Paarse route Hellendoorn-Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

klaast schreef: wo 10 april 2019, 12:24 Ik ben voor komende zaterdag van plan voor het eerst wat Sallandse routes te fietsen. Het oorspronkelijke plan was om te beginnen met Hellendoorn en daarna Holten. En als ik dan nog energie over heb Hellendoorn nog een keer.
Ik twijfel alleen een beetje omdat Rijssen me ook leuk lijkt. Op hoeveel km kom ik uit als ik Hellendoorn – stuk Holten – Rijssen – 2e stuk Holten doe? En is het de moeite van het omfietsen naar Rijssen waard?
Kilometers: volgens mij een stuk of 80.
Rijssen de moeite waard: ligt eraan of je van heerlijk lopende flowy singletracks houdt, met technisch sturen, op en af, rollercoaster gevoel, of je hebt liever brede bospaden vol met wortels en kuilen en mul zand. Indien het 1e: ja. Indien het 2e: nee.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik fiets meestal op de UHR of Ede 2.0 dus flowtracks en technisch: graag! 80km moet ook te doen zijn. Mits ik rustig begin. Ik las dat Holten ook aardig wat bredere paden heeft? Die is dus ook rustig peddelend te doen? Of is het percentage singletrack daarvoor te hoog? En kan ik ergens langs de route een hapje eten?
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

klaast schreef: wo 10 april 2019, 13:47 Ik fiets meestal op de UHR of Ede 2.0 dus flowtracks en technisch: graag! 80km moet ook te doen zijn. Mits ik rustig begin. Ik las dat Holten ook aardig wat bredere paden heeft? Die is dus ook rustig peddelend te doen? Of is het percentage singletrack daarvoor te hoog? En kan ik ergens langs de route een hapje eten?
Holten is idd een stuk minder technisch dan Rijssen en Hellendoorn, Echt lekker hapje eten kan je bij de Uitkijk maar die zit halverwege route Hellendoorn, anders bij Woody's die vanaf Hellendoorn op ca 1/3 vanaf begin route holten zit (als je die dus na Hellendoorn rijdt)
Ik ben mij er eentje...
Kamibassie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 18 december 2008, 19:04
Mijn mountainbike: is matzwart en komt aus Deutschland

Gisteren voor het eerst deze route gereden. Ik weet niet waarom ik daar zolang mee gewacht heb! :roll: Erg mooi en goed onderhouden route.
Is deze zomers ook goed berijdbaar? of wordt ie erg mul?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

D-man schreef: wo 10 april 2019, 17:29 Holten is idd een stuk minder technisch dan Rijssen en Hellendoorn, Echt lekker hapje eten kan je bij de Uitkijk maar die zit halverwege route Hellendoorn, anders bij Woody's die vanaf Hellendoorn op ca 1/3 vanaf begin route holten zit (als je die dus na Hellendoorn rijdt)
Ok, thx! Ik denk dat ik na Rijssen aan een hapje toe ben, maar ik kan natuurlijk altijd Holten even inrijden.

Wie regelt daar in de regio trouwens de temperatuur? Ik vind 8 graden wel wat aan de lage kant... 😄
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

klaast schreef: do 11 april 2019, 20:55
D-man schreef: wo 10 april 2019, 17:29 Holten is idd een stuk minder technisch dan Rijssen en Hellendoorn, Echt lekker hapje eten kan je bij de Uitkijk maar die zit halverwege route Hellendoorn, anders bij Woody's die vanaf Hellendoorn op ca 1/3 vanaf begin route holten zit (als je die dus na Hellendoorn rijdt)
Ok, thx! Ik denk dat ik na Rijssen aan een hapje toe ben, maar ik kan natuurlijk altijd Holten even inrijden.

Wie regelt daar in de regio trouwens de temperatuur? Ik vind 8 graden wel wat aan de lage kant... 😄
Een ander startpunt kiezen lost je probleem ook op he ;)

De temperatuur wordt geregeld door Piet Paulusma ;)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

klaast schreef: do 11 april 2019, 20:55
D-man schreef: wo 10 april 2019, 17:29 Holten is idd een stuk minder technisch dan Rijssen en Hellendoorn, Echt lekker hapje eten kan je bij de Uitkijk maar die zit halverwege route Hellendoorn, anders bij Woody's die vanaf Hellendoorn op ca 1/3 vanaf begin route holten zit (als je die dus na Hellendoorn rijdt)
Ok, thx! Ik denk dat ik na Rijssen aan een hapje toe ben, maar ik kan natuurlijk altijd Holten even inrijden.

Wie regelt daar in de regio trouwens de temperatuur? Ik vind 8 graden wel wat aan de lage kant... 😄

Indien je na Rijssen wat wilt eten kan je ook bij Fletcher hotel terecht, ligt aan de route Rijssen. Weet niet waar je je auto gaat neerzetten maar je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld eerst Hellendoorn te rijden, dan bijkomen op de halve route van Holten, Rijssen rijden, eten en dan weer bijkomen op de andere helft van Holten. Verbinding tussen Holten en Rijssen was dacht ik 6,2km zoals ik hem reed, Rijssen is wel iets langer dan op mtb routes staat trouwens, ik dacht 20 ipv 18 km.

MIjn rit op de Sallandse Heuveltjes!
Ik had hierbij mijn auto geparkeerd in Holten bij station, eerst Rijssen gereden, toen de helft van Holten, Hellendoorn en de andere helft van Holten. Je hebt bij de sterrenwacht ook wat eetgelegenheden en ruime parkeerplaats.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Auto ergens anders neerzetten bedacht ik later ook. Ik had Hellendoorn in mijn hoofd omdat ik in eerste instantie alleen Hellendoorn Holten wilde rijden. Als ik ook Rijssen meepak kan ik beter bij Holten parkeren. Is ook makkelijker aan te rijden. Thx voor het meedenken.

En ik ga Piet maar eens een mailtje sturen ;-)
RRon schreef: vr 12 april 2019, 13:24

MIjn rit op de Sallandse Heuveltjes!
Ik had hierbij mijn auto geparkeerd in Holten bij station, eerst Rijssen gereden, toen de helft van Holten, Hellendoorn en de andere helft van Holten. Je hebt bij de sterrenwacht ook wat eetgelegenheden en ruime parkeerplaats.
Die 100km is met 2x Hellendoorn?
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Klopt, dus iets van 1l7/18km er af voor 1 keer Hellendoorn.
Veel plezier.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb me vandaag prima vermaakt op de routes. Ik had het idee dat Rijssen en Hellendoorn nogal op elkaar zouden lijken qua karakter, maar dat bleek verrassend anders. Hellendoorn vond ik echt tof. Er zit heel veel in en de route is lekker snel. Paar wat meer technische stukken, maar ook veel stukken waar je echt snelheid kunt maken. En dat zijn dan geen brede paden, maar leuke singletracks. Slingerend maar niet kronkelend zeg maar. Overigens zijn die hogere snelheden een inschatting. 80km is voor mij een hele afstand dus toen ik na 40km bij Hellendoorn aankwam had ik niet meer de beschikking over al mijn krachten :lol:

Holten vond ik wel duidelijk minder. Een paar leuke stukken, maar veel bredere paden en eenvoudige singletracks die de brede paden volgen. Altijd beter dan op de brede paden, maar toch. Landschappelijk wel een fraaie route, maar ik heb in mijn eigen omgeving wat dat betreft niet te klagen dus dat zou voor mij geen reden zijn om hem nog eens te rijden.

Rijssen is vooral kronkelend i.p.v. slingerend. Maar wel op een manier dat je vaart kunt maken / houden. Ik vind het van de ene kant tof dat elk stukje hoogteverschil wordt benut, maar op sommige plekken dacht ik dat ik in een spelletje snake beland was. Gelukkig beet de route zichzelf nooit in de staart. ;-)

Met de UHR dichtbij en Ede 2.0 in de achtertuin vond ik het erg interessant om te zien in hoeverre deze routes anders waren. En ondanks dat alle routes toch wel weer hun eigen karakter hebben kun je je de vraag stellen of je daarvoor 3 kwartier in de auto gaat zitten. Wat mij betreft zou ik Rijssen en Hellendoorn nog wel eens een keer vaker willen doen. Maar dan niet als onderdeel van een langere tocht zodat ik ze beide op snelheid kan rijden. Daar worden ze vast nog leuker van.

Verder qua onderhoud en bewegwijzering niets dan lof. Prima voor elkaar. Alleen worden sommige delen al weer behoorlijk mul. Daar doe je niks aan met de droogte van vorig jaar, maar dat heeft een aardige invloed op de snelheid in de bochten. Op Holten waren er volgens mij ook wat tracks weer vlakgetrokken na boswerkzaamheden? Dat is wat meer werken, maar helaas ook onvermijdbaar.

Ik heb al met al, ondanks het koude weer en de sneeuwbuien een prima dag gehad op de Sallandse Heuvelrug. En een stukje Twente denk ik. Rijssen is Twente toch?
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Jalex schreef: vr 5 april 2019, 16:32 De groene route is de nieuwe Reggedal route.
Weet je toevallig de startplaats van deze route?
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Parkeren kun je bijvoorbeeld bij de Wilgenwaerd.
https://www.google.nl/maps/place/De+Wil ... 4d6.465404
Vanaf de parkeerplaats richting de G. van der Muelenweg. Deze steek je over en dan linksaf richting de brug over de Regge. Hier de bordjes mtb route Groen volgen.

De route is overal makkelijk op te pikken, deels voert hij over de paarse route. ( vanaf Krönnenzommer tot de Hellendoornsebergweg )

De route is inmiddels volledig gepijld, vanavond wordt er gewerkt aan het stuk langs de N347
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

En hij staat inmiddels op MTB routes.nl

https://www.mtbroutes.nl/overijssel/nijverdal
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Mooi! KOmende dagen maar eens gaan rijden dus.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Morgen die kant op. Niet voor het eerst maar is de nieuwe route (groen) de moeite om erbij te doen? Dus Rijssen/Holten/Hellendoorn/Reggedal/Holten (90km?)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie