2018 Specialized Epic Brain issue

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 mei 2019, 13:25
D-man schreef: vr 3 mei 2019, 14:34

in piek kan deze demper dat wel aan, maar niet in continu belasting.
deze info komt vanaf specialized...
Als je 'm op 300 zet en je rijdt dan ergens overheen is de piek nog hoger :wink: Stoeprandtestje bij de lbs voor de deur ofzo.
Geen idee, ik zeg zomaar iets.
Maar waarom zou een lbs dat ding van tevoren op 300psi zetten???
Ach ja, het ding is bedoeld voor mensen die een FS willen, maar eigenlijk geen achtervering willen :winkie:
Dat heet autosag je pompt hem 1x op naar 300psi je gaat op de fiets zitten.
Paar keer de fiets laten inveren en daarna de autosag ventiel indrukken.
Je sag is dan automatisch goed afgesteld op je eigen gewicht.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ThaSingleTrackMastah schreef: za 4 mei 2019, 13:25
D-man schreef: vr 3 mei 2019, 14:34

in piek kan deze demper dat wel aan, maar niet in continu belasting.
deze info komt vanaf specialized...
Als je 'm op 300 zet en je rijdt dan ergens overheen is de piek nog hoger :wink: Stoeprandtestje bij de lbs voor de deur ofzo.
Geen idee, ik zeg zomaar iets.
Maar waarom zou een lbs dat ding van tevoren op 300psi zetten???
Ach ja, het ding is bedoeld voor mensen die een FS willen, maar eigenlijk geen achtervering willen :winkie:
De 300psi moet erin om vervolgens te auto-saggen, er zijn dealer genoeg die de fiets voor aflevering alvast op 300psi zetten zodat als de klant er is de klant op de bike gezet kan worden en direct de autosag gedaan kan worden. Dit omdat de meeste mensen niet een demperpomp thuis hebben liggen. Hiermee gaan de dempers sneller kapot omdat een fiets soms op deze manier uren/dagen op 300 staat...
Ik ben mij er eentje...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iedereen met luchtvering op zijn fiets hoort gewoon een pompje te hebben, je gaat toch ook niet voor het oppompen van je banden naar de lbs... Je kunt de boel niet laten afstellen door iemand zonder voorkennis (lees, die weet hoe jij fietst en wat je voorkeuren zijn). Dus om je vering naar wens te krijgen moet je minimaal een paar ritjes met een pompje op stap. Ook autosag geeft slechts een uitgangspunt waar je naar eigen voorkeur vanaf kunt wijken.
En voor die 25 euro die zo'n pompje kost hoef je het ook niet te laten. Sterker nog, heb je een nieuwe fiets bij de lbs gekocht hoort er imo ook gewoon een pompje bij te zitten. Volgens mij levert Canyon ze ook mee, Specialized niet? :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mvdw
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 4 juni 2005, 20:11
Mijn mountainbike: Specialized epic 2018
Contacteer:

kermit schreef: ma 6 mei 2019, 13:49 Iedereen met luchtvering op zijn fiets hoort gewoon een pompje te hebben, je gaat toch ook niet voor het oppompen van je banden naar de lbs... Je kunt de boel niet laten afstellen door iemand zonder voorkennis (lees, die weet hoe jij fietst en wat je voorkeuren zijn). Dus om je vering naar wens te krijgen moet je minimaal een paar ritjes met een pompje op stap. Ook autosag geeft slechts een uitgangspunt waar je naar eigen voorkeur vanaf kunt wijken.
En voor die 25 euro die zo'n pompje kost hoef je het ook niet te laten. Sterker nog, heb je een nieuwe fiets bij de lbs gekocht hoort er imo ook gewoon een pompje bij te zitten. Volgens mij levert Canyon ze ook mee, Specialized niet? :wink:
:D
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

D-man schreef: ma 6 mei 2019, 08:38 Hiermee gaan de dempers sneller kapot omdat een fiets soms op deze manier uren/dagen op 300 staat...
Dus jij laat nu na iedere rit alle lucht uit je vork en demper?
StAlTiCa
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

owwwwk schreef: ma 6 mei 2019, 23:24
D-man schreef: ma 6 mei 2019, 08:38 Hiermee gaan de dempers sneller kapot omdat een fiets soms op deze manier uren/dagen op 300 staat...
Dus jij laat nu na iedere rit alle lucht uit je vork en demper?
wie zegt dat?
300psi erin, dan autosag... daarmee brengt je de druk naar de druk die er in hoort. dus minder dan 300, maar soit ik zal erover ophouden want blijkbaar moeten er hier vlooien afgevangen worden
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

kermit schreef: ma 6 mei 2019, 13:49 Iedereen met luchtvering op zijn fiets hoort gewoon een pompje te hebben, je gaat toch ook niet voor het oppompen van je banden naar de lbs... Je kunt de boel niet laten afstellen door iemand zonder voorkennis (lees, die weet hoe jij fietst en wat je voorkeuren zijn). Dus om je vering naar wens te krijgen moet je minimaal een paar ritjes met een pompje op stap. Ook autosag geeft slechts een uitgangspunt waar je naar eigen voorkeur vanaf kunt wijken.
En voor die 25 euro die zo'n pompje kost hoef je het ook niet te laten. Sterker nog, heb je een nieuwe fiets bij de lbs gekocht hoort er imo ook gewoon een pompje bij te zitten. Volgens mij levert Canyon ze ook mee, Specialized niet? :wink:
:lol: nee wij specialized rijders mogen ze zelf kopen
Ik ben mij er eentje...
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

D-man schreef: di 7 mei 2019, 08:42
kermit schreef: ma 6 mei 2019, 13:49 Iedereen met luchtvering op zijn fiets hoort gewoon een pompje te hebben, je gaat toch ook niet voor het oppompen van je banden naar de lbs... Je kunt de boel niet laten afstellen door iemand zonder voorkennis (lees, die weet hoe jij fietst en wat je voorkeuren zijn). Dus om je vering naar wens te krijgen moet je minimaal een paar ritjes met een pompje op stap. Ook autosag geeft slechts een uitgangspunt waar je naar eigen voorkeur vanaf kunt wijken.
En voor die 25 euro die zo'n pompje kost hoef je het ook niet te laten. Sterker nog, heb je een nieuwe fiets bij de lbs gekocht hoort er imo ook gewoon een pompje bij te zitten. Volgens mij levert Canyon ze ook mee, Specialized niet? :wink:
:lol: nee wij specialized rijders mogen ze zelf kopen
Er is een tijd geweest dat je hem er wel bij kreeg. Ik heb er volgens mij twee liggen die ik bij mij eerste MTB's kreeg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

D-man schreef: di 7 mei 2019, 08:42
kermit schreef: ma 6 mei 2019, 13:49 Iedereen met luchtvering op zijn fiets hoort gewoon een pompje te hebben, je gaat toch ook niet voor het oppompen van je banden naar de lbs... Je kunt de boel niet laten afstellen door iemand zonder voorkennis (lees, die weet hoe jij fietst en wat je voorkeuren zijn). Dus om je vering naar wens te krijgen moet je minimaal een paar ritjes met een pompje op stap. Ook autosag geeft slechts een uitgangspunt waar je naar eigen voorkeur vanaf kunt wijken.
En voor die 25 euro die zo'n pompje kost hoef je het ook niet te laten. Sterker nog, heb je een nieuwe fiets bij de lbs gekocht hoort er imo ook gewoon een pompje bij te zitten. Volgens mij levert Canyon ze ook mee, Specialized niet? :wink:
:lol: nee wij specialized rijders mogen ze zelf kopen
Maakt niet uit, de demper schijnt regelmatig terug naar de LBS te moeten ;)

Dat Autosag verhaal kende ik niet. Wel merkwaardig dat je m moet afstellen met een druk die eigenlijk te hoog is.

(En het klinkt ook een beetje als een excuus om een slecht product goed te praten.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 mei 2019, 17:15
D-man schreef: di 7 mei 2019, 08:42
:lol: nee wij specialized rijders mogen ze zelf kopen
Maakt niet uit, de demper schijnt regelmatig terug naar de LBS te moeten ;)

Dat Autosag verhaal kende ik niet. Wel merkwaardig dat je m moet afstellen met een druk die eigenlijk te hoog is.

(En het klinkt ook een beetje als een excuus om een slecht product goed te praten.)
Klopt, achteraf gezien zijn ze daar volgens mij een beetje achter gekomen, mijn dealer merkte op dat zwaardere rijders meer last hadden met defecte brains, dat hadden meer dealers en daarmee is het balletje gaan rollen. Kortstondig op die druk is geen probleem maar langduriger wel...
Geeft wel aan dat het product inderdaad misschien wat teveel op de limiet gebouwd is daar ben ik het volkomen mee eens!

Inderdaad is het enige voordeel dat daarmee gemoeid is dat je zelf geen pomp hoeft aan te schaffen :lol:
Ik ben mij er eentje...
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ik heb een 2010 Epic gehad. Hij stond meer bij de dealer dan bij mij in de garage....
Na 2 jaar een Stupjumper fsr gekocht en volledige aankoop bedrag van de Epic verrekend. (Top dealer!)

Nu al weer heel wat kilometers op mijn 2017 Epic gezet, en geen problemen meer. Ik lees hier veel verkeerde opvattingen over de druk die je in de demper pompt om de autosag af te stellen. Ik vind het een super systeem om je demper af te stellen. En inderdaad, hij is iets softer dan eerdere dempers op de Epic. Maar het blijft een super fiets ( die helaas ook super duur, ieder jaar terug komende, onderhoud nodig heeft...

Ik zet mijn demper nooit helemaal dicht ( twee klikken vanaf dicht ) en misschien draagt dat er ook toe bij dat hij nog niet defect geraakt is.
Plaats reactie