Voor de verharde klimmetjes en vlakke stukken ben ik ook voor lockout, trapt makkelijker, maar dat hoeft dan niet op het stuur te zitten.
Inmiddels heb ik een bezoekje gebracht aan een van de grotere fietsenzaken van Nederland en aldaar een Trek Procaliber 9.7, Giant XTC Advanced 29 en een Cube getest op een klein rondje asfalt, het lijkt allemaal best wel op elkaar, de Trek vond ik het fijnst zitten.
Ik krijg het beeld dat al die fietsen enorm veel op elkaar lijken en dat je je zithouding nog wat kunt aanpassen met de lengte/hoek van de stuurpen, klopt dit?
Daarnaast raak ik er meer van overtuigd dat ik voor een fiets kan gaan met bijvoorbeeld 120 mm veerweg en mogelijk zelfs een fully, dat fietst een stuk comfortabeler en lijkt me ook leuker. Veiligheid is ook een belangrijk punt, liever iets meer controle dan stuiterend tegen een boom. Die fully moet niet te zwaar zijn (ben zelf ook geen zwaargewicht), liefst iets < 12 kg. De snelheid komt wel met meer trainen hoop ik

Lang lang geleden als 16-jarig jochie een tijdje op een Giant XTC NRS 950 (een fully) gefietst en dat was wel ploeteren i.v.t. een hardtail, maar dit zijn andere tijden met meer technische routes en lichtere/efficiëntere fully's.
Hoe denken jullie hierover?