Remmen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Welke grootte schijven heb je op je fiets zitten?
Ben je wat groter/zwaarder en je hebt 160mm schijven, dan zal bijna iedere rem niet echt lekker aanvoelen.
Zelf heb ik altijd een 180mm aan de voorkant.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Vandaag nog wel eea uitgesloten.
Schijven nogmaals schoongemaakt met remmenreiniger, geen verschil.
Blokjes gecentreerd, past 2x 0,35 mm tussen blok en schijf maar helaas geen verschil.
Vacuumontluchter erop, gaf geen belletjes, goede remdruk. Hierna ook geen verschil.

Heb nog wel andere blokken besteld bij discobrakes als test.
Verhaal gaat nu een beetje richting ervaringen van Cheeta....zit dus in dubio...nieuwe schijven of complete remset...en welke.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kunt de remklauwen van voor en achter omwisselen.
Dan sluit je een fout aan de remklauw uit.
Mogelijk is er iets verbogen aan je frame, daar helpt een andere rem ook niet aan.
Mijn Giant NRS had daar last van. Gelukkig kreeg ik ieder jaar een (compleet) nieuw frame omdat de zitbuis scheurde.

Afstellen vd remklauw moet je wel met nieuwe blokjes doen, omdat de oude scheef kunnen zijn (doordat de remklauw voorheen niet recht stond).
Als je de remklauw met gebruikte blokjes gaat afstellen, dan kan je eigenlijk alleen de "rem inknijpen en vastdraaien" methode gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 juni 2019, 11:53 Je kunt de remklauwen van voor en achter omwisselen.
Dan sluit je een fout aan de remklauw uit.
Mogelijk is er iets verbogen aan je frame, daar helpt een andere rem ook niet aan.
Mijn Giant NRS had daar last van. Gelukkig kreeg ik ieder jaar een (compleet) nieuw frame omdat de zitbuis scheurde.

Afstellen vd remklauw moet je wel met nieuwe blokjes doen, omdat de oude scheef kunnen zijn (doordat de remklauw voorheen niet recht stond).
Als je de remklauw met gebruikte blokjes gaat afstellen, dan kan je eigenlijk alleen de "rem inknijpen en vastdraaien" methode gebruiken.
Helaas hebben beide remmen hetzelfde probleem al heeft voor er (iets) minder last van.
Nu ik terug redeneer is het euvel eigenlijk ontstaan nadat ik tijdens een zeer nat en zanderig Apeldoorn mn remblokken kompleet opgeremd had en nieuwe geplaatst heb. Hierna werd het langzaam aan slechter. Tussendoor nog een keer van GO2a naar G02s gewisseld maar dat gaf geen verbetering.
Misschien toch de schijven beschadigd.
Wacht even de blokken van discobrakes af.

Groet, Jan
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Opgelost!

Setje discobrakes copper free gemonteerd en remt meteen weer prima en stil.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo, kan je weer remmen zonder dat iedereen zich een ongeluk schrikt.
Nu heb je wel een bel nodig ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

cheeta schreef: ma 10 juni 2019, 12:35 Ik heb een set M615 op een van m'n fietsen, welke op een gegeven moment ook problemen gaven, in het bijzonder de achterrem:
1) weinig vertraging en een hoop herrie,
2) wel een hard drukpunt.

Eerste wat in je opkomt zijn blokken en schijven, maar met nieuwe/andere waren in 5min de problemen terug. Met ontluchten kon je het iets langer uitstellen (een rit ofzo)... Toen iets grondiger te werk gegaan:
* blokken wisselen tussen voor en achter,
* wielen wisselen met m'n andere fiets,
* remhendels gewisseld...

Remblokken deden het voor 'normaal' na opschuren, wielen gaven in andere fiets geen problemen en remhendels haalde niets uit. Dan kun je dus blokken en schijven blijven wisselen tot je een ons weegt, want daar zit het probleem niet. Uiteindelijk de klauw vervangen door een iets nieuwer model waar dezelfde blokken ingaan (grootorde 20 EUR), waarmee na ontluchten etc... de problemen tot het verleden behoorde.
Welk type heb je erop gesleuteld? Ik heb dezelfde problemen. Ondertussen alles al vervangen, behalve de klauwen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

M6000

Kost weinig (~20 bij BC incl. nieuwe blokken), 1 op 1 uitwisselbaar (zelfde aansluiting), ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie