Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

No Biker schreef: di 19 februari 2019, 23:45
Cyclops schreef: ma 18 februari 2019, 09:14 inloopdag is 26 februari bij villa nova in zorgvlied. Er komt tot nu toe 1 route bij en dat is aan de vledder kant. De routes van appelscha en diever zullen veranderen als het doorgaat wat sbb wil.
Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig wat de wensen van SBB zijn.
Krijgt deze ook een aansluiting op de blauwe route?
SBB. wil grote gebieden voor de Natuur. zodat je grote natuurrustgebieden krijgt, waar de dieren niet worden verstoord door mtbers of wandelaren. deze gebieden komen in centrum van Drenthe Friesche Bos
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Hmm. Iemand die naar die inloopavond gaat? Ben wel erg nieuwsgierig wat er mogelijk concreet gaat veranderen. ...vast genoeg voorstanders te vinden om de routes te laten zoals ze zijn hier op het forum :D
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

No Biker schreef: di 19 februari 2019, 23:46 Afgelopen donderdag leek het niet zo erg, maar deze klim in de rode route, raakt steeds meer uitgesleten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Leuk dat je hier over begint.

Welke lijn pakken jullie hier? Ik deed altijd de buitenkant (links op de foto), maar afgelopen zaterdag kwam ik opeens niet voorbij de boomstronk, wiel glipte hierop weg.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

wibas schreef: wo 20 februari 2019, 07:54
No Biker schreef: di 19 februari 2019, 23:45

Ben eigenlijk best wel nieuwsgierig wat de wensen van SBB zijn.
Krijgt deze ook een aansluiting op de blauwe route?
SBB. wil grote gebieden voor de Natuur. zodat je grote natuurrustgebieden krijgt, waar de dieren niet worden verstoord door mtbers of wandelaren. deze gebieden komen in centrum van Drenthe Friesche Bos
Dit klinkt overigens weinig hoopvol.. rondje Appelscha (rood + blauw) + Diever is mijn favoriet hier in het noorden. Hoop toch dat hier niet teveel aan wordt gewijzigd.. (met name aan rood liever niet)
Cyclops
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 4 december 2012, 19:23
Mijn mountainbike: Ghost HTX 29 Actinum 9000

Rood ligt niet in het gebied waar het om gaat. Blauw zal zeker veranderen als de plannen door gaan
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Vandaag weer gereden in Appelscha.

Blijven toch hele mooie routes. Zou het heel jammer vinden als blauw flink zou veranderen.
Vandaag ook op meerdere plekken gezien dat er veel wordt gekapt. Dit volg ik dan niet helemaal als je de natuur zn gang wil laten gaan.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

Ik las daar het volgend artikel over. Het lijkt erop of Staatsbosbeheer een dubbele pet op heeft.


https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... jouw-buurt
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

ultravibevibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 15:39

Mtb1988 schreef: di 26 februari 2019, 19:49 Vandaag weer gereden in Appelscha.

Blijven toch hele mooie routes. Zou het heel jammer vinden als blauw flink zou veranderen.
Vandaag ook op meerdere plekken gezien dat er veel wordt gekapt. Dit volg ik dan niet helemaal als je de natuur zn gang wil laten gaan.
Ja hun argument is dat in de vorige eeuw voor de hout producerende industrie; naaldbossen en eiken zijn gepland in grote getale. Deze bomen horen er niet thuis. En nu is die vraag van de industrie er niet meer zoveel en wil men van die bomen af die er niet horen. En men wil open plekken creeren in het midden zodat de zon overal bij kan voor nieuwe groei/vogelsoorten. Zo wordt het een natuurbos.

Alles weer 1 met de natuur.. :bier: *Nee zei sbb er zijn nog ordeverstoorders in het bos -toeristen -mtb'ers -ruiters :evil: eruit met die mensen.

Nou ik fietst liever door het bos van Appelscha dan over de kale duinen. Dan maar een naaldbos uit canada :-D
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Bedankt voor de extra info!

Ik kan ondanks de info de logica nog niet vinden. Maarja ik heb geen diploma in natuurbeheer :lol:

Afwachten maar wat er gaat gebeuren in Appelscha en met de blauwe route.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Vandaag was er een inloopmiddag/avond met plannen voor het gebied. Wie is er geweest en is er meer duidelijkheid over de toekomst van de MTB-routes Diever en Appelscha? Heb alleen dit gelezen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/144461 ... riese-Wold
, maar daar lees ik niet veel over het gebruik van de routes.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Artikel in de meppeler:
https://www.meppelercourant.nl/nieuws/w ... ieden.html

15 km route zou omgelegd moeten worden.
ultravibevibe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 15:39

Bor de Wolf schreef: wo 27 februari 2019, 16:21 Artikel in de meppeler:
https://www.meppelercourant.nl/nieuws/w ... ieden.html

15 km route zou omgelegd moeten worden.
Ah dus zo te lezen zou de 15km route(blauw?) verplaatst moeten worden naar de randen van het park. Maar die route loopt toch al voor een groot deel langs de randen :~ . Ja vanaf oude willem- t groot veen de weg op naar langs Wateren? Moet je wel een heel kaal stuk overbruggen
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Dit artikel stond vandaag in de Leeuwarder Courant

Steeds meer mountainbikers in Drents-Friese Wold: 'meer paden nodig'

 
Om de groeiende stroom mountainbikers in het Drents-Friese Wold te gerieven, is een flinke uitbreiding van het aantal routekilometers nodig.
Dit stellen vertegenwoordigers van de mountainbikeroutes van Appelscha, Diever en Hoogersmilde in een dinsdag gepresenteerd gezamenlijk document.
Hierin geven zij hun kijk op de toekomst van het mountainbiketoerisme in het grootste natuurgebied van Noord-Nederland. Een verdubbeling van het aantal kilometers aan MTB-paden is ,,noodzakelijk’’ en ,,realiseerbaar zonder over andere paden te hoeven’’, schrijven ze.
Ingrijpende verandering
De offroad-fietsers aan weerszijden van de Drents-Friese provinciegrens worden gedwongen over de toekomst van hun sport en vermaak na te denken, nu het Nationaal Park aan de vooravond staat van een ingrijpende verandering. Dinsdag was hierover een drukbezochte inloopbijeenkomst in Zorgvlied.
Het is de bedoeling dat iets minder dan een kwart van het 6700 hectare grote Wold straks het predicaat ‘wilde natuur’ krijgt. Op deze terreinen krijgen flora en fauna ruim baan en wordt recreatief gebruik door met name mountainbikers en ruiters teruggedrongen.
Een kilometer of vijftien aan MTB-routes, vooral op Drents grondgebied, moet daarom worden verlegd, schat ondernemer en mountainbikefanaat Jan Hendrik Kramer uit Appelscha, die een belangrijke rol had in het opstellen van de toekomstvisie.
Aangezien de beoogde stille, wilde natuurgebieden in de kern van het Drents-Friese Wold zijn ingetekend, betekent dit dat de MTB-recreanten meer naar de randen van het bos moeten opschuiven.
Kansen aan de rand
Helemaal niet erg, vindt Kramer. ,,Wy sjogge dêr júst kânsen.’’ Juist in de zomen van het natuurgebied, niet ver van de dorpen, is het terrein het meest geaccidenteerd en gevarieerd, belangrijke ingrediënten voor een aantrekkelijk parcours.
In het midden van het uitgestrekte bosgebied ligt de grond laag en is het nat, zegt Kramer. ,,Wy ha leaver meardere speelse rûtes as ien lange dy’t foar de helte hartstikke wiet is.’’
De belangenbehartigers van de uitdijende groep mountainbikers nemen echter geen genoegen met het enkel nieuw aanleggen van de door de natuur opgeslokte kilometers.
Een forse uitbreiding van het MTB-padennet is hard nodig, oordelen Kramer en de zijnen. Het mountainbiketoerisme in en rond het Wold nam de laatste jaren een enorme vlucht, schetst Kramer, terwijl het routestelsel niet of nauwelijks meegroeide. ,,Wy ha it gefoel dat wy de lêste jierren beheind binne.’’
Momenteel telt het natuurgebied ongeveer 45 kilometer aan mountainbikepaden. Een verdubbeling is gezien de populariteit van het tijdverdrijf op zijn plaats, stelt de Appelschaster. In het visiedocument staat de wens voor een MTB-knooppuntennetwerk, naar de leest van de bestaande routestelsels van wandel- en fietspaden.
'Economische factor'
,,De terrassen sitte fol mei mountainbikers. Wy hearre fan campingeigners dat der hieltyd mear gesinnen kampeare, omdat sy hjir mountainbike wolle. Elts wykein binne allinnich by Appelskea al mear as tûzen mountaibikers yn it bosk. It is gewoan in ekonomyske faktor fan belang.’’
Die uitbreiding is mogelijk aan de randen van het Wold zonder andere bosrecreanten in de wielen te rijden, is Kramers overtuiging. Hij noemt als voorbeeld de situatie bij het Buitencentrum van Staatsbosbeheer bij Terwisscha. Mountainbikers, fietsers, wandelaars en ruiters komen daar samen, allemaal op hun eigen paden, zonder elkaar tot last te zijn, zegt hij.
In welke mate de werkgroep die de plannen voor de ‘wilde natuur’ regisseert tegemoet kan komen aan de groeiwensen van de mountainbikers is nog onduidelijk. ,,We zitten wel in beschermd Natura2000-gebied’’, stelt secretaris Catrien Scholten van de Stuurgroep Regionaal Landschap Drents-Friese Grensstreek. En al ziet ze kansen: ,,Je zult voor nieuwe routes wel de consequenties voor de natuur in kaart moeten brengen.’’
Voor dat dit kan, moeten de plannen eerst nader worden uitgewerkt. ,,En dan zullen we met elkaar het bos in moeten.’’
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ook ik ben gisteren bij de bijeenkomst in Villa Nova in Zorgvlied geweest. In eerste aanleg ziet de voorlopig ingetekende blauwe route er niet eens zo gek uit.
Het huidige parcours bedraagt zo'n 17 km, waar, uitgaande van de wens van de vertegenwoordigende routebeheerders, de route zal uitbreiden tot zo'n 34 km. Omdat het stiltegebied in het deel van de Oude Willem komt te liggen wordt het deel van Diever ook verlegd en daardoor ingekort. Hierdoor verdwijnt de huidige verbindingsroute naar Hoogersmilde. Daarvoor in de plaats zou wel een nieuwe aansluiting komen.
Als de vernieuwde blauwe route wordt verlegd, dan komen ook de klinkerweg en het deel van de Vledder AA te vervallen. Omdat de route meer aan de randen komt te liggen was de route als een soort U-vormig parcours op de kaart van het Drents-Friese Wold uitgelegd. Ook was er een lus rond het Canadameer getekend. Hierop kan ook de verbinding naar de nieuw aan te leggen route van Vledder worden aangesloten. Moet je wel de Canadaweg oversteken. Dit zou nog wel eens tot gevaarlijke situaties kunnen leiden
Op de kaart werden ook plannen voor routes bij Oosterwolde (Weperbult) en de Compagnonsbossen bij Ravenswoud, eigendom van Natuurmonumenten, aangegeven. Zelfs voor het Koepelbos in Oldeberkoop was er een labeltje op de kaart.

Dit was even in het kort wat ik gisteren heb kunnen aanschouwen.
Laatst gewijzigd door No Biker op do 28 februari 2019, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie