Route Posbank / Rheden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

@ Pieter,

ik adviseer je toch even de plannen door te lezen.
Met name wat er allemaal uit geschrapt word. Dat zijn namelijk bijna alle mooie klimmen en afdalingen.
Hiervoor krijgen we de lusjes terug idd maar de lusjes die ik tot dusver heb gereden zijn niet te vergelijken met wat er uit geschrapt word.

Wat betreft de UHR en Nijverdal ben ik helemaal met je eens, maar ik hoef niet overal dit soort routes te hebben. Ik hou wel van wat afwisseling.


@Fred,

Ik ben me er van bewust dat ook de oude route niet overal perfect was. Maar de stukken die er uit geschrapt worden zijn niet de stukken welke jij benoemd.
De stukken die jij benoemd worden voor zover ik weet niet aangepast.

Dus idd, het lijkt er tot dusver op dat vroeger alles beter was.

Waar naar mijn mening nog veel mooie klimmen en afdalingen liggen is tussen rozendaal en de golfbanen ZW kant. Hier hadden ze ook wat kunnen uitbreiden.

Als je een terrein hebt waar circa 80 meter aan hoogte verschil gemaakt kan worden in klimmen en afdalingen en je doet er in elke afdalingen max 20. Ben je wat mij betreft niet goed bezig.

Flowtrails schijnt het magische woord te zijn tegenwoordig maar ik wil ook gewoon snelle afdalingen en zware klimmen.

Met mij veel anderen denk ik. Dus het zwartrijden en ongecontroleerd rond rijdende mtbers word hiermee alleen maar vergroot.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

remco1b schreef: wo 6 maart 2019, 21:35
Flowtrails schijnt het magische woord te zijn tegenwoordig maar ik wil ook gewoon snelle afdalingen en zware klimmen.

Met mij veel anderen denk ik. Dus het zwartrijden en ongecontroleerd rond rijdende mtbers word hiermee alleen maar vergroot.
+1
Lijkt wel alsof de oude MTB paden van vroeger toch altijd beter liepen dan de smalle paadjes van nu.
Ik zie zelf liever verbindingen dan lusjes waarbij je draait en keert op een postzegel.
Gewoon 80 meter omhoog en omlaag, dat zou perfect zijn.

Gelukkig blijft vooralsnog de Apeldoorn route onaangetast voor de ultieme bos-beleving :-q
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Ken de definitieve plannen nog niet goed maar zou het ook erg jammer vinden als er lange klimmen in het zuiderlijke gedeelte uit gaan. Die heb je alleen hier en in Limburg.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@remcob1: Ik ben al weer tijdje niet op deze route geweest, dus kan niet oordelen hoe het geworden is. Binnenkort maar eens die kant op gaan om te kijken wat er wel/niet veranderd is. Nu is het maar gissen.
Maar gezien het weer, zal het niet morgen op " Fred's vrije fietsvrijdag" zijn..........
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

tussen Rheden en de Steeg wordt op de zoom gedeeltelijk over oude mooie klims, en gedeeltelijk over nieuwe trails een volgens mij fenomenaal rondje uitgezet die echt eer doet aan de streek. Ja, het plaggenrondje is Amerongen 2.0, de Bloemersweg trail (of onzaligebostrail of whatever) is een soort Schoorl 1.2 maar deze specifieke ronde tussen Rheden en de Steeg wordt volgens mij echt een Rheden 3.0! Eigenlijk krijgen we dus al het goede van de mooiste rondes in 1 pakket :D

Ik heb geen idee hoeveel alle bovenstaande reageerders op "de route" komen, maar ik woon er praktisch op en kom er navenant vaak. Ja, ik vind het jammer dat het zoomdeel verandert, maar ik denk zeker dat een flink deel van het karakter een goed plaatsje krijgt in de nieuwe. Ik vind veel van bovenstaande dan ook een beetje neigen naar kortzichtig en niet getuigend van langjarig inzicht.

Let op, ik doe de laatste weken mijn uiterste best zo vaak op de "classic" rond te toeren. De nieuwe trails mijd ik omdat we die tot in lengte van dagen kunnen rijden. Als er iemand het jammer vindt dat dit allemaal "moet" volgens de groene knarren van NM dan ben ik het. Maar ik zie ook dat op een aantal plaatsen de verschillende gebruikersgroepen echt in de knoop komen.

Het is lastig om van de gehele zuidoostveluwe een gebalanceerde ronde te maken. Je hebt last van de lokale karakterverschillen: onnederlandse hoogteverschillen aan de zuidoostflank, flowy heuveltjes net ten noorden van de Posbank (bloemerstrail) langgestrekte klimmen rondom de Loenermark. Schitterend als je na een klim een stukje singletrail hebt, met erna weer een toffe afdaling, overgaand in een amerongendingetje, lang stoemppad en weer stevig en breed klimmen. Dat kan gewoon niet.

Wacht het nou gewoon eens af, als ik het kaartje op Velozine bestudeer, en met name ook: Afbeelding
(dit is de lus die tussen rheden en de steeg gaat komen) dan ben ik echt hoopvol dat er iets moois komt. Anders, maar wel heel mooi.

Overigens is de oude ronde nog steeds open, althans, dat was ie dinsdag wel ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Rayb81 schreef: wo 6 maart 2019, 22:04
remco1b schreef: wo 6 maart 2019, 21:35
Flowtrails schijnt het magische woord te zijn tegenwoordig maar ik wil ook gewoon snelle afdalingen en zware klimmen.

Met mij veel anderen denk ik. Dus het zwartrijden en ongecontroleerd rond rijdende mtbers word hiermee alleen maar vergroot.
+1
Lijkt wel alsof de oude MTB paden van vroeger toch altijd beter liepen dan de smalle paadjes van nu.
Ik zie zelf liever verbindingen dan lusjes waarbij je draait en keert op een postzegel.
Gewoon 80 meter omhoog en omlaag, dat zou perfect zijn.

Gelukkig blijft vooralsnog de Apeldoorn route onaangetast voor de ultieme bos-beleving :-q
+2
Ik vermaak me ook prima op de huidige route en ben nog niet heel enthousiast over de nieuwe stukken (ze compenseren nog niet het stuk dat verloren gaat en zijn qua karakter heel anders dan de rest van de route, maar de uitbreiding is gelukkig nog niet klaar).

Misschien is het ook een stukje beleving. Ik heb wel eens op strava gespiekt bij de 2 mannen hierboven en volgens mij houden ze wel van een beetje doorrijden. Een singletrack met flauwe bochten wordt vanzelf leuker als je er hard overheen rijdt. De lange zandpaden duren heel lang als je er met 20km/h rijdt.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

shiverer schreef: do 7 maart 2019, 09:18 tussen Rheden en de Steeg wordt op de zoom gedeeltelijk over oude mooie klims, en gedeeltelijk over nieuwe trails een volgens mij fenomenaal rondje uitgezet die echt eer doet aan de streek. Ja, het plaggenrondje is Amerongen 2.0, de Bloemersweg trail (of onzaligebostrail of whatever) is een soort Schoorl 1.2 maar deze specifieke ronde tussen Rheden en de Steeg wordt volgens mij echt een Rheden 3.0! Eigenlijk krijgen we dus al het goede van de mooiste rondes in 1 pakket :D

Ik heb geen idee hoeveel alle bovenstaande reageerders op "de route" komen, maar ik woon er praktisch op en kom er navenant vaak. Ja, ik vind het jammer dat het zoomdeel verandert, maar ik denk zeker dat een flink deel van het karakter een goed plaatsje krijgt in de nieuwe. Ik vind veel van bovenstaande dan ook een beetje neigen naar kortzichtig en niet getuigend van langjarig inzicht.

Let op, ik doe de laatste weken mijn uiterste best zo vaak op de "classic" rond te toeren. De nieuwe trails mijd ik omdat we die tot in lengte van dagen kunnen rijden. Als er iemand het jammer vindt dat dit allemaal "moet" volgens de groene knarren van NM dan ben ik het. Maar ik zie ook dat op een aantal plaatsen de verschillende gebruikersgroepen echt in de knoop komen.

Het is lastig om van de gehele zuidoostveluwe een gebalanceerde ronde te maken. Je hebt last van de lokale karakterverschillen: onnederlandse hoogteverschillen aan de zuidoostflank, flowy heuveltjes net ten noorden van de Posbank (bloemerstrail) langgestrekte klimmen rondom de Loenermark. Schitterend als je na een klim een stukje singletrail hebt, met erna weer een toffe afdaling, overgaand in een amerongendingetje, lang stoemppad en weer stevig en breed klimmen. Dat kan gewoon niet.

Wacht het nou gewoon eens af, als ik het kaartje op Velozine bestudeer, en met name ook: Afbeelding
(dit is de lus die tussen rheden en de steeg gaat komen) dan ben ik echt hoopvol dat er iets moois komt. Anders, maar wel heel mooi.

Overigens is de oude ronde nog steeds open, althans, dat was ie dinsdag wel ;)
Maar als ik dit kaartje bekijk, ziet het zeker gaaf uit! Dit is een hele mooie hoek van de posbank, zeker met de holle weg brug erbij! Alleen is het rechter lusje al bestaande route en van het linker lusje, is de linkerkant nieuw en een klein deel van de rechterkant.

Nogmaals dit is een heel mooi en pittig stuk, maar grotendeels bestaand. Dus als we dit er voor terug krijgen, dan voel ik me wel een beetje bekocht...

En ga je vanauit de linker onderhoek nog naar het bezoekerscentrum komen?
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik begrijp de “angst” bij veel rijders wel. Maar laten we idd even afwachten of de nieuwe stukken idd wel gaan lijken op de stukken die er nu uit gaan. Ik heb nog steeds mijn twijfels.
Wat gewoon jammer is dat nu juist dát gedeelte dat géén renovatie nodig heeft wordt aangepakt. (...) Terwijl de gehele west, noord en oostkant schreeuwt om een grondige aanpak.
Ik kwam daar eigenlijk al amper meer, geen lol meer aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

remco1b schreef: wo 6 maart 2019, 16:54
Leg je er bij neer. Tenzij je honderden euro's wil betalen voor een vignet of zelf ieder weekend een paar uur wilt scheppen, zijn routes als de bestaande paden geen optie: teveel onderhoud. Daarom wordt er wat aangepakt.


En heel veel anders dan de onderling behoorlijk afwisselende routes van de UHR (zo ook Nijverdal, Rijssen, Horst, Dorst, etc.) valt er niet aan te leggen. We leven in Nederland... .
Dat ben ik niet met je eens Lars,

De route die er nu is geeft, al een stuk mooier beeld dan de tracks die nu aangelegd worden.
Natuurmonumenten geeft mogelijk heel veel beperkingen met waar je (we) wel en niet mogen bouwen.
Maar dat betekent niet dat je daar niet over kan/mag klagen.

NM doet eerst allerlei zogenaamde onderzoeken, die ik na eer en geweten invul en vervolgens doen dan gewoon wat ze zelf al lang bedacht hadden. Althans dat gevoel heb ik er bij.

Ik ben redelijk bekend op en rond je posbank er zijn zeer veel paden waar nagenoeg geen wandelaar komt en mtb prima te doen is.

Onderhoud van deze paden vraag ik niet om!

Als ik zelf af en toe een keer het bos in moet met een zaag om een boompje weg te halen vind ik dat een minder groot probleem dan mij op te zadelen met single tracks die niet veel zegent zijn. Kunnen we in het weekend mooi file rijden.

Slechts mijn gedachte hierover.

Niet persoonlijk bedoeld overigens.
Je ziet een aantal dingen over het hoofd. Ik hoor uit eerste hand wat er allemaal rondom diverse routes speelt en dat is een stuk meer dan in eerste instantie lijkt. Daarnaast sta ik met enige regelmaat te scheppen op de UHR en kijk je toch weer heel anders tegen parcoursen aan.

Ten eerste stellen terreineigenaren eisen. Redelijk of onredelijk, ze stellen ze. Dus moet je binnen die beperking werken. Dat zijn niet alleen eisen van wat er aangelegd mag worden en hoe, maar ook wat scheiding van groepen betreft. Dus je mag een hoop niet. Gezien de beperkingen kun je bijna wel stellen dat de parcoursbouwers er meer dan het maximale uit halen!
Dan heb je te maken met de gemiddelde mountainbiker. Je kunt rustig zeggen dat 90% zijn fiets niet goed genoeg beheerst om iets anders te doen dan trappen en sturen. Een boomwortel is bij wijze van spreke al een stap te ver. Dat geldt niet alleen voor beginners, daar zitten ook 'ervaren' rijders bij (fietsen gewoon al heel lang) en zelfs wedstrijdrijders! En die vermaken zich prima! Het is maar een klein clubje dat meer kan en een nog kleiner clubje dat meer wil! En nee, het is geen kip en het ei verhaal, want ik zie op de trails in Finale Ligure geen beginners rijder, alleen maar dat heel kleine groepje dat meer wil. Het gigantische succes van de UHR onderschrijft dit ook nog eens. Vroeger kwam je op een mooie zondagmiddag evenveel bikers tegen als tegenwoordig op een regenachtige dinsdagmorgen. Massa's meer mensen vermaken zich tegenwoordig met mountainbiken en dat is sowieso een goede ontwikkeling.
En het terrein leent zich er dus niet voor. Op een enkele plek zal de bodem misschien wel houden. Maar features die er eerst in zaten slijten weg en features die ontstaan zijn ook al snel niet meer rijdbaar. Zie ook het commentaar van Fred.

Het is niet dat ik niet wil, ik ben het volledig met je eens dat er ruige stukken moeten komen. Maar het is zo flauw vanaf de zijlijn te mopperen op iets wat niet realistisch is. Ook bij enquêtes ben je maar een heel kleine minderheid, dus logisch dat ze niet uitvoeren wat jij graag wilt, de massa wilde wat anders.

Het enige wat je zou kunnen doen is gaan mee graven. Misschien kun je hier en daar een jumpje in het parcours verwerken. Een bocht net zo aanpassen dat je binnendoor juist vol over die wortels kunt gaan. En je spreekt de mensen die er achter zitten. En dat zijn ook liefhebbers die vaak wat meer willen!


Dit is ook niet persoonlijk bedoeld, maar wel voor meerdere mopperkonten om toch wat meer nuance aan te brengen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Features? De meesten hier vragen alleen maar om behoud van de zuidlus (heeft géén onderhoud nodig), en aanpak van de daadwerkelijk slechte stukken die daarom schreeuwen. Dan is een allround en dus veelzijdig rondje mogelijk. Zo moeilijk is dat toch niet?
Heeft dus niéts met mopperen te maken. Goed bedoelde adviezen, meer niet. Met het huidige rondje is namelijk veel mis. Niet voor niets rijdt het gros alleen maar tussen Rozendaalse Veld en de Jutberg heen en weer. Waarom zou dat zijn denk je?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Giant-E schreef: do 7 maart 2019, 11:46 Features? De meesten hier vragen alleen maar om behoud van de zuidlus (heeft géén onderhoud nodig), en aanpak van de daadwerkelijk slechte stukken die daarom schreeuwen. Dan is een allround en dus veelzijdig rondje mogelijk. Zo moeilijk is dat toch niet?
Heeft dus niéts met mopperen te maken. Goed bedoelde adviezen, meer niet. Met het huidige rondje is namelijk veel mis. Niet voor niets rijdt het gros alleen maar tussen Rozendaalse Veld en de Jutberg heen en weer. Waarom zou dat zijn denk je?
Van mij hoeft de zuid lus ook niet veranderd te worden maar ik begrijp wel waarom ze het willen.
Zoals Lars al zegt heeft het waarschijnlijk ook met scheiding van groepen te maken, oftewel de mtb-er en de wandelaar niet meer op hetzelfde pad.
En dat is nu net wat er op de zuid lus het meest gebeurd. Het is het mooiste stuk voor beide groepen dus ook het drukst bezocht.
Veel wandelaars en door de hellingen gaan de mtb-ers er ook best hard naar beneden. Vragen om moeilijkheden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat Jefro zegt!

Er zit wat meer achter dan alleen maar mountainbikers pesten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Giant-E schreef: do 7 maart 2019, 11:46 Features? De meesten hier vragen alleen maar om behoud van de zuidlus (heeft géén onderhoud nodig), en aanpak van de daadwerkelijk slechte stukken die daarom schreeuwen. Dan is een allround en dus veelzijdig rondje mogelijk. Zo moeilijk is dat toch niet?
Heeft dus niéts met mopperen te maken. Goed bedoelde adviezen, meer niet. Met het huidige rondje is namelijk veel mis. Niet voor niets rijdt het gros alleen maar tussen Rozendaalse Veld en de Jutberg heen en weer. Waarom zou dat zijn denk je?
Ook de zuidlus schreeuwt om onderhoud, alleen zie je dat nu niet vanwege de droogte van de afgelopen maanden. 2 jaar geleden was het 't grootste deel van het jaar doffe ellende, tot je assen door de bagger, met name rond het fameuze wortelpad. Uit reacties van de meeste bikers beleven die weinig lol aan dikke bagger. Bovendien is er op de gemiddelde zondagochtend niet te fietsen vanwege de wandelaars (letterlijke schreeuwen om verandering :) ). Ik heb daar als local minder last van want ik weet wel wannneer ik waar moet zijn, maar dat geldt niet voor de meeste bezoekers.
Bovendien wordt er op de zuidlus ook regelmatig onderhoud gepleegd, alleen is dat vaak niet zichtbaar: bomen die weggehaald worden, erosie aangepakt, enz. (NB paden kunnen mij persoonlijk niet ruig genoeg zijn/erosie sleuven niet diep genoeg maar ik/wij zijn daarin een uitzondering).
Je stelt dat met het huidige rondje veel mis is, terwijl ik in dit topic ook veel reacties zie van mensen die het liever houden zoals het is. Persoonlijk vind ik het nu een veelzijdig rondje, en als ik de plannen zie denk ik dat het nog veelzijdiger gaat worden: ruige bospaden en worteltapijten klimmen en dalen (die blijven, denk aan Onzalige Bos en Rozenbos), lange brede paden (westkant), technische lusjes. De 'nieuwe' oude flow-afdaling zoals bij buitenplaats Beekhuizen. Paden als de Golfbaantrail blijven gewoon deel uitmaken van de route. Het lompe 'vergeet niet te remmen' segmentje en alles wat daarna komt.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Er werd zeker onderhoud gepleegd op de zuidkant. Op dat fietspad (Herikhuizerweg) had je altijd met de klok mee ineens rechts een rechte klim omhoog. Deze was door zijn aanleg, speciaal voor de route als ik me niet vergis, nogal gevoelig voor erosie door regenwater. NN trok daar altijd de ploeg over eens in de zoveel tijd, in plaats van slim verleggen...
Hier staat niets.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Het nieuwe stuk langs de burg bloemersweg is inmiddels open lees ik net in de mail.

Had gisteren al wel gezien dat het lint weg was en er een bordje stond. Er hing nog wel een vel dat de trail nog niet klaar was en dat je er nog niet mocht rijden. Ook maar niet geprobeerd, wilde mijn vermoeide zwager niet nog een paar km niet ingereden trail aandoen.

Binnenkort maar eens die kant op.
Plaats reactie