Routes Ermelo/Harderwijk/Putten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
boskees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 30 oktober 2006, 18:36

Zal zo'n vaart niet lopen maar Ik denk dat er een aantal mensen zich achter de oren gaat krabbelen cq in de bips genomen voelt waaronder ik zelf.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je kon het zien aankomen... :-(
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Stonden er rond de Ermelose heide dan eerst ook borden van de gemeente met een andere strekking (fietsen wel algemeen toegestaan op wegen en paden) ?

Bij de gemeentebossen van Harderwijk staan nu onderstaande borden (met ook een beperking voor fietsen), was dat eerder anders?
Afbeelding
supertrom
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 11:37
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Dat was zeker anders! Ik heb honderden keren over de hei gefietst en bij mijn weten was dit gewoon toegestaan. Hele hordes fietsen over de heide heen. Het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen (dit handhaven wordt denk ik vrij moeilijk), maar dit is wel echt een grote achteruitgang op de vorige situatie.
Canyon Exceed CF SLX 8 (2022)

Scott Scale 940 (2017) || Giant XTC 3 (2005)
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

@open kaart: Als men de bordjes heeft veranderd, is er inderdaad iets om achter de oren te krabben. Met het aanleggen van de mtb-routes is expliciet aangegeven dat de bestaande wegen en paden open blijven. Single-tracks die ontstaan uit wildwissels zullen daar vast niet onder vallen en het kan maar zo dat de boswachter die dicht gaat gooien. Ik woon in Speuld en fiets al jaren rond en eerlijk gezegd let ik nooit op de borden.....dit zal ik nu toch eens doen.

Maar ik lees het bord van Gemeente Ermelo toch nog ietwat anders, er staat namelijk "Fietsers op aangegeven routes". Een wandelroute is ook een aangegeven route. Eigenlijk lees ik: alles wat aangegeven/gemarkeerd is fietsbaar :-q :D

Ik zal vanavond eens kijken of dit nieuwe borden zijn of misschien dezelfde als de al oude bestaande borden. Als dat het geval is, is alles sowieso nog hetzelfde. Tenzij alles vervangen is, dan wordt het tijd om kamervragen te stellen.

Maar voor de duidelijkheid: op dit moment is het absoluut toegestaan. Ik mag toch ook aannemen dat de gemeente haar inwoners zal inlichten als men dit nu wil verbieden ( maar je weet het nooit met die pipo's daar). En er zijn tot nog toe geen mededelingen over geweest.

Ik fiets gewoon zoals altijd overal rond. Overal waar het in het verleden ook al toegestaan was.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Het is mij van de borden ook niet opgevallen eerlijk gezegd maar...

Het zou mij niet verbazen als ze dit gewoon stilzwijgend doen en dan is het er ineens.... Desalniettemin zijn er wel wat leuke nieuwe stukken bijgekomen. Ik merk wel dat je bij het bepalen van een route voor de club de 'rijrichting' al aanhoudt waardoor je gevoelsmatig vaak hetzelfde rijdt. Maar ik heb geen zin in gezeur dus rij ik maar niet tegen de richting in ondanks dat de route officieel nog niet geopend is...

Ik hoop dat de toekomst gunstig is en dat SBB en NM zich aan hun woord houden.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb in een grijs verleden nog de poort van de kazerne bewaakt met het NK. (Deelnemers mogen de mountainbike op de plaat stallen) Er werd toen gereden achter de kazerne op de hei als ik mij niet vergis. (‘92)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bduits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: do 16 april 2009, 07:54
Mijn mountainbike: Lapierre XR SL 729, Orbea Terra Black Gravel, Ghost HTX 9000 Actinum 29, Empella CX'er

De bordjes zijn overal hetzelfde en met allemaal dezelfde tekst en een aantal borden zijn al vele jaren oud....dus de conclusie is dat er voorlopig helemaal niets veranderd is ten opzichte van pakweg 15 jaar geleden. Je mag dus gewoon overal fietsen, tenzij er een duidelijk bord staan in de trant van "verboden toegang".....
We maken onszelf gek, nu er een mtb-route is gaan we ineens op de bordjes letten die er vele jaren geleden ook al stonden :-q :-q :-q
Er zal vast wat gaan veranderen in de toekomst, maar vooralsnog is alles hier nog hetzelfde.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik volg dit topic niet op de voet maar de komende dagen kampeer ik in de buurt van Ermelo en ik vroeg me af of er er delen van de nieuwe route bewegwijzerd zijn en zo ja waar ik een startpunt kan vinden. GPS is helaas nog niet operationeel bij mij dus ik heb oldskool tips nodg :winkie:
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Bij de crossbaan in Ermelo aan de Drieërweg start het Ermelose deel van de route.

https://goo.gl/maps/PGkLQzq4cDHkxyuG7

Vanaf daar is de route bewegwijzerd tot aan Harderwijk.

Harderwijker deel is te starten vanaf de Watertorenweg en is helemaal uitgepijld. (Deze wordt later nog uitgebreid)

https://goo.gl/maps/P99M7mktJ3e27QqK8
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mijn dank is groot :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

In iets meer detail: heb de blauwe route zelf opgepikt vanaf de parkeerplaats aan de westkant van de Schaapskooi (routebordje staat naast het eenrichtingsbord) dat is 500m ten noordwesten van de crossbaan.

https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 954!5.6722

Afbeelding
https://www.mapillary.com/map/im/9Cmhl6tz5STsJT-yT4Dq9w

Ligt er ook nog een stukje blauw gemarkeerde route tussen de schaapskooi en de crossbaan?
Zo ja heeft iemand daar een goede gpx van die ik zou kunnen verwerken in Openstreetmap (OSM) , zodat die ook in Waymarked Trails en andere van OSM afgeleiden producten (zoals OSMAND / Openfietsmap) terecht komt?
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

bduits schreef: di 28 mei 2019, 22:24 De bordjes zijn overal hetzelfde en met allemaal dezelfde tekst en een aantal borden zijn al vele jaren oud....dus de conclusie is dat er voorlopig helemaal niets veranderd is ten opzichte van pakweg 15 jaar geleden. Je mag dus gewoon overal fietsen, tenzij er een duidelijk bord staan in de trant van "verboden toegang".....
Dat de oude borden dezelfde tekst bevatten kan ik me goed voorstellen, dat is namelijk ook wat er al jaren in de APV staat. Het zou verassender zijn geweest als overal borden zouden staan met een regime voor fietsen dat haaks op de APV staat.

Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken in twee verschillende aspecten:
1. Is fietsen formeel toegestaan op de paden achter de besproken borden?
2. Wordt fietsen daar in de praktijk beboet?

1. Is fietsen formeel toegestaan op de paden achter de besproken borden?
Met betrekking tot de eerste vraag kan ik zelf toch helaas niet anders concluderen dan dat fietsen daar -gelet op de tekst van de borden- en de APV formeel niet mag.

Het algemene verboden toegang staat op de borden met het -wat cryptische- "Artikel 461 WvS".

De lezing dat -in samenhang daarmee "Fietsers op gemarkeerde routes"[/i] zou betekenen dat je buiten de fiets- / MTB-route bijvoorbeeld op wandelroutes mag fietsen, is creatief, maar een rechter zal -als beroep wordt aangetekend tegen een boete- toch kijken wat er in redelijkheid moet worden begrepen onder zo'n tekst.

De tekst op het bord is wat slordig geformuleerd, maar voor zover deze al iets te raden overlaat, is de eerder aangehaalde APV van Ermelo (waar het bord ook naar verwijst) duidelijker:
APV Ermelo schreef:Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig, een bromfiets, een fiets of een paard, behoudens op daartoe aangewezen paden.
Als je kijkt bij buurgemeente Nunspeet (waar de borden die ik tegenkwam fietsvriendelijker zijn geformuleerd, zie bijvoorbeeld deze foto), dan zie je dat daar fietsen in (itt tot APV Ermelo) niet op voorhand is verboden in de APV
Artikel 5:33 Beperking verkeer in natuurgebieden
1 Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, onder z van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een bromfiets als bedoeld in artikel 1, onder i van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of met een paard.
2. Wordt fietsen daar in de praktijk beboet?
Dat kan een heel ander verhaal zijn. Ik ben maar een buitenstaander, maar uit de praktijkervaringen hier lijkt het -ondanks de tekst op borden en in de APV- bepaald geen bonnen te regenen voor fietsers op de hei. Dat kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
[*]geen prioriteit bij handhavers
[*]er zijn wel wat boetes gegeven, maar niet aan de mensen die hier actief zijn
[*]er zijn boetes gegeven, maar die struikelden op een juridische formaliteit in de handhaving (fietsen niet toegestaan, maar ook niet strafbaar)
[*]bewust gedoogbeleid: het mag misschien formeel niet, maar de gemeente heeft besloten/afgesproken niet handhavend op te treden

Dat soort factoren kunnen, bijvoorbeeld na het openen van een nieuwe gemarkeerde MTB-route makkelijk (zonder juridische procedures) wijzigen. Maar als er afspraken zijn gemaakt over het kunnen blijven fietsen op de hei (beter gezegd, het niet beboeten daarvan), dan is er wel een sterk politiek argument om te bewaken dat die verworvenheden behouden blijven.

Hoe dan ook, als je hier toch wil fietsen kan het geen kwaad om hier nog een beetje vriendelijker / voorzichtiger etc te zijn dan anders, al is het maar om de roep te handhaving niet onnodig aan te wakkeren.

PS als iemand bezig is met de afspraken op dit gebied, dan wil ik daar best wel in proberen mee te denken, stuur me dan gerust een PM, ik hecht ook aan het vrij en zorgeloos kunnen fietsen :-q
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

George schreef: wo 29 mei 2019, 18:50 Ik volg dit topic niet op de voet maar de komende dagen kampeer ik in de buurt van Ermelo en ik vroeg me af of er er delen van de nieuwe route bewegwijzerd zijn en zo ja waar ik een startpunt kan vinden. GPS is helaas nog niet operationeel bij mij dus ik heb oldskool tips nodg :winkie:
Vergeet ook niet om richting Garderen te fietsen.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Vandaag de groene route gereden, is best wel een leuke route, ondanks dat ik een oaar keer moest wandelen :winkie: , maar de blauwe route die ik tegen kwam op de zwarte, is die al rond of is het inderdaad nog maar van A naar B .
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Plaats reactie