Carbon voor een groter Frame ja of nee

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Breaden1316 schreef: wo 17 oktober 2018, 11:59 Hi,
ik overweeg een aankoop van een 29er Hardtail Carbon frame. Met een lichaamslengte van 1.95 hem ik zeker een 54 maat nodig.
alleen ben ik bang dat Carbon sneller kapot gaat ( zeker in de grotere maten ) en 2e hands niets meer zal opleveren.

Iemand ervaring hiermee?
Een fabrikant maakt die fietsen met garantie. Als ze niet kunnen garanderen heeft het geen nut ze te verkopen. En buiten dat, carbon is prima te repareren. Dus: ja. Gas met dat ding :-q
life starts @ 150bpm...
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

kermit schreef: do 28 februari 2019, 15:29 Dat laatste is waar, gewicht zegt niet alles.
Zeker als je zwaar en/of erg sterk bent zou ik lichtgewicht van de prioriteitenlijst schrappen.

Maar dat een frame meer "flex" gaat vertonen in het gebruik klopt niet, tenzij er sprake is van (haar)scheurvorming of een ander defect. Die fabel stamt nog uit het stenen wielertijdperk, toen je ook nog met een biefstuk onder je kont moest rijden om comfortabel te zitten ;-)
Ik geloof je direct, maar toch ervaarde ik het zo. Het gevoel dat er minder kracht bij het achterwiel terecht kwam.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

wps schreef: vr 1 maart 2019, 00:30
kermit schreef: do 28 februari 2019, 15:29 Dat laatste is waar, gewicht zegt niet alles.
Zeker als je zwaar en/of erg sterk bent zou ik lichtgewicht van de prioriteitenlijst schrappen.

Maar dat een frame meer "flex" gaat vertonen in het gebruik klopt niet, tenzij er sprake is van (haar)scheurvorming of een ander defect. Die fabel stamt nog uit het stenen wielertijdperk, toen je ook nog met een biefstuk onder je kont moest rijden om comfortabel te zitten ;-)
Ik geloof je direct, maar toch ervaarde ik het zo. Het gevoel dat er minder kracht bij het achterwiel terecht kwam.
lijkt me eerder een wiel probleem..
life starts @ 150bpm...
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

g60 schreef: vr 1 maart 2019, 01:33
wps schreef: vr 1 maart 2019, 00:30

Ik geloof je direct, maar toch ervaarde ik het zo. Het gevoel dat er minder kracht bij het achterwiel terecht kwam.
lijkt me eerder een wiel probleem..
Dat zou ook een oorzaak geweest kunnen zijn, want deze hadden ook constant problemen. Voor mij in iedergeval geen lichte onderdelen meer die constant stuk gaan.
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Lars TB schreef: zo 21 oktober 2018, 09:29 In mijn vaste fietsenzaak komt er vrijwel iedere week wel een racefiets van carbon langs met een scheurtje. Alu eigenlijk niet en opvallend genoeg ook geen carbon .
Zijn de carbon schades dan productie of materiaalfouten of zijn het schades ten gevolge van bijvoorbeeld een impact (lees: eigen schuld)

Carbon frames zijn naar mijn mening gevoeliger voor impactschade dan de meeste alu frames (vb inklemmen in reparatiestandaard of fietsendrager zonder wielen vervoeren, zoonlief die zijn fiets er even tegenaan parkeert in de garage, een klap van een tak of steen.

Een deuk in een alu frame zie je direct en neem je dan voor lief. Impactschade op carbon wordt vaak pas later zichtbaar. Meeste eigenaren wenden zich dan tot de fietsenmaker omdat er, toen de schade gevonden is, niets voorgevallen is.

Beetje uit de richting maar zo moet je het wel een beetje in perspectief zien denk ik.
Shit happens
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

macB schreef: ma 12 augustus 2019, 20:50
Lars TB schreef: zo 21 oktober 2018, 09:29 In mijn vaste fietsenzaak komt er vrijwel iedere week wel een racefiets van carbon langs met een scheurtje. Alu eigenlijk niet en opvallend genoeg ook geen carbon mountainbikes.
Zijn de carbon schades dan productie of materiaalfouten of zijn het schades ten gevolge van bijvoorbeeld een impact (lees: eigen schuld)

Carbon frames zijn naar mijn mening gevoeliger voor impactschade dan de meeste alu frames (vb inklemmen in reparatiestandaard of fietsendrager zonder wielen vervoeren, zoonlief die zijn fiets er even tegenaan parkeert in de garage, een klap van een tak of steen.
Eigen schuld inderdaad. Maar ook omdat racefiets carbon extreem dun is en helemaal niets kan hebben, behalve dan 'gewoon' gebruik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie