Gereedschap voor onderweg

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

Tot voor kort reed ik mijn ritten met enkel 2 bidons met water. Nu ik steeds meer en langer ga fietsen en niemand in de buurt die ik kan bellen voor hulp onderweg zit ik steeds meer te denken wat ik allemaal mee moet met de rit.

Bij de langer ritten kom je al snel op het volgende:

zadeltasje:
Eten
binnenband
Sleutels
Geld (Pasjes)

Gereedschap setje (inbus en kettingpons) en pomp.

Vergeet ik nog iets? (iPhone zit op mijn stuur)

Nou raakt mijn zadeltasje al aardig vol en zat ik te zoeken op het internet naar oplossingen voor de overige dingen. Waar of hoe bewaren jullie deze dingen? Een rugzak is niks voor mij dus het moet iets worden dat op de fiets gemonteerd kan worden.

Nou kwam ik deze tegen. Wat vinden jullie hiervan zijn er mensen die hier ook gebruik van maken?
https://www.mantel.com/syncros-tailor-c ... -pump-tool

Ik hoor graag jullie mening.
Cube Attention SL 2019
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Ik vind dat veel geld. Heb zelf een rugzak, 1 grote bidon met water/sportdrank/aanmaaklimonade en een gereedschapbidon vol met gereedschap. Biba/pomp/tiewraps zitten in de rugzak.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hoe lang zijn je ritten en waar rij je voornamelijk?

Ik ben ook van de rugzakken (Osprey Viper 13), daar kan nl alles in: Pomp, multitool, quicklink, extra schakels, 2 maten tyraps, 2 paar remblokken+montagespul, schuurpapier, bandenlichters, biba(`s), versnellingkabel (ook voor dropper), 3l drinkzak en evt de nodige proviand en kleding voor een dagtocht in binnen- en buitenland.

Maar goed, als je dat niet wil dan moet je wat anders. Dat ding van Synchros zit er grappig uit maar is volgens mij niet zo handig in gebruik. Geen idee hoe groot die pomp is maar die ziet er nogal klein uit. Als je ooit in de regen een band moet oppompen met dat ding...

Maar als je nooit in het buitenland rijdt, geen rugzak en enkel het hoognodige wilt, dan is dit ook wel mooi: https://www.oneupcomponents.com/product ... ool-system
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ken je de website van Alpkit?
Die hebben allerlei bike packing spul waar je misschien wat geschikts tussen kan vinden als je geen rugzak wilt gebruiken.

Ik heb een Alpkit Enduro Pod die ik op langere ritten nog wel es op de bovenbuis monteer.
Handig dingetje, zijn ook grotere versies van.

https://www.alpkit.com/featured/bike-luggage-cockpit

Als deze nog steeds te klein zijn misschien een frame bag:

https://www.alpkit.com/featured/bike-luggage-frame
Laatst gewijzigd door Jefro98 op zo 17 maart 2019, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb net die One Up EDC gemonteerd. Dat werk toch wel heel netjes. En zit goed opgeborgen. Ik kan er zelfs ook nog een co2 pompje in kwijt (een rechte). De patronen doe ik in zo een steuntje voor onder de bidon houder.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Weet je de maat van die tap, Japie?
SjoerdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 11 maart 2019, 16:19

@Rob.Erto Klopt het is redelijk duur maar aangezien ik nog geen kettingpons en pompje heb (die moet ik sws nog kopen) kan dat geld er weer vanaf.

@TenZNL Ik rij voornamelijk op de weg maar ook veel onverhard. Ongeveer 50 tot 100 km per rit. Als ik echt meer spullen mee wil nemen, denk aan kleren of meer water en eten, dan neem ik mijn Mammut rugzak met 3 liter water mee. Maar de meeste ritjes zijn korter maar wil ik toch de benodigde onderdelen mee hebben.

Pompje lijkt klein maar dit filmpje bewijst het tegendeel. https://www.youtube.com/watch?v=JK6J8BTwTpk

Dat andere systeem is mij iets te duur en lijkt mij niet beter.

@Jefro98 Deze ken ik nog niet. Ik heb al een zadeltasje maar als ik hier misschien een iets groter zadeltasje kan vinden waar alles in kan is dat natuurlijk ook prima.
Cube Attention SL 2019
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik probeer als het enigszins kan ook zonder rugzak te rijden (omdat je gewoon meer bewegingsvrijheid hebt) en op m'n MTBs:
a) heb ik maar ruimte voor 1 bidonhouder en
b) is een hutkoffer onder het zadel niet echt een optie (dropper).

De "standaard" setup:
* Binnenband met CO2 pomp en 2x bandenlichter hang ik aan het frame. Geheel wordt bij elkaar gehouden met een soort van elastiek en dan met een velcro stap waar je normaal skies mee bij elkaar houdt aan het frame gehangen: werkelijk spotgoedkoop, met iets van 4~5cm wordt het ook behoorlijk op z'n plaats gehouden en er zit nog iets van beschermspul voor je frame aan. Rijd tubeless en meestal met inserts in de banden, binnenband is dus echt de noodoplossing in geval van voornamelijk sidewall cuts.
* Missing links zijn bij al m'n fietsen standaard ergens aan een versnellingskabel/remleiding gestrapt dus die gaan altijd mee.
* Gereedschap gaat in een tasje in een broekzak; keuze uit of puur gereedschap en wat kabelbinders (ductape is standaard om een CO2 patroon gewikkeld) of gereedschap met reserve remblokken, versnellingskabel en nog wat kleinspul.
* Tasje met telefoon, geld/pasjes en sleutels gaat in de andere broekzak.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Waar heb je bandenlichters voor nodig? Je hebt er al twee aan het uiteinde van je armen zitten. Scheelt weer. Op lange ritten zit het volgende in mijn Camelbak:
Multitool met alle gangbare maten inbus
2 binnenbanden
1 pomp voor dikke banden
1 kleine shockpomp voor de vering want je weet nooit
1 tiewrap die ik al 10 jaar meeneem maar nooit nodig heb
1 extra tubeless ventiel
1 set remblokken
1 quicklink
1 pinpas + rijbewijs
1 iPhone
Een aantal energierepen
En ‘s winters m’n wind/regenjasje wat ik meestal na het eerste klimmetje toch maar uitdoe omdat het te warm is
Kettingpons vergeet ik structureel mee te nemen
De bergen in neem ik ook nog een kleine powerbank mee, zoveel eten als er in mijn tas past en wat bescherming (eventueel ook nog afneembaar kinstuk van mijn helm)

Als ik niet ver van de bewoonde wereld ga laat ik meestal een binnenband, remblokken en de shockpomp thuis. Lekke banden door gat of scheur heb ik sinds tubeless nooit meer gehad. Eigenlijk zou ik op ritten in Limburg, Ardennen of verder weg wel een paar noodplakkers voor buitenbanden mee moeten nemen.

Nu ik het lijstje nog een keer doorlees mis ik nog een torx sleutel voor mijn remmen. Beetje kansloos dat ik wel blokken mee heb maar ze dus niet kan verwisselen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Oli4k schreef: ma 18 maart 2019, 00:19Waar heb je bandenlichters voor nodig? Je hebt er al twee aan het uiteinde van je armen zitten.
1. Veel plezier als alles dik onder de modder zit.
2. Of DH/SG band en zeker een Procore zonder gaan lukken? Ik betwijfel het...
(en zelfs daarmee wil het af en toe nog stuk)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

TenZNL schreef: zo 17 maart 2019, 22:56 Weet je de maat van die tap, Japie?
Ik kan het eens opmeten voor je, maar de complete set van one-up werkt wel heel erg mooi, als ik jou was zou ik het data mee doen.
Ik heb hem ook geleend van iemand, als je wil kan ik zijn gegevens door geven.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

japie carbon schreef: ma 18 maart 2019, 08:13 Ik kan het eens opmeten voor je, maar de complete set van one-up werkt wel heel erg mooi, als ik jou was zou ik het data mee doen.
Ik heb hem ook geleend van iemand, als je wil kan ik zijn gegevens door geven.
Als je wil, graag. Dan kan ik eerst eens op de zaak kijken of we die maat hebben.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Sinds 1 jaar zweer ik bij een rugzak. Ik vond dat vroeger ook niets, maar ze zijn o zo handig. Een goede zit ook comfortabel en je rug wordt ook niet natter dan normaal. Ik gebruik een Osprey Raptor 10 liter.
Heeft ook een speciaal gereedschapsvakje. Qua gereedschap gaat er een binnenband mee, een pompje, ponstool, missing link, bandenlichters, tiewraps en een inbustool. Verder meestal een extra truitje/shirtje GSM, portemonee, sleutels, en een drinkreservoir met magneetslang met een maximale inhoud van 3 liter. Voor langere ritten gaat er wat eten mee.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ben ik nou de enige die een EHBO-kit meesleept?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nope.
Ik rij vrijwel altijd met een rugzak met:
In de waterdichte binnenzak:
Biba,
bandenlichters,
plakkers voor binnen en buitenband,
2 CO2-Patronen,
Ik rij tubeless dus heb ook een reserve tubeless ventiel mee+losse ventielkern.
multi tool, extra missing links,
noodklem voor als mijn Reverb de geest geeft,
tierips in div breedtes,
setje remblokjes,
Bij lange tochten in de bergen ook een reserve derri kabel.
Bij lange tochten: leatherman.
Wat boutjes en moertjes, derri hanger+boutjes.
eendentape,
slotje,
thermodeken 2x (en al meerdere aan mensen meegegeven die ze op dat moment echt nodig hadden,
EHBO-kit met desinfectans en secondenlijm (met die van de Hema kun je perfect huidlappen plakken!).
Hechtset (ik kan best netjes hechten al zeg ik het zelf en als het echt nodig is vind diegene die dat nodig heeft dat ook leert de ervaring :lol: ).

Voor het grijpen:
Altijd wat repen,
water in de kamelenzak,
een dun regen/windjasje voor jeweetmaarnooit.
portemonee en mobiel.


Ik heb best wel verlekkerd naar dat EDC ding lopen kijken, maar omdat een goede EHBO kit sowieso alleen maar in een rugzak hou ik het maar bij mijn rugzakken (Ergon, Osprey en voor de hele lange hoogte tochten Evoc freeride).
Als ik eens een rondje rundumhause zonder rijd is dat wel lichter, maar je went ook heel snel aan zo,n rugzak en ik ben van better safe as sorry.

Voor wie het zich afvroeg: De werkbank laat ik thuis!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie