7-4-2019 Hel van Groesbeek 2019!

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Daar zit zeker wel wat in, om alle licentierijders tegelijk te laten starten. Je kunt ook de wedstrijd voor de 70 afschaffen (afstand laten bestaan, maar alleen als getimede toertocht) zodat iedereen die hard kan gewoon de volle afstand rijdt. Maar in ieder geval is het prettig als er niet een grote groep recreanten start vóór een groep mensen die om prijzen strijden. Ikzelf had er als 5:41 rijder van de 105 weinig last van, ik erger me niet zo aan mensen die sneller zijn dan ik, en ik ga wel aan de kant, maar het is duidelijk dat het in beide groepen voor irritatie zorgt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Yeah Steel schreef: ma 8 april 2019, 10:26 1x knalde ik bijna vol achterop een groep omdat ik er niet op reken dat men remt in bepaalde afdaal secties..
Dat is een kwestie van ervaring. Ik ben inmiddels zo gewend dat ik wordt ingehaald op het vlakke door mensen die me vervolgens in de afdaling dwingen om meer te remmen dan ik zou willen dat ik weet wat ik kan verwachten.
Give me little bits of / more than I can take
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Oplossingen.
- 35 km afschaffen of op een ander moment houden als toertocht
- Minder deelnemers toelaten (staan nu ca 1250-1300 pax aan de start)
- verschil tussen starttijden vergroten.
- Strengere tijds limit invoeren
- tijdslimiet na 1 ronde invoeren
- ronde langer maken bv 52km (afstanden 52/104km)

een Combinatie vh bovenstaande.

doordat ik met materiaal pech was uitgevallen heb ik een tijd staan kijken bij de klim en daarna de afdaling aan het einde vd ronde (de afdaling richting die steile wortel klim)
Daar reed het echt 20 min lang vrijwel nonstop op een lint, af en toe een gaatje. veel snelheids verschil. (de snelste dames haalde hier al mensen vd lange afstand in terwijl daar 40 min tussen zat)
Dat lijkt mij niet ideaal zo ver in de wedstrijd al.
Er is ook veel niveau verschil in deze wedstrijd, Echt heel veel goede toprijders naast ook heel veel rustige toerders.
Gezien de animo voor deze wedstrijd, zou je misschien beter deze groepen kunnen scheiden. Misschien een keer een inschrijving op niveau proberen en een A en B (evt C) klasse wedstrijd te doen. Nadeel is dat je dat 2 dagen nodig hebt, maar dat kan misschien ook wel aantrekkelijk zijn gezien de enorme hoeveelheid inschrijvingen en hoe snel het uitverkocht is.

Eigenlijk is deze wedstrijd te succesvol :) Alles erom heen is top geregeld echt een mooi evenement (jammer dat er problemen met de tijdswaarneming waren)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Twee alinea's uit een geweldig geschreven artikel in De Gelderlander editie Nijmegen:

Op de discipline marathon komen breedtesport en topsport samen. Tijdens wedstrijden start alles en iedereen tegelijk (of met korte tussenpozen). Met een opzet als de Hel van Groesbeek, een ronde van 35 kilometer die deelnemers één, twee of drie keer afleggen, zorgt dat nog weleens voor problemen met gedubbelde recreanten. In de strijd om de zege hebben Peters en zijn vluchtmakker Jasper Ockeloen (die als tweede eindigt) er ook last van. Peters: ,,Dat is het enige waar een oplossing voor gevonden moet worden."

Voorzitter Bas Vroemen van de organisatie realiseert zich dat ook. ,,We moeten daar naar kijken. Recreanten zijn voor ons net zo belangrijk, dus ze zullen altijd mee mogen doen. Maar misschien moeten we de 35 kilometer schrappen, de starttijden iets aanpassen of gaan werken met twee grote ronden. Ik hoorde ook nog een voorstel van een splitsing in het parcours in de laatste paar kilometer. Ook een optie."
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Laten we niet vergeten dat de enige beweging die een groot deel van dit land 4 uur lang volhoudt bestaat uit het in en uit een zak chips gaan met de hand.
Ik vind het zeer toe te juichen dat er mensen zijn die proberen om zichzelf te overtreffen en een uitdaging als de HvG aangaan ook al rijden ze maar de helft van het tempo van de toppers.
Maar ik snap ook dat een getraind wedstrijdrijder met een doel voor ogen zich zit te verbijten als de concurrentie net wel voor het single-track stuk een achterblijver heeft ingehaald. En die achterblijvers worden ook niet blij van dat gehijg in de nek.
Ik denk niet dat een langere tijd tussen de groepen veel zin heeft. Ik heb als redelijk langzame 105 rijder een clubgenoot ingehaald die de 70 reed, dus ja... Wedstrijdrijders voorop onafhankelijk van afstand, iedereen die echt hard wil rijden vraagt maar een licentie aan en de rest moet niet zeiken (netjes laten passeren waar kan moet natuurlijk altijd).
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Overigens heb ik persoonlijk geen last van gehad. In mijn derde ronde veel achterblijvers ingehaald samen met mijn vaste vluchtmakker maar dat ging eigenlijk altijd goed. Aangeven dat je eraan komt, aan welke kant je er langs gaat, met hoeveel je bent en daarna even bedanken is de sleutel tot succes.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Juul schreef: ma 8 april 2019, 13:45 Overigens heb ik persoonlijk geen last van gehad. In mijn derde ronde veel achterblijvers ingehaald samen met mijn vaste vluchtmakker maar dat ging eigenlijk altijd goed. Aangeven dat je eraan komt, aan welke kant je er langs gaat, met hoeveel je bent en daarna even bedanken is de sleutel tot succes.
Dit is inderdaad de sleutel. Ik heb dezelfde ervaring. Maar ik moet zeggen, ik haal een boel mensen in waar van ik denk van .. wat doe je hier? Misschien eerst eens wat meer oefenen.. Kan toch ook niet leuk zijn voor je als je zo veel moeite hebt met stukken van dit parkoers.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Wat een ongelooflijk gave marathon blijft dit! Zonde van de tijdswaarneming, maar voor de rest is alles gewoon perfect geregeld. Ook altijd gezellig voor en na de wedstrijd!

Het blijft lastig qua starttijden. Vanuit de 70km bekeken, het liefste zoveel mogelijk tijd er tussen, maar de 105km wil dat uiteraard liever niet zodat ze de hele ronde alleen rijden en niemand hoeven in te halen. Ik rij zelf de 70km voorin mee en dit jaar was het wel echt bijzonder dat we na 10 km al de eerst achterblijvers in enorme groepen tegenkwamen. Op dat punt vroeg in de wedstrijd gooit dat alles verhoop, dat frustreert wel voor beide partijen.
Juul schreef: ma 8 april 2019, 13:45 Overigens heb ik persoonlijk geen last van gehad. In mijn derde ronde veel achterblijvers ingehaald samen met mijn vaste vluchtmakker maar dat ging eigenlijk altijd goed. Aangeven dat je eraan komt, aan welke kant je er langs gaat, met hoeveel je bent en daarna even bedanken is de sleutel tot succes.
Ik merk zelf dat ik er ruim in de tweede ronde ook minder moeite mee heb met inhalen. Dan is het veld ook wat meer uit elkaar. Vorig jaar starten de dames voor ons en ook die kwamen we vroeg tegen, maar op een of andere manier verliep dat vlotter en makkelijker dan de 105. De mensen die we overigens al na 10km inhalen, zullen ook nooit de 105 km kunnen voltooien, die halen de tijdslimiet niet.

Volgend jaar gewoon weer aan de start :-q. Ben ook wel benieuwd hoe dat gaat icm het NK. Is er wel gewoon nog een 70km ronde?
Stiefan
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 23 juni 2008, 11:59

Yenssen schreef: zo 7 april 2019, 20:07 Ligt het aan mij of was het dit jaar ook drukker dan andere jaren? Man man man, wat een chaos op het parkoers af en toe. Start vd 70 km 20 minuten later, maar na plm 10 km kwamen we de traagsten van de 105 km al achterop... En dit waren geen eenlingen, maar complete pelotons.
Als je zo traag fietst, waarom dan überhaupt 105 km wedstrijd fietsen?
Ik kan altijd genieten van dit soort opmerkingen.

Wbt de drukte: We missen hier gewoon een goede startklim die alles wel uit elkaar trekt. Overigens denk ik dat 2 grotere lussen niet heel veel uithaalt, want dan nog heb je het feit dat de snelle, zoals Yenssen (denk ik dan), na 10km nog in de nek hijgen van de trage (zoals ik) bij de 105km. Ik heb namelijk de eerste 10km ook 3 keer in de file gestaan bij de 105km achteraan. Als dan de snelle van de 70 niet in de file staan, ja dan maak je veel tijd goed.

Het eerst laten starten van de profs, ongeacht hun snelheid, en het toevoegen van een 105km-only lus na ca. 15km voor ca. 18km zou veel schelen. Maar dan spreek je wel over een extra stuk waarvan ik me afvraag of dat dan weer wenselijk is.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Haha, mooi wat een ongenuanceerde opmerking teweeg kan brengen. Ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt.
En nee, ik ben niet diegene die asociaal achterblijvers passeert, ik ben juist een van de nettere rijders...

Ben ook benieuwd hoe ze dit volgend jaar oplossen als het een NK Marathon is. Naar mijn mening moet het parcours dan compleet vrij zijn voor de rijders die meestrijden om het NK. Dus bijvoorbeeld hoe ze het bij de Bart Brentjes Challenge doen, want daar fietsen er geen achterblijvers in de weg (maar zorgen ze voor opstoppingen door een hek voor een weiland te plaatsen, maar dat terzijde...)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

JasperGr schreef: ma 8 april 2019, 07:41 Ze moeten de licentierijders 105/70 (man/Vrouw) gewoon achter elkaar zetten en daarna de toerders. Nu was het inderdaad aardig druk en dan met name met de wat technische stukken rondom de stenenafdaling. Maar ik moet ook zeggen dat er heel veel mensen goed rekening hielden met de licentie 70km rijders. Voor de rest was het weer een hele gave dag en heb zeker genoten!
Ik denk dat dit niet voldoende is. Er zijn ook heel snelle mannen onderweg zonder licentie.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Snap ik maar dan rij je wel vaker een wedstrijd en dus is een licentie hebben wel een meerwaarde. Anders sta je eigenlijk in een toertocht vak.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dan heb je gewoon pech en moet je wel die mannen in halen. De 70Km licentie laten starten na de 11km licentie lijkt mij idd niet eens verkeerd
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Als je een licentie hebt, dan wil je in 2020 toch altijd de 105km rijden (want NK)? De 70km is in dan (voor een jaar) meer tour/cyclo in mijn ogen.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Voor 2020 is het inderdaad interessant om de 105 te gaan rijden. Maar voor als het NK er niet is met Groesbeek dan is het nog altijd mijn voorkeur om Licentie 105 en 70 achter elkaar te laten starten. En anders is het spreekwoord 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (starten)' wel mooi van toepassing voor de mensen die geen licentie willen kopen maar wel met de licentierijders willen starten
Plaats reactie