Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wel aan gedacht, maar ik vind die rise niet mooi.
En ik kon het stuur hoog genoeg krijgen op andere manieren, dus niet gekocht. Ik zou -vanwege de looks- de voorkeur geven aan een spacertje meer of een pen met iets meer rise.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Niet aan de ritchey of specialized, maar ik heb deze;
https://www.controltechbikes.com/products/item/182.html
Bevalt mij goed. Ik ben dan ook weer geen liefhebber van een grote stapel spacers onder de stuurpen.
Als je wat omhoog wilt met je stuur heb je volgens mij 3 keuzes. een stuur met rise, spacers onder de pen of
een andere stuurpen die wat meer omhoog staat.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 6 februari 2019, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pro heeft intussen ook de " PLT Adventure" sturen met net wat minder drop als vele andere: 12gr flair met 65x115 reach×drop en 30gr flair met 73x110. Geen "rize" .


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yep, die 12 graden versie heb ik op mijn Genesis (bij Futurum gekocht). Net ietsje flare, maar niet zo extreem als die beachracer sturen want dat vind ik niet echt mooi. Ik wilde ook graag redelijk compacte drop en reachwaardes en een acceptabele prijs, dat kwam samen in dit stuurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Getwijfeld aan die Pro adventure, maar toch de Specialized hover bar besteld met 12gr flair, 15mm rize, 70mm reach en 103 drop. Ik kan dat beetje extra hoogte wel gebruiken en hij heeft weinig drop.

NB mijn Salsa Cowbell was met 46cm op de weg toch wel wat breed en staat nu te koop op mijn Mango Point AR.

Plaatje Hover bar in het wild

Afbeelding
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben inmiddels aardig van de ouwe stempel tot mijn verbazing. Leg mij de begrippen flare, drop en rise eens uit.
Om in de pols gelegen redenen (CTS) wil ik gaan experimenteren met een ander stuur.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Mijn fiets (Rose Backroad) is afgemonteerd mer de Ritchey WCS Evomax. Fabrikant zegt: De bovenkant van het stuur is afgevlakt en heeft een backsweep van 4° om handen en polsen te ontzien. Extra comfort wordt geboden door de buiging van de stuurboog, 12° naar buiten. Hierdoor kun je nog eenvoudiger schakelen omdat je polsen niet meer zo ver hoeven te draaien om te kunnen schakelen. Hierdoor zit je meer ontspannen op je racefiets, cyclocrosser of gravelbike.
Het stuur bevalt me goed. Inderdaad nooit last van handen of polsen. In combinatie met het gel stuurlint voelt het stuur comfortabel aan.
Bij langere ritten heeft een krom stuur het voordeel dat je de positie van de handen kunt afwisselen.
praten = praten / fietsen = fietsen
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

bert l. schreef: do 7 februari 2019, 17:52 Ik ben inmiddels aardig van de ouwe stempel tot mijn verbazing. Leg mij de begrippen flare, drop en rise eens uit.
Om in de pols gelegen redenen (CTS) wil ik gaan experimenteren met een ander stuur.
Drop is het hoogte verschil tussen bovenop en onderin de beugel
Flare is de hoek van het staande gedeelte vd beugel gezien van voren. Bij normale racefiets sturen is dat recht naar beneden (remgrepen staan rechtop) met "flare" staan die grepen schuin naar buiten en is het stuur onderin breder als bovenin.
Rize is een verhoging van het stuur tov de aangrijping stuurpen, je zit dan minder diep met dezelfde stuurpen hoogte.

Of het helpt hij cts ? Ligt eraan wanneer en in welke handpositie je er last van hebt? Minder druk op je polsen (stuur omhoog, kortere pen, zadel naar achteren) werkt natuurlijk ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In deze afbeelding is duidelijk te zien wat reach en drop inhouden.
Buiten die maten wordt er ook druk gevarieerd met vormen, de "ouderwetse" boog, of allerlei min of meer anatomische aanpassingen in de boogvorm. Flare is wat Monkey al zegt het naar buiten staan van de drops, het meest extreem daarin zijn de zogenaamde beachracer sturen.

En soms wordt er een klein beetje backsweep gebruikt voor het vlakke deel van het stuur, en/of wat rise om het hele stuur wat omhoog te krijgen.

Sturen met relatief kleine reach- en dropwaardes worden meestal compact genoemd, of shallow. Ik vind een grote reach zelf erg onprettig, bij het rijden met je handen op de remmen kom je dan erg gestekt te zitten. Ik denk dat compacte sturen wat meer op comfort gericht zijn, en de "ouderwetse" maten vooral op degenen gericht zijn die serieus willen knallen (en die dus diep en gestrekt willen zitten).

Afhankelijk van jouw klachten kun je kijken naar een hoger stuur, breder, anders gevormd... teveel variabelen en te weinig kennis van jouw klachten om zomaar iets aan te kunnen raden ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Thanks. Hier kom ik verder mee. Het wordt waarschijnlijk een kwestie van uitproberen: test - fail - repeat - test - success...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Jup. Zo ben ik erachter gekomen dat ik mijn huidige stuurtje toch net wat te breed vind. Heb op de racefiets altijd 42cm gehad, maar dacht dat op de gravelracer 2cm breder wel lekker zou zijn, maar helaas. Na het zien van dat Pro stuurtje hier net besteld bij Futurum. Vond de reach van mijn huidige stuur ook net ietsje te groot, dus die Pro lijkt op het oog een erg mooie vervanger. Thanks voor de tip :-q

Dus mocht iemand interesse hebben een Easton EA70AX in 44cm, dan hoor ik dat graag :wink:
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Goedemiddag all,

Ik volg dit topic al een tijdje - veel goede info en interessante meningen! Zelf heb ik het internet doorzocht en probeer ik de ideale (als dat al bestaat) bike te vinden. Ik ben benieuwd naar jullie mening...

Ben zelf voornamelijk te vinden op de MTB (Cotic Soul), maar wil graag ook wat meer gaan fietsen met wat maten die veel op "normale" racefietsen rijden. Geen enorme groep, maar een man of 5 - veelal ritten van 75 - 100 km. Geen racers, maar het rijdt wel lekker door. Zelf zoek ik een fiets die een beetje van alles kan - die zondagritten, wat langere toertochten (weekje weg met de fiets of zo) en de mogelijkheid om met dezelfde fiets van de verharde weg af te gaan. Ik denk dat ik hier in Limburg behoorlijk wat leuke stukken kan pakken op die manier. Dan kom je al snel uit bij de "gravel / adventure" categorie.

Mijn oog viel initieel op een Kona Sutra LTD. Ik vind dat echt een gave fiets qua looks en specs en lijkt mij erg veelzijdig. Het is staal en heeft geen tapered vork (hoe erg is dat eigenlijk?). Ik denk dat ik er zo'n beetje alles mee kan doen, maar vraag me wel af of ik met die fiets op de weg niet enorm tekort ga komen qua gewicht en met een 36T tandwiel voor. Het is een heel stevige fiets en lijkt vooral ook bedoeld voor bikepacking.

Tweede plaats stond de Kona Rove ST - schijnt iets minder stijf te zijn, maar de standaard build is met mechanische remmen, wat ik jammer vind. De Rove NRB DL zou ook kunnen, maar dat is dan weer alu met carbon vork en een 2x groep. En beide fietsen zijn gebouwd voor initieel 650B wielen. Ik neig naar 700C, omdat ik denk dat ik daarmee op de weg (misschien met andere bandjes) toch wat beter weg kom.

En dan zijn er een hoop andere leuke fietsen, waarvan ik bijvoorbeeld de nieuwe Norco Search XR een gave optie vind. Die is in staal dan wel weer een stuk duurder dan de Sutra LTD, om maar wat te noemen.

Qua budget zit ik te denken aan max EUR 2500,-. Ik neig qua fiets dus wel richting Kona Sutra LTD, omdat hun concept me wel aanspreekt. Maar goed, dat is emotie.. Het zou jammer zijn als ik er straks dat geld aan uit geef en dat ik er niet mee vooruit kom op de normale weg. Misschien zijn er hier mensen die andere leuke ideeën hebben of juist zelfs een Sutra LTD hebben?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik geef je een tip voor Sonder, omdat ik die zelf ook heb, zo werkt dat nu eenmaal. Maar toen ik de mijne kocht, hadden ze de Santiago nog niet: https://www.alpkit.com/sonder/sonder-santiago

Staal!

Overigens, het gaat gewoon nooit een normale racer worden he. En dat moet je ook niet willen: horses for courses.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Omdat je veel op de weg zult rijden met racers zou ik kiezen voor 2x11 (bijv 46/34), 700C x40 (38 of 42 is ook prima) en niet te slacke headtube.
Plaats reactie