route Stadsbos 013

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
tony weggemans
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 12 november 2005, 16:49

De greppel was na de regenval van enkele weken geleden een modderpoel geworden. Vandaar het opvullen. Ook de komende maanden zullen er nog wel werkzaamheden uitgevoerd worden om de waterafvoer te verbeteren.
De duik naar beneden vanaf de Gilzerbaan is droog en blijft dus gewoon zo. Anders is er geen lol meer aan.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

kermit schreef: do 28 maart 2019, 09:08 Nou, gisteren nog eens geweest, dit keer op de fully. Ik heb me weer prima vermaakt, maar als je niet van bochtige singletracks houdt is dit niet je route. Volgens mij is de bochtendichtheid per afgelegde km (nog) groter dan op Dorst :D

Maar ik hou daar wel van, als ik rechtdoor wil rijden pak ik wel een wegfiets. Er is natuurlijk amper hoogteverschil maar ondanks die beperking is er wat leuks van gemaakt. Er zitten echt wel een paar gave stukken in de route, en ik ben blij met de extra keuzemogelijkheid in de buurt :-q
Ook ik ben gisteren voor het eerst op de route geweest, en sluit me helemaal aan bij bovenstaande quote. Wel is het op sommige stukken nog een beetje link als er geultjes zitten aan de rand van het pad. Vooral een kwestie van goed opletten, maar heb toch nog een ouderwetse otb gemaakt toen mn voorwiel even weg schoof en dubbel sloeg :-? . Gelukkig niets aan de hand verder.
Was wel met de hardtail, en duidelijk gemerkt dat de nieuwste stukken nog een beetje uitgevlakt moeten worden. De rug vond het wel mooi geweest na een rondje.
Het lijkt me ook een meer geschikte baan dan de drieluik voor als je met je kinderen aan de gang gaat. Kwam er al een paar tegen :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Malc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 00:02

Vanmiddag voor de eerste keer er gefietst. Ondanks het goede weer was het erg rustig op de route. Gestart vanaf de bussluis (vlakbij Station Reeshof). Vanaf daar is ook gelijk het leukste stuk in mijn beleving. (En ook het stukje klimmen en dalen vlakbij het spoor). Wat me vooral positief opviel is dat vanaf mijn startpunt het lekker speels is en goede flow heeft niet alleen in bochten, maar ook in hoogte verschil. Dat zie je niet echt op de Dorst drieluik in mijn beleving. Ook hier en daar wat rauwere stukjes maken het leuk. Zit trouwens wel een blinde hobbel in die eindigt op een onverharde autoweggetje die je niet hard moet nemen (zoals ik bijna deed), je maakt wel flinke drop daar anders. Maar waardeer het ook wel dat dat soort dingen erin zitten en dat het niet te platgewalst is voor het hele gezin.

Maar beetje op 1/2e wordt het jammer genoeg toch meer een soort cadettenkamp route (of die ene helft van LDD) en is het meer platter bochtenwerk. Anders was het in mijn ogen echt een topper geweest. Maar als aanvulling op de Drieluik en LDD is deze zeker leuk en ga hier nog wel vaker komen. :-q
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Malc schreef: ma 15 april 2019, 16:12 Vanmiddag voor de eerste keer er gefietst. Ondanks het goede weer was het erg rustig op de route. Gestart vanaf de bussluis (vlakbij Station Reeshof). Vanaf daar is ook gelijk het leukste stuk in mijn beleving. (En ook het stukje klimmen en dalen vlakbij het spoor). Wat me vooral positief opviel is dat vanaf mijn startpunt het lekker speels is en goede flow heeft niet alleen in bochten, maar ook in hoogte verschil. Dat zie je niet echt op de Dorst drieluik in mijn beleving. Ook hier en daar wat rauwere stukjes maken het leuk. Zit trouwens wel een blinde hobbel in die eindigt op een onverharde autoweggetje die je niet hard moet nemen (zoals ik bijna deed), je maakt wel flinke drop daar anders. Maar waardeer het ook wel dat dat soort dingen erin zitten en dat het niet te platgewalst is voor het hele gezin.

Maar beetje op 1/2e wordt het jammer genoeg toch meer een soort cadettenkamp route (of die ene helft van LDD) en is het meer platter bochtenwerk. Anders was het in mijn ogen echt een topper geweest. Maar als aanvulling op de Drieluik en LDD is deze zeker leuk en ga hier nog wel vaker komen. :-q
https://www.strava.com/segments/19569728

Deze bedoel je :) Nasty hobbeltje ja :)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vanmiddag in Stadsbos 013 gereden. Het lag er goed bij. Veel beter dan het drieluik bij Oosterhout. Daar veel rul zand en vrijwel overal een laagje zand op het spoor. In Tilburg was het spoor stevig en goed te berijden. Mooie aanwinst voor de Tilburgers.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Volgende maand heb ik paar dagdiensten in Tilburg. Als ik mijn mountainbike in de koffer van de auto gooi, waar kan ik dan starten om effe een uurtje los te gaan? Is de route goed uitgepijld trouwens en hoe lang is het rondje/ronde?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ja de route is goed uitgepijld. Ik had de GPX van MTB-routes bij me, maar niet nodig gehad. Zelf kwam ik uit de richting Breda en ben vanuit de oude Bredaseweg na Amarant het eerste kasseienweggetje ingegaan en ben dan bij rugbyveld de route opgegaan. Er zijn volgens mij makkelijkere plekken om er op te komen als je vanuit de stad komt, maar lokaal ken ik het niet zo goed.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Vorige week heb ik ook de route gefietst (1x). Is ongeveer 20 km lang en goed uitgepijld. Ik had geen gpx bij me, maar dat was ook helemaal niet nodig. Ik had de auto bij station Reeshof (Reeshof College) geparkeerd. Vanuit daar is het 800 meter in oostelijke richting fietsen over de Wijboschstraat.

Ik vond het overigens een tof rondje met aardig wat technisch bochtenwerk. Mijn fietsmaatje vond het daarentegen helemaal niets, die is meer van het rechte stoempwerk. Wel moet de route op aardig wat stukken nog wat ingereden worden. Mooiste deel vond ik het stuk langs golfbaan Prise d'eau en de snelweg.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Boekenkist schreef: wo 12 juni 2019, 08:54 Wel moet de route op aardig wat stukken nog wat ingereden worden.
Idd, met mijn ultrakorte stalen hardtail met vrij smalle bandjes was het nog heel veel bonkbonkbonkbonk...

Verder wel met alle andere lofuitingen eens, dus tegen de tijd dat alles wat meer ingereden is gooi ik 'm graag nog een keertje in de herkansing :)
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ruben L schreef: wo 12 juni 2019, 16:30
Boekenkist schreef: wo 12 juni 2019, 08:54 Wel moet de route op aardig wat stukken nog wat ingereden worden.
Idd, met mijn ultrakorte stalen hardtail met vrij smalle bandjes was het nog heel veel bonkbonkbonkbonk...

Verder wel met alle andere lofuitingen eens, dus tegen de tijd dat alles wat meer ingereden is gooi ik 'm graag nog een keertje in de herkansing :)
Maar als iedereen zo denkt, komt er van dat inrijden ook niets terecht... :wink:
Toch maar dikkere bandjes op je hardtail zetten dan... :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In een ander topic (over gespannen draden bij mtb routes in het noorden) las ik dat er op de stadsbosroute kraaienpoten gestrooid zouden zijn. Niemand daar last van gehad?

Ik heb vaak geen reserve biba's bij me op lokale rondjes, en al helemaal geen twee :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

kermit schreef: do 13 juni 2019, 11:37 In een ander topic (over gespannen draden bij mtb routes in het noorden) las ik dat er op de stadsbosroute kraaienpoten gestrooid zouden zijn. Niemand daar last van gehad?

Ik heb vaak geen reserve biba's bij me op lokale rondjes, en al helemaal geen twee :)
Die post kwam van mij. Is een maand of twee geleden. De onderhoudsploeg had A4tjes opgehangen met de waarschuwing. Heb ze zelf (gelukkig) niet gezien...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, dus het speelt niet op dit moment.
Ben nu een keer of drie, vier op de route geweest maar (gelukkig) nog geen rare dingen meegemaakt.

Het is toch best een leuk rondje. Ik was vorige week voor het eerst sinds een paar maanden weer eens in de LDD, maar eigenlijk is de Stadsbosroute qua "stuurtechnische uitdaging" een stuk leuker. Landschappelijk en qua sfeer (vaag begrip...) vind ik de LDD wel aansprekender.

Maar het leuke is dat je mooi kunt afwisselen met Dorst, Stadsbos en LDD onder handbereik :)
Dan ook af en toe eens naar de UHR en een rondje op de weg en ik hoef geen twee keer per week hetzelfde te doen :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Helemaal waar. Het is boffen met drie van die mooie routes op fietsafstand vanaf huis :-q ! En alledrie toch ook wel een eigen signatuur. Mbt de LDD. Dat was vroeger ook een mooie en technische route (was toen eigenlijk nog geen route) Nu is het nog een mooie route :roll:

En inderdaad op de racefiets ook veel moois te rijden in de omgeving. Tilburg is zo gek nog niet :wink:
RogierR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 26 december 2015, 20:31
Mijn mountainbike: Canyon exceed pro race 7.0

En behalve die 3 Mtb routes kun je ook nog over de Regte heide naar t zand bij Alphen ( en evt aansluitend de Mtb route Alphen)
Of richting gorp en rovert en dan verder naar de Utrecht.
Je kunt hier in Tilburg wel genoeg kanten op ja, het enige wat we missen is een goede berg of heuvel voor wat hoogtemeters. Maar daar is de gemeente hard mee bezig, hopelijk wordt die grote afvalberg ooit toegankelijk gemaakt voor een mooie Mtb route zoals op meer plekken in Nederland
Plaats reactie