Externe oorzaken voor ongevallen in een bikepark

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik las net dit topic en begon me af te vragen of ik me wel bewust ben van alle mogelijke (realistische) externe oorzaken van een mogelijk (dodelijk) ongeval in b.v. een bikepark (een bikepark omdat dat een gecontroleerde omgeving is).
Techniek / Skills / Inzicht laat ik bewust buiten beschouwing, omdat je dat wél onder controle kunt hebben.
Risico's zijn er natuurlijk altijd, maar het bewust zijn van die risico's helpt m.i. wel met vergroten van de veiligheid.

Misschien kunnen we er dan wel gezamelijk een topic van maken om als kennisbron te dienen, zeker als we dat ook uitbreiden met mogelijke beschermende maatregelen.

De dingen waar ik zo op kan komen zijn:

bike
- breken ketting
- verliezen wiel (hopelijk niet mogelijk met steekas :D)
- afbreken pedaal
- remproblemen
- lekke band
- losschieten stuur / stem
- breken frame
- breken zadel / zadelpen

feature / hindernis
- afbreken / losraken onderdelen van de feature
- slecht ontwerp
- in elkaar storten hindernis (slecht onderhoud)
- rotzooi (stenen etc) op de route / landing

andere bikers
- voorgaande crashers waardoor een fiets of biker op de landing / route ligt
- rondlopende bikers die niet uitkijken
- bikers die bij kruisingen mogelijk zelf de controle verliezen

wilde dieren
- plotseling overstekende dieren (hond, konijn, etc)

het weer
- droogte kan voor mul zand en dus glijden zorgen
- nat weer kan voor natte bladeren en natte stenen / hout zorgen
- sneeuw / ijs zorgen voor gladheid
- windstoten

onverwachts belemmerd zicht
- vliegje in je oog
- blaadje op je bril
- modder / zand van voorganger op je bril / in je ogen

Wat kunnen jullie nog bedenken?
Laatst gewijzigd door Mark-V op di 4 juni 2019, 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Fedmas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 18 februari 2013, 22:22
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Cube Reaction

Laatst iemand gehoord waarbij na een drop de linkercrankarm los kwam omdat deze niet goed vast zat :-).

Daarnaast: valt een beetje onder inzicht maar uitgaan van de voor jou bekende situatie maar de trailbuilders hebben iets gewijzigd. Dus je gaat uit van een table maar is een echte jump oid.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou persoonlijk de kans vele malen groter achter dat ik controle verlies door een eigen fout, dan dat er iets misgaat met de fiets. Nou weet ik uit andere topics dat jij er heilig van bent overtuigd dat als je maar graag genoeg wil je álles kan bereiken, maar daar geloof ik nog steeds weinig van. ;-)
Heb de afgelopen 25 jaar genoeg gedaan en gezien op de fiets om te vermoeden dat rider error de grootste oorzaak is van crashes en ongevallen. Of je moet het over wielrennen hebben, daar is de kans inderdaad groot dat je onderuit gaat door een medefietser, een auto of overstekende mensen/dieren.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Fedmas schreef: ma 3 juni 2019, 18:57 Laatst iemand gehoord waarbij na een drop de linkercrankarm los kwam omdat deze niet goed vast zat :-).
Je bedoelt Aaron Gwin :D
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Overmoed? Mogelijk aangewakkerd door groepsdruk?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Waarom alleen technische of omgevingsfactoren?

Gezondheid en fitness:
- Wegtrekkertje
- Hartfalen
- Vermoeidheid
- Overmatige spierbelasting.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat alles wel gezegd is met het antwoord van Suravida.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Haha nice topic!
Ok hazards to consider
Environment
Poor signage
Broken signage
Lightning strike
Cable lift failure
Falling from gondola
Oh so many more possible, even a meteor strike is possible although seriously Likelihood.

Poisonous animals
Snake bite
Spider bite
Both are actually quite possible in places like Australia. ( Almost been a victim of a king brown a couple of times)

Other humans
Sabotage of features or signs

Human performance issues
Not following signs
Not following instructions
Not understanding signs/ instructions
Wrong instructions or signs



Risk is a measure of consequence x likelihood. If your considering everything that can kill a person then your simply looking at likelihood of an event occurring.
Some of hazards I mentioned are pretty remote :)
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

There is always risk in mountain biking,
You can reduce the likelihood of not having an accident by not pushing your limits, maintaining your bike and other things like slowing down for blind corners.
But you can't control other people and what they do, like for example a muppet deciding to cycle up a DH track.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

suravida schreef: ma 3 juni 2019, 19:02 Ik zou persoonlijk de kans vele malen groter achter dat ik controle verlies door een eigen fout, dan dat er iets misgaat met de fiets. Nou weet ik uit andere topics dat jij er heilig van bent overtuigd dat als je maar graag genoeg wil je álles kan bereiken, maar daar geloof ik nog steeds weinig van. ;-)
Heb de afgelopen 25 jaar genoeg gedaan en gezien op de fiets om te vermoeden dat rider error de grootste oorzaak is van crashes en ongevallen. Of je moet het over wielrennen hebben, daar is de kans inderdaad groot dat je onderuit gaat door een medefietser, een auto of overstekende mensen/dieren.
Het gaat mij niet om geloof hier, maar puur om de zaken die je (op het eerste gezicht) niet onder controle hebt.
Jezelf overschatten, vermoeidheid, etc, etc zijn allemaal uiteraard de grootste risicofactoren, maar die zijn 100% persoonsgebonden en zelfs momentopnames, waardoor je je daar alleen maar tegen kunt beschermen door zelfkennis.
Vooralsnog gaat dat mij redelijk goed af. Eergisteren b.v. nog een run op de WIjchense berg afgebroken omdat het niet goed voelde op dat moment (ik was al 3 uur bezig geweest).

Maar, ik heb al 2x meegemaakt dat ik kracht zette voor een feature en dat mijn fiets het begaf. De eerste keer brak de ketting (kan ten tijden heel vervelend zijn) en de 2e keer brak de derailleurhouder af incl. ketting af, waarbij ook je hele gewicht ineens naar beneden en mogelijk van je pedaal schiet.
Dingen zijn aan slijtage onderhevig en op den duur begeeft het materiaal het. Zo simpel is het nou eenmaal, dus vandaar dat ik, voor mezelf en mogelijk voor anderen, graag een opsomming voor heb, zodat ik niet mogelijk iets over het hoofd zie....

@Saltire, nice! But most of them, luckily, not very realistic here. Yesterday I saw a video of a DH-rider who encountered a black bear on the trail of Whistler Bikepark.
That too can be quite f*cked up :D
And risks, yes I know... but knowledge of risks is much better then ignorance ;)
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

:)
It's a fun subject Mark,
It's worth considering that many accidents have several casual factors which combine to lead to a fatality. For example. A biker downhilling a bit too fast for his ability at sunset with the sun low, not wearing sunglasses, is fatigued, who hits a rock he didn't see. He isn't wearing a helmet with good protection ( cheap Chinese knock-off) and lands on a jagged rock at the side of the track, that was meant to be cleared by track maintenance crew after their morning work.
There are actually many root causes in this scenario, any of which may have either prevented the crash or reduced the consequence of the crash if they were not an issue.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Gebroken frame (been there)
Gebroken stuur
Gebroken stuurpen
Gebroken vork
Gebroken zadel
Gebroken zadelpen
Van je wiel een taco maken....

Ik geloof dat ik voortaan maar thuis blij
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Waarom specifiek een bikepark? Er gebeuren ook zat ongelukken op de normale vaste NL routes. En en omdat 95% van de NL mtb rijders 95% van de tijd op vaste routes rijden lijkt het me veel zinvoller om een doelloze lijst van mogelijk falende fiets onderdelen speciaal voor vaste routes te maken.
Toch? :-q
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Yesterday I saw a video of a DH-rider who encountered a black bear on the trail of Whistler Bikepark.
That too can be quite f*cked up :D
And risks, yes I know... but knowledge of risks is much better then ignorance ;)
Yeah animals I think are a risk that is probably higher than most people think :), I can count on two hands now the times I've narrowly avoided collisions with deer in Scotland and kangaroos in Australia as they fly across my path. I'm guessing a bear will stop to take a bite though!

Anyone have any wild boar experiences here?
I've heard of dogs getting badly injured by them. Never come across one personally though.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gezien in mijn fietsgroepje: harde windstoot met zijwind op een jumpline.
Fiets waait onder de persoon weg en donderde achter de keurig achter de tafel 3m naar beneden op zijn zij.

Bij mij is het op mijn bek gaan veel simpeler: human error :oops:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie