Rookie vragen over bikeparks

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Dit is echt een ongelooflijke rookie vraag van iemand die 15 jaar aktief mountainbiked, maar ik ga hem toch stellen.
Ik kwam erachter dat ik nog nooit bikeparks heb bezocht. Gewoon geen interesse in gehad, altijd xc op conditie gereden.
Daarom wil ik er nu gaan bezoeken, ook om (misschien om die reden) meer vertrouwen te winnen. Eind april gaan we een midweek naar Winterberg en in augustus op vakantie naar Leogang.

Daarom enkele vragen:
- kan je ook omhoog fietsen ipv de lift? Klimmen vind ik leuker dan dalen, en train ik toch op conditie. Een lange klim wordt beloond met een afdaling!
- niet voor het geld maar zijn entreeprijzen alleen voor gebruik van liften? M.a.w.: als ik omhoog fiets ipv de liften en dan via de afdalingen van het bikepark omlaag kom, moet ik dan entree betalen?
- Zijn veel afdalingen te doen met een fully van 100mm voor/achter (niet de rood/zwarte lijnen natuurlijk)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je zou er wel omhoog kunnen fietsen, maar dat is daar niet de bedoeling, ook zal het niet echt genieten zijn op je 100mm fully, zeker niet als je er al niet zo een fan van bent een er nog niet zo goed in bent.

Ook is het wel fijn om in het park met wat meer bescherming te rijden dan alleen een XC helm.

Als je daar leuk wil rijden kan je beter een fiets huren, inclusief de benodigde bescherming. Omhoog fietsen is dan geen lolletje meer en daarom is ook een liftkaart wel handig.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

In Winterberg zou ik me beperken tot het Trailpark aan de overkant van de weg. Omhoog fietsen en wat technischer afdalen. In het bikepark kan je ook wel omhoog fietsen, met name de Continental Track en Fourcross zijn goed omhoog te fietsen en m.i. ook prima af te dalen met een 100mm fully (wel met de nodige bescherming aan aub)

In Leogang kan je ook prima XC rijden, maar ik zou niet het bikepark ingaan.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

bij de meeste bikeparks staat wel dat je alleen toegang hebt tot de trails met een geldige liftpas, maar er staat niemand te controleren. het aanleggen en onderhouden van de trails wordt betaald met een deel van het geld dat je voor de liftpas betaald.
en het zal ook met aansprakelijkheid te maken hebben.

het leuke aan bikeparks is juist dat je in een dag meer kan afdalen dan je in een week kan klimmen.
doordat je dezelfde afdaling snel een paar keer kan herhalen zal je techniek verbeteren en kan je je grenzen verleggen.

voor een keer een dagje een bikepark proberen is 100mm v/a prima, zadel laag en gaan.
maar je ben dan toch iets meer bezig met heelhuids beneden komen, terwijl je met 160+mm wat meer kan spelen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wat betreft Leogang: een klim naar de top gaat je echt serieus veel tijd kosten. Ik dacht dat vorig jaar ook wel te doen in Saalbach. Middenstation van sommige liften is wel te doen, maar het is meer dan een uur over een heel breed gravelpad steil omhoog. In je eentje, want niemand anders is zo gek dat te doen. Echt helemaal niks aan. In Leogang WIL je echt volle protectie aan: full face, (borst) rug, benen, armen. Daar is niet mee te klimmen. Bovendien durf ik te stellen dat welke afdaling in Leogang dan ook zwaarder is dan de klim naar het top- of middenstation. Dus afdalen als beloning voor het klimmen gaat niete cht op, dalen is afzien ;) Maar ik was ook maar een rookie toen ik daar was.

Is Leogang te doen met 100mm fully? Afgaand op je vragen en wensen zou ik zeggen: nee. Zelfs de 'flow' trails liggen zo vol met remknippen in augustus dat daar geen lol aan is op een XC fully. Fiets huren dus! Maar ik ken jou/je skills niet. Maar ik denk niet dat je er lol aan gaat beleven op een XC fully. Maar ik neem aan dat je ook wel wat wil wandelen, dus dat je een liftpas of abonnement gaat kopen. Eenmalige toeslag voor een fiets is niet duur dus proberen kan altijd.

Een andere optie vanuit Leogang: de Big Five + bijbehorend ticket.
Ga met de lift in Leogang omhoog (Asitz) en fiets vanaf daar naar het topstation van de Schonleitenbahn (dikke klim, mooi pad, doen veel mensen). Vanaf daar kun je wat 'beginners' trails pakken richting Saalbach, bijvoorbeeld de Wurzeltrail ('vlak') en de Panorama en Milka-trail (dalend). Die zijn zeker wel te doen met 100mm fully. Als je de smaak te pakken hebt kun je rond Saalbach wat heftigere trails pakken, bijvoorbeeld Blue Line en Z line. Of niet, dan kun je direct met de lift (of fietsend, succes;)) vanuit Saalbach weer terug naar het topstation van de Schonleiten, vanaf daar weer terugfietsen naar topstation Asitz (Leogang) fietsen en een trail in het bikepark naar beneden rijden. Ik gok zo dat de trails die officieel in de Big Five zitten (Hangman I+II) het meest geschikt zijn.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Xc is tegenwoordig ook wat ruiger. Maar ik heb natuurlijk geen idee wat er dan te wachten staat. Vandaar de vraag...
Op filmpjes lijken de flowtrails aardig glad en goed te doen. Niet dus? Het hoeft ook niet knetterhard te gaan. Ik zoek zowieso geen extremen op vakantie op, omdat ik meestal alleen ben. Vandaar zo’n park, dan vinden ze me tenminste :-D

Ik had meer gehoopt dat er beginnersafdalingen waren die vergelijkbaar met ardennen waren.
Sterker nog dat mijn voorzichtige vriendin daar ook “iets” kon.

Voor vragen over routes enz in Saalbach/Leogang zal ik aankloppen in het “andere landen” forum. Mochten er tips zijn dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Leogang is een slechte keuze voor een beginner. Ook de flowtrails in Leogang zijn supersteil en gaan knetterhard met veel remknippen. Niet iets voor een xc fully.
Boek iets in Saalbach of hinterglemm. Bij de meeste hotels krijg je gratis een liftpas.
De Panorama trail, milka line, egger trail, hackleberg en bucheck trail zijn prima te doen voor een beginner en ook met een xc fully.

Check ook even hotel Conrad. Tot vorig jaar vertrokken daar iedere dag om 10:00 uur xc toertochten. Als je niet in het hotel verblijft kost dit €20,- per dag. Je gaat dan met een gids mee en kan kiezen hoeveel je klimt. Er zijn 2 groepen. De gevorderden klimmen dubbel zoveel als de beginners.
Laatst gewijzigd door dorretje op do 4 april 2019, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben XC-er met 100mm race marathonfully, juist omdat ik ook het liefst naar de top van een berg klim. Met voorliefde voor dalen, de beloning komt bergaf!
Ook 2wkn in Saalbach Hinterglemm Leogang geweest: prima XC-gebied, en alle makkelijkere flowtrails vond ik prima te doen, juist erg leuk! Misschien wat harder werken dan op de fietsen met veerweg, maar dat is juist part of the fun voor mij: extra uitdaging. Maar voor een absolute beginner teveel van het goede.
Er zijn mooie schotterpaden genoeg om op en af te rijden, je vrouw kan evt ook een deel met lift omhoog en de rest over schotter. Naar het daleinde in Hinterglemm kun je laag blijven lans het riviertje...
XC mogelijkheden zat.
En je kunt er overal fietsen huren met meer veerweg en reserves om eens die zwaardere afdalingen te rijden, als je je XC fiets onderbemeten vindt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Welke fully heb je eigenlijk, hoe lang ben je, wat weeg je?
Is 'ie al Alpenproof?

Het dalen gaat echt stukken beter worden als je lekbestendige banden hebt met grip, 2,35 op een 100mm fully moet passen. Iets als NoNi's bv is er prima, je wil immers ook die hele berg op fietsen... mooi compromis tussen grip, lekbestendig en keurige rolweerstand. Tubeless rijden helemaal ideaal, kun je op wat lagere druk mee rijden.
Dropperpost.... zoveel makkelijker bergaf, als het steiler bergaf wordt, in switchbacks, als je eens hard de bocht door wilt. Zonder kan evt ook, maar dan wordt het balanceren wel een stuk uitdagender. En vooral: een dropper is echt fun!
En een goede voorvork is wel zo fijn. Ik heb een 100mm vork die aanvoelt alsof het 120mm is, op trails. Vork goed moet zijn het liefst (maar die zou ik dus niet zomaar even gaan wisselen, duur), maar vooral ook optimaal op jou afgesteld. En daar valt wellicht nog wat te winnen. Geldt ook voor de demper natuurlijk.

Kortom: goede bandensetup, een dropper, goede instelling veerelementen, en klaar ben je ervoor :-q .

Edit:
En zorg voor een licht bergverzetje! Steile lange klimmen...
Laatst gewijzigd door aurelius op do 4 april 2019, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Eind april is een gok of Winterberg al open is. Vorig jaar eerste liftpas van het jaar gescoord op koningsdag, stond er al met de camper. First chair, last call.

De vraag is nog maar of het dit jaar ook al in april open kan gaan, dan zullen ze weer met loaders de sneeuw moeten gaan ruimen. Hou de facebook van Bikepark Winterberg in de gaten.

Anders kun je je goed vermaken aan de overkant in het trailpark van Winterberg, of de korte rit naar Brilon maken: daar is ook een leuk trailpark aangelegd.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik rij wat marathons dus weet redelijk wat ik in mijn zadeltas moet stoppen. Het moet gaan gebeuren op een Scott Spark.
Misschien wat grovere bandjes dan de Ralphs waar ik overigens in ardennen en schotter in Oostenrijk goed mee uit de voeten kom.

We gaan het ervaren in Winterberg. Hoop dat het droog genoeg is om daar te kunnen testen!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Als rookie kom je met RaRa echt wel uit de voeten. Ik neem aan dat jij de Singletrack/Black line toch niet gaat fietsen haha.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2039
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Deze rookie meldt zich ook even met wat onnozele vragen. Ik heb wel wat ervaring in het hooggebergte, maar dat is allemaal XC, op een XC hardtail met 100mm vork. Dit jaar ga ik naar de Pyreneeën op vakantie, en daar wil ik ook wel eens wat spannenders doen.
Here we go:
- er is dus blijkbaar een verschil tussen trail parks en bike parks. Wat dan? Wat kan ik verwachten?
- sinds dit jaar rij ik met op een SC tallboy (130 mm voor, 110 mm achter), wat kan deze fiets aan? En wat niet meer? (lastig te beantwoorden, I know)
- ik rij nu met 29" wielen, maar heb ook een 27.5+ set (2.8" banden). De plus set lijkt me meer geschikt. Klopt dat?
- wat doe ik aan bescherming aan? Full face heb ik geen zin in, maar voor de rest?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

38x10 schreef: vr 5 april 2019, 22:00- er is dus blijkbaar een verschil tussen trail parks en bike parks. Wat dan? Wat kan ik verwachten?
Tegenwoordig wordt er onder een bikepark veel verstaan, maar typisch omvat het een uplift service - in de regel een skilift - en tracks die naar beneden lopen terug naar de lift. Dat kunnen tracks zijn zoals die voor DH wedstrijden gebruikt worden, man-made tracks met kombochten en jumps, tracks met drops, wall-rides, etc... die in de regel <5km lang zijn.
Een trailpark beschikt doorgaans over verscheidene trails die aanzienlijk langer zijn dan een bikepark run, waarin ook omhoog gefietst wordt, waar je nog steeds elementen als in een bikepark tegenkomt maar minder extreem en frequent... Maar daar zijn er ook verschillende interpretaties van te vinden...
- wat doe ik aan bescherming aan? Full face heb ik geen zin in, maar voor de rest?
Ook dat is vooral afhankelijk van wat je wilt gaan doen en waar verschillende mensen een verschillende inschatting maken, afhankelijk van hun intentie en waarschijnlijk een stukje vertrouwen in de condities. Waarmee het uiteindelijk varieert van alleen een helm voor trail rijden tot Dainese reclamezuilen voor bikepark DH.

Wanneer je puur bikepark achterwege laat, zie je eerst zie je als eerste (minimalistische) kniebeschermers verschijnen naast trail helm en doorgaans een rugzak, wanneer het extremer wordt worden rugzakken eerst ingeruild voor een exemplaar met backprotector en ga je helmen als de Bell Super 2R tegenkomen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Leogang is behoorlijk heftig. Vorig kaar kregen we een meisje die in Saalbach bijna alles reed daar de makkelijkste trail niet af. De blauwe flowtrails gaan knijterhard. Kan intimiderend zijn! De klim is ontzettend saai, alle klimmen in deze regio zijn gravelpaden, vaak stijl. Wel worden er in Leogang serieuze marathons gereden. Die pakken ook gewoon stukke rode en zwarte afdalingen mee en zijn dus een no-go voor de gemiddelde Nederlandse xc rijder.

Ik raad vanuit Leogang aan de lift naar boven te pakken, trail naar Saalbach (technisch klimmen), dan de worteltrail en de panorama en milka line naar het dorp en dan omhoog met de schattberglift naar de mooie Hacklrberg trail. Als je echt een klimmer ben hoor je bij de 1% die fietsend de start van de afdaling bereikt vanaf de lift want dat is een flinke klim. Vanuit Hinterglemm zou ik wederom de lift pakken en dan doorklimmen naar de Hochalmtrail, erg mooi!

Ik kan sportpension penhab in hinterglemm aanbevelen. De eigenaar gidst bijna dagelijks gratis de gasten rond. Hij is een diehard marathon rijder.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie