Mtb update?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Hoi bike fanaten,

Na een 3 tal jaren gefietst te hebben op een Cube Acid van 2016, ben ik nu op zoek naar een mtb die net even wat beter is en wat sneller aanvoelt.De Acid vond ik een prachtige fiets maar heb nooit echt het gevoel gehad dat dit de juiste bike voor me was. Ik ben niet merkgebonden en moet eerlijk zeggen dat ik de nieuwe modellen van Cube niet de juiste uitstraling vind hebben.

Ik ben een trouwe klant van de de grootste lbs van Moordrecht en zal daar dus hoogstwaarschijnlijk mijn nieuwe bike vandaan gaan halen.
Mijn budget ligt tussen de €1000 en €1200 euro. Als ik echt een superdeluxe mooie aanbieding krijg, wil ik mijn budget nog met €100 oprekken maar liever niet.

Ik rijd regelmatig op de weg, ben veel op route Zeist en Austerlitz te vinden en wil mijn horizon verbreden naar de overige routes op de Utrechtse heuvelrug
.
Momenteel gaat mijn voorkeur ligt uit naar de Trek X-caliber 9 2019. De Trek procaliber 6 van 2018 en Merida Big nine Xt edition lijkt me ook wel wat. Ik ben 1.82 lang en weeg rond de 85kg Ik ben geen voorstander van 1x12 en heb liever 2x11.

Kan iemand me van advies voorzien?

Mvg Robin
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat zijn alle drie prima fietsen. En als je daar gaat shoppen dan heb je waarschijnlijk niet heel veel meer keuze. Dus ik zou bijna zeggen: pak welke jij het mooist vindt!

Overigens heb je op de UHR absoluut geen 2x11 nodig, dat is hooguit in het buitenland een klein voordeeltje.


En als je toch geld gaat uitgeven aan verbetering: echt beter wordt het als je het budget nog een paar honderd euro weet op te rekken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Dank je voor je reactie,

Ik weet niet of je me juist begrepen hebt maar ik bedoelde natuurlijk 12go in Moordrecht. Deze heeft in deze prijsklasse juist enorm veel te koop. Neem bijvoorbeeld de Cannondale trail 2 of de Focus Whistler 6.8 (zilver). Beide fietsen lijken me ook top! Ik heb ook gekeken naar de Sensa modellen in deze prijsklasse. De prijs/kwaliteit verhouding lijkt me wel oke maar toch houd iets me tegen om een Sensa te kopen. Vraag me niet waarom.

Ik denk dat het uiteindelijk zal gaan tussen de Trek X-caliber 9 en de Merida big nine Xt edition. Wellicht komen de verkopers nog met een andere mooie bike of aanbieding.

Ik heb mezelf de gewoonte aangeleerd om tijdens lastige klimmetjes in mul zand bijvoorbeeld, snel een kleiner voorblad te kiezen. Om precies die reden ben ik niet geïnteresseerd in een 1x12 fiets. Mijn inmiddels verkochte Cube Acid had nog een 3x10 groep maar het kleinste blad heb ik letterlijk nooit gebruikt.

Nog even een afsluitende vraag. Kan iemand me vertellen waar ik de beste koop aan zou doen? De Trek X-caliber 9 2019 (of 2018), De Pro-caliber 2018 of de Big nine Xt edition( '18 of '19)? De Big nine lijkt me het best afgemonteerd en is ook het lichtste van het stel.

Gr Robin
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Op allebei een rondje rijden en voelen wat beter zit. Belangrijker dan marginaal verschil in afmontage.
Overigens kan je beter niet op een zaterdag naar 12go gaan, te druk voor gedegen aandacht van een verkoper.
En nog een tip: Vraag altijd of ze nog iets aan de prijs kunnen doen. Leg je budget bewust wat lager neer.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Giant-E schreef: zo 26 mei 2019, 08:35 Op allebei een rondje rijden en voelen wat beter zit. Belangrijker dan marginaal verschil in afmontage.
Overigens kan je beter niet op een zaterdag naar 12go gaan, te druk voor gedegen aandacht van een verkoper.
En nog een tip: Vraag altijd of ze nog iets aan de prijs kunnen doen. Leg je budget bewust wat lager neer.
+1, ik heb daar destijds een Sensa Fiori gekocht. Met een beetje moeilijk kijken en twijfelen ging er spontaan €200,- af. En zaterdag is idd een ramp, dan lijkt het wel de Ikea...
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Ik heb sinds dit jaar de 2019 x-caliber 9. Bewuste keuze na wat zoekwerk. Ik was op zoek naar een meer trail georienteerde hardtail, waar ook in nederland een beetje mee is door te rijden. De X-caliber en de Roscoe delen het frame, alleen het verschil in afmontage bepaald het verschil in geometrie tussen die twee. Ik wou zelf de optie om in de toekomst een 120 mm vork te monteren en dropper zonder de 27,5+ wielen. De x-caliber heeft de mogelijkheid om een stealth dropper te monteren.

Denk niet dat het x-caliber frame veel zwaarder is , maar ik ga er van uit dat het pro-caliber frame wel lichter is. Ben zelf echter niet gecharmeerd van dat stuk elastomeer om de demping te verbeteren. Onnodige constructie. Er zitten kleine verschillen in geometrie dus ik zou zeker eerst testrijden om te checken of de x-caliber aan je verwachting voldoet, ook ten opzicht van je cube. Ik vind hem zelf niet heel raceachtig daar heeft trek de pro-caliber op ingezet.

Afmontage van de X-caliber is wel prima alleen jammer dat er geen motion control demper in de Judy zit. De TK vind ik wat matig wat betreft compressiedemping, maar heb net het olieniveau wat aangevuld omdat dit iets te laag zat. Lijkt al verschil te maken.

Succes en try before you buy zoals de vorige poster ook al aangaf.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Giant-E schreef: zo 26 mei 2019, 08:35 Op allebei een rondje rijden en voelen wat beter zit.
Da is weinig zinnig als je weinig ervaring hebt. De fiets die het meest op je huidige lijkt zit dan het beste. Maar hoeft dat echt niet te zijn. En gezien een zithouding heel eenvoudig aan te passen is EN de fietsen zeer sterk op elkaar lijken in geometrie, hoef je dus niet proef te rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robin-S
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 00:18
Mijn mountainbike: Trek Fuel ex 5 2020

Ik kan jullie inmiddels melden dat ik de trotse eigenaar ben van een Trek X-caliber 9 (grijs).
Natuurlijk ben ik gelijk een klein stukje wezen fietsen om de remmen in te remmen en mijn eerste bevindingen waren zeer positief. Morgen maar eens het bos opzoeken om oa de vork naar mijn wens in te stellen en hopelijk mijn tijden aan te scherpen.

Thanks voor jullie feedback :-q
Plaats reactie