SKS Bike Marathon Sundern-Hagen 27-04-2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

PesaH schreef: ma 15 april 2019, 12:34 Vanwege een knie blessure kan ik helaas dit jaar niet deelnemen.
Iemand interesse in mijn kaartje in het eerste startvak (eerste 50 finishers 2018)?
Je hebt een PB.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
PesaH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 15 augustus 2003, 10:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert '07
Contacteer:

dadionysos schreef: ma 15 april 2019, 16:28
PesaH schreef: ma 15 april 2019, 12:34 Vanwege een knie blessure kan ik helaas dit jaar niet deelnemen.
Iemand interesse in mijn kaartje in het eerste startvak (eerste 50 finishers 2018)?
Je hebt een PB.
Kaartje overgenomen door dadionysos, succes en veel plezier!
Andries87
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 23 april 2019, 15:05

Goedemiddag,

Na jaren achtereen te hebben deelgenomen aan deze prachtige marathon moet ik helaas dit jaar noodgedwongen laten schieten :((
Zaterdag bij harde val met racefiets sleutelbeen gebroken.. Daarom startbewijs/startnr. over. Had me ingeschreven voor de 100km, maar kunt daarmee ook de 55km rijden. Bij interesse even PB.

UPDATE: inmiddels vergeven
Laatst gewijzigd door Andries87 op do 25 april 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ZwarteGrond
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 maart 2014, 19:28

Hallo,

Helaas kan ik wegens drukte en te weinig training dit jaar niet meedoen. Ik heb een startbewijs voor de 100km beschikbaar. Bij interesse graag een PB.

groet,
Wilfried
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Wordt een natte editie :-{ :-{
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
v_schultinge

rokl schreef: do 25 april 2019, 21:29 Wordt een natte editie :-{ :-{
Hard rijden, wapper je vanzelf droog :D
Gssuss
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 15:21

Goedemiddag,

vanwege een langlopende liesblessure niet in staat om deel te nemen aan de 100km, PB voor overname....
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

rokl schreef: do 25 april 2019, 21:29 Wordt een natte editie :-{ :-{
30% kans op regen s'morgens en s'middags 50%. We gaan het wel meemaken.
Dus zak maar zegge
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Meeste valt naast je....
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Bonanza schreef: vr 26 april 2019, 17:49 Meeste valt naast je....
... ja klopt, maar vandaag viel behoorlijk veel op me. Ik had een familieuitje van gemaakt. Vrijdag ochtend met z'n drien vertrokken naar een bed & breakfast hotel in Olsberg. Hier had ik nog een tegoedbon over van enkele jaren geleden, toen ik een Sauerland marathon op het laatste moment moest afzeggen. Een mooie 2-uur wandeling gemaakt door de bossen in de omgeving van Olsberg en 's-avonds bij een Italiaan in Brilon heerlijk gegeten. Liepen de weermodellen de dagen daarvoor nog behoorlijk uiteen, convergeerden de voorspellingen op vrijdag avond: vanaf ca 10:00 regen. Het enig verschil zat in de hoeveelheid; van 5 mm t/m 25 mm. Verwachte temperatuur in het dal ca 7-8 graden. Besloten om in een korte broek te rijden met een shirt met lange mouwen boven een thermo ondershirt. Om 10:00 's-ochtends mijn startbewijs opgehaald; ik voelde dat de stemming onder de rijders iets minder was dan in de jaren daarvoor. Bijna iedereen had een regenjas aan en sommigen reden zelf helemaal in lang met overschoenen, winterhandschoenen enz. En ja, voor 10:00 begon het al te regenen, nadat om 7:00 's-ochtends de zon nog volop scheen. Met startnummer 400 stond ik niet al te ver achter de snelle mannen, maar dat is in Sundern alles behalve belangrijk omdat de eerste kilometers geneutraliseerd zijn en je op breede geasfalteerde wegen rijt. Voor de start toch nog snel mijn regenjas overheen gegooid.

De eerste 15 km verliepen verrassend goed voor wat betreft de modder. De bodem was nog vrijwel droog. Ook had ik het gevoel dat het minder druk was en dat de meerderheid wat voorzichtiger begon aan de marathon. Na 15 km werd het echter een zootje omdat het water op het parcours bleef staan. Erbij kwam dat ik in de klimmen vanwege de lage snelheid nagenoeg niets meer zag door mijn bewasemde adidas Evil Eye met clip in op sterkte; schoonmaken was ook geen optie want alles was zeiknat en zat onder de modder. Gelukkig had ik voor de start al met mijn begeleiders afgesproken dat ze bij km 31 mijn dagelijkse bril en een tweede paar handschoenen gereed zouden houden. Dat pakte heel goed uit, want ik kon weer beter zien (de bril is kleiner, open en de modder gaat er gemakkelijker van af) en voor een aantal kilometers had ik weer warme handen. Even leek het vanzelfsprekend dat ik voor 2 ronden ga.

Enkele kilometers voor Wildewiese kwamen de funklasse bikers er bij althans de langzamere van de funklasse bikers. Dat was even wennen, want vele stapten van de bike af op stukken, die ik niet verwachtte. Een kleine wortel hier, wat stenen daar en velen moesten van de bike eraf. De meeste bleven in de lange klim in richting Wildewiese gelukkig rechts rijden zodat de 55/100 km mannen links konden passeren. Maar de snelheidsverschillen waren enorm. Op Wildewiese daalde de temperatuur in richting van 3 graden en er hing lichte mist tussen de toppen van de bergen. Het bleef maar regenen, soms wat minder en soms wat meer. Inmiddels voelde ik ook mijn voeten niet meer (alhoewel ik wat dikkere merino sokken droeg) en de handen waren (weer) weer alles behalve warm.

Tot op het laatste moment de optie voor de tweede ronde open gehouden en tijdens de hele rit mijn snelheid hierop aangepast. Maar 2 km voor de finish besefte ik dat de lol eraf was. Vond het zinloos om nog een keer 2.5 uur op de bike te zitten onder deze barre omstandigheden. Na 6 keer de lange afstand in Sundern te hebben gereden besloten na de finish af te dalen. Achteraf was ik dolblij met deze beslissing.

Nog een alkohoolvrij biertje binnengewerkt en meteen in richting naar de bikewash gereden. Eerst mijn bike en daarna me zelf schoon gespoten (had er geen zin in op zoek te gaan naar de douches). Daarna kletsnat en bijna stijf bevroren naar de auto gereden, waar mijn begeleiders al stonden te wachten met handdoeken en kleding.

Op weg van Hagen naar Sundern nog een aantal bikers in richting Sundern zien fietsen. Bizar. In Sundern nog even een pitstop gemaakt voor super lekkere puntjes taart en koffie. We zatten net aan tafel, toen kwam Bart Brentjens binnen gelopen. Hij had er blijkbaar ook geen zin in om 2 ronden te rijden.

Voordeel van het vroege einde van de marathon was dat ik al om 17:30 lekker thuis onder de douche mocht staan.
Laatst gewijzigd door rokl op zo 28 april 2019, 09:54, 14 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
robertbrand
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 855
Lid geworden op: do 1 september 2005, 12:24
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Hi-mod 1
Contacteer:

Herkenbaar, jaar of 6 geleden exact hetzelfde meegemaakt.
Alpencross 2011

http://www.youtube.com/watch?v=3aEzhsE7 ... plpp_video" onclick="window.open(this.href);return false;
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Voor mij was het ook na 1 ronde klaar. Koud, nat, een bril op sterkte die niet meer schoon te krijgen was en nog een beetje last van een verkoudheid was me net wat te veel van het goede.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Het was een inderdaad een bijzonder zware editie. 58 finishers op de 100km en ik was er 1 van. Man man man, wat een lijdensweg. Regen van boven, opspattende plassen met drek van onder. 1 voor in de boeken zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ja dit was er een. Ooit deed ik in 2006 mee aan de bekende natte sneeuw editie en ik dacht: zo'n chaos zal het toch niet worden, maar in mijn achterhoofd dacht ik al: dit kan wel eens koud gaan worden. Toch een beetje de alles of niks tactiek en alleen een windstopper aangedaan als extra warmhouder.

De eerste ronde werd het natter en natter, maar aangezien ik erg lekker aan het rijden was geen moment koud gehad of getwijfeld over stoppen (ik kwam als vijfde door :)). Begin tweede ronde ook nog optimistisch, toen ging het lang bergop en was het wat warmer en droger dan op het mistige en hoge Wildewiese. Maar na de twee lange afdalingen was het ook bij mij over. Koude handen en voeten viel mee (kon nog schakelen, alleen niks meer te eten pakken), maar mijn lichaam had het algeheel koud. Ik lag inmiddels vierde dus wilde per se door, dus maar gewoon dom blijven trappen. Klimmen waren juist fijn want warm. Nog één keer ingehaald maar doel gehaald. Duurde even voordat ik weer warm was na de finish haha.

Denk dat weinig kleding hier iets tegen had kunnen doen. Er kwam zoveel water van beneden dat je hoe dan ook doorweekt raakte. De enige manier om warm te blijven is flink stoken (eten) en niet de fout maken 'rustiger' aan te gaan doen. Hartslag hoog houden, dat houdt je ook warm.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
v_schultinge

Ik had sowieso het plan maar 1 ronde te rijden en dat kwam nu mooi uit. Na 2,5u in de rondte hebben gereden was het mooi geweest. Koud, vies en nat. Daarna 20min in de rij bij de vrachtwagen voor mijn kleding. Dat vond ik toch wat minder.
Plaats reactie