Wat komt er allemaal bij een mtb wedstrijd Organiseren

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
PaganiProductions

Wie er heeft er ervaring met een mtb wedstrijd op poten zetten.
ik heb namelijk een idee.
Gebruikersavatar
pschreur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 10 februari 2015, 14:58
Mijn mountainbike: 2021 Specialized Epic Expert

Wedstrijd aanvraag KNWU/UCI
Locatie
Vergunningen (gemeente/grondeigenaren)
Parkoers
Vrijwilligers
Catering (vrijwilligers/bezoekers)
EHBO (afhankelijk van soort wedstrijd extra eisen)
Voor inschrijving deelnemers
Informatie voor de deelnemers (website/social media)
Communicatie Apparatuur
Dranghekken
Mobiele toiletten (indien niets voorhanden)
Parkeer gelegenheid
Tijdregistratie

In grote lijnen wat er bij komt kijken. Elk wedstijd type heeft weer eigen eisen. Een en ander is weer in kleinere onderdelen te splitsen en waarschijnlijk ben ik nog dingen vergeten.

Ga gewoon eens bij een wedstrijd kijken. Bijvoorbeeld een van de 3Nations en je wordt een stuk wijzer.
Laatst gewijzigd door pschreur op do 6 juni 2019, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick Schreur
Mountainbike Vereniging Bar End Apeldoorn
https://www.bar-end.nl
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Verzekeringen niet te vergeten.
PaganiProductions

Veel eisen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Tja, je kan het zo ingewikkeld maken als je zelf wil.

Je kan ook met tien vrienden afspreken op een startpunt een voor afgestemde route rijden en de eerste die aankomt heeft gewonnen.
Gebruikersavatar
pschreur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 10 februari 2015, 14:58
Mijn mountainbike: 2021 Specialized Epic Expert

Prijzen was ik nog vergeten.
Patrick Schreur
Mountainbike Vereniging Bar End Apeldoorn
https://www.bar-end.nl
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

pschreur schreef: wo 5 juni 2019, 19:06

Ga gewoon eens bij een wedstrijd kijken. Bijvoorbeeld een van de 3Nations en je wordt een stuk wijzer.
Nog een stap verder: Bied je aan als vrijwilliger bij een bestaande wedstrijd met de mededeling dat meer over de organisatie wil weten (om te voorkomen dat je op de oversteek strand)
PaganiProductions

KarinMTB schreef: wo 5 juni 2019, 21:06
pschreur schreef: wo 5 juni 2019, 19:06

Ga gewoon eens bij een wedstrijd kijken. Bijvoorbeeld een van de 3Nations en je wordt een stuk wijzer.
Nog een stap verder: Bied je aan als vrijwilliger bij een bestaande wedstrijd met de mededeling dat meer over de organisatie wil weten (om te voorkomen dat je op de oversteek strand)
We hebben in de omgeving Roermond al 2 wieler wegrace wedstrijd hier in Roermond.
En het idee van een mtb wedstrijd is eens naar voren gebracht op hun facebook pagina.
Wil er eigenlijk een eenvoudige wedstrijd van maken zonder over prive terreinen te rijden en zo.
Gewoon een route maken en gas erop.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan hoef je qua organisatie niet alles opnieuw uit vinden maar aansluiten bij de organisatie van die wegrace en onder hun vlag een mtb wedstrijd organiseren. Dan kun jij je richten op parcours, afzetting en reclame.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
pschreur
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 10 februari 2015, 14:58
Mijn mountainbike: 2021 Specialized Epic Expert

Ook voor het organiseren van wedstrijden op niet prive terreinen zul je hoogstwaarschijnlijk afspraken moeten maken met de landeigenaren of beheerders zoals staatsbosbeheer enz. Daarnaast heb je bij de meeste Gemeenten een evenementen vergunning nodig. Zomaar even een wedstrijdje organiseren is vaak lastiger dan men denkt en mijn inziens niet verstandig. Als organisatie moet je verzekerd zijn voor calamiteiten. Als je bijvoorbeeld een wedstrijd onder de vlag van de KNWU organiseert, dan wordt hij op de Kalender opgenomen, heb je Jury en tijdmeting. Daarnaast ben je verzekerd.

Zoals eerder aangegeven ga eens kijken bij een wedstrijd of meld je inderdaad als vrijwilliger aan. Dan krijg je al snel een beeld.

Bij Bar End hebben wij 6 en 7 juli de Landelijke Jeugd Competitie, Open Apeldoorns Mountainbike Kampioenschap en de 3Nations Cup. Je bent van harte uitgenodigd om als vrijwilliger mee te lopen.

Aangezien ik die zelf met een aantal anderen organiseer kan ik je dan wel wat meer laten zien en vertellen.
Patrick Schreur
Mountainbike Vereniging Bar End Apeldoorn
https://www.bar-end.nl
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wees nou slim Pagani en ga in op de aanbieding van Pscheur.
Dan ben je naw. na een dagje meelopen bij een dergelijk evenement gelijk genezen.

Vele 10-tallen vrijwilligers zijn nodig om belangeloos een dag voor jou (het evenment) te werken.
Als ik kijk naar de animo voor de rides die je organiseert schat ik zo in dat het voor jou lastig is om vrijwilligers te werven.
Uit eigen ervaring kan ik je melden dat iedereen graag meedoet maar meewerken is een heel ander verhaal.

Ik ben afgelopen jaar bij de NK in Apeldoorn geweest en dat zag er zeer goed uit allemaal! :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een bestaand evenement continueren is al een enorme klus waarbij alle betrokkenen weten wat er aan de hand is.
Een nieuw evenement opzetten is nog veel lastiger.

Ik heb meerdere keren als verkeersregelaar gewerkt bij de Muur van Wageningen omdat een vriend van me de hoofdorganisator is. Via de zijlijn krijg je dan mee waar de organisatie allemaal mee te kampen heeft, het is bijzonder dat het dan elk jaar weer lukt.
Zelfs met verplichte hulp van de wielrenclubs uit Wageningen en Ede is vrijwilligers vinden een opgaaf. En dan krijg je het verplichte masseren van Gemeente en betrokken landeigenaren er nog bij.

Advies hierboven is heel goed, ga meerdere keren meehelpen en kijk dan of het organiseren voor jou geschikt is en of je dat wel leuk vindt. Alle tijd die in organiseren gaat zitten, kun je namelijk niet fietsen!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

PaganiProductions schreef: wo 5 juni 2019, 17:48 Wie er heeft er ervaring met een mtb wedstrijd op poten zetten.
ik heb namelijk een idee.
Al het genoemde,..maar vergeet niet deelnemers!!! De marketing is super belangrijk. Er is enorm veel aanbod, elke week weer. Je hebt wedstrijden die binnen 20 minuten vol zitten en wedstrijden waar geen hond op af komt. Vraag is waarom! Parcours, opzet, datum spelen daarbij zeker een rol, maar ook ervaring, netwerk zijn belangrijk. Gezien het enorme aanbod zou ik nu niet zo snel iets nieuw organiseren, zeker als ik hoor dat de ervaring al ontbreekt. Zou in dat geval eerder denken aan aansluiten bij een bestand event en dat versterken /verbeteren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel heel veel, en dan nog meer dan je dacht of dat je hier leest...
Goeie tip van Schepp :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bowiex schreef: do 6 juni 2019, 12:24 Dan ben je naw. na een dagje meelopen bij een dergelijk evenement gelijk genezen.
Waarschijnlijk is hij na het lezen van de 2e post al genezen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie