Trainen voor 100 kilometer

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou, als je "maar" 40 km kan maken zonder dat je klachten krijgt, eerst eens kijken of er wellicht iets aan die klachten te doen is?

Met 36 jaar zou je normaal gesproken geen rugklachten horen te hebben na "maar" 40 km met 18/20 gemiddeld.

Kan je over de klachten misschien meer vertellen?
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Bowiex schreef: ma 3 juni 2019, 13:25 Ik zou, als je "maar" 40 km kan maken zonder dat je klachten krijgt, eerst eens kijken of er wellicht iets aan die klachten te doen is?

Met 36 jaar zou je normaal gesproken geen rugklachten horen te hebben na "maar" 40 km met 18/20 gemiddeld.

Kan je over de klachten misschien meer vertellen?
De rugklachten hebben niets te maken met fietsen opzich, de man met de hamer kwam langs omdat mijn conditie gewoon niet goed genoeg is en ik beter moet opletten qua eten en drinken onderweg.;)

Ik heb een fiks lengteverschil tussen mijn linker en rechter been, wat veel te laat vastgesteld is (moeder met kronkel in haar hoofd die doktoren flink wist te beïnvloeden waardoor ik behandeld ben voor dingen die er niet waren en daardoor de daadwerkelijke oorzaak is blijven liggen), hierdoor is mijn rug vergroeid, mijn houding is dus nooit goed en mijn knieën zijn ombeurten overbelast geweest tot ik beter leerde omgaan met het lengteverschil dankzij een geweldige fysiotherapeut.
Fietsen is de enige sport die ik kan doen zonder dat ik dagenlang kreupel ben, maar fietsen op de weg beleef ik weinig lol aan, zeker niet op de verstandige papafiets.
Nu ik weer een MTB heb, ben ik weer meer aan het bewegen en kan ik dus serieuzer aan mijn conditie gaan werken dan eerder. Vandaar dit topic, de conditie moet omhoog en ik zoek tips met betrekking tot eten en drinken onderweg om zo geen tekorten op te bouwen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fiets aanpassen, een lange en een korte/kortere crank?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

2 verschillende lengtes crank wordt afgeraden heb ik ooit ergens gelezen.
Beter is om het beenlengte verschil aan te pakken dmv zooltjes via iemand die er verstand van heeft.
Tevens kijken of het bekken recht valt te zetten.

Qua conditie is het gewoon lekker trappen en voldoende proviand meenemen.
En het belangrijkste: er van te genieten
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 juni 2019, 19:50 Fiets aanpassen, een lange en een korte/kortere crank?
Ik heb er met fietsen dus juist nauwelijks last van. Mijn houding is verkeerd, maar alleen met lopen. Op een MTB zit je in een vrij extreme positie waarbijje rug in een rechte positie gedwongen wordt. Dit helpt mij enorm. Sinds ik weer op de mtb zit heb ik weinig last van mijn rug meer, dus bonus!
Rayb81 schreef: ma 3 juni 2019, 20:07 2 verschillende lengtes crank wordt afgeraden heb ik ooit ergens gelezen.
Beter is om het beenlengte verschil aan te pakken dmv zooltjes via iemand die er verstand van heeft.
Tevens kijken of het bekken recht valt te zetten.

Qua conditie is het gewoon lekker trappen en voldoende proviand meenemen.
En het belangrijkste: er van te genieten
Bekken rechtzetten is naar gekeken. Omdat het al zo vergroeid is, is de kans groot dat er een dubbele vergroeiing op een andere wervel komt, waardoor er een dikke kans is dat mijn onderrug in zijn geheel stijf blijft. Daar zit ik niet op te wachten!
Zooltjes heb ik geprobeerd, maar om bovenstaande was dat geen succes. Ik heb anders leren lopen waardoor er goed meeom te gaan is, en zoals gezegd op de fiets is het geen probleem.

Het genieten zit helemaal goed, maar inderdaad meer kilometers maken en meer proviand mee!
Gebruikersavatar
bjlevi
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 5 februari 2018, 14:28
Mijn mountainbike: Commencal META TR + Canyon Exceed

Benji83; heb je de 100km tocht inmiddels al gereden?
Trek Superfly 6 - 2015
Commencal META TR - 2021
Canyon Exceed CF 6 - 2021
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

bjlevi schreef: di 7 januari 2020, 16:12 Benji83; heb je de 100km tocht inmiddels al gereden?
Is waarschijnlijk nog onderweg :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Laatst actief: ma 6 januari 2020, 22:10

Dan doet hij er wel lang over. :-D
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

In Twente kan je genoeg hoogtemeters maken. Via Enschede noord lus- Lonneker-Tankenberg - Lutte-Lutterzand heb je toch snel 400 hm. Voor de extra km’s Kan je door naar Bad Bentheim. Dit rondje rij ik nog al eens, heb hé zo tussen de 80 en 100km 👍
Met Bad Bentheim er bij pak je zo een 200 hm er bij. Genoeg keuze lijkt mij toch zo.
Zorg er voor dat je wat extra eten en drinken
meeneemt voor onderweg. Op de terugweg kan je in Gildenhuis bij de bakker voor een paar euro’s koffie en gebak halen, heb je direct een pauze 👍
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik ben een tijdje weinig actief geweest wegens ziekbed eb overlijden van mijn schoonvader. Hierdoor is het fietsen ook op een laag pitje gekomen.
Het weekend dat de 100km in de planning stond kwam hij in het ziekenhuis.
Inmiddels weer aan het trainen, en een nieuwe fiets onderweg die het allemaal wat makkelijker moet gaan maken.
Conditie gaat met sprongen vooruit door 2 keer per week sportschool wat ook flink in gewicht begint te schelen. Ik denk dat dit met de nieuwe 29er met wat groter frame me wel 100km gaat helpen fietsen
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gecondoleerd met overlijden van je schoonvader. Goed dat je het weer op heb gepakt :-q
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Jurriaan schreef: zo 1 maart 2020, 16:50 Gecondoleerd met overlijden van je schoonvader. Goed dat je het weer op heb gepakt :-q
Thanks.
Ik ben niet gestopt hoor, maar de familie ging even voor persoonlijke uitjes.
Gebruikersavatar
SjeikM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 maart 2020, 21:36
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6

Ha Benji,
Wat ik nog zou willen toevoegen aan bovenstaande is dat variatie in training ook helpt om beter te worden. Simpel gezegd, drie keer per weel, hetzelfde rondje en dan zo hard mogelijk, is (gek genoeg) niet de manier om zo snel mogelijk beter te worden. Behoorlijk complexe materie, maar online is veel te vinden (trainingsschema's). In het kort komt het erop neer dat er verschillende soorten training zijn (cadans, duur, snelheid) en een combinatie hiervan werkt het beste (als je z.s.m. wilt verbeteren). Succes!
MTB Marathons: Start, Fiets, Finish
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je een hartslagmeter, of een fietscomputer / gps die hartslag (en evt.vermogen) registreert?
Ga dan op zoek naar trainingsschema's.

If not, dan zou ik die aanschaffen.
Polar heeft goede trainingsschema's.
Net wat Sjeik zegt, 3x per week hard fietsen is niet optimaal.
Als je een Pilar v650 koopt, dan heb je ook nog een goede fiets gps die je veel gemak oplevert in onbekende gebieden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je moet eerst de afstand aankunnen en dus op duurvermogen trainen.
Daarna wil je de afstand sneller afleggen en dus op intensiteit trainen
Daarna wil je er meer kracht ingooien en er volle bak invliegen en dus op kracht gaan trainen.

Een andere volgorde is er niet en er is geen short cut
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie