Vervangen/vernieuwen of upgraden?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

Hallo!

Ik ben nu ongeveer twee jaar aan de gang als MTB-er met mijn Cube Aim SL. Redelijke basic fiets maar voor mij (puur recreatief) voldoet ie best. Maar nu zit er wat onderhoud aan te komen. Zo ligt er nog steeds de originele ketting om en die mag zo langzaamaan wel eens vervangen worden. Maar ik heb wel eens gelezen dat je dan, omdat je eigenlijk te lang hebt doorgefietst, ook je cassette moet vervangen?

Als ik zo eens kijk naar de prijzen van de onderdelen die er nu opzitten is dat prima te doen (nieuwe ketting+cassette). Maar wat is wijsheid? Gooi je er precies hetzelfde weer op zoals die af fabriek was of kun je beter een paar stappen omhoog gaan in prijs/kwaliteit? En als je gaat upgraden, dan zul je denk ik ook de derailleurs moeten aanpakken om echt wat verschil te maken?

Wie kan deze beginneling een beetje op weg helpen?
Laatst gewijzigd door DvdW op vr 1 maart 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Hoi,

Ketting en cassette vervangen is niet echt upgraden maar standaard onderhoud. Ketting van KMC en een SLX cassette zijn niet zo heel duur. Wil je gaan upgraden dan zou je eens kunnen kijken voor andere shifters en derailleurs maar pas op, als je begint is het einde snel zoek!

Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met een standaard Merida big Seven 300 en heb in het afgelopen jaar behoorlijk wat vervangen voor beter materiaal. De beste upgrades waren XT shifters, XT derailleur met clutch,de SLX remmerij, 120mm voorvork en tubeless banden.

Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik de uitgaven zo kan spreiden in tegenstelling tot in 1 keer 1500,- uitgeven voor een fiets naar mijn zin. De merida had ik 2e hands gekocht voor een leuk prijsje en het frame vind ik prima zitten.

Heb je het geld dan zou ik kijken voor een nieuwe fiets. Heb je dit niet en ben je handig en heb je het gereedschap (voor ieder dingetje naar de fietsenmaker wordt je financieel ook niet vrolijker van)dan zou ik zeker upgraden.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Je fiets was toch prima?
Ik zou iets vergelijkbaars erop zetten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tenzij je nu last hebt van je voorderailleur: lekker gelijkwaardig materiaal er op zetten.
Als je die fiets wilt upgraden dan zet je er een betere vork op. Helaas wel rechte headtube dus weinig aanbod.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

Bedankt voor het snelle advies! Dat wordt dus vergelijkbaar spul erop gooien. Alleen dan heb ik nog een paar vraagjes. Zo zit er nu een Shimano CS-HG300, 12-36T cassette op, maar die kan ik nergens terugvinden (nieuw), wel de HG400, zit daar verschil tussen?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Ik zou de huidige aandrijflijn oprijden totdat het niet meer fatsoenlijk rijdt/ schakelt en daarna nieuwe voorbladen, cassette en twee kettingen kopen en deze om de zoveel km wisselen.

Nu alleen een nieuwe ketting en cassette kopen zonder de voorbladen te vervangen lijkt me niet slim.

Je kunt de CS- HG 400 cassette ook gewoon gebruiken.
Laatst gewijzigd door theemutz op vr 1 maart 2019, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

theemutz schreef: vr 1 maart 2019, 19:36 Ik zou de huidige aandrijflijn oprijden totdat het niet meer fatsoenlijk rijdt/ schakelt en daarna nieuwe voorbladen, cassette en twee kettingen kopen en deze om de zoveel km wisselen.

Nu alleen een nieuwe ketting en cassette kopen zonder de voorbladen te vervangen lijkt me niet slim.
Dit dus. Oftewel +1 :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Is het niet zo dat voorbladen ongeveer 3 keer zo lang meegaan als ketting en casette?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

theemutz schreef: vr 1 maart 2019, 19:36 Ik zou de huidige aandrijflijn oprijden totdat het niet meer fatsoenlijk rijdt/ schakelt en daarna nieuwe voorbladen, cassette en twee kettingen kopen en deze om de zoveel km wisselen.

Nu alleen een nieuwe ketting en cassette kopen zonder de voorbladen te vervangen lijkt me niet slim.

Je kunt de CS- HG 400 cassette ook gewoon gebruiken.
Bedankt voor je antwoord, en dat ben ik dus inderdaad ook van plan. Als ik ze ga vervangen dan alle drie (ketting, voorblad en cassette) in één keer nieuw erop :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

DvdW schreef: vr 1 maart 2019, 20:06 Bedankt voor je antwoord, en dat ben ik dus inderdaad ook van plan. Als ik ze ga vervangen dan alle drie (ketting, voorblad en cassette) in één keer nieuw erop :-q
:-q
Ad58 schreef: vr 1 maart 2019, 19:58 Is het niet zo dat voorbladen ongeveer 3 keer zo lang meegaan als ketting en casette?
Dat zou best kunnen, als je de ketting maar steeds vervangt vóór dat die in gaat slijten op de tanden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voorblad gaat vaak 2-3x langer mee (als je de rest niet finaal hebt opgereden, inderdaad) Als je veel chainstuck hebt en/of de tanden zichtbaar "puntiger" zijn geworden kun je de meest gebruikte beter vervangen.
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

Dan de volgende vraag, welke gereedschap gebruiken jullie om een voorblad los te maken/te vervangen. Als ik de gebruiksaanwijzing van Shimano doorlees kom ik er meerdere tegen? (TL-FC31, TL-FC32 en TL-FC36 o.a.)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gewone inbus , vaak draait moer niet mee.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

DvdW schreef: za 2 maart 2019, 09:52 Dan de volgende vraag, welke gereedschap gebruiken jullie om een voorblad los te maken/te vervangen. Als ik de gebruiksaanwijzing van Shimano doorlees kom ik er meerdere tegen? (TL-FC31, TL-FC32 en TL-FC36 o.a.)
Als je puur de grootste twee bladen wil verwisselen dan heb je een passende inbus of soms torx nodig. Wil je het kleinste blad ook vervangen moet je de crankarm eraf halen. Ik heb je fiets even opgezocht en volgens mij heb je een crankstel met een vierkante as op je fiets zitten. Die krijg je er met zoiets af:
https://www.internet-bikes.com/84751-m- ... ap-3-in-1/
Gebruikersavatar
DvdW
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 9 juli 2016, 09:05
Mijn mountainbike: Cube Aim SL black/flashred

Helemaal helder, heren. Dank u! En als je de bottom bracket er ook uit zou willen halen voor onderhoud/vervanging heb je wel meer nodig, toch?
Plaats reactie