Hardtail gezocht voor Utrechtse Heuvelrug rond €1500-2500

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Bedankt voor jullie adviezen!

Voor de verharde klimmetjes en vlakke stukken ben ik ook voor lockout, trapt makkelijker, maar dat hoeft dan niet op het stuur te zitten.

Inmiddels heb ik een bezoekje gebracht aan een van de grotere fietsenzaken van Nederland en aldaar een Trek Procaliber 9.7, Giant XTC Advanced 29 en een Cube getest op een klein rondje asfalt, het lijkt allemaal best wel op elkaar, de Trek vond ik het fijnst zitten.

Ik krijg het beeld dat al die fietsen enorm veel op elkaar lijken en dat je je zithouding nog wat kunt aanpassen met de lengte/hoek van de stuurpen, klopt dit?

Daarnaast raak ik er meer van overtuigd dat ik voor een fiets kan gaan met bijvoorbeeld 120 mm veerweg en mogelijk zelfs een fully, dat fietst een stuk comfortabeler en lijkt me ook leuker. Veiligheid is ook een belangrijk punt, liever iets meer controle dan stuiterend tegen een boom. Die fully moet niet te zwaar zijn (ben zelf ook geen zwaargewicht), liefst iets < 12 kg. De snelheid komt wel met meer trainen hoop ik :-{

Lang lang geleden als 16-jarig jochie een tijdje op een Giant XTC NRS 950 (een fully) gefietst en dat was wel ploeteren i.v.t. een hardtail, maar dit zijn andere tijden met meer technische routes en lichtere/efficiëntere fully's.

Hoe denken jullie hierover?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat een sub 12kg fully binnen jouw budget nogal lastig wordt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Budget is wel een ding....
Kies je voor een soortgelijke lichte fully, ipv hardtail, dan kom je uit bij een race-marathonfully.

Sub-12kg, 110mm Reba, SRAM 1x12, prima voor de UHR tot ver erbuiten, voor 2599,- kan het net, iets meer dan jouw 2500,-.
Canyon Lux, de fiets waar MvdP op rijdt. Maar dan 110mm ipv 100mm, en het iets minder lichte carbonframe.
Heb zelf ook een Lux, rijdt top op de UHR, maar net zo makkelijk op de Zuid Limburgse en Blg trails, die veel uitdagender/technischer zijn dan bv de UHR.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat als je een fully nodig hebt om geen bomen te raken je misschien beter aan je techniek kan werken ;-) Sterker nog, op een fully kan je makkelijker harder, en ga je dus ook harder crashen. Qua veiligheid zou ik dus voor een volledig starre fiets gaan.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Misschien is dit wat leuks voor je? HT met 120mm veerweg wat luiere stuurhoek, geeft wat meer vertrouwen in afdalinkjes.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod186795
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lekkere redenering...
Dan kun je ook een 1-wieler rijden... halveert de kans dat je wegslipt met een wiel...

Een fully biedt behalve meer comfort ook meer tractie en controle, waardoor je dus wat harder kunt rijden dan met een HT, de reserves nemen toe.

Maar er is niks mis hoor, met een hardtail kan het ook prima. Is iets harder werken, je moet nog wat aktiever op de fiets zitten. Met de fully kun je makkelijker en langer rijden, het is minder vermoeiend en vergevingsgezinder, zeker op marathonafstanden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een halvering van de wielen verdubbelt juist de kans op slippen, dat weet iedereen toch :roll: :lol:

Maar we zijn het toch eens? Op een fully ga je harder, en is de kans dat je bij een crash dus ook harder ging groter, of niet?
Laatst gewijzigd door suravida op di 11 juni 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 11 juni 2019, 20:43 ... echt veel fijner .... Zit niet tussen hun oren.
Als 'fijner' ergens zit, dan is het tussen de oren :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ZIP schreef: di 11 juni 2019, 21:42 Ik krijg het beeld dat al die fietsen enorm veel op elkaar lijken en dat je je zithouding nog wat kunt aanpassen met de lengte/hoek van de stuurpen, klopt dit?
Normaal zijn dit mijn woorden, maar ik had ze in dit topic nog niet gebruikt. Maar inderdaad, de verschillen zijn klein. Je hebt de categorie Long Travel HardTails, hardtails met een meer enduro-achtige geometrie. Meer controle, meer comfort. Maar ook wat stevigere fietsen vaak en daardoor zwaarder. En door gewicht en zithouding ook iets minder snel.

Pas bij dubbelgeveerde krijg je grote verschillen tussen de categorieën. Als je het dan over controle en comfort hebt, dan is de trailbike de ideale bike.

Maar inderdaad zijn budget en daarmee het gewicht dan weer beperkingen. Dus dat zou je goed moeten overwegen. En misschien eerst ook eens (uitgebreider) gaan proberen, zodat je een idee hebt wat het voor je doet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier nog een leuke opmerking over een LTHT:
paulus1981 schreef: ma 10 juni 2019, 21:45 Hij rijdt superleuk, vraagt wat inzet om de bocht door te gaan, maar dan gaat ie ook :D Wat verder opvalt is hoe erg een ongeveerde achterkant afremt op de remknippen Amerongen.
Uit dit topic: viewtopic.php?f=14&p=2401675#p2401675
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

aurelius schreef: di 11 juni 2019, 22:09 Budget is wel een ding....
Kies je voor een soortgelijke lichte fully, ipv hardtail, dan kom je uit bij een race-marathonfully.

Sub-12kg, 110mm Reba, SRAM 1x12, prima voor de UHR tot ver erbuiten, voor 2599,- kan het net, iets meer dan jouw 2500,-.
Canyon Lux, de fiets waar MvdP op rijdt. Maar dan 110mm ipv 100mm, en het iets minder lichte carbonframe.
Heb zelf ook een Lux, rijdt top op de UHR, maar net zo makkelijk op de Zuid Limburgse en Blg trails, die veel uitdagender/technischer zijn dan bv de UHR.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
Dat lijkt me vooralsnog de enige serieuze optie qua fully binnen het budget! Jammer alleen dat deze fiets pas weer leverbaar is dit najaar (volgens de Canyon chat).
mtfuji schreef: di 11 juni 2019, 22:27 Misschien is dit wat leuks voor je? HT met 120mm veerweg wat luiere stuurhoek, geeft wat meer vertrouwen in afdalinkjes.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod186795
Verrassend genoeg best een goede optie voor die prijs! Wel plusminus 13 kg, 1x11. Via mijn werkgever krijg ik alleen tot en met €1500 bruto-netto terug via het fietsenplan, de carbon Canyon Exceed lijkt me daarmee aantrekkelijker vanwege het carbon frame, gewicht van 10,7 kg en het iets nieuwere 1x12. De Canyon is alleen waarschijn een stukje minder comfortabel/stabiel qua geometrie.
Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 22:53 Hier nog een leuke opmerking over een LTHT:
paulus1981 schreef: ma 10 juni 2019, 21:45 Hij rijdt superleuk, vraagt wat inzet om de bocht door te gaan, maar dan gaat ie ook :D Wat verder opvalt is hoe erg een ongeveerde achterkant afremt op de remknippen Amerongen.
Uit dit topic: viewtopic.php?f=14&p=2401675#p2401675
Precies die remkuilen voelen als funest voor een hardtail, alle snelheid is er dan uit en die kombochten daarna lopen dan ook minder lekker.
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ZIP schreef: wo 12 juni 2019, 21:58 De Canyon is alleen waarschijnlijk een stukje minder comfortabel/stabiel qua geometrie.
Stabiel genoeg voor de UHR. En de zeer wijde omgeving (tot en met pakweg Gibraltar :lol: ). Stukken stabieler in ieder geval dan je lijstje hardtails :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Lars TB schreef: wo 12 juni 2019, 22:05
ZIP schreef: wo 12 juni 2019, 21:58 De Canyon is alleen waarschijnlijk een stukje minder comfortabel/stabiel qua geometrie.
Stabiel genoeg voor de UHR. En de zeer wijde omgeving (tot en met pakweg Gibraltar :lol: ). Stukken stabieler in ieder geval dan je lijstje hardtails :wink:
Bedoel je dan de Canyon Exceed of de Lux?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 22:53 Hier nog een leuke opmerking over een LTHT:
paulus1981 schreef: ma 10 juni 2019, 21:45 Hij rijdt superleuk, vraagt wat inzet om de bocht door te gaan, maar dan gaat ie ook :D Wat verder opvalt is hoe erg een ongeveerde achterkant afremt op de remknippen Amerongen.
Uit dit topic: viewtopic.php?f=14&p=2401675#p2401675
Niet elke HT is hetzelfde, kijk even hoe zwaar/kneiterhard die achterkant van die Dartmoor is uitgevoerd.... (En hou er rekening mee dat de bestuurder normaliter alleen op uberplushe fullies rijdt, die is dus gewoon niks gewend :tong )

Maar als ik het zo hoor klinkt je budget wat te laag, 13kg zwaar vinden voor een betaalbare fully. Ik zou nog even doorsparen tot je het dubbele kan uitgeven. ;-) (Of je niet al te druk maken over dat gewicht en vooral op zoek gaan naar een leuk rijdende fiets met een nette afmontage. Eagle is top, maar ik kom met mijn 1x10 ook nergens tekort op de UHR)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij moet jij een Cotic hebben! Speels, relatief comfortabel frame, nette afmontage en zoveel meer karakter dan zo'n matzwarte Duitse discountsuper:

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie