stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou zeker een paar ritjes proberen voor je gaat zagen, er is geen weg terug meer ;-)
Maar als je na een paar ritten nog steeds het gevoel hebt dat het te breed is, gewoon inkorten.

750mm is nu ook weer niet zo smal, zal voor veel mensen heel goed voldoen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Die breedte was ook niet het issue hiervoor en denk dat ik dit ook best wel relaxt vind... gewoon proberen dus hahaha.. wilde vooral iet wat rise in het stuur. had toch het idee dat ik te ver voorover zat en dat lijkt na 1 rit al beter dus ben ik blij mee... ik laat zeker weten hoe het bevalt over wat ritten :-q
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

RoySmit schreef: do 4 april 2019, 11:43 Die breedte was ook niet het issue hiervoor en denk dat ik dit ook best wel relaxt vind... gewoon proberen dus hahaha.. wilde vooral iet wat rise in het stuur. had toch het idee dat ik te ver voorover zat en dat lijkt na 1 rit al beter dus ben ik blij mee... ik laat zeker weten hoe het bevalt over wat ritten :-q
Als je geen merkbare verbetering voelt, zou ik het stuur inkorten. Ik ken heel wat plekken waar mijn 76 cm stuur maar net tussendoor past. Het is erg irritant om af te moeten stappen als je stuur niet tussen twee bomen door past lijkt me. Zelfs op de uhr routes is het al krapjes met mijn stuurbreedte om op snelheid tussen twee bomen door te gassen. Op Amerongen en Kwint staan heel wat bomen met beschadigingen.
Sneeuwmonster
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

sama schreef: do 4 april 2019, 18:38
RoySmit schreef: do 4 april 2019, 11:43 Die breedte was ook niet het issue hiervoor en denk dat ik dit ook best wel relaxt vind... gewoon proberen dus hahaha.. wilde vooral iet wat rise in het stuur. had toch het idee dat ik te ver voorover zat en dat lijkt na 1 rit al beter dus ben ik blij mee... ik laat zeker weten hoe het bevalt over wat ritten :-q

Als je geen merkbare verbetering voelt, zou ik het stuur inkorten. Ik ken heel wat plekken waar mijn 76 cm stuur maar net tussendoor past. Het is erg irritant om af te moeten stappen als je stuur niet tussen twee bomen door past lijkt me. Zelfs op de uhr routes is het al krapjes met mijn stuurbreedte om op snelheid tussen twee bomen door te gassen. Op Amerongen en Kwint staan heel wat bomen met beschadigingen.
ja serieus kan ik me niet voorstellen man. mijn 750 die erop zat kon overal makkelijk doorheen. voor mijn gevoel is de plek waar het het minst makkelijk was op zeist op 2 plaatsen... kom te weinig op amerongen om te kunnen zeggen dat t daar krap is. Maar ik moet nog t bos in ermee en ik hoefde niet per se breder maar meteen inkorten vind ik ook zoiets... iets van geen keuze kunnen maken hahaha. Maar zodra ik rondje HV LV gedaan heb weet ik vast wel of ik verandering merk met sturen.. komt goed
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

En die beschadigen bomen zie ik ook op zeist en andere routes maar ik geloof er niks van dat mensen dan met sturen rijden die echt te breed zijn.. focus op zo'n boom en je gaat ertegen aan volgens mij. maar ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik rijd al een beste tijd met 785mm. Ook op alle heuvelrug routes.
Boompjes heb ik nog niet geraakt ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MacReal schreef: do 4 april 2019, 20:40 Ik rijd al een beste tijd met 785mm. Ook op alle heuvelrug routes.
Boompjes heb ik nog niet geraakt ;)
Kijk daar heb ik wat aan mac.. en die 785 bevalt jou dus meer dan goed begrijp ik?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

RoySmit schreef: do 4 april 2019, 21:24
MacReal schreef: do 4 april 2019, 20:40 Ik rijd al een beste tijd met 785mm. Ook op alle heuvelrug routes.
Boompjes heb ik nog niet geraakt ;)
Kijk daar heb ik wat aan mac.. en die 785 bevalt jou dus meer dan goed begrijp ik?
Bevalt mij meer dan prima!
Al zit hij wel op een 160mm fully met een 40mm stem :wink:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Met mijn 1.76m neig ik voor xc meer naar 68-70cm. Ik heb mijn stuur noodgewongen een stukje moeten inkorten nadat door een schuivertje het uiteinde was beschadigd en dat stuurt toch wel een stukje sneller/agressiever op de bochtige trails. Voor xc vind ik dat persoonlijk beter met mijn huidige fiets een canyon exceed. Ik hou van een speelse fiets op de trails en met xc.

Voor marathon was 72cm prima. Fiets ligt net wat rustiger in snelle afdalingen, iets wat bij hoge snelheid zeker een voordeel is. Het is dus maar net waar je de fiets het meeste voor gebruikt dus.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

RoySmit schreef: do 4 april 2019, 19:51 En die beschadigen bomen zie ik ook op zeist en andere routes maar ik geloof er niks van dat mensen dan met sturen rijden die echt te breed zijn.. focus op zo'n boom en je gaat ertegen aan volgens mij. maar ik hou jullie op de hoogte
Ik rijd er nu nog lekker op snelheid doorheen, maar vraag me af ik dat met een breder stuur ook nog zou doen, ik zal wel eens een fotootje maken als ik weer eens op kwint ben, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd geworden hoeveel je dan nog echt over hebt aan beide kanten.
Sneeuwmonster
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

sama schreef: do 4 april 2019, 23:35
RoySmit schreef: do 4 april 2019, 19:51 En die beschadigen bomen zie ik ook op zeist en andere routes maar ik geloof er niks van dat mensen dan met sturen rijden die echt te breed zijn.. focus op zo'n boom en je gaat ertegen aan volgens mij. maar ik hou jullie op de hoogte
Ik rijd er nu nog lekker op snelheid doorheen, maar vraag me af ik dat met een breder stuur ook nog zou doen, ik zal wel eens een fotootje maken als ik weer eens op kwint ben, ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd geworden hoeveel je dan nog echt over hebt aan beide kanten.

Moet bekennen dat ik op Kwint nog nooit geweest ben :oops: :oops: ...

Maar ik laat jullie weten hoe het bevalt.
Wat schepp zegt triggert me dan wel weer ik hou ook wel van het speelse dus wellicht als ik weinig verschil merk gaat hij gewoon naar 75 cm zoals ik had...
Zoveel mensen zoveel wensen he..
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Uiteindelijk rijd jij er mee, en niet ik :bier:
Sneeuwmonster
Koen1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 14 april 2017, 16:50
Mijn mountainbike: cannondale trail

Mijn stuur is 75 cm breed, en ik betrap me erop dat ik nooit volledig de handvatten pak maar meer naar binnen, daar waar de remmen scharnieren. Zo te lezen is het niet gek dat ik dat stuur eens wat smaller wil.
Serofah2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 10 juni 2017, 12:04

Toen ik mijn 29er een jaar of 8-9 geleden kocht waren ze zo'n beetje net in opkomst. Mij viel toen op dat die sturen zo enorm breed waren. Ik ben bij mijn LBS gaan informeren en toen werd er mij verteld dat er een grotere hefboom nodig was om de grotere wielen (comfortabel) onder controle te houden. Klonk logisch. Ik heb een jaartje gereden met het standaard stuur van mijn Stumpjumper. Na een verhuizing naar Groningen ben ik een tijd meer gaan wielrennen, met een 44cm breed stuur. Toen ik weer eens op de MTB sprong vond ik dat brede stuur helemaal niets meer! Het voelde lomp om zo grote cirkel met mijn handen te maken om het stuur om te gooien. ik heb een beetje lopen spelen met het verplaatsen van de handvatten en toen de ijzerzaag gepakt. Ik rij nu al weer heel wat jaren met een 58 cm breed stuur en ik heb er geen moment spijt van gehad! Natuurlijk, met een " standaard" stuur kom je ook wel tussen de boompjes door. Maar met een smal stuur kan je er gewoon veel strakker langs sturen. Daarbij, omdat de weglengte die handen af moeten leggen een stuk korter is voelt mijn fiets meer responsief aan.

Ik ben een redelijk grote kerel (2.00M) en 58 cm is toevallig mijn schouderbreedte. Het argument van de LBS is denk ik wel waar, maar is niet zo van toepassing als je over genoeg bovenlichaam kracht beschikt (zoveel enorm veel kracht is eigenlijk niet nodig).

Mijn advies: Verplaats je handvatten eens naar binnen en ga het bos in. Geen problemen met het onder controle houden van je stuur? Kort hem in! Komt fiets plezier ten goede.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Bij Kwint is er één plek waar het lastig is met een 785mm breed stuur. Ben daar al eens een endcap verloren. Wel gestopt om 'm op te rapen, maar toen ik er thuis naar keek bleek niet de mijne te zijn :-D. Gelukkig staan die bomen net na een klim en hoef je er niet vol voor in de ankers.

Zelf ben ik als lang persoon (1.97m) juist erg blij met een breed stuur. Mijn ervaring is dat met een minder breed stuur ik meer 'stuur', terwijl bij een breder stuur ik meer kan leunen om de bocht om te gaan. Gevolg: meer druk op het voorwiel -> meer grip -> harder de bochten door -> meer lol (voor mij dan). Voor toeren door het bos nergens voor nodig, maar op de nieuwe stijl routes erg fijn. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar een smaller stuur.
Plaats reactie