Wanneer heb je sportdrank nodig voor te mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Als je lichaam (noodgedwongen) terug moet schakelen op voornamelijk vet verbranding noemen we dat "de man met de hamer tegenkomen". :winkie: Dat moet je denk ik een keer meemaken om het belang van (sport) voeding tijdens duursporten in te zien. Zal bij inspanningen korter dan 2 a 3 duur niet gauw gebeuren maar zit je langer op je fiets en voortdurend in hogere hartslag regionen dan kan het wel. Heb het regelmatig zien gebeuren op de racefiets en vroeger zelf ook meegemaakt. Is niet fijn :wink:
Verder moet je gewoon een beetje experimenteren en uitvinden wat voor jou werkt. Ik gebruik zelf meestal een isotone sportdrank (vind ik gewoon lekker) en bij langere tochten heb ik altijd een gelletje oid bij me voor het geval dat.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Peter243 schreef: ma 17 december 2018, 21:08 Je mist de druivensuiker waarover gesproken wordt. Daarbij lijk je te suggereren dat dan de hele voorraad op is. Echter de veronderstelling is dat er door het lichaam tijdig wordt overgestapt op vetverbranding.
Neuh, vetverbranding staat niet 'aan' of 'uit' (gelukkig maar, dat zou wat zijn)

Grootste probleem is, dat wanneer je suikers op zijn, je gewoon een stuk minder hard kunt.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik las laatst een artikel (oude UP/DOWN), dacht zal hem even inscannen en hier neer zetten, misschien wel interessant. Oneven pagina's valt net laatste (stukje) woord weg helaas, kreeg het niet beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

asphaltdude schreef: za 8 december 2018, 18:30
roger77 schreef: za 8 december 2018, 18:04 Zorg in ieder geval dat je drank niet te zoet is. De nieren filteren maar een deel van de glucose in de voorurine terug in het bloed. Als dit te hoog wordt gaat er veel glucose in de urine zitten.
Bij gezonde sporters is dat niet aan de orde.
UHH, jawel. Dit is een vast gegeven. Zoals al ergens voorbij kwam, evidence based.
HAPPY TRAILS!
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

asphaltdude schreef: ma 17 december 2018, 22:30
Peter243 schreef: ma 17 december 2018, 21:08 Je mist de druivensuiker waarover gesproken wordt. Daarbij lijk je te suggereren dat dan de hele voorraad op is. Echter de veronderstelling is dat er door het lichaam tijdig wordt overgestapt op vetverbranding.
Neuh, vetverbranding staat niet 'aan' of 'uit' (gelukkig maar, dat zou wat zijn)

Grootste probleem is, dat wanneer je suikers op zijn, je gewoon een stuk minder hard kunt.
En ook hier treed er een verandering op in je systeem. Op het moment dat je lichaam merkt dat er niet voldoende glucose aanwezig is in je bloedserum dan krijgt de pancreas (alvleesklier) een prikkel om de aanmaak van insuline (bèta cellen) af te remmen en om glucagon aan te gaan maken (alfa cellen). Die zorgen voor glucogenolyse. Het vrijmaken van glycogeen uit onder andere lever, spieren. Dit wordt omgezet naar glucose. Nadeel is echter dat het ook maar beperkt is en dat ook de vetvoorraad wordt aangesproken. Meer op 'aan' zeg maar. Zodat je ketonen krijgt voor de energie huishouding.
En inderdaad levert dit minder ATP op en kun je minder hard. Maar je vetverbranding kan wel degelijk worden gestimuleerd of afgeremd.
HAPPY TRAILS!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

roger77 schreef: di 25 december 2018, 03:24 UHH, jawel. Dit is een vast gegeven. Zoals al ergens voorbij kwam, evidence based.
Glucosuria komt vooral voor bij diabetes.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

roger77 schreef: di 25 december 2018, 03:59 Maar je vetverbranding kan wel degelijk worden gestimuleerd of afgeremd.
Dat ontken ik ook niet :wink:
Everybody bought a new bike!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Nog even over ervaringen, ik denk dat het vooral een kwestie is van uitproberen wat goed bij je past en op welk moment.

Toen ik net begon te fietsen, jaar of 3 geleden nog maar, had ik altijd sportdrank bij me. Het hoorde blijkbaar zo, wel altijd iets meer verdund dan op de verpakking stond want anders vond ik het te zoet.

Na dat eerste jaar ben ik gaan trainen op langere afstanden, tempo was niet meer zo belangrijk maar de duur van op je fiets zitten, wel. Nog steeds dat ene bidonnetje met sportdrank en ondertussen een camelbak met water mee, hier en daar een haverreepje of mueslireepje in mijn jas mee.

Tot ik op een gegeven moment tijdens een rit van 60/70 km heel naar werd, duizeling, tintelingen in al mijn spieren, geen kracht meer in mijn benen. Ik wilde alleen nog afstappen en blijven liggen in de berm :-{
Gelukkig had mijn man nog iets te eten bij zich en langzaam aan knapte ik op en kon ik de laatste paar km naar huis fietsen.
Dat was wel het moment waarna ik ben gaan expirimenteren met verschillende repen en gels voor onderweg.

Ondertussen rij ik afstanden van 200 km maar ik heb altijd ene enorme voorraad zooi mee, afhankelijk van of het een georganiseerde tocht is (met bevoorrading) of een zelfstandige rit.

De eerste 150 km kan ik prima vast voedsel verteren maar de laatste 50 km lukt dat niet meer en stap ik over op kleine hapjes en gelletjes.Zonder sportdrank en aangepaste sportvoeding kan ik deze afstanden niet afleggen. Ik drink met regelmaat en probeer elk uur zo'n 500 ml weg te werken. Bij warm weer gaat dit stukken makkelijker dan bij koud weer!

Bij deze afstanden en bij koud weer komt ook de beenkramp wel eens om de hoek kijken, ondanks sportvoeding etc. (bij echt zware mtb ritjes), dan gebruik ik vloeibaar magnesium en dat werkt per direct!

Na de rit neem ik een hersteldrank met veel eiwitten erin, alhoewel ik dat de laatste tijd vaak vergeet.
Gelukkig hersel ik meestal snel en op wat spierpijn (en een zere reet) na is er niets aan de hand en ook dat komt door de juiste voeding/dorstlessing tijdens de rit.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Mijn ervaring:

Ik fiets veel ritten met alleen water, veel ritten met alleen sportdrank en veel ritten met een combinatie van beide. Ik merk dat de extra suikers die in de sportdrank zitten ervoor zorgen dat ik soms meer energie krijg. Dit is echter niet altijd nodig bij korte ritjes.

Bij de extreem lange ritten van boven de 100 km of 24 uurs races is het een compleet ander verhaal. Dan drink ik richting het einde van de 24 uurs race weinig sportdrank omdat de smaak van sportdrank dan tegen gaat staan. Ik krijg het niet meer weg. Ik haal de suikers dan uit gelletjes of ander voedsel.

Ook magnesium gebruik ik dan extra om kramp tegen te gaan. Ik heb geen idee of het echt helpt want ik bereid mij zo voor dat ik eigenlijk nooit kramp krijg. Of dat nu door de magnesium komt of door de voeding die ik dan al genomen heb weet ik niet.

Ik ben door schade en schande wijs geworden en het is een proces geweest van uitproberen en kijken wat bij jou past. We zijn allemaal anders en niet iedereen heeft dezelfde eisen en behoeften. Dus probeer verschillende soorten sportdrank, verschillende soorten gelletjes, gebruik ze tijdens verschillende weersomstandigheden en verschillende soort ritten. Op een gegeven moment ga jij herkennen wat het beste voor jou werkt. Daar is geen enkele studie tegen bestand.
#Skraleanjers
McMiGHtY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 17:06

Je kunt ook je eigen sportdrank maken met maltodextrine- en fructose-poeder. Beide zijn bij diverse winkels te koppen in kiloverpakkingen (of nog groter. Beide zijn smaakloos.

Maltodextrine word langzamer opgenomen dan fructose, dus daar kun je mee experimenteren. Beide hebben een hoeveelheid koolhydraten in zich. Een menselijk lichaam kan (gemiddeld en na training) 60 tot 90 gram koolhydraten per uur opnemen.

Hier voeg je een mespuntje zout aan toe per bidon, en voor de smaak kun je limonade siroop (zonder suiker en zonder nepsuikers) aan toevoegen, zodat je een bepaalde smaak niet beu word. (Flavourfatique)

Bij langere inspanningen zorgt het lichaam ervoor dat er meer bloed gebruikt word voor de spieren waar de inspanning mee gedaan word en haalt dit dus weg bij de maag wat er voor zorgt dat het verwerken van vast voedsel moeilijker (tot niet) gaat. Het opnemen van brandstof voor je inspanning gaat dan makkelijker via een bidon of via een gelletje.
Ook ligt het eraan wat je eet, je moet een beetje oppassen met vetten.


Mijn ervaring met lange tochten (en dan vooral op de racefiets) is dat ik in het begin nog wel wat wil eten (zoals een reepje of een banaan) maar na verloop van tijd overstap op gelletjes.

Na de inspanning zul je (normaal gesproken) meer kcal verbrand hebben dan dat je ingenomen hebt, en moeten ook je spieren herstellen. Van belang is dat je dan koolhydraten en proteine binnenkrijgt. Een goeie hiervoor is magere chocomelk (gewone chocomelk is vaak te vet).
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

McMiGHtY schreef: vr 15 maart 2019, 17:19 Je kunt ook je eigen sportdrank maken met maltodextrine- en fructose-poeder. Beide zijn bij diverse winkels te koppen in kiloverpakkingen (of nog groter. Beide zijn smaakloos.

Maltodextrine word langzamer opgenomen dan fructose, dus daar kun je mee experimenteren. Beide hebben een hoeveelheid koolhydraten in zich. Een menselijk lichaam kan (gemiddeld en na training) 60 tot 90 gram koolhydraten per uur opnemen.

Hier voeg je een mespuntje zout aan toe per bidon, en voor de smaak kun je limonade siroop (zonder suiker en zonder nepsuikers) aan toevoegen, zodat je een bepaalde smaak niet beu word. (Flavourfatique)

Bij langere inspanningen zorgt het lichaam ervoor dat er meer bloed gebruikt word voor de spieren waar de inspanning mee gedaan word en haalt dit dus weg bij de maag wat er voor zorgt dat het verwerken van vast voedsel moeilijker (tot niet) gaat. Het opnemen van brandstof voor je inspanning gaat dan makkelijker via een bidon of via een gelletje.
Ook ligt het eraan wat je eet, je moet een beetje oppassen met vetten.


Mijn ervaring met lange tochten (en dan vooral op de racefiets) is dat ik in het begin nog wel wat wil eten (zoals een reepje of een banaan) maar na verloop van tijd overstap op gelletjes.

Na de inspanning zul je (normaal gesproken) meer kcal verbrand hebben dan dat je ingenomen hebt, en moeten ook je spieren herstellen. Van belang is dat je dan koolhydraten en proteine binnenkrijgt. Een goeie hiervoor is magere chocomelk (gewone chocomelk is vaak te vet).
Zo doe ik het ook! Met langere wedstrijden bidons met maltodextrine, wat dextrose elektrolyten maar ook wat eiwitten. Wat ik momenteel doe is weightgainer in mn bidons. Dit is vergelijkbaar. Alles zit erin, snelle koolhydraten, eiwitten, bcca's. OP de MTB zit je vooral suikers te verbranden dus het is zaak dit continu te blijven eten/drinken. Het is denk ik wel voor ieder persoon anders hoe je maag omgaat met alle voeding. Dit is echt proberen! In mn laatste bidon voeg ik overigens ook 200mg cafeïne toe. Dit helpt absoluut voor het laatste uur. Tevens neem ik ook een ampul magnesium voor ingaan laatste ronde. De maltodextrine, dextrose kan je per kilo heel goedkoop kopen bij oa bodyenfitshop. 3euro voor een kg en vaak combideals die het nog goedkoper maken. Vergeet na de wedstrijd of zware training niet om herstelshare te drinken met eiwitten en koolhydraten. Chocomelk doe ook wonderen,..en bier ook natuurlijk :)
McMiGHtY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 17:06

De alcohol in het biertje stopt wel gelijk grotendeels je herstel.

Bepaalde witbiertjes onder alcohol daar in tegen helpen wel weer.
PaganiProductions

Na tijd met sportvoeding poeder te hebben gereden wil ik niet meer terug naar alleen water kan ik meer achter elkaar rijden en ik herstel nu sneller
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

KOrtere ritjes altijd alleen water, langere ritten of als het warm is (en dus ook als ik ga Zwiften) gooi ik een tablet in de bidon.
Ik gebruik High5 Zero, en dan altijd de naturel.

De rest vind ik (wat ik tot nu toe geproeft heb dan) al heel gauw veel te zoet.

Reepjes en gelletjes die ik heb geprobeert zijn vaak te ranzig om al vast te pakken. Ik ben een echte zoetekauw, maar tijdens het sporten moet ik die mierzoete troep niet hebben... bah...
Neem vaak een banaan mee, of eventueel een (kopie) snelle Jelle, die gaan nog net.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier in Spanje heeft de Lidl iso drank. 2 liter voor 1€.
In NL ook?
Ik vind het spul te sterk, dus verdun het 1:1 met water.
Dus voor €0,50 / €0,75 m'n Camelbak vol :-q
Meestal gooi ik er nog wel een bruistablet magnesium bij, ben nogal gevoelig voor krampjes.

Sportdrank helpt vooral bij langere tochten. Korte ritjes doe ik met water.
Magnesium en andere elementen tijdens de rit worden wel eens als mosterd na de maaltijd bestempeld, maar omdat ik flink transpireer en dus, naast water, ook veel elementen kwijt raak, vul ik het liever meteen aan.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 14 mei 2019, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie