dat carbon zoals glas is, alles of niet. Is het niet zichtbaar, dan is het frame intact.

Wat is jullie mening hierover? Wat naar garantie toe bij Cannondale als er binnen x aantal tijd toch een probleem ontstaat?
Doet Cannondale iets zoals trek carbon care, dat als je geen vertrouwen meer hebt in uw frame, met een mooie korting een ander frame kan kopen?


Alvast bedankt voor de opinies!
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Ik zou de fiets sowieso door de LBS na laten kijken voor de schade.
Normaal zit er garantie op de (carbon)frames, sowieso voor de 1e eigenaar.
Ik vermoed dat de LBS de fiets dan naar Cannondale stuurt en dan afwachten wat er terug komt.
Vaak een vergelijkbaar of zelfde frame.
Wielen durf ik niet te zeggen, dit verschilt nogal per fabriekant volgens mij.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

GreenB schreef: di 9 oktober 2018, 10:24
LBS zei dat dit niet mogelijk was, dat carbon zoals glas is, alles of niet. Is het niet zichtbaar, dan is het frame intact.




Alvast bedankt voor de opinies!
Dit is echt onzin! Carbon is niet zoals glas. Carbon kan je in deuken waarna het weer uit deukt. Daarbij kan het heel blijven, maar het kan ook zijn dat het door lagen opgebouwde carbon binnen is gedelamineerd.

Er zijn bedrijven waar ze de frames met röntgen na kunnen kijken, maar ik zou eerst eens een nieuw frame claimen, je weet nooit wat voor klap je frame heeft gehad.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze filmpjes, dat frame ziet er nog aardig uit na de bankschroef. Maar die is echt niet goed meer.

https://www.youtube.com/watch?v=SDVpRSNtcPQ

https://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je wiel niet meer goed loopt is waarschijnlijk de as krom. Als dat zo is weetje dat de achterbrug hard samengedrukt is geweest. Op zich iets wat carbon moet kunnen hebben maar de vraag is via welk punt het samengedrukt is. Ik zou geen risico nemen en dit zoals anderen ook al voorstellen: het frame vakkundig laten controlen (röntgen!) óf een nieuw frame etc claimen. Beter nu proberen dan later erachter komen dat er toch iets mis was.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MadMax12 schreef: di 9 oktober 2018, 10:37 Ik zou de fiets sowieso door de LBS na laten kijken voor de schade.
Normaal zit er garantie op de (carbon)frames, sowieso voor de 1e eigenaar.
Ik vermoed dat de LBS de fiets dan naar Cannondale stuurt en dan afwachten wat er terug komt.
Vaak een vergelijkbaar of zelfde frame.
Wielen durf ik niet te zeggen, dit verschilt nogal per fabriekant volgens mij.
Garantie dekt natuurlijk geen auto-ongelukken
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

GreenB schreef: di 9 oktober 2018, 10:24 Dag mede bikers,

Even een vraagje ivm impact op carbon.
Afgelopen weekend slachtoffer geworden van een kop-staartaanrijding met de wagen. Jammergenoeg stonden mijn fiets ( Cannondale FSI carbon incl carbon wielen ) en een kameraad zijn fiets ( Alu Cube) achterop. Door de impact is de volledig fietsendrager ook total-loss, de bevestigingsstang is afgebroken net voor mijn frame.

Uiterlijke schade aan mijn fiets betreft hier en daar lakbeschadiging, op achterbrug kant schijfrem kap in frame van +-2mm diep, derr pad en/of derr krom, schijf krom, lagers achterwiel lopen niet meer vlot (had net nieuwe ceramische lagers gemonteerd) , onderkant van BB 2 kappen van +-1mm. Dat zijn zowat de eerste vaststellingen door mij, misschien ziet de LBS nog meer.

Wat doe ik nu best, claim ik sowieso een nieuw frame en wielen bij de verzekering? Is carbon bestand tegen een aanrijding door een voertuig? Is er intern kans op beschadiging die visueel niet vast te stellen is? LBS zei dat dit niet mogelijk was, dat carbon zoals glas is, alles of niet. Is het niet zichtbaar, dan is het frame intact.

Wat is jullie mening hierover? Wat naar garantie toe bij Cannondale als er binnen x aantal tijd toch een probleem ontstaat?
Doet Cannondale iets zoals trek carbon care, dat als je geen vertrouwen meer hebt in uw frame, met een mooie korting een ander frame kan kopen?


Alvast bedankt voor de opinies!
Het is heel simpel. de achteropkomende partij is aansprakelijk. dan ga jij niet lopen gokken, wikken en wegen, maar claim je de schade die je hebt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En dan kom je tot de conclusie dat je geliefde fiets niets waard is volgens de verzekering...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 oktober 2018, 15:28 En dan kom je tot de conclusie dat je geliefde fiets niets waard is volgens de verzekering...
Niet helemaal waar. Dat vooroordeel had ik nog geen 2 maanden geleden ook toen ik op de wielrenfiets door een auto op een rotonde aangetikt werd. Geen zware aanrijding en ben ook niet gevallen, maar wel mijn bijna nieuwe achterwiel kapot. Via de verzekering heb ik zonder aankoopbon uiteindelijk 78% van de adviesprijs (iets van €700) van de gehele set terug gekregen. Ruim voldoende om bij de oosterburen een vergelijkbare set te halen.

Was wel een gezeik met schaderapport, schade expert en aankoopbonnen enzo, maar wel de moeite waard dus. De schuldvraag was in ieder geval wel duidelijk en de tegenpartij ook zeer meewerkend.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 oktober 2018, 15:28 En dan kom je tot de conclusie dat je geliefde fiets niets waard is volgens de verzekering...
idd. Laatst ook langs achter aangereden met fietsendrager op de auto.Fietsendrager total loss, aan de auto gelukkig minimale schade. Over aansprakelijkheid was geen twijfel, maar volgens de expertise was mijn fietsendrager nog maar een dikke 68% van de nieuwwaarde waard.
Ik was al lang blij dat er geen van mijn fietsen meer opstond... Als die ook tegen dat tempo worden afgeschreven door de verzekering
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 oktober 2018, 15:28 En dan kom je tot de conclusie dat je geliefde fiets niets waard is volgens de verzekering...
Juist, ik wordt nog pissig als ik eraan denk en het is al ruim vier jaar geleden... :evil:
Ze werken namelijk met afschrijfpercentages en die zijn niet mis. Ik ben destijds goed genaaid in elk geval, en had juridisch gezien geen schuld, ze reden achterop onze auto.

Carbon kan wel degelijk onderhuids beschadigd zijn zonder dat dat van buitenaf te zien is.
Dus laten checken en over een lbs die anders beweert krijg ik ook een bepaald gevoel...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

"indemniteitsbeginsel" Je gaat geen nieuwe fiets of drager krijgen als de fiets of drager al een paar jaar oud is. Als je deze op marktplaats of hier zou verkopen (toen deze nog in goede staat was), zou je ook nooit de nieuwprijs krijgen toch?

Zorg dat je dmv advertenties kan aantonen wat een vergelijkbare (zelfde gebruikte staat) fiets of drager zou kosten op de tweedehands markt. Geef meerdere voorbeelden als onderbouwing en expert kan niet anders dan met je meegaan als hij het niet kan ontkrachten.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

"Niet verzekeren wat je zelf kunt betalen". Regel die ik maar al te vaak mijzelf voorhoud. Kans x afgeschreven verzekeringswaarde = doe maar niet verzekeren (vaak)
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

als je de boel wil laten onderzoeken zou je hier terecht kunnen.
http://www.newconceptbiking.nl/research.asp
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wildfire schreef:"indemniteitsbeginsel" Je gaat geen nieuwe fiets of drager krijgen als de fiets of drager al een paar jaar oud is. Als je deze op marktplaats of hier zou verkopen (toen deze nog in goede staat was), zou je ook nooit de nieuwprijs krijgen toch?

Zorg dat je dmv advertenties kan aantonen wat een vergelijkbare (zelfde gebruikte staat) fiets of drager zou kosten op de tweedehands markt. Geef meerdere voorbeelden als onderbouwing en expert kan niet anders dan met je meegaan als hij het niet kan ontkrachten.
Het punt is dat ik twee fietsen achterop had staan die volledig zelf opgebouwd waren. Dus niet even gemakkelijk in vergelijkbare staat te vinden. Een van de frames was ook nog eens van een merk dat hier (in NL) niet verkocht wordt. En "vergelijkbaar" is een ruim begrip, wat door een niet-fietsenliefhebber heel anders geïnterpreteerd zal worden dan door een fervent hobbyist. Voor zo'n "expert" is een Cube vergelijkbaar met een Santa Cruz die allebei met een Fox en XT afgemonteerd zijn...

Vervolgens moet ik dus iets terugkopen, en ik wil niet iets vergelijkbaars, ik wil gewoon mijn fiets terug, in dezelfde topstaat als waarin hij die ochtend op de drager werd gezet. En die volledig buiten mijn schuld in elkaar gereden is!
De nieuwwaarde van de fietsen lag ongeveer op 2.500 resp. 2.000 euro, en een fietsendrager van 275 euro. Dan gooit de verzekering er een afschrijving overheen die uitgaat van het in drie (!) jaar afschrijven van een mtb tot een restwaarde van nul. Mijn fietsen waren in topstaat, met oa een gloednieuwe DT vork en een wielset van enkele ritten oud erin. Maar de frames waren iets ouder, ergens tussen een en twee jaar denk ik.

Uiteindelijk gekregen: 500 euro per fiets en 95 voor de drager. Dus voor krap 1.100 euro mag ik dan proberen twee fietsen in topstaat en een drager terug te kopen... is dat rechtvaardig?

Dit alles heeft niks te maken met je spullen al dan niet verzekeren: het gaat hier om een verkeersongeval met schuldige tegenpartij. Dus de autoverzekering van die tegenpartij betaalt de schade. En bepaalt de hoogte van dat bedrag. Dat gebeurt aan de hand van afspraken tussen verzekeraars onderling, en die hebben allemaal baat bij een snelle afschrijving. Ze moeten immers allemaal wel een keer dergelijke schades uitkeren.
Dus dat is makkelijk afspraken maken, en zo ben je als slachtoffer dubbel de dupe bij een ongeval. Bijna hadden we ook nog op zoek gekund naar een andere auto, want de schade daaraan was (bij het gebruik van nieuwe onderdelen) hoger dan de dagwaarde. Total loss heet dat dan.
Gelukkig kon het gefixt worden met gebruikte onderdelen voor minder geld, en ging de expert daarmee akkoord (die had namelijk ook "nee" kunnen zeggen, schadebedrag + verkoopwaarde "wrak" kwam altijd nog boven de dagwaarde uit).

Ik hoef hierbij echt geen winst te maken, maar wil wel graag schadeloos gesteld worden bij een gebeurtenis waaraan ik geen enkele schuld heb. En dat was verre van het geval, dit akkefietje heeft mij gewoon fiks geld gekost omdat mijn achterligger nog nooit van afstand houden gehoord had.
Ook ging het weekendje Eifel waarnaar we op weg waren niet door. Uiteindelijk ben je vooral blij dat je geen fysiek letsel opgelopen hebt, maar de volgende keer naaien ze me niet meer.
Dan claim ik wel een whiplash :evil: Eens kijken hoe ze dan reageren :D

Oja, het ging over schade aan carbon :D
Maar de ts is waarschijnlijk niet meer echt geïnteresseerd, er is iig nooit teruggekoppeld hoe het afgelopen is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook off topic, maar ik ben ooit zeer positief verrast door mijn verzekeraar:

Mijn bijna 3 jaar oude 26" Specialized Epic werd eens uit de garage gejat, waarschijnlijk doordat mijn vrouw per ongeluk op de afstandbediening van de garagedeur had gedrukt... deur heeft max 10 min open gestaan, grenst aan de weg. Stom. Tsja, dat verlies nemen we dan maar, dacht ik, eigen schuld immers. Mijn vrouw zegt: doe nou toch maar aangifte...

Ik toch maar aangifte gaan doen, proces verbaal op laten maken via politie. En het gemeld bij de VVAA, mijn verzekeraar. Duidelijk verteld dat het wel 'eigen schuld, dikke bult' zou betreffen, zelf waarschijnlijk de deur open gezet, en dat ik daar natuurlijk alle begrip voor zou hebben.

Ja, zegt de politie, maar dan mag er nog steeds niemand insluipen en iets meenemen.
Ja, zei de VVAA, maar dan mag er nog steeds niemand insluipen, en sporen van braak zijn niet vereist. We sturen wel een expert langs. Is gewoon diefstal.
Expert van de verzekeraar: Een Epic valt onder de categorie 'racefully's', en die zijn bij ons verzekerd voor de nieuwwaarde... en voor alle andere uitgaven die je eraan hebt gehad, bv onderhoud en upgrades. 'Heb je daar ook nog bonnen van?'.
Die had ik.

Nieuwe fully van kunnen aanschaffen, frame opgebouwd met losse onderdelen.
Meer dan perfect opgelost (geen idee of de voorwaarden nog steeds even ruimhartig zijn, maar ik zit nog steeds bij dezelfde verzekeraar :winkie: ).
Maar dat betrof dus diefstal, en geen aanrijding van achteren...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie