Ghost Kato 7, recht of tapered?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 juni 2019, 21:49 TS zegt dat het om een rechte vorkbuis gaat.
Ik ga er van uit dat hij het verschil kent tussen recht en tapered, en foto 2 dus een vertekend beeld geeft.

Het frame kan zo te zien wel tapered aan, dus nieuwe vork en nieuwe lagers.
(Niks mis met losse kogeltjes, maar de afdichting is meestal ruk, waardoor het op een mtb snel fout gaat. En het past straks toch niet meer)
Sorry, TS zegt het, dus het is zo. Mijn fout :bier:
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 juni 2019, 21:49 TS zegt dat het om een rechte vorkbuis gaat.
Ik ga er van uit dat hij het verschil kent tussen recht en tapered, en foto 2 dus een vertekend beeld geeft.

Het frame kan zo te zien wel tapered aan, dus nieuwe vork en nieuwe lagers.
(Niks mis met losse kogeltjes, maar de afdichting is meestal ruk, waardoor het op een mtb snel fout gaat. En het past straks toch niet meer)
Het gaat om een rechte buis, dat is zeker.

En na wat speurwerk uitgekomen bij geometrygeeks.bike en bij een kato 7 gaat het om een headset met de maten ZS44/ZS56. Heb nu alle benodigde info.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Tapered headset dus... :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Buitenkant wel, binnenkant niet, er zit nu een headset in een verloopje dus :bier:
Bonanza schreef: zo 9 juni 2019, 22:27 Sorry, TS zegt het, dus het is zo. Mijn fout :bier:
Precies

Nu weer lief zijn voor elkaar, of gaan we doen wie het verste kan plassen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Resumé,

TS wil vork vervangen, vind een headset geschikt voor het frame en kan dus op zoek naer tapered vork als upgrade :-q

Iedereen blij :kiss:
J_de_mtber
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 7 maart 2013, 19:51

Ik heb hetzelfde model fiets, bij mij past er een tapered vork in met originele lagers en balhoofd.

Lagers met oude vork:
Afbeelding

"Nieuwe" vork, waar wat ringetjes zijn meegenomen van de oude fiets om beter aan te sluiten op te lagers.
Afbeelding
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat ringetjes? Je bedoelt de crown race? Dat is niet om beter aan te sluiten op de lagers maar om uberhaubt aan te sluiten op de lagers. Dat plaatst de rest van je post in het juiste perspectief.

Zo te zien had jouw oude vork wel een tapered buis.
Waar woke is, is vuur
J_de_mtber
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 7 maart 2013, 19:51

Crown race was de juiste benaming ja :-q

De vork die origineel in de fiets zat was een non tapered 1 1/8. Zie de rechte bovenbuis in de eerste foto.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe heb je een 1-1/8” crown race op een tapered vork gekregen? En gebruik alsjeblieft wat vers vet als je het weer in elkaar zet.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hij heeft een gebruikte tapered voorvork met de daar bij behorende crown race overgezet in de kato met de eigen kato lagers laten zitten :-q
En idd beiden kato's die headsets schoon maken op nieuw in vetten en monteren zeg :oops: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
J_de_mtber
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 7 maart 2013, 19:51

Oli4k schreef: zo 15 september 2019, 23:34 En gebruik alsjeblieft wat vers vet als je het weer in elkaar zet.
Mario070 schreef: zo 15 september 2019, 23:44 En idd beiden kato's die headsets schoon maken op nieuw in vetten en monteren zeg :oops: :lol: :-q
Ik schrok er ook al van, de fiets is namelijk nog geen 500km gebruikt bij voornamelijk droog weer. Nu is het iig weer mooi schoon 8)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er zit inderdaad een adapter op je 1 1/8 vork om hem in een 1.5 headset te steken zo te zien. Als dat voor TS ook geldt kan hij waarschijnlijk hetzelfde doen. Ik weet alleen niet zeker of die crown race echt de juiste afsluiting voor die bearing is.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie