Rookie vragen over bikeparks

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

winterberg is met 15 jaar xc ervaring op een xc bike zeker te doen, de zwarte kan je beter overslaan, maar de meeste tracks zijn prima te doen. Ik ben zelf vorig jaar ook in de buurt op vakantie geweest. XC hardtail mee om een rondje in de omgeving te kunnen rijden. Maar na een dagje met de kids in de rodelbaan en klim brug etc even bij het bikepark staan kijken, en besloten dat er trails genoeg voor mij bij waren.
Dus ik, vol in de lycra, spd, racing ralphs, hardtail, lefty, geen bescherming, geen full face, lekker de flowtrails e.d. afgegaan! prima te doen als je goeie remmen hebt!

Uiteraard is het niet ideaal en zou je ook een fiets kunnen huren, maar als je er niet heen gaat om top tijden te rijden en dus wat ruimer onder de grens blijft, dan is het goed te doen en zeker de moeite waard. Met de juiste fiets ben je gewoon een stuk stabieler op die snelheden, maar als je je eigen fiets en je eigen skills goed kent, dan is het geen probleem. Ik zou alleen uitkijken voor grote jumps en gaps, daar ben ik niet zo'n fan van, maar ook buiten dat is er genoeg te doen!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Freewheeler schreef: wo 3 april 2019, 10:04 Dit is echt een ongelooflijke rookie vraag van iemand die 15 jaar aktief mountainbiked, maar ik ga hem toch stellen.
Ik kwam erachter dat ik nog nooit bikeparks heb bezocht. Gewoon geen interesse in gehad, altijd xc op conditie gereden.
Daarom wil ik er nu gaan bezoeken, ook om (misschien om die reden) meer vertrouwen te winnen. Eind april gaan we een midweek naar Winterberg en in augustus op vakantie naar Leogang.
Zijn jullie uiteindelijk in Winterberg geweest en hoe ging het? :-q
Waar woke is, is vuur
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

In tegenstelling tot wat op de 1e pagina een aantal keer genoemd is, is het wel degelijk mogelijk om in Winterberg zelf omhoog te fietsen.
Op de pagina waar de liftprijzen staat deze 1e regel:
•••• Der Eintritt und die Streckennutzung (während der ausgewiesenen Öffnungszeiten!) im Bikepark Winterberg sind kostenfrei!
Für den Auftransport mit den beiden Sesselbahnen kauft ihr euch ein Ticket in unserer Bikestation ••••
https://www.bikepark-winterberg.de/de/liftpreise.html

Het zou mij echter niet verbazen als Winterberg hierin een uitzondering is. Zo zit Hürtgenwald er bijvoorbeeld niet op te wachten dat jij met een busje, een aanhanger en wat vrienden zelf je uplift organiseert.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik kan beamen dat het goed te doen is als niet supergoede fietser! :-q

En ja je kan omhoog fietsen in Winterberg, tenminste zeker bij de '1e lift' (daar waar je weer bij het begin uitkomt als je de contitrack neemt) daar fiets je zelfs via een geasfalteerde weg omhoog. Bij de 2e die aan de andere kant vd berg omlaag gaat en waar de wat zwaardere tracks zitten heb ik zo 1,2,3 geen omhoogfiets weg gezien, maar die zal er vast ook wel zijn.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je kunt achter de lift omhoog, waar pinball uit komt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 22 mei 2019, 08:39 Je kunt achter de lift omhoog, waar pinball uit komt.
Ah ok.

Nou ik ben 2 keer omhoog gefietst/gelopen en toen vond ik de lift toch wel erg lekker :bier:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heeft iemand toevallig ervaring met dit bikepark bij Ax-les-Thermes? Is vlakbij mijn vakantiebestemming dit jaar :-)
Afgaande op wat ik op youtube kan vinden lijken de blauwe lijntjes me goed te doen voor een laaglandkneusje als ik. Val ik bij zoiets erg uit de toon met mijn trail-lite fiets (SC Tallboy 3) en dito uitrusting, of is het niet alleen maar full DH-gear dat daar in de rondte rijdt?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: ma 3 juni 2019, 15:30 Heeft iemand toevallig ervaring met dit bikepark bij Ax-les-Thermes? Is vlakbij mijn vakantiebestemming dit jaar :-)
Afgaande op wat ik op youtube kan vinden lijken de blauwe lijntjes me goed te doen voor een laaglandkneusje als ik. Val ik bij zoiets erg uit de toon met mijn trail-lite fiets (SC Tallboy 3) en dito uitrusting, of is het niet alleen maar full DH-gear dat daar in de rondte rijdt?
Je kan bij de meeste bikeparks ook een helm+bescherming huren. In Winterberg reed bijna iedereen met fullface helm en bescherming. Tenminste, ik heb niemand zonder full helm gezien.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 3 juni 2019, 16:22
38x10 schreef: ma 3 juni 2019, 15:30 Heeft iemand toevallig ervaring met dit bikepark bij Ax-les-Thermes? Is vlakbij mijn vakantiebestemming dit jaar :-)
Afgaande op wat ik op youtube kan vinden lijken de blauwe lijntjes me goed te doen voor een laaglandkneusje als ik. Val ik bij zoiets erg uit de toon met mijn trail-lite fiets (SC Tallboy 3) en dito uitrusting, of is het niet alleen maar full DH-gear dat daar in de rondte rijdt?
Je kan bij de meeste bikeparks ook een helm+bescherming huren. In Winterberg reed bijna iedereen met fullface helm en bescherming. Tenminste, ik heb niemand zonder full helm gezien.
mwoah.. ik heb ook gewoon een heel gezin (vader, moeder + 2 kids) op hardtails voorbij zien komen, in normale kleren en een normale helm. Die gingen ook wel in aangepast tempo naar beneden, maar het is maar het hoever je de grens op zoekt (en je je eigen grenzen kent)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

MVMVML schreef: ma 3 juni 2019, 16:22
38x10 schreef: ma 3 juni 2019, 15:30 Heeft iemand toevallig ervaring met dit bikepark bij Ax-les-Thermes? Is vlakbij mijn vakantiebestemming dit jaar :-)
Afgaande op wat ik op youtube kan vinden lijken de blauwe lijntjes me goed te doen voor een laaglandkneusje als ik. Val ik bij zoiets erg uit de toon met mijn trail-lite fiets (SC Tallboy 3) en dito uitrusting, of is het niet alleen maar full DH-gear dat daar in de rondte rijdt?
Je kan bij de meeste bikeparks ook een helm+bescherming huren. In Winterberg reed bijna iedereen met fullface helm en bescherming. Tenminste, ik heb niemand zonder full helm gezien.
Om mijn eigen vraag maar eens te beantwoorden: Bikepark Ax-Les-Thermes was goed te doen op de Tallboy (130 mm voor- en 110 mm achtervering), zeker in combinatie met plus-size banden. De beperking lag naar mijn gevoel in ieder geval zeker niet bij de fiets. Ik was wel zo ongeveer de enige met een trail-helmpie en -kniebeschermers als enige protectie. Bijna iedereen daar draagt full-face en body armour. Ik heb me echter geen enkel moment te weinig beschermd gevoeld. En ik was ook zeker niet de langzaamste op de berg.
Zoals verwacht waren de blauwe en groene lijntjes goed te doen, al was met name het eerste deel van de toepasselijk genaamde (blauwe) "blue chicks" afdaling voor laaglandbegrippen al best serieus (steil en bij vlagen technisch). Ik heb daar verschillende mensen zien lopen.

Rood was bij vlagen een leuke uitdaging en bij vlagen een stapje te ver voor mij (rotsachtig, steil omlaag, krappe switchbacks en soms flinke drops: en toen ging ik choken :roll: ). Zwart heb ik me niet aan gewaagd (al was die volgens de trail crew goed te doen; als ik alleen ben bouw ik toch wat veiligheidsmarge in...). Ik vond het in ieder geval supervet om te doen en ben uiteindelijk op 3 dagen gegaan (waarvan 1 dag samen met 6-jarige mini-me!)

Stravalink voor een impressie met wat foto'tjes: https://www.strava.com/activities/2618320586
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie