Externe oorzaken voor ongevallen in een bikepark

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

There will always be risk in everything people do. Mountain biking is higher than most. But for me personally I think it's safer than cycling on the road with cars and factors I'm not able to control.

One thing I do notice is allot of the so called MTB trails in the Netherlands have wide straight downhills. Boring, poorly designed and damn dangerous. Novices tend to go way too fast for their abilities down them. Combine this with anything unexpected and a big crash is likely.
Flow single track trails actually keep the speed of novices down and get them concentrating on skill development. I think there is a big problem with most MTB trails in place and being designed in the Netherlands personally.
St Pieter's is one of the local exceptions to this statement.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Let's open that can of worms...

But please, show me those wide straight downhills. Can't seem to find any downhill stretches whatsoever :lol: . On a more serious note, I think you're generalizing a bit too much here? You're giving one exception to your statement, fair enough, but can you give an example of a trail that is outright dangerous, then? Might not be the right topic though.

I'm with you on skill development though, can't have enough of that.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Saltire schreef: wo 5 juni 2019, 08:40
One thing I do notice is allot of the so called MTB trails in the Netherlands have wide straight downhills. Boring, poorly designed and damn dangerous. Novices tend to go way too fast for their abilities down them. Combine this with anything unexpected and a big crash is likely.
Kapitein Iglo schreef: wo 5 juni 2019, 08:57
You're giving one exception to your statement, fair enough, but can you give an example of a trail that is outright dangerous, then?
Saltire heeft wel een punt ja.
Posbank route heeft paar afdalingen die snel, recht en tricky kunnen zijn voor een beginner.
Oude Amerongen route stond zelfs een waarschuwings bord bij de snelle lange afdaling richting sportveld (die nu een klim is).
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Zo te lezen woont Saltire in ZL en doelt waarschijnlijk op een aantal van de vaste routes daar.
En inderdaad zitten daar een flink aantal saaie "Gaaaap…" afdalingen in waar je bijna in slaap valt onderweg. En dat is natuurlijk levensgevaarlijk. In slaap vallen achter het stuur van je bike omdat je vergeet om te remmen.

Maar over alle factoren van vaste route, gps tracks rijden of bikeparken kun je een ding zeggen.
Ze zijn er nu eenmaal. Of het nu de rijder is of externe factoren, je zult door schade en schande wijs moeten worden wat jij kunt en wat je er aan moet veranderen. En wil je niet extremer rijden. Geen probleem, dan zoek je de grens niet op maar blijf je een klein beetje daaronder.
En dan nog kunnen er dingen gebeuren. Onoplettendheid of een wespensteek net onder je helm (in een afdaling geen pretje, geloof me, de stuiken hebben me op dat moment goed opgevangen) zijn dingen die nu eenmaal gebeuren.

En heb je op dat moment een engeltje op je schouder dan kom je er vanaf met een kneuzing of schaafwond. Heeft het engeltje besloten om koffiepauze te nemen dan tsja...
Ik heb in al mijn bikejaren heel wat rare escapades gezien (wat goed is afgelopen), en geloof me, de engeltjes hebben het vaak druk gehad.
En ook mindere dingen uiteraard, en dan is een ziekenwagen midden in het bos niet heul handig.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
PaganiProductions

ik denk gewoon bij jumps je inschatting vermogen het grootste probleem en dan word het al snel minimaal ziekenhuis of erger.
En weten wat je wil en niet aankan op de fiets.
De goede houding is ook erg belangrijk die fout maken veel mensen ook bijg gekkere dingen word dit allemaal erg belangrijk anders gaat het fout.
Eeffe een voorbeeldje van Evel Knievel misschien ook voor ons bikers wel relevant zeker qua landing daar kan veel mee fout gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=XkbD4P6pTFA
Plaats reactie