Fiets met een laag budget

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Hoi Allen,

Ik ben zelf op zoek als beginner naar een betaalbare fiets. Ik weet het, ik kan ook een 2ehandse kopen maar ik zou persoonlijk niet weten waar ik op zou moeten letten als ik er 1 via marktplaats zou kopen.

Ik wil verder niets extreems doen qua fietsen. Het is voor mij een kwestie van extra beweging door de bossen heen te fietsen.

Zelf zat ik te kijken naar, maar hiervoor moet ik even wat langer doorsparen. Zelf heb ik daar geen moeite mee om langer door te sparen, maar ik wil er eigenlijk ook geen 1000+ euro op dit moment uitgeven. Mocht het nu niet lukken, dan koop ik er 1 van mijn 13e maand en dit zal ook wat beter voor de fiets zijn. Ben op het moment namelijk aan het afvallen (weeg as we speak 133,5 en ben 1 meter 92, knop is 25 april omgedraaid en woog toen 147,6).

Ik heb al een MTB gehuurd en beviel mij aardig goed. Heb alleen niet het merk en type onthouden, maar indien nodig kan ik dit zo navragen bij de lokale fietsenmaker.

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aim-sl-29-2019
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-talon-3-29-2019

Kameraad van mij geeft aan dat ik voor een budget van 600 euro het niet gaat redden en een andere kameraad raad mij deze weer aan (past in mijn huidige budget)

https://www.decathlon.nl/p/mtb-rockride ... eYKK1ZWspo

Jullie hebben vast nog wel tips voor een toekomstige beginnende MTBer die gewoon door de bossen wil crossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het blijft met zo een lichaamsgewicht een gok. Goedkopere fietsen maken vaak gebruik van wat lomper materiaal en dat is weer steviger. Maar bijvoorbeeld het aluminium is van lagere kwaliteit en een zadelpen kan ondanks extra materiaal toch eerder krom buigen.

Wielen zijn van mindere bouwkwaliteit en ook het schakelen zal door de zwaardere belasting minder gaan.

In dat opzicht is inderdaad een fiets van rond de €1.250 een betere keuze.


Maar goed, als je dat niet hebt, het is waarschijnlijk niet zo dat je direct door een goedkopere fiets heen zakt. Maar ik zou hem wel bij een goede dealer om de hoek kopen, zodat je bij problemen snel terug kunt en je (hopelijk) goede service krijgt.

Zowel de Cube als de Giant zijn voor het geld goede fietsen en ook merken die wel goede service leveren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Wat je wellicht wel zou kunnen doen is via marktplaats de linkjes hier plaatsen en mensen hier oml raad vragen. De kans dat je voor jouw budget een tweede hands fiets kunt kopen die beter is lijkt mij vrij groot.
Laatst gewijzigd door Mirko op zo 16 juni 2019, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor iemand met jouw lengte zou ik een 29" aanraden, decathlon heeft enkel 27,5".
Daarnaast zijn voorvorken met een stalen veer (coil) minder goed instelbaar en met jouw gewicht is dit ook van belang.
Vaak zijn frames in een hele serie hetzelfde en is enkel de afmontage het verschil en dus ook de prijs.
Voor jou en voor eigenlijk ieder andere beginner, kies minimaal shimano deore of sram nx en een luchtgeveerde vork.
Dan zou zoiets kunnen:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
En dan met beleid rijden en er lekker aan verslaafd raken, dan komt het met het gewicht vanzelf goed.
lars.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 28 april 2015, 12:35

MeneerPeer schreef: za 15 juni 2019, 22:25 (..) een andere kameraad raad mij deze weer aan (past in mijn huidige budget)

https://www.decathlon.nl/p/mtb-rockride ... eYKK1ZWspo

Jullie hebben vast nog wel tips voor een toekomstige beginnende MTBer die gewoon door de bossen wil crossen.
Mijn vriendin heeft toevallig onlangs zo'n Decathlon fiets gekocht omdat ze ook af en toe mee het bos in wil. Op zich wel een aardig ding met zelfs een instelbare vork die wel iets doet. Zij is een stuk lichter dan ik maar als ik (+/- 100 kg) er op rijd, dan geven de remmen mij een beetje een onveilig gevoel. Ik ben hydraulische remmen gewend en met deze mechanische remmen sta je een stuk minder snel stil! Dat maakt dat ik er veel minder mee durf.

Mocht je zo'n Deca-mtb overwegen: juist deze fietsen staan heel veel in nagenoeg ongebruikte staat op Marktplaats. Wij hebben voor die fiets 150 euro betaald en hij is echt zowat nieuw. Misschien 5x het bos gezien. Ik was overigens niet direct fan van de fiets. Ik heb ook liever een luchtgeveerde vork en minimaal Deore-niveau. Maar zij wilde niet te veel geld uitgeven en dan moet er water bij de wijn. Ze fietst nu op dat goedkope fietsje en heeft de grootste lol.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

massen schreef: zo 16 juni 2019, 09:03 Voor iemand met jouw lengte zou ik een 29" aanraden, decathlon heeft enkel 27,5".
Daarnaast zijn voorvorken met een stalen veer (coil) minder goed instelbaar en met jouw gewicht is dit ook van belang.
Vaak zijn frames in een hele serie hetzelfde en is enkel de afmontage het verschil en dus ook de prijs.
Voor jou en voor eigenlijk ieder andere beginner, kies minimaal shimano deore of sram nx en een luchtgeveerde vork.
Dan zou zoiets kunnen:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
En dan met beleid rijden en er lekker aan verslaafd raken, dan komt het met het gewicht vanzelf goed.
Niks mis met je advies, maar Decathlon heeft (uiteraard) ook 29" modellen met prima onderdelen in zijn assortiment. Alleen zit je dan wel in dezelfde prijsklasse als deze Canyon (die uiteraard ook prima is).
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

MeneerPeer schreef: za 15 juni 2019, 22:25 Ik wil verder niets extreems doen qua fietsen. Het is voor mij een kwestie van extra beweging door de bossen heen te fietsen.
De goedkope fietsen die jij voorstelt (Cube en Giant) zijn prima geschikt om als beginnend mtb-er lekker door de bossen te cruisen. Jouw gewicht lijkt me daarbij niet echt problematisch, aangezien je waarschijnlijk toch geen grote sprongen maakt. Zoals in een eerdere reactie ook al aangegeven zitten in goedkope mtb's relatief stevige wielen, wat in dit geval gunstig is. Het klopt dat de voorvork en de andere onderdelen van matige kwaliteit zijn, maar aangezien je geen ervaring hebt zal jou dat niet opvallen. Kortom: ik vind het een uitstekend plan om nu een fiets van 500 Euro te kopen. Je geeft dan in eerste instantie geen cent teveel uit, zodat je later via een fietsplan een (veel) betere fiets kan aanschaffen. Je hebt dan al de nodige ervaring, dus je weet dan een beetje waar je op moet letten bij de aanschaf. En wellicht ben je inmiddels dan ook flink wat kg's kwijtgeraakt, zodat je probleemloos op een lichtere fiets met (veel) lichtere wielen kan rijden.
:-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Na de openingspost heeft TS zich niet meer laten zien, was bijna 4 weken geleden. :~
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Bedankt voor alle tips hier. Heb ook nog tips van andere gekregen en ik heb een fiets gekocht (een "verouderd" model).

Het is een Merida Big 9 300 van 2019 geworden met daarbij een SPD PDB-520L pedalen en Giro Footwear Privateer R schoenen.

Heb er gisteren een rondje mee door de zaak gefietst en fietst heerlijk. Heeft tevens Shimano Deore en XT 2x10 versnellingen en een luchtvoorvoork.

Ben inmiddels ook al bijna 30kg afgevallen.

Ga hem binnenkort in het wild uitproberen, want moet hem nog ophalen :-)

Sorry voor het niet eerder reageren hier.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Klinkt goed. Veel kg afgevallen ook. Netjes. :-q
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

ofv schreef: vr 11 oktober 2019, 07:59 Klinkt goed. Veel kg afgevallen ook. Netjes. :-q
Dank je! We gaan overigens nog door met afvallen.

Merk helm weet ik niet meer en net als het broekje/jasje ook niet.

Alles maar direct compleet gedaan :D
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mountainbiken is trouwens wel een prima manier om af te vallen. Sinds ik wekelijks fiets ben ik 6 kg afgevallen zonder verder iets aan mijn eet gewoonte aan te passen. Van 80 kg naar 74 kg. Ik blijf nu mooi op gewicht en de buik en love handels verdwijnen gestaag :-D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bij mij wil het niet zo vlotten met het afvallen. Ik weeg 98 kg bij een lengte van 1.95 Best wel een sportief figuur voor een 50+ er, maar nog wel wat buikvet. Zou er 5 kilo af willen maar dat schiet niet op.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MeneerPeer
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 15 juni 2019, 22:16

Hier is het beestje dan. Nog wat gele attributen en het is "the flash" 😉

Maandag ga ik er even mee op stap, nog geen mtb route maar gewoon fietsen. Ga hopelijk de 14e de eerste keer een mtb route fietsen met mijn kameraad. Komende tijd erg druk ivm sint en verjaardagen.

Hier een fotootje

https://i.imgur.com/P2KAI71.jpg

En hier hoe hij er bij hangt
Https://i.imgur.com/brXNfJq.jpg
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MeneerPeer schreef: wo 27 november 2019, 21:01 Hier is het beestje dan. Nog wat gele attributen en het is "the flash" 😉

Maandag ga ik er even mee op stap, nog geen mtb route maar gewoon fietsen. Ga hopelijk de 14e de eerste keer een mtb route fietsen met mijn kameraad. Komende tijd erg druk ivm sint en verjaardagen.

Hier een fotootje

https://i.imgur.com/P2KAI71.jpg

En hier hoe hij er bij hangt
Https://i.imgur.com/brXNfJq.jpg
Nette fiets, toch? Veel plezier ermee :-q
Plaats reactie