Accu probleem Garmin Edge 130

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding

Als het plaatje niet scherp is, dan komt dat door mn waardeloze phone, niet door het schermpje vd Garmin

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Bedankt voor de reacties. Het hele heldere scherm is inderdaad 1 van de belangrijkste redenen waarom ik denk dat ik voor de 130 zal gaan. M'n vader heeft een systeem waarop hij bijna niets kan zien en dan heb je de ook niet zoveel aan lijkt me. :lol: De kaart zal ik denk ik niet heel vaak missen als ik dit zo hoor omdat ik in situaties waarbij ik veel van de route af zal blijken of in het buitenland waarschijnlijk toch wel m'n telefoon meeneem voor nood. De onduidelijkheid rondom de accu vindt ik wel jammer maar als de accuduur er verder niet onder lijdt dan is dat wel te overzien.
Laatst gewijzigd door Misterelmo op do 9 mei 2019, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Edge130
Er zit genoeg prik in om een hele dag te fietsen met ANT+ en BT aan.

Schermverlichting goed instellen is wel een punt van aandacht. Schermverlichting op minimum en 10s.
Omdat het scherm zo helder is van zichzelf heb je het niet in de gaten als je schermverlichting continue blijft branden (en dus de accu leegtrekt).
Dom van Garmin dat de schermverlichting niet helemaal uit kan worden gezet, is overdag totaal overbodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Tot nu toe bevalt hij uitstekend! Ja de accu streepjes zijn wat vreemd doordat ze het verloop niet congruent aangeven maar verder weinig te klagen. Hoe lang de accu het doet weet ik niet maar in ieder geval acht uur en dat is voor mij genoeg. De navigatie is idd basic maar werkt prima en het scherm is super leesbaar in de volle zon. Voor deze rijs voor mij het juiste apparaat. Bedankt voor de hulp heren.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thx, veel plezier met de 130
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

We zijn een heel tijdje verder en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over m'n apparaatje. De leesbaarheid is geweldig en de accuduur is voor mij voldoende. Na een hele dag fietsen laad ik hem sowieso wel even op aan de stekker of powerbank en meerdere ritjes van een paar uur is ook geen probleem. Wel geeft hij vaak de eerste halve minuut na meerdere keren gebruiken aan dat de batterij behoorlijk leeg is om vervolgens later er een paar streepjes bij te vertonen. Navigeren gaat prima, en routes kunnen on the spot nog in de app aangemaakt worden om vervolgens naar de 130 te verzenden. Misschien niet zo gemakkelijk als andere apparaten maar voor dit geld heb je een hoop plezier naar mijn mening.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het hele accu probleem zit hem in de indicator.
Die kan niet in de accu kijken, maar meet de accuspanning.
De accuspanning is wel een maat voor de lading, maar de accuspanning daalt ook als je een accu zwaarder belast. De indicator is geprogrammeerd op het normale verbruik van de 130.
Zeker bij zo'n klein accuutje als in de 130 geeft een piek in stroomverbruik, zoals na het opstarten als de 130 de verbindingen met de sensoren en je phone opbouwt, een flinke daling vd accuspanning. De indicator geeft dan een lagere waarde aan, maar stijgt zodra de piek in stoomverbruik voorbij is.
Verder is gebleken dat de indicator al een lage accu aangeeft, als de accu nog niet echt leeg is, loos alarm dus.
De 130 gaat nog een paar uur door op een "lege" accu.
Vanaf 3.20 is dat in de software enigszins gecorrigeerd, maar niet perfect.
Volgens de indicator heb ik na 4 uur fietsen nog slechts 34% over, maar toch blijkt dat ik dagtochten van ruim 9 uur kan maken.
Het toestel is bij mij nog nooit uitgevallen vanwege een lege batterij (en ook niet vanwege een andere oorzaak)
Blijkbaar is het bij het accuutje dat in de 130 wordt gebruikt heel moeilijk de 2e helft goed te meten.

Als ik een nadeel moest noemen, dan zou het zijn dat de data pages en velden niet via de app te configureren zijn, maar alleen op het toestel zelf, wat geen feestje is met slechts 4 knoppen.
Maar dat is eenmalig. Heb je de paginas eenmaal naar wens geconfigureerd, dan ben je het snel vergeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie