Urbantrail techniek en setup

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

langste trap van nederland op en af fietsen

https://www.fiets.nl/2019/05/06/fiets-j ... lemaal-op/
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

hendrikjan schreef: ma 6 mei 2019, 13:44 langste trap van nederland op en af fietsen

https://www.fiets.nl/2019/05/06/fiets-j ... lemaal-op/
Betrof een e-bike? Met een gewone gaat dat niet lukken. Dan is zelfs langs de trappen omhoog een hels karwei.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Hij is tot de 10de trap gekomen op een niet e bike..
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De langste trap van Nederland. In Noorwegen, ben ik wel eens een trap met 4444 treden opgewandeld. Was aangelegd tussen een fjord en een stuwmeertje op de berg Je mocht deze niet eens naar beneden lopen, laat staan fietsen (misschien iets voor Fabio?).
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hendrikjan schreef: ma 6 mei 2019, 15:03 Hij is tot de 10de trap gekomen op een niet e bike..
:o doen het niet na .......

(Oefenen,oefenen en nog eens oefenen, en een fiets of 2 verder ) :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 6 mei 2019, 13:00
Mark-V schreef: ma 6 mei 2019, 12:39
Scheelt vast in de kosten als je gesponsord wordt door RedBull :)
Zeker voor je materiaal, een setje nieuwe "Grandes Cojones" is een ander verhaal :winkie:
Ze schijnen bij de Red Buil sponsor contracten ook een onbeperkte voorraad stieren ballen te leveren.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 6 mei 2019, 18:46
yo-eddy schreef: ma 6 mei 2019, 13:00

Zeker voor je materiaal, een setje nieuwe "Grandes Cojones" is een ander verhaal :winkie:
Ze schijnen bij de Red Buil sponsor contracten ook een onbeperkte voorraad stieren ballen te leveren.
De landing is sowieso een stuk zachter natuurlijk met die vleugels :D
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

nog iemand bruikbare tips ?, :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Waar kom je ergens vandaan?

Er zit een clubje in Nijmegen waar je hierin les kunt krijgen:

https://www.lichtverzet.nl/index.php/freeride

Maar uiteindelijk maakt de techniek tussen urban en "gewoon" freeride niet zoveel uit. Of het nu een mooi glad trapje is die je als drop gebruikt, of een stuk steen / wortel, etc, het gaat allemaal op dezelfde manier.
Het voornaamste zit hem in je balans en het incasseren van schokken door je armen en benen te gebruiken als dempers.

Verder denk ik dat het een goed uitgangspunt is om je balans boven je trapas te houden, dus ga je naar beneden dan beweeg je automatisch naar achteren om je balans te houden.
Hiermee is dan de druk op je banden beter verdeeld.
Afhankelijk van de route die je naar beneden neemt kan het nodig zijn om nog iets verder naar achteren te gaan hangen om je voorwiel licht te maken, of juist iets verder naar voren (b.v. voor meer snelheid, het zogenaamde pumpen).

Je bandenspanning zou ik wat hoger zetten (2,5-3 bar) om snakebites te voorkomen, en omdat het gewoon beter rolt op straat.
Een dropper, of gewoon een snelsluiter om je zadel te laten zakken is zeker handig.

En daarnaast, bescherming. Alles wat je bij een crash onderweg tegenkomt is hard en geeft niet mee, dus scheen, knie, elleboog- en hoofdbescherming is zeker geen overbodige luxe.

Mocht je hier in de buurt wonen (omgeving Breda) dan ga maar een keer mee als je zin hebt. Ik zit vrijwel iedere avond wel op de fiets :P
Plaats reactie