7-4-2019 Hel van Groesbeek 2019!

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

nversteege schreef: ma 8 april 2019, 13:55
Juul schreef: ma 8 april 2019, 13:45 Overigens heb ik persoonlijk geen last van gehad. In mijn derde ronde veel achterblijvers ingehaald samen met mijn vaste vluchtmakker maar dat ging eigenlijk altijd goed. Aangeven dat je eraan komt, aan welke kant je er langs gaat, met hoeveel je bent en daarna even bedanken is de sleutel tot succes.
Dit is inderdaad de sleutel. Ik heb dezelfde ervaring. Maar ik moet zeggen, ik haal een boel mensen in waar van ik denk van .. wat doe je hier? Misschien eerst eens wat meer oefenen.. Kan toch ook niet leuk zijn voor je als je zo veel moeite hebt met stukken van dit parkoers.
Dat is de sleutel als het er een paar zijn ja (en de 105km heeft 3 rondes lang amper een achterblijver natuurlijk),....bij deze hordes rijders met 30, 40 op een een lint en vaak 3 dik naast elkaar gaat dat niet op. Overal in de kant inhalen, door dikke lagen taken en troep, hollen en stilstaan maakt het er niet heel erg leuk op. Ik juig breedtesport heel erg toe en het is mooi dat recreanten en wedstrijdrijders door elkaar rijden, maar er zijn grenzen. Ik ben het overigens wel enorm eens met de opmerkingen dat wedstrijdrijders gewoon een licentie moeten hebben,...maar helaas doet de KNWU geen reet voor het mountainbiken dus snap ik dat rijders die alleen op de MTB rijden geen licentie nemen. Eigenlijk heb je die alleen voor het NK XC en NK Marathon nodig.

De oplossing om 2 rondes te doen van 50km en dan de 70km de 1ste of 2 de ronde halverwege af te laten steken kan heel goed werken. Kunst is om er daarmee voor te zorgen dat het snelle deel van de 70km bij het snelle deel van de 105 terecht komt en dat de snelle 70 dus de grootste massa van de langzamere 105 niet in hoeven te halen. Dit is redelijk simpel uit te rekenen lijkt mij adv de huidige uitslagen. In Montferland hebben ze dit afgelopen jaar ook zo gedaan.

Rest mij om te zeggen dat de Hel altijd super georganiseerd is. Als is tip top geregeld van parkeren tot pijlen tot oversteken etc! Niets anders dan lof en waardering hiervoor.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij moet je wedstrijd en toer sowieso gescheiden houden. Leukst voor iedereen, minste kans op irritaties, minste kans op beïnvloeding van de strijd.
Wedstrijdrijders eerst starten, toerrijders er achter aan laten jagen. 2 Rondes maken, ipv 3. Moet er wel 20 mooie km's bij kunnen verzinnen, misschien makkelijker gezegd dan gedaan? Probleem dan wel opgelost. Bij 3 rondes houd je kans op inlopen, vermengen?
En evt alleen de 100km als wedstrijd verrijden, de 70km niet meer. Alle afstanden wel gewoon verrijden als toertocht. Door een slimme afsteker te maken kun je er misschien nog een korte toerafstand bij verzinnen. Dan wel iets bedenken voor de finale, zodat de wedstrijdfinale gescheiden blijft van de langzame toerders die een korte afstand rijden.
Komt iedereen maximaal aan zijn trekken, 'kost' je alleen de 70km wedstrijd. Die de 100km als alternatief heeft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stiefan
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 23 juni 2008, 11:59

Yenssen schreef: ma 8 april 2019, 19:27 Ben ook benieuwd hoe ze dit volgend jaar oplossen als het een NK Marathon is. Naar mijn mening moet het parcours dan compleet vrij zijn voor de rijders die meestrijden om het NK. Dus bijvoorbeeld hoe ze het bij de Bart Brentjes Challenge doen, want daar fietsen er geen achterblijvers in de weg (maar zorgen ze voor opstoppingen door een hek voor een weiland te plaatsen, maar dat terzijde...)
Precies, bij de enduro's (waar je nog meer last kan hebben van iemand die je moet inhalen of juist moet laten passeren) zijn de eerste starters ook degene die daadwerkelijk meestrijden voor de cup. Vanaf startnr 100+ is het gewoon accepteren en rustig (laten) passeren.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Als je een grotere ronde doet en slechts 2 afstanden, 50/55en 100/110 km kan je gerust een uur ertussen laten bij de start,
dan heb je nagenoeg geen last van langzamere achterblijvers uit de andere afstand of het is op zn hoogst een enkeling op het einde vd wedstrijd. Als je met 500 man tegelijk start heb je natuurlijk nog wel opstopping in je eigen afstand. maar dan moet je maar vooraan gaan staan of licentie nemen. Zo zou ik het doen iig. Ik heb het argument gehoord dat de 50-55 km dan weer te kort zou zijn voor velen, maar daar geloof ik eigenlijk niet zo veel van, sterker nog Denk dat voor het merendeel van de mensen die aan de start vd 70 km staat 55 km juist wel eens beter zou zijn. Je kan ook nog in waves starten zoals in Belgie vaak het geval is, Hoewel ik daar altijd een beetje ongemakkelijk gevoel bij heb
Bij Amerongen zijn deze problemen nagenoeg niet aanwezig, maar daar mogen we ook maar max 750 pax toelaten. (wat in praktijk ca 600 starters betekend) persoonlijk vind ik dat ook de max op die ronde (30km),
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Zondagmorgen begon al goed gevoel met het vertrek vanuit thuis met zon en in uur te rijden i.p.v. 3 u of meer. Toch onderweg 1 keer rechtopstaande haren gekregen met kippenvel toen we even van de fiets af moesten voor iemand die lag te kermen van de pijn in foetushouding beneden bij afdaling. Altijd afgrijselijk om te zien en horen, gelukkig waren er omstanders bij, ik hoop dat het enigszins goed is afgelopen. v.w.b. het inlopen van tragere rijders is het enige minpuntje (o ja en geen bier verkoop) voor de rest mooi rondje en fijn terrein en organisatie zoals altijd daar. Wat wel jammer is dat een aantal bekenden te laat waren omdat inschrijving zo hard gaat en dus groepen mensen dit als toertocht rijden. Inhalen kost soms dan extra veel kracht door het gewas heen of je tikt een achterwiel aan omdat je niet verwacht dat iemand daar trager gaat.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Niet over achterblijvers of volgend jaar, wel over mijn wedstrijdverloop van zondag. Voor wie het wil lezen:

https://www.bikesight.nl/hel-van-groesb ... -de-benen/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik weet niet of ik volgend jaar wel kom.

Wat een drukte!!

In een afdaling filerijders proberen in te halen door de berm.
Stond een (toch nog heel)stevige struik die daar anders overdacht.....

OTB koning eer aan gedaan ,bril kapot/helm kapot /ego aan gruzelementen.....
Ik heb de bril echt nodig(jam-glazen inzet stuk) dus mijn hel duurde maar 5km.

Leermomentje......
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk dat je moet over nadenken de licentierijders van beide afstanden samen te laten vertrekken. De rest volgt enkele minuten later, eventueel in golven van 150-200 rijders (ook los van welke van de twee afstanden worden gereden). Dat doen ze bijv. in Sundern-Hagen. Het financieel plaatje moet uiteraard ook kloppen. Van alleen licentierijders kan de organisatie niet leven. En er zijn genoeg rijders zonder licentie die alleen voor de lange afstand komen en niet zullen komen voor de kortere afstand, los van of die nu 70 of 50 km lang is.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Gei-Kek schreef: di 9 april 2019, 20:04 OTB koning eer aan gedaan ,bril kapot/helm kapot /ego aan gruzelementen.....
Ik heb de bril echt nodig(jam-glazen inzet stuk) dus mijn hel duurde maar 5km.
Ik zag iemand behoorlijk in het begin met een fiets op de nek terug richting start lopen, in blauw wit en geel geloof ik. Was jij dat?
Give me little bits of / more than I can take
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Nee,
Die had zijn ketting gebroken.
Heb hem nog kettingpons geleend.

Ik ben wat meer " mij" (aerodynamisch gevormd)
Rood /zwart teneu
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Blijkbaar verandert er wat voor 2020.

Op Facebook (verhalen) liet de organisatie wat zien over de toekomst plannen. Een brede weg met een fietser.
Helaas kan ik het nu niet meer terugzien.

Een aanpassing van de start zou top zijn!
boswielrenner.nl
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

germinator schreef: wo 4 september 2019, 09:47 Blijkbaar verandert er wat voor 2020.

Op Facebook (verhalen) liet de organisatie wat zien over de toekomst plannen. Een brede weg met een fietser.
Helaas kan ik het nu niet meer terugzien.

Een aanpassing van de start zou top zijn!
moet ook wel, want het is het NK marathon. Startveld zal ook flink kleiner moeten want 1500 man op dit parcours was echt een drama
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Over 5 minuten gaat de inschrijving open!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ingeschreven voor de 105km, nu maar weer gaan trainen :D
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Docherlief (13), doe jij mee aan het NK?? Dan mag je wel gaan trainen! :D
105, mooi strijden om een plek in de achterhoede :-q
Plaats reactie