Camelbak

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Linbus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 maart 2019, 14:16

Voor het inline-skaten heb ik altijd een camelbak gebruikt. Uiteraard kan ik deze ook gebruiken op de mtb. Ik heb er altijd alleen maar water in gehad, maar hoe houden jullie die waterzak schoon? Uithangen heeft hier niet goed geholpen, heb er een beetje schimmel ingekregen :(

Ik heb hier nog geen topic over kunnen vinden maar ik ben hier nog nieuw (heb me voorgesteld in de girlz corner). Een verwijzing naar een ander topic is prima!

Alvast bedankt!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Zo goed mogelijk leegmaken (en goed met warm water spoelen als je er iets anders in gehad hebt), slang leegmaken en open ophangen met iets erin zodat de zak niet aan elkaar plakt en goed kan ventileren.
Er zijn speciale dinges voor die je in de zak stopt om 'm open te houden maar ik gebruik al jaren een stamppotstamper :D zo vaak eten we geen stamppot. Je kan ook zelf wat maken zolang het je camelbak niet lek prikt.

Wat ook schijnt te werken is je camelbak leeg maken en in de vriezer leggen.
Linbus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 maart 2019, 14:16

Ik heb er ook wat in zodat het niet aan elkaar plakt, maar hoe je dat in de hoekjes? Daar heb ik er het meeste last van.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik spoel hem na gebruik met water en gooi hem dan gewoon in de vriezer. Eens in de zoveel keer spoel ik hem met warm water en dreft oid, naspoelen met koud water en wederom in de vriezer.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik bewaar de mijne (osprey viper) al ruim een jaar in de vriezer. Gebruik em wel alleen met water, ff omspoelen voor je em erin legt en als je em eruit haalt, smaakt nog schoon en nog geen donkere plekjes. Als ie voor een weekendje mee moet, dan probeer ik em wel altijd droog te krijgen, maar dat is een heel gedoe. In de vriezer gaat ie gewoon nat. Liefst wel zo snel mogelijk na de rit weer invriezen om bacterie/schimmel groei te voorkomen, als het er 1maal in zit, stopt de groei misschien tijdelijk, maar het gaat niet weg/dood door invriezen.

Als ie al vies is, kan je met kunstgebit reinigings tabletten aan de slag, en als dat niet lukt, kan je ook de zak gewoon vervangen, die zijn los te krijgen.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Wat Prulleman zegt; een keer in de zoveel tijd zo'n kunstgebitreinigingsbruistablet er in, en in de vriezer bewaren.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Na elke rit goed uitspoelen en de vriezer in, mag best nog nat zijn. Eens in de zoveel tijd gooi ik er twee reinigingstabletten voor kunstgebitten in, gewoon de goedkoopste uit de supermarkt.

En ik heb een borstel die je door de slang kunt halen, die kun je -vrij duur- van Camelbak kopen maar er zijn ook goedkopere opties.
Dit werkt goed en ik doe niet alleen water in het reservoir, meestal leng ik het aan met siroop en een bruistablet magnesium. Gewoon omdat ik dat lekkerder vind als alleen water, dus er zit geen diepgaande theorie achter ;-)

Mocht het reservoir te ver heen zijn, die van de Decathlon zijn niet duur en voldoen goed. Alleen even het mondstuk van Camelbak overzetten, dat is wel beter.

edit, dit zeggen anderen dus ook al...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linbus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 12 maart 2019, 14:16

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga denk ik de zak vervangen, het mondstuk overzetten en hem dan na gebruik in de vriezer leggen.
Ik vind het geen fijn idee om nog uit deze zak te drinken :-{
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk niet dat wat zwarte plekjes kwaad kunnen...


Vraag is of het schimmels of algen zijn? Schimmels lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:roll: lekker...
ik zou gewoon een nieuwe zak bij de decathlon halen van 10 euro en klaar.. schimmel of alg.. het hoort er niet in!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hoewel de decathlonzak best okee is, is-ie toch minder dan mijn Ergon drinkzak, vind ik. Voordeel daarvan is dat de slang los te koppelen is (maakt makkelijker te hanteren en op te bergen), dat de vulopening handiger is en dat er meer in kan (in mijn geval). Het mondstuk is sowieso fijner. In de vriezer bewaren zorgt er al weer voor dat die tabletten niet nodig zijn, maar af en toe mik ik er toch eentje in.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: wo 13 maart 2019, 11:46 :roll: lekker...
ik zou gewoon een nieuwe zak bij de decathlon halen van 10 euro en klaar.. schimmel of alg.. het hoort er niet in!
Het goede nieuws is dat die algen wel gewoon in je (kraan)water zitten!


En je moest eens weten wat je de hele dag zo al aan het inademen bent.


Dan maakt een donker vlekje in een Camelbak weinig meer uit of zal je zelfs sterker maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 13 maart 2019, 11:55 Hoewel de decathlonzak best okee is, is-ie toch minder dan mijn Ergon drinkzak, vind ik. Voordeel daarvan is dat de slang los te koppelen is (maakt makkelijker te hanteren en op te bergen), dat de vulopening handiger is en dat er meer in kan (in mijn geval). Het mondstuk is sowieso fijner. In de vriezer bewaren zorgt er al weer voor dat die tabletten niet nodig zijn, maar af en toe mik ik er toch eentje in.
Ergon = Hydrapak toch?
Met die los te klikken slang heb ik al twee keer problemen gehad, kapot gebarsten bevestiging. Ondanks "smeren" om het rubber o-ringetje glad te houden.

Verder leek het me een prima ding, maar dan niet te vaak de slang loshalen :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Inderdaad, Hydrapak. Dat issue kende ik nog niet - dank voor de waarschuwing!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Naast kunstgebittabletten hang ik mijn drinkzak ook altijd ondersteboven (vulopening naar beneden). De dag erna ligt daar altijd een laagje water, wat ik eruit haal door er wat wc papier in te stoppen.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Plaats reactie