Nieuwe XC fiets of

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Lars TB schreef: vr 7 juni 2019, 12:29 Val sowieso eens binnen bij een dealer om de hoek. Vaak kun je een leuke korting krijgen waarmee de prijs/kwaliteit verhouding aardig in de buurt komt van een internetbike!
Dat ga ik zeker doen. Hoewel de Canyon's er goed uitzien vindt ik het toch veel geld om uit te geven aan iets wat je niet eerst in je handen hebt gehad en getest. Momenteel lichte voorkeur voor de Chisel, maar de Trek's zijn nog niet afgeschreven. Binnenkort maar eens kijken of de lokale dealers deze modellen hebben staan. Ik zal ook mijn huidige fiets eens wegen om een vergelijk te hebben. Iemand een idee wat de Chisel Export 2019 weegt.?Kan hiervan niets vinden.

Ik heb begrepen dat Specialized eigenlijk geen kortingen geeft terwijl dit bij Trek wel bespreekbaar is. Iemand een idee of dealers open staan voor de inruil van een in goede staat verkerende fiets zoals de mijne en wat die zoal op zou kunnen brengen bij inruil of verkoop op het forum of marktplaats? Fiest is goed onderhouden maar heeft natuurlijk wel gebruikssporen.
Gewoon blijven trappen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fniels schreef: za 8 juni 2019, 19:43 Ik heb begrepen dat Specialized eigenlijk geen kortingen geeft terwijl dit bij Trek wel bespreekbaar is. Iemand een idee of dealers open staan voor de inruil van een in goede staat verkerende fiets zoals de mijne en wat die zoal op zou kunnen brengen bij inruil of verkoop op het forum of marktplaats? Fiest is goed onderhouden maar heeft natuurlijk wel gebruikssporen.
Bij de Specialized dealer is best over korting te praten.

Inruil ligt een beetje aan de dealer. Veel zien er niets in en geven maar weinig voor je oude fiets. En anderen weten dat het goede handel kan zijn en daar krijg je een nette prijs. Zelf verkopen levert vaak het meeste op. En dan krijg je bij de dealer ook nog eens korting, dan heb je extra 'winst'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

fniels schreef: za 8 juni 2019, 19:43
Lars TB schreef: vr 7 juni 2019, 12:29 Val sowieso eens binnen bij een dealer om de hoek. Vaak kun je een leuke korting krijgen waarmee de prijs/kwaliteit verhouding aardig in de buurt komt van een internetbike!
Dat ga ik zeker doen. Hoewel de Canyon's er goed uitzien vindt ik het toch veel geld om uit te geven aan iets wat je niet eerst in je handen hebt gehad en getest. Momenteel lichte voorkeur voor de Chisel, maar de Trek's zijn nog niet afgeschreven. Binnenkort maar eens kijken of de lokale dealers deze modellen hebben staan. Ik zal ook mijn huidige fiets eens wegen om een vergelijk te hebben. Iemand een idee wat de Chisel Export 2019 weegt.?Kan hiervan niets vinden.

Ik heb begrepen dat Specialized eigenlijk geen kortingen geeft terwijl dit bij Trek wel bespreekbaar is. Iemand een idee of dealers open staan voor de inruil van een in goede staat verkerende fiets zoals de mijne en wat die zoal op zou kunnen brengen bij inruil of verkoop op het forum of marktplaats? Fiest is goed onderhouden maar heeft natuurlijk wel gebruikssporen.
Mijn Specialized dealer werkt niet met korting, of in ieder geval niet op de prijs van de fiets. maar je krijgt 8% van je aankoopbedrag als budget voor evt. bidonhouders / pedalen / etc.

Mocht het nou niet opgaan aan deze accesoires of je hebt er geen nodig blijft het bedrag staan voor je service beurten of andere aankopen die je doet bij hem.

Op zich een goed systeem, en inruil is bij hem ook altijd mogelijk.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Da's wat mij betreft geen korting maar koppelverkoop. Je wordt gedwongen om je "korting" bij hem te besteden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mtb1988 schreef: zo 9 juni 2019, 18:39 Op zich een goed systeem,
Zeer zeker geen goed systeem (ja voor de verkoper). Op deze manier verplicht de verkoper je om meer bij hem af te nemen.
Grensgeval mededingingswet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

massen schreef: ma 10 juni 2019, 09:31
Mtb1988 schreef: zo 9 juni 2019, 18:39 Op zich een goed systeem,
Zeer zeker geen goed systeem (ja voor de verkoper). Op deze manier verplicht de verkoper je om meer bij hem af te nemen.
Grensgeval mededingingswet.
:o waarom niet ?, niet iedereen is handig genoeg om bv een onderhoudsbeurt cq controle beurt te doen , en afname van accessoire's is niet verplicht ....Kan wel net een beetje extra service te zijn voor een onderhoudsbeurt ..., Maarja vindt wel dat de trend hier is om gelijk een LBS negatief te beoordelen.....

:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

massen schreef: ma 10 juni 2019, 09:31
Mtb1988 schreef: zo 9 juni 2019, 18:39 Op zich een goed systeem,
Zeer zeker geen goed systeem (ja voor de verkoper). Op deze manier verplicht de verkoper je om meer bij hem af te nemen.
Grensgeval mededingingswet.
Gelul. Niemand dwingt je om alleen je spullen bij die verkoper te kopen. En anders moet je inderdaad maar online bij de laagste aanbieder kopen, zonder gratis servicebeurten, bikefit en iemand die een paar uur de tijd neemt om samen met jou een fiets uit te kiezen/samen te stellen. Onder de LBSen zitten ongetwijfeld een heleboel kneuzen, maar de moderne consument is wel erg mondig en slim. Heb na 3 jaar parttime in fietsenwinkels genoeg verhalen over schofterige "dubbeltje op de eerste rij" klanten om een boek vol te schrijven. Mensen die meerdere keren in de winkel zich uitgebreid laten voorlichten, weekenden fietsen mogen testen, bikefit erbij krijgen en dan 2 weken later langskomen met hun bij de concurrent gekochte fiets, want daar was hij 50,- goedkoper. Of wij hem wel even kosteloos op de goede maat willen zetten.....En als je dan aangeeft dat je dat niet gaat doen en dat je het geen nette streek vindt kan je nog een slechte review online krijgen ook.

Maar inderdaad schijnt de teneur hier de laatste tijd te zijn dat LBSen allemaal afzetters zijn, terwijl in mijn ervaring de LBSen die ik ken zich vooral voor te weinig geld in het zweet werken. (om nog maar te zwijgen over bedrijven als Shimano die hun spullen in Dld zoveel goedkoper aanbieden dat je in NL geen enkele marge overhoudt als je daarop moet concurreren)

(Overigens zijn er gelukkig ook nog genoeg mensen die het de LBS wel gunnen, het is niet allemaal ellende. :-q )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik heb simpelweg aangegeven hoe mijn LBS omgaat met het woord korting.

Als starter kan die 8% handig zijn, heb je alles al en doe je AL het onderhoud zelf, is het misschien niet een handig systeem.
Neemt niet weg dat ik het in mijn situatie een goede optie vond om voor te kiezen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, precies dat.
Als starter heb je een stapel accessoires en kleding nodig, en ook de eerste servicebeurten laat je graag uitvoeren. Dan werkt het systeem probleemloos.
Verder kost een starters bike vaak niet meer dan €1000, dus dan is de "korting" snel verzilverd.
Maar wanneer je als gevorderde mtb'er een Speci koopt van >€3000, dan is het best lullig dat je je kledingkast opnieuw moet vullen om je "korting" te verzilveren. Of reserve onderdelen moet kopen voor het dubbele van wat ze op de Duitse websites kosten (dat laatste is niet de schuld vd LBS, maar het is wel een feit)
Ik vind dit geen grensgeval, maar duidelijk over de grens.
Accessoires en servicebeurten die ik niet nodig heb zijn GEEN korting maar koppelverkoop.

Suravida heeft best een punt, maar dat heeft volgens mij niets te maken met de vorm waarin je de korting krijgt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

fniels schreef: za 8 juni 2019, 19:43
Chisel Export 2019 weegt.?Kan hiervan niets vinden.
Mijn Chisel in maat XL incl klik pedalen / 2x bidonhouders + tooltje met standaard wielen zat rond de 11,6 kg.
Nog niet echt gewogen wat hij weegt met de nieuwe wielen die er nu onder zitten.

op het 2018 model zat de zwaardere NX 11 speed cassette, dus ik verwacht niet dat een 2019 model zoveel zwaarder zal zijn.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Vandaag m'n Trek 8500 gewogen. 11,2 kg met de 27,5" wielen, 1 bidon houder en XT klikpedalen. Had eigenlijk verwacht dat de overgang naar een nieuwe fiets, ondanks de 29" wielen, ook een lichtere fiets zou betekenen, maar die winst lijkt er dus nagenoeg niet. Alleen de overgang naar een Carbon model met carbon wielen heeft wat dat betreft echt zin.
Gewoon blijven trappen...
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

fniels schreef: ma 10 juni 2019, 19:34 Vandaag m'n Trek 8500 gewogen. 11,2 kg met de 27,5" wielen, 1 bidon houder en XT klikpedalen. Had eigenlijk verwacht dat de overgang naar een nieuwe fiets, ondanks de 29" wielen, ook een lichtere fiets zou betekenen, maar die winst lijkt er dus nagenoeg niet. Alleen de overgang naar een Carbon model met carbon wielen heeft wat dat betreft echt zin.
Zelfs een volledig carbon fiets, met carbon wielen en de bijbehorende prijs (dan mag je budget wel richting de 4,500 - 5000 euro) betekent dat de fiets tussen de 10 en 11 kg zit.
Wat voor maat fiets rij je nu?


Gewicht zegt lang niet alles, de nieuwe geometrie / rijcomfort / mogelijkheden met de fiets zijn vele malen groter dan het getal gewicht.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Mtb1988 schreef: ma 10 juni 2019, 20:15
fniels schreef: ma 10 juni 2019, 19:34 Vandaag m'n Trek 8500 gewogen. 11,2 kg met de 27,5" wielen, 1 bidon houder en XT klikpedalen. Had eigenlijk verwacht dat de overgang naar een nieuwe fiets, ondanks de 29" wielen, ook een lichtere fiets zou betekenen, maar die winst lijkt er dus nagenoeg niet. Alleen de overgang naar een Carbon model met carbon wielen heeft wat dat betreft echt zin.
Zelfs een volledig carbon fiets, met carbon wielen en de bijbehorende prijs (dan mag je budget wel richting de 4,500 - 5000 euro) betekent dat de fiets tussen de 10 en 11 kg zit.
Wat voor maat fiets rij je nu?

Rijd nu een M. 18,5.
Gewoon blijven trappen...
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Sorry, was dit topic helemaal vergeten :oops:

Maatje M zou wel meer richting je huidige fiets gaan.
Gewicht zegt niet alles, en kijk vooral wat grotere wielen en grotere frames doen voor het gewicht van de fiets tegenover een 26 inch bike.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Op de site van 12gobiking staan de nieuwe Trek Procaliber modellen welke op de Trek site nog niet staan.

https://www.12gobiking.nl/trek-procalib ... 020-106823
Verschil met de 9.7 lijkt te zitten in XG casette in plaats van de NX op het 2019 model. Prijs is onveranderd!
Daarnaast lijken de 9.8 en 9.9 komen te vervallen.

De laatste tijd ook eens gekeken naar Orbea modellen. Lijken goede fietsen voor een ok prijs. Iemand ervaring met een Alma M25?
https://www.bikester.nl/orbea-alma-m25- ... 56156.html

Helaas lijkt het moeilijker een dealer te vinden die deze modellen heeft staan.
Gewoon blijven trappen...
Plaats reactie