NX 11 sp schakelt slecht naar kleinste kransje

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
AvL1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 november 2018, 23:35

De laatste tijd schakelt mijn NX 11 sp niet goed naar de kleinste krans. finetunen van de kabelspannning lost het niet op. Of de kleinste krans wordt helemaal niet bereikt, of het opschakelen gaat niet goed meer. Heeft iemand een tip?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

De stelschroef van het bereik een paar slagen tegen de klok in. Dus de linker van de 2
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Loopt je kabel niet zwaar?

Groet, Jan
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

derraileurpad nog recht?
AvL1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 november 2018, 23:35

De stelschroef is niet de oplossing. Hoe kan ik het best de kabel checken?
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Als je buitenkabel uit meerdere stukken bestaat, deze uit de houders in het frame halen voelen of deze nog soepel over de binnenkabel schuift.

Als je één lange buitenkabel hebt, deze bij de derailleur loshalen en kijken of de binnenkabel nog lekker loopt.

Bij twijfel vervangen
Schoonmaken is vaak maar een tijdelijke oplossing.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de 3 hoofdoorzaken zijn gegeven:

1) bereik stelschroef, als je met de hand de derailleur naar beneden helpt, valt de ketting dan wel op het kleinste kransje? zo ja blijft ie daar dan ook (ga dan naar optie 2). Lukt het niet of met veel moeite om de derailleur naar beneden te duwen, dan heb je wellicht aan het verkeerde schroefje gedraaid, of de verkeerde kant, of in combinatie met een te hoge kabelspanning.
2) versleten of vervuilde kabel > gewoon binnen en buiten vervangen.
3) pad niet meer recht (deze is in dit specifieke geval minder aannemelijk, omdat je de issues dan vaak een groter bereik van kransjes beslaat, vaak de hele midden range, of laatst bij mij de bovenste 4. Mocht dit wel het geval zijn zal de afwijking minimaal zijn en niet zichtbaar met het blote oog, je (of de LBS) moet dan echt met een richter aan de slag
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En als je de kabel loskoppelt, begin daar eens mee. Sluit je een derrie defect uit.
Ik heb nu al meerdere verhalen inclusief mijn eigen XX die niet lekker op het kleinste kransje gaan.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

@TS; het heeft dus wel 100% gefunctioneerd? Hoelang?

Hier nog eentje met hetzelfde probleem, benieuwd naar een oplossing.
Als ik de kabelspanning zo los instel dat 'ie mooi doorschakelt naar de kleinste kransjes dan heb ik een probleem met schakelen naar het grootste tandwiel.
En dus omgekeerd.
Kabels vervangen, pat gericht etc.

Ik zou wensen dat ik de veerspanning in de derailleur kan aanpassen...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sowieso komt het met die 11- en 12-speed drivetrains allemaal wat kritischer dan "vroeger" met die paar kransjes :-)
Zeker als er ook nog sprake is van die enorme cassettes. Correcte B-tension, goede kabels, perfecte afstelling.

Maar als het eerder wel goed gewerkt heeft met dezelfde afstelling zou ik het zoeken in iets wat er veranderd is, dus of een verbogen pat of een vervuilde/versleten kabel. Waarbij optie 2 net iets waarschijnlijker is in mijn ervaring...

De begrenzings-schroefjes doen niets voor de schakelwerking, alleen kun je een kransje niet meer aan als ze te ver ingedraaid zijn of loopt je ketting eraf als ze te ver uitgedraaid zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
AvL1977
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 6 november 2018, 23:35

Dank voor jullie reacties ik ga komende week proberen het op te lossen met de tips. Het heeft 1,5 jaar goed gewerkt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jan Willem schreef: ma 25 maart 2019, 14:34 @TS; het heeft dus wel 100% gefunctioneerd? Hoelang?

Hier nog eentje met hetzelfde probleem, benieuwd naar een oplossing.
Als ik de kabelspanning zo los instel dat 'ie mooi doorschakelt naar de kleinste kransjes dan heb ik een probleem met schakelen naar het grootste tandwiel.
En dus omgekeerd.
Kabels vervangen, pat gericht etc.

Ik zou wensen dat ik de veerspanning in de derailleur kan aanpassen...
Ik heb het ook met een XX derrie en pas hoorde ik het met een X9. Ik het het derrie pat iets schuin naar buiten gebogen. Niet om dit probleem, maar omdat het onderste derrie wieltje op grotere kransen herrie maakte en enorm snel sleet. Nu is de drivetrain stiller en schakelt beter, ook gaat ie nu wel gewoon op het kleinste kransje. Blijf het vreem vinden...... Maargoed het werkt.

Ik weet niet of de 11/12speed MTB derrie ook iets draaien net als de red, maar check je pat op het middelste (of bijna :D ) kransje daar zou de derrie recht moeten staan.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik neem aan dat de derailleur, en vooral de veer en zijn behuizing er omheen helemaal schoon is? Als er een hoop ‘koek’ tussen de veer en het laatste stukje van de kooi zit krijg je dit ook.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Het komt nog wel eens voor dat de kooi tegen de "bocht" van de derailleur kabel komt.
De kooi kan dan net niet ver genoeg terug komen, dat los je op door de de stelschroef te gebruiken op de achterpad van de derailleur, ben even de naam kwijt van die schroef.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De B-schroef bedoel je, daarmee stel je de hoogte van je derailleur = de minimale afstand tussen je derailleurwieltjes en je cassette.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie