XT en SLX gaan naar 12 speed (M8100 en M7100)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Leuk, maar ik snap niet waarom die cassettes zo zwaar moeten zijn, no-go imo.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De 12sp XTR (10-51) cassette weegt 367gram
De 12sp X01 (10-50) cassette weegt 360gram

De 12sp XT (10-51) cassette weegt 470gram
De 12sp GX (10-50) cassette weegt 450gram

De 12sp SLX (10-51) cassette weegt 534gram
De 12sp NX (11-51) cassette weegt 615gram

Tja wat is zwaar?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rayb81 schreef: zo 2 juni 2019, 02:39 Leuk, maar ik snap niet waarom die cassettes zo zwaar moeten zijn, no-go imo.
Omdat we geen voorderailleur willen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: za 1 juni 2019, 19:14 Ik ben wel zeer benieuwd. Persoonlijk vind ik bij Sram het 'gat' tussen Eagle X01 en GX redelijk groot, vooral qua prijzen dan. Dit lijkt me een stevige opportuniteit voor een XT 12 speed. Bv mountainbikes in de prijsrange van 3000-4000€ verdienen echt wel meer dan een GX groep vind ik, maar hebben zelden tot nooit een X01. Bij de 11 speed had Sram daar de X1 groep tussen die ik prima vond voor een renner zoals ik, maar bij de Eagle hebben ze die over geslagen.
Nu zit X0 op XTR niveau en is GX een soort van tegenhanger van XT. Dat laatste omdat ze GX erg uitgebreid hebben gemaakt en het in eerste instantie ook voor OEM aangeboden werd op SLX niveau. Dat heeft de reputatie geen wonderen gedaan. Maar in de prijsklasse van die 3-4.000 euro is de groep wel geheel op zijn plaats.
corratec1 schreef: za 1 juni 2019, 19:27 Heb nu GX eagle 1x12 en ben niet echt tevreden over het schakelen,wil zsm over naar XT 1x12..was op mijn vorige bike XTR gewend en dan is GX voor mij tegengevallen.
Technisch gezien schakelt GX gewoon op niveau van X0 of XTR. Dus het gaat of om een andere voorkeur wat gevoel betreft. Of de boel stond niet goed afgesteld (wat absoluut een uitdaging is bij de Eagle groepen!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het schakelen van vrijwel elke redelijk groep heeft voor 80% met kabelloop te maken en vrij weinig met de hardware zelf.

Als de prijzen bij R2 nu al zo liggen zullen ze voor einde jaar -20% zijn van deze bedragen.
Ik vind een andere body opzich geen probleem als deze maar voor mijn Hope naafjes beschikbaar komen.

Gripshift is wel echt een pre. Mijn duimen kunnen een trigger niet meer goed aan na een paar keer schakelen, daar zit wat speling op.
Wellicht zijn de cassette uitwisselbaar een 10/45 is wel prettig in NL.

De shimano cassette hebben heel vaak een beter verloop, ook bij de road groepen.

Maak nou gewoon universele MTB en road cassette, dan kun je kiezen wat je wilt. Bij de nieuwe AXS groep is er echt niet meer zoveel verschil in de componenten ook niet de achterderrie.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

massen schreef: zo 2 juni 2019, 08:18 De 12sp XTR (10-51) cassette weegt 367gram
De 12sp X01 (10-50) cassette weegt 360gram

De 12sp XT (10-51) cassette weegt 470gram
De 12sp GX (10-50) cassette weegt 450gram

De 12sp SLX (10-51) cassette weegt 534gram
De 12sp NX (11-51) cassette weegt 615gram

Tja wat is zwaar?
Ja mijn fout, ik vergeleek het met 11 speed, XX1 rond 250 gram.
Persoonlijk voor mij geen 12sp, niet nodig.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Een nieuwe GX groep schakelt prima en dan zit deze echt wel op niveau. Maar wat duurzaamheid betreft laat de GX sporen vallen tegenover zijn duurdere broertjes. Zeker de derailleur blijkt zeer gevoelig voor slijtage/impact en dan krijg je deze met alle moeite van de wereld niet afgesteld. Ik heb er zelf ervaring mee. Pad gericht, nieuwe kabels, nieuwe pad, ... uiteindelijk nieuwe GX derailleur geïnstalleerd en deze schakelt weer perfect. En dat terwijl er visueel niets viel op te merken aan de kooi. Wel zit er redelijk wat speling op de bolt waarmee je deze monteert op het frame. En als je googlet op 'lateral play gx derailleur', dan krijg je zeer veel reacties. Op dat vlak dus toch niet zo'n hoogwaardige groep.
PaganiProductions

Wat zou het kosten om bijvoorbeeld kosten om mijn 11 speed Alma om tebouwen naar 12 speed op xt level.
Kan ik gewoon met mijn Raceface cranks doen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

12 speed ketting is dunner dan een 11 speed ketting dus ook het kettingblad zal mee moeten veranderd worden. Adviesprijzen vind je op internet ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het rare is dat de afstand tussen de tandwielen niet veranderd is, dus de ketting hoeft helemaal niet smaller te zijn (is helemaal niet smaller?). Hooguit zal de ketting zijdelings soepeler zijn omdat hij verder moet buigen.

Maar het kettingblad kan dus ook blijven zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

PaganiProductions schreef: ma 3 juni 2019, 12:59 Wat zou het kosten om bijvoorbeeld kosten om mijn 11 speed Alma om tebouwen naar 12 speed op xt level.
Kan ik gewoon met mijn Raceface cranks doen.
Meer dan ons lief is :tong

Maar waarom wil je het?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

daar kon je de klok natuurlijk op gelijk zetten dat na de XTR ook de XT en SLX in 1x12 gaan komen.

Kijken welke nieuwe fietsen nu weer met shimano worden uitgerust ipv een GX eagle groep.
Ben benieuwd naar een vergelijkende test.
Wir wollen leben!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wesleythomas schreef: ma 3 juni 2019, 16:35 daar kon je de klok natuurlijk op gelijk zetten dat na de XTR ook de XT en SLX in 1x12 gaan komen.
Maar de afgelopen 20 jaar zat Shimano in het ritme van 1 groep per jaar. Dus dit jaar was eigenlijk alleen XT aan de beurt. En SLX dus pas volgend jaar.


Shimano moest nu wel, want in het hogere segment lagen ze er vrijwel uit opeens. Ze moeten echter nog wel even doorpakken, want de achterstand op SRAM is nog steeds aan het oplopen (denk aan elektronisch schakelen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Meer dan ons lief is :~ Dit is toch het enige waar we ongegeneerd ons geld aan uit willen geven :-q

Benieuwd hoe het afstellen van de 12 speed slx/XT zich verhoud tot 11 speed slx/XT.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je volgend jaar weer heel veel 1x12 Shimano gaat tegenkomen op diverse modellen, de produktmanagers zijn daar vast al mee bezig. Momenteel SRAM GX op 3000,-/4000,- bikes.... je zult nu veel meer XT gaan zien, danwel SLX, want er valt weer wat te kiezen. Alleen maar goed, deze concurrentie, voor de eindgebruikers.

Ben nog geen direct vergelijk tegengekomen waarin alle Shimano tegen alle SRAM groepen worden afgezet, qua prijzen en gewicht. Zal wel snel komen. Dan wordt het echt overzichtelijker vergelijkbaar, nu is het nog even een heel gezoek.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie