2018 Specialized Epic Brain issue

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Goedemiddag,

vorig jaar juni heb ik een nieuwe Specialized Epic carbon comp gekocht met het nieuwe brain systeem van RockShox. Tijdens de tweede servicebeurt van de fiets kwam de LBS erachter dat de achtervering niet goed meer werkte. Onder garantie is er een nieuwe brain demper/vering ingezet. Gister een kort rondje gereden en ik merkte dat er iets niet lekker ging. In de firm stand van de brain mag ie wel ietsje inveren maar niet tot het midden of verder. Als ik op het zadel zit en ik 'hup' op het zadel, veert ie tot de helft in. Ga ik staan op de pedalen dan veert ie bijna maximaal in als ik de pedalen met mijn gewicht (81kg) naar beneden druk.
In de veronderstelling dat alles goed was, heb ik niet gekeken hoe de vering werkte voor de tweede servicebeurt. Ik kan dus niet goed vergelijken of dit nou normaal is maar bij mijn weten is dit niet de manier hoe een brain goed moet functioneren.

Mijn vraag is of er mensen zijn die de brain van RockShox hebben en of deze in de firm stand goed locked en niet doet wat mijn Epic doet.
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

Dit is zeker niet normaal. Als je normaal fiets mag de demper maar 10% inveren. Dus gewoon over straat fietsen met je kont in het zadel maximaal 1cm inveren. Veert hij veel verder in kan je proberen de autosag procedure uit te voeren. Dit is demper op 300 psi zetten Brian helemaal open. Paar keer met je kont in het zadel ploffen, daarna je autosagventiel opendraaien en indrukken. Je demper zakt een beetje in en gaat dan weer omhoog. Je demper is dan weer juist ingesteld. En daarna je autosag ventiel dicht draaien en je dopje weer op je demper draaien.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Is de demper wel weer op de juiste druk gezet?
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Dank je wel voor de antwoorden. Bij het ophalen van de Epic is de demper weer op druk gezet door de LBS en met autosag de juiste sag ingesteld. Het viel me ook al op dat ik de demper behoorlijk ver in kon drukken van boven en ik had er al een onbestemd gevoel over dat er iets niet goed was. Het verhaal erbij was dat ie in de open stand veel soepeler ging dan in de Brain stand. Dat snap ik ook alleen wil dat niet zeggen dat het goed is.
Ik kan zelf de procedure nog een keer herhalen om te zien of het nu wel goed gaat.
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

Ik zou het zelf gewoon nog een keer uitvoeren. Voelt hij bij een 2e rit weer slap verliest je demper luchtdruk.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ben even benieuwd hoe dit is afgelopen?
Ik gok gewoon binnen moeten brengen voor een nieuwe?

ze hebben ook met de RS demper veel problemen gehad, deze zouden nu opgelost moeten zijn.
Ik ben mij er eentje...
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

D-man schreef: do 25 april 2019, 11:01 Ben even benieuwd hoe dit is afgelopen?
Ik gok gewoon binnen moeten brengen voor een nieuwe?

ze hebben ook met de RS demper veel problemen gehad, deze zouden nu opgelost moeten zijn.
Ik hoop inderdaad ze de demper onder controle gaan krijgen. Mijn demper wordt nu getuned door specialized. Hoop dat dit het probleem gaat oplossen.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Herkenbaar verhaal dit.
Bij mij is onlangs de Brain 2.0 ook vervangen / gereviseerd.
Bij de originele versie was (behalve in de zachste stand) de vering echt geblokkeerd en voelde je deze duidelijk (met een lichte kloink) open gaan. Hoe verder je de Brain dicht zette, hoe meer weerstand er nodig was voor de vering om open te gaan.

Nu met 'nieuwe' Brain is deze kloink verdwenen. De vering veert altijd (in ieder geval een stukje) in. Ik vind het zelfs moeilijk om überhaupt nog verschil te merken in de verschillende Brain standen. Ik ben er daarom mee terug geweest naar de LBS met de veronderstelling dat ook de nieuwe / gereviseerde demper defect was. De LBS dacht echter dat er niets aan de hand was. Ik heb ter vergelijking ook nog even op zijn eigen Epic gefietst en daar was de demping ook duidelijk anders als mijn 'originele' Brain. Wel was de kloink (in de verte) nog wel te voelen.

Ben dus ook wel benieuwd naar wat er nu precies aan de hand is. Weliicht is het ontwerp van de Brain aangepast om de kwetsbare delen wat te ontlasten? Ik fiets er in ieder geval nog lekker even op verder, want in het terrein voelt de fiets nu weer prma aan. En als ie alsnog stuk gaat heb ik er nog garantie op... :D
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

2019 spec is idd veel "zachter" geworden.

probleem is dat de seals hoge druk niet goed kunnen hanteren.

een dealer die hem op 300psi klaarzet voor levering vraagt om een defecte brain demper... zijn de seals eigenlijk niet helemaal geschikt voor.
Ik ben mij er eentje...
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik weet niet waar dat 300psi verhaal vandaan komt, maar ik vind dat niet waarschijnlijk klinken. Volgens mij zijn de piekbelastingen tijdens gebruik veel hoger...
En als het zo eenvoudig was om defecten te voorkomen, dan had Specialized de instructies allang aangepast toch?
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

Mijn demper begon naar een tijdje slurpende geluiden te maken bij het in veren. De Brian werkt dan nog wel maar een maand later slurpt hij constant en de Brain doet dan niets meer. Hij veert dan behoorlijk in als je op de weg fiets.
Mijn demper is wel elke keer onder garantie vervangen. Hoevaak is bij jullie de demper defect geraakt? En zijn er ook ook al defecten bekend met een S tuning?
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

De mijne is na ~800km vervangen. Ik hoop dat de nieuwe het langer vol gaat houden!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

K3vin schreef: vr 3 mei 2019, 10:15 Ik weet niet waar dat 300psi verhaal vandaan komt, maar ik vind dat niet waarschijnlijk klinken. Volgens mij zijn de piekbelastingen tijdens gebruik veel hoger...
En als het zo eenvoudig was om defecten te voorkomen, dan had Specialized de instructies allang aangepast toch?
in piek kan deze demper dat wel aan, maar niet in continu belasting.
deze info komt vanaf specialized...
Ik ben mij er eentje...
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Ik moet zeggen dat mijn 2018 in het begin echt voelde "klikken" bij het opengaan van de demping en dat ik het nu na dik 1200km niet meer voel.. Wanneer ik hem op firm heb veert hij net zo ver in als wanneer hij op soft staat maar is de rit veel stijver en stuiter ik veel meer. Ik denk dat het zo hoort, fiets heeft net zijn 1000km beurt gehad.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

D-man schreef: vr 3 mei 2019, 14:34
K3vin schreef: vr 3 mei 2019, 10:15 Ik weet niet waar dat 300psi verhaal vandaan komt, maar ik vind dat niet waarschijnlijk klinken. Volgens mij zijn de piekbelastingen tijdens gebruik veel hoger...
En als het zo eenvoudig was om defecten te voorkomen, dan had Specialized de instructies allang aangepast toch?
in piek kan deze demper dat wel aan, maar niet in continu belasting.
deze info komt vanaf specialized...
Als je 'm op 300 zet en je rijdt dan ergens overheen is de piek nog hoger :wink: Stoeprandtestje bij de lbs voor de deur ofzo.
Geen idee, ik zeg zomaar iets.
Maar waarom zou een lbs dat ding van tevoren op 300psi zetten???
Ach ja, het ding is bedoeld voor mensen die een FS willen, maar eigenlijk geen achtervering willen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie